Intézményértékelés, pedagógus értékelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A minősítés és az önértékelés kapcsolata, szerepe a minőségfejlesztésben Barlai Róbertné.
A tanári munka értékelése
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Intézményértékelés, hozzáadott érték
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Tanévnyitó értekezlet
A szaktanácsadás támogató szerepe
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési rendszer
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Értékelés a pedagógiában
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Minőségdíjak.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.
Humán erőforrás menedzsment Stratégiai menedzsment ELTE november 8. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Minőség menedzsment 6.előadás
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
ELTE PPK Oktatásszervezés (október)
A tanárképzés szerkezete
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Tanácsok a portfólió készítéséhez
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Intézményértékelés, pedagógus értékelés Szolnok 2006. 12. 07. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI Budaörs www.onfejlesztoiskolak.hu

A szolnoki előadás részei I. Fenntartói intézményértékelés II. Intézményi (ön)értékelés III. Pedagógusértékelés

Palotás Zoltán Qualy-Co I. Jogszabályi háttér Kt. 102.§ (2) d) pontja: A fenntartó „a minőségirányítási programban meghatározottak szerint működteti a minőségfejlesztés rendszerét, továbbá rendszeresen - ha jogszabály másképp nem rendelkezik, négyévenként legalább egy alkalommal - ellenőrzi a közoktatási intézmény gazdálkodását, működésének törvényességét, hatékonyságát, a szakmai munka eredményességét…” – minőségirányítási programot csak az önkormányzatoknak kell készíteni… Kt. 102.§ (2) g) pontja: „értékeli a nevelési-oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai szakmai munka eredményességét” Palotás Zoltán Qualy-Co

Palotás Zoltán Qualy-Co I. Jogszabályi háttér Kt. 104. § (4) bekezdés szerint a pp végrehajtását és a szakmai munka eredményességét az alábbiak alapján értékelheti: Szakértői szakvélemény Alapműveltségi és érettségi vizsga eredményei Az intézményi beszámoló Az iskolaszék (kollégiumszék) véleménye Palotás Zoltán Qualy-Co

Palotás Zoltán Qualy-Co I. Jogszabályi háttér Kt. 107. § - eljárás szabályozása A szakmai ellenőrzés megkezdése előtt legalább hét nappal az ellenőrzés vezetőjének egyeztetni kell a vezetővel és a kezdeményezővel az időtartamot a formát a módszereket az időpontot az érdekeltek véleményezési lehetőségének módját Palotás Zoltán Qualy-Co

Palotás Zoltán Qualy-Co I. Jogszabályi háttér A szakmai ellenőrzés megállapításait a személyiségvédelemre vonatkozó jogszabályok megtartásával nyilvánosságra kell hozni. Az aki az ellenőrzés megállapításaival nem ért egyet, másik szakmai ellenőrzés keretében kérheti annak felülvizsgálatát. Szakmai ellenőrzés eredményeképpen a fenntartó felhívja az intézmény vezetőjét a szükséges intézkedések megtételére. Palotás Zoltán Qualy-Co

I. – II. Ellenőrzés, értékelés területei Palotás Zoltán Qualy-Co

II. Intézmény(ön)értékelés Mit? lefedés a felosztás finomsága Milyen céllal? ellenőrzés, megfelelés egyéni, szervezeti fejlesztés Hogyan? milyen gyakorisággal? milyen eszközökkel?

II. Az intézmény(ön)értékelés néhány szükséges jellemzője A szempontok fedjék le (hézagmentesen) a teljes rendszert A lefedő kritériumok száma legyen átlátható, kezelhető (7-10) Legyenek minél kisebbek az átfedések a kritériumok között (kritériumfüggetlenség) Legyen világos, tisztázott a hatóköre, az érvényessége, a következménye (intézmény, évfolyam, osztály, tanuló/pedagógus) Legyen megfelelő a mennyiségi és a minőségi módszerek (a mérési, értékelési kultúrától erősen függő) aránya (a kvantifikálható indikátorok kritikus tömege) A konkrét értékelés: innovációs fázisban: essen az intézmény szervezeti-mérési kultúrájának „proximális zónájába” erőgyűjtési fázisban: legyen ismert, kipróbált, rutinszerű.

II. Mérni – értékelni kell, de mit is II. Mérni – értékelni kell, de mit is? – az önértékelés tárgyának pontosítása „Első generációs” (a „Comenius” előtti) önértékelési megközelítések pl. Q7 modell „Második generációs” önértékelési rendszerek Com. II. – irányított önértékelés Díjtípusú (pl. Közoktatás Minőségéért Díj - KMD) Com. II. szabályozandó folyamatok „Harmadik generációs” önértékelési rendszerek Speciális ágazati fejlesztések (pl. SZÖM) Egyéb (speciális szempontú) fejlesztések

II. Intézmény(ön)értékelés – minőségdíj kritériumok alapján (KMD) HOGYAN, MILYEN MÓDSZEREKKEL? MIT, MENNYIRE ? Vezetés Folyama-tok szabályo-zása Erőforrások Intézményi stratégia Emberi erőforrások Kulcs- fontosságú eredmé-nyek Munkatársak elégedettsége Partnerek elégedettsége Társadalmi hatás ADOTTSÁGOK 500 EREDMÉNYEK 500 INNOVÁCIÓ és TANULÁS

II. Intézmény(ön)értékelés – a Comenius 2000 Modell alapján (folyamatszabályozás) Az intézményvezetés felelőssége és elkötelezettsége (hogyan) A partnerkapcsolatok irányítása (hogyan, mit) Emberi erőforrások (hogyan, mit) Egyéb erőforrások (mit, hogyan) Az intézmény működtetése (hogyan) Biztonságos intézmény (mit, hogyan) Oktatás-nevelés (mit) Mérés, elemzés, javítás (mit, hogyan) Szervezeti kultúra, klíma területe (hogyan, mit)

II. Ellenőrzés, értékelés területei (Q7) Palotás Zoltán Qualy-Co

II. Egy EU-s „fejlesztés” – az ÖÉP Iskolai Önértékelési Profil: 18 ország 101 iskolájának közös nevezőre hozott önértékelési szempontsora (területek azonosítása) amely alkalmasnak bizonyult arra, hogy az iskolacsinálók, az iskolahasználók és a fenntartó közösösen, együtt értékeljék az iskolát. a legfontosabb folyamatokat ragadja meg az egyén az osztály az iskola a helyi közösség szintjén

Tanulmányi követelmények teljesítése Eredmények Személyiség- és közösségi fejlődés (egyén szintje) Tanulók céljai Folyamatok Az idő mint a tanulás forrása Az osztály A tanulás és a tanítás minősége szintjén A tanulási nehézségek kezelése Az iskola mint a tanulás helyszíne Az iskola Az isk. mint a közösségi kapcs. helysz. Az iskola mint a szakmaiság helyszíne Kapcsolat Az iskola és a család a Az iskola és a helyi közösségek környezettel Az iskola és a munka világa

Az ÖÉP használata terület Pl. Az idő, mint a tanulás forrása kritériumok Iskolához köthető és nem köthető tanulási tevékenységek (tantárgyi készülés, gitáróra, + internet, stb.) indikátorok Összóraszám + megoszlás; iskolai korrepetálások, szakkörök; otthoni tanulási idő, különórák; stb. módszerek Haladási, szakköri, stb. naplók; felmérés a különórákról (tárgyanként), szülői vélemény; stb.

II. Intézmény(ön)értékelés Rész/vagy egész értékelése?! Önértékelés ↔ egész rendszer + működése Részértékelés (lehetséges részterületek szerint, pl.) Alapelvek, stratégiai célok (stratégiai dokumentumok) Input Szervezeti, vezetési rendszer szervezeti kultúra információáramlás vezetési struktúra stb. Nevelési-oktatási modell Output Funkció szerinti választás (formálás, diagnosztizálás, összegzés)

III. Pedagógusértékelés rendszerelemek: eredménycentrikus - jutalmazó elem tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem szembesítő - formatív elem

Az egyes elemek jellemzői eredménycentrikus - jutalmazó elem funkciója: adott, jól definiált teljesítményért - garantált jutalom (forrásigény!) erősen (konszenzussal) legitimált, „fillérre kiszámolható” taxatív célprémium rendszer rövid periódusonként (tanévenként 1-2 alkalommal), rögzített időpontokban ismétlődik szubjektív elemet nem (alig) tartalmaz

Az egyes elemek jellemzői tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem funkciója: az intézményi célok és az egyéni karriercélok összhangba hozása, kölcsönös erősítése, (a ped. program személyre szóló) támogatása. Nem lehet direkt anyagi következménye! Meghatározó eleme a fejlesztés, a támogatás, nem minősíti a pedagógust! erősen (konszenzussal) legitimált szempontsor és eljárásrend lehetőség szerint vezetői periódusonként (5 évenként) minden kolléga sorra kerül

Az egyes elemek jellemzői szembesítő - formatív elem funkciója: szembesíteni a pedagógust egy partner véleményével (teljes egészében a partner szempontsora és eljárásrendje érvényesül) csak a toplista nyilvános, mindenki csak a saját eredményét, az átlagot, a szórást a maximumot és a minimumot látja. formálisan semmilyen következménye nincs nem deklarált rendszerelem (de nem illegitim!)

Eredménycentrikus - jutalmazó elem Standard szempontok: fizetésarányos rész egységes rész (fiatalok) beosztás-, státuszfüggő rész kp. vezető, of., tatárgyfelelős, of. h. tanított tanulók, csoportok száma érettségi érintettség (felsőfokú) nyelvvizsgák száma (tanulók) versenyeredmények (megyei, országos) – taxatív rendszer (felkészítő ill. menedzser)

Eredménycentrikus - jutalmazó elem iskolai szintű táborok, programok nemzetközi kapcsolatok cserekapcsolat tematikus program diákönkormányzati munka támogatása, (Egyosz-nap) Illyés Napok (tanulmányi, kulturális, sport) iskolai programokon való részvétel helyettesítések vállalása hiányzás, önigazolás

bevezető beszélgetés: a fejlesztés, az értékelés célja, szempontjai Tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem 1. Az értékelést megelőző szakasz bevezető beszélgetés: a fejlesztés, az értékelés célja, szempontjai a tanár saját önértékelésének elkészítése, megbeszélése (szempontok adása) óralátogatások mikéntjének rögzítése további támpontok: elért eredmények, füzetek, dolgozatok, tanmenetek, óravázlatok, tanulói vélemények, kollegák véleménye, tanórán kívüli tevékenységek (paritásos elv!)

Tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem 2. Az értékelés Kvantifikálható adatok: tanulóinak teljesítménye (tudásszint mérés) követelményrendszere és annak összhangja a pedagógiai programmal, helyi tantervvel a különböző műveleti szintek adekvát használata értékelési gyakorlata, kultúrája óravezetésének strukturált megfigyelése interakciós jellemzők rögzítése (standandizált mérőlappal)

Tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem 2. Az értékelés Csak részben kvantifikálható adatok: egyéb iskolai tevékenységei kollegialitása követelményrendszerének illeszkedése a munkaközösség többi tagjáéhoz együttműködési képessége (kollegákkal, tanulókkal, szülőkkel, egyéb partnerekkel) tervező munkája tantervfejlesztő, tantervértékelő tevékenysége fegyelmezési stílusa, a tanulókhoz való viszonya,

Tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem 2. Az értékelés motiváló képessége kiegyensúlyozottsága, biztonsága továbbképzési szükségletei szakmai felkészültsége értékelési képessége tanulóinak menedzselése az érték- és normaközvetítésben vállalt szerepe pályaorientációs tevékenysége törvényességi (adminisztrációs) szempontok esélyegyenlőség biztosítása, diszkrimináció a munkája során

Közösen elkészített fejlesztési-cselekvési terv Utókövetés Tevékenységcentrikus - folyamatszabályozó elem 3. Az értékelés lezárása, utókövetés Közösen elkészített fejlesztési-cselekvési terv Utókövetés a megvalósulás mérőpontjainak rögzítése a megvalósulás értékelése  megerősítés vagy korrigálás. Hosszútávú következmény?!

A tanárok diákok általi értékelése szembesítő - formatív elem A.1: Szaktárgyának ismerete, a tananyagból való felkészültsége A.2: Mennyire veszi figyelembe az egyes tanulók képességeit, igazítja az egyes diákokhoz az anyagot A.3: Mennyire érthetően adja le a tananyagot, magyaráz jól B.1:Számonkéréskor mennyire igazodik az órán leadott anyaghoz, mennyire világosak a követelményei B.2: Az általa számon kért tudás mennyire hasznosítható a későbbiekben B.3: Az általa feladott házi feladatok mennyire segítik a tananyag megismerését és megtanulását

A tanárok diákok általi értékelése szembesítő - formatív elem C.1: Az óráin való részvétel során mennyire fejleszti a vitakultúrádat, mennyire segít hozzá az önálló véleményalkotáshoz és – kifejtéshez C.2: Mennyire segíti az esetleges szorongások feloldását C.3: Mennyire kezel partnerként (toleráns, segíti önbecsülésedet, odafigyel Rád, stb.) D.1: Mennyire tartod jónak óráinak hangulatát D.2: Mennyire tartod jónak fegyelmezési módszereit D.3: Mennyire tudja összehangolni, összefogni az órai munkát, az osztályt

Értesítés Tisztelt Árendás Péter Tanár Úr! A 2005-2006-os tanév tanárfelmérésén elért eredménye 3. helyezés. 11.a osztályban elért átlaga: 9,41% Az összes Ön által tanított osztályban elért átlaga: 9,41% Gratulálunk eredményéhez, hasonlóan sikeres tanéveket kívánunk a jövőben is! Tárczy Júlia Chappon Máté Diákelnök Diákalelnök

Pedagógus értékelés szükséges források időtényezők anyagi humán (értékelők) időtényezők

K1 K2 K3 Igazgató Gazdasági vezető K4 Igazgató-helyettes K5 KK1 KK2

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! www.onfejlesztoiskolak.hu