(Kölcsey Központ, Debrecen, június 21.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az ÚMVP intézményrendszere
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Műhelyvezetők, tanácsadók szakmai napja Csizmazia Sándorné Szakmai vezető Pécs, nov. 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Aaa. Nők és családon belüli erőszak elleni lépések  től a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (jogelődje ICSSZEM)és a civil szervezetek egyeztetése.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság módszertani munkájának bemutatása Szakmai nap,Szedres 2013.szeptember 26. Hajnal Renáta Módszertani főosztály.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

(Kölcsey Központ, Debrecen, 2011. június 21.) Domszky András: Az NCSSZI szociális ágazatot támogató módszertani fejlesztő és kutató-elemző tevékenysége, átalakuló módszertani feladatellátás (Kölcsey Központ, Debrecen, 2011. június 21.)

Kik vagyunk, és miért van ránk szükség?

Egy intézetnek nem csak célja, feladatrendszere és struktúrája, de története és munkatársai is vannak.

Bölcsődék Országos Módszertani Intézete 1970 – 1998. Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet 1998 – 2000. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet 2000 – 2005. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet 2006 – 2010. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet 2010 -

Mit jelent a háttérintézmény fogalma?

„a szorosabb értelemben vett háttérintézmények közé csak azok a szervezetek tartoznának, amelyeket a minisztérium (illetve a fenntartó) fennhatósága alatt, elsősorban annak érdekében, munkájának elősegítése céljából hoztak létre, és így működtetnek.” Rozgonyi Tamás, 2009.

hivatali jellegűek, kutatóintézetek és nem költségvetési szervezetek (például nonprofit szervezetek)

Milyen háttérintézmény vagyunