Korózs Lajos Államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Életkor és diszkrimináció
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Aktív idősödés és nemzedékek közötti szolidaritás európai éve Magyarország Nemzeti Programja (tervezet) Február 22.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A Magyar Köztársaság kormánya
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Civil Európa – civilek Európában
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Az „Életet az éveknek” Országos Szövetség munkája, hatása a hazai időspolitikára: aktív időskor Budapest, április 23. Hegyesiné Orsós Éva Hegyesiné.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
AZ időspolitikák hatása
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Korózs Lajos Államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium AZ IDŐSÜGYI STRATÉGIA Korózs Lajos Államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium

A STRATÉGIA ELŐZMÉNYEI Az Idősügyi Tanács tekintettel a társadalom idősödési folyamataira és annak mind az egyén, mind pedig a társadalom mindennapjaira gyakorolt hatásaira 2008 márciusában egy Idősügyi Stratégia megalkotása mellett tette le a voksát. A stratégia előmunkálataira 2008-ban az Idősügyi Tanács által delegált tagok illetve szakértők 14 tematikus munkacsoportot alkottak egy-egy szakterülethez kapcsolódva. Az INS létrejöttét kormányokon átívelő, több éve tartó kutatások, elemzések, műhelymunkák előzték meg: Idősügyi Charta – melynek alapvető elvei képezik jelen Stratégia vezérfonalát –, Kormányzati Idősügyi Nemzeti Cselekvési Terv, Nyugdíjasok Országos Képviselete 4 éves Érdekvédelmi Stratégiája, Javaslat a Nemzeti Idősügyi Stratégia megalkotására

A 14 munkacsoport Jogbiztonság; Kommunikáció, nyilvánosság; Képzés, élethosszig tartó tanulás; Egészségügy, rehabilitáció, mentális egészség; Szociális ellátások; Nyugdíjügy; Foglalkoztatás; Kultúra, közművelődés; Sport, rekreáció; Strukturált szabadidő eltöltés; Esélyegyenlőség, társadalmi kirekesztődés megelőzése; Életútmodell; Önkéntesség; Generációk közötti együttműködés. A szakcsoportok által készített tanulmányokból és az előkészítő munkák során létrejött anyagokból került összeállításra az Idősügyi Nemzeti Stratégia 3

A KOR „FORRADALMA” A XXI. század egyik legpozitívabb eredménye a születéskor várható élettartam meghosszabbodása. A fejlett országokban ez az egyik legnagyobb társadalmi siker és egyben a legnagyobb kihívás is. Korunkban több idős ember él Földön, mint bármikor ezelőtt. Az idősek aránya a lakosság többi csoportjához viszonyítva növekszik. Magyarország – idősödés és csökkenő születésszám.

Demográfiai öregedés Európai Unióban 1990 óta tart 1990 < 60+ / 0 – 14 2010 < 60+ / 0 – 19 2020 < 65+ / 0 – 19 2025 < 70+ / 0 – 14 2040 < 70+ / 0 – 19 2050 < 70+ / 0 - 24

A LAKOSSÁG KORFÁJA 2009 100.000 100.000 50.000 50.000 Nők Férfiak

MAGYARORSZÁG - ADATOK Születéskor várható élettartam: Férfiak: 69,19 év Nőknél: 77,34 év a 65 éven felüliek 38%-a férfi és 62%-a nő EU átlagtól az elmaradás: Férfiak: 6,5 év Nőknél: 4,5 év Jellemző az idősödés feminizációja. Legdinamikusabban növekvő korcsoport a „nagyon idősek” (80 évesnél idősebbek) csoportja. 90 évesnél idősebbek száma: 35.000 fő felett 100 éves vagy idősebbek: 1.107 fő

A STRATÉGIA CÉLCSOPORTJAI Az Idősügyi Nemzeti Stratégiában az Egészségügyi Világszervezet életkor szerinti felosztását használjuk. E felosztásban a 60-74 év közöttiek az idősödők, a 75-89 évesek az idősek és a 90 év fölötti személyek a nagyon idősek - magyar fordításban a nem egészen jól hangzó „aggastyánok”. A Stratégia szempontjából e három korcsoportot együttesen tekintjük időseknek, bár a hazai munkaerő-piaci sajátosságok okán - e szakterület vonatkozásában már a 45 éven felüliek is szeniorokként kezelendők.

STRATÉGIA ALKOTÁS FOLYAMATA Helyzetfeltárás Elérendő célok jövőkép Prioritások Fejlesztendő területek Cselekvési tervek Ellenőrzés, monitoring 9

A HELYZETELEMZÉS MEGÁLLAPÍTÁSAI (leküzdendő akadályok) Aktivitást és függetlenséget gátló tényezők; Biztonságot, életminőséget, önállóság megőrzését gátló tényezők; Az élethosszig tartó fejlődést és önmegvalósítást gátló tényezők; Társadalmi részvételt és megbecsültséget gátló tényezők; Esélyegyenlőséget gátló tényezők.

IDŐSPOLITIKAI SZEMPONTOK Flexibilis és hatékony időspolitika kialakítása; Az EU időspolitikájával összhangban központi szerepet kell biztosítani a dinamikusságnak és a megelőzésnek; Nagyobb mértékben kell építeni a szolgáltatásokat igénylők szükségleteire és véleményére; Az idősödő és idős emberek szükségleteinek kielégítéséhez folyamatos párbeszéd és együttműködés szükséges az állami, a civil szféra, a for-profit szektor, a magánszemélyek és az idősek ellátásában érintett szakmák között; Társadalmi szemléletformálás; Aktív időskor biztosítása; Az emberi élet teljességében való gondolkodás.

A STRATÉGIA ÁTFOGÓ CÉLJAI 2034-re magas színvonalon, mindenki számára egyformán hozzáférhető, rugalmas és az öngondoskodás széles választékával rendelkező humánszolgáltató- és védelmi rendszer kialakítása. Olyan gazdasági és társadalmi környezet kialakítása, amely egy minden korosztály számára élhető világban biztosítja az idősödő és az idős emberek aktivitását és társadalmi részvételét. Az időskor presztízsét növelő és az idős emberek iránti szolidaritást biztosító szemlélet kialakítása. Az időskorra történő felkészülés és az aktív társadalmi részvétel iránti igény erősítése. Társadalmi szerződés alapján kell erősíteni az állam, a non-profit, a for-profit, az informális közösségek és az egyén felelősségének és szerepének tisztázását. Támogatni kell azt, hogy minden egyes ember nagyobb egyéni felelősséggel tudjon hozzájárulni saját méltó időskora megteremtéséhez.

HORIZONTÁLIS CÉL Az idősek szempontjainak figyelembe vétele a társadalmi élet valamennyi területén, a rendszerszemlélet érvényesítése; Az idősödéssel kapcsolatos kutatások továbbfejlesztése, a tapasztalatok átadása és beépítése valamennyi szakpolitikába; A fellelhető és működőképes, nemzetközi és hazai jó gyakorlatok összegyűjtése, továbbfejlesztése; A társadalmi nyilvánosság elérése, folyamatos széleskörű tájékoztatás, a nyílt kommunikáció és a partnerség elvének alkalmazása, valamint az idősödésre vonatkozó, minden korosztályt elérő és érintő szemléletformálás.

JÖVŐKÉP Az idősödés gazdasági és társadalmi következményeiből eredő kihívásokra reagáló, a hazai lehetőségeknek megfelelő, EU-konform időspolitika kialakítása; Tudatosabbá kell tenni minden korosztály számára az idősödés pozitív vonatkozásait; Az élet végéig tartó biztonságos és méltó, aktív társadalmi tagság; Személyre szabott szolgáltatások széles körének és hozzáférhetőségének biztosítása; Az időskorúak erőforrásként való elismerése; Minden korosztály számára egyformán élhető, magas kohézióval bíró társadalomra van szükség; A részvétel, az önmegvalósítás és a védelem biztosítása az idősek számára is.

PRIORITÁSOK Az időskori aktivitás, függetlenség és társadalmi presztízs megőrzése; Biztonság, megfelelő életminőség, a betegségi kockázatok alacsonyan tartása, az emberi méltóság és a funkcionális önállóság megőrzése; Élethosszig tartó fejlődés, az életöröm és az autonómia megőrzésére, valamint az önmegvalósításra való törekvés; Társadalmi részvétel javítása és közösségi megbecsültség; Esélyegyenlőség, pozitív reakciók az idősödés és a hosszabbéletűség társadalompolitikai kihívásaira, fellépés az ageizmus ellen.

Fejlesztési irányvonalak – fókuszban a 70 évesek Idősek ellátását szolgáló szociális és egészségügyi ellátások közötti együttműködés erősítése (egymásra épültség, szolgáltatások összehangolása, kapacitásbővítés); Alapellátások fejlesztése; Kontroll és minőségügyi szemlélet a szolgáltatásokban; Fokozott jogvédelem és érdekérvényesítési képesség; E-inklúzió, internet használat és online szolgáltatásokhoz való hozzáférés szélesítése, támogatása.

FEJLESZTÉSI IRÁNYVONALAK - A 30 ÉV FELETTIEK, MINT CÉLCSOPORT Az idősekről alkotott negatív sztereotípiák csökkentése; Pozitív időskép közvetítése; Foglalkoztatás, munkaerő-piaci részvétel bővítése; Öngondoskodási szemlélet ösztönzése; Generációk közötti kapcsolatok és együttműködések fejlesztése, az erőforrások hatékonyabb kihasználása; Környezet-, társadalom- és egészségtudatos állami és civil kezdeményezések erősítése.

Köszönöm a figyelmet!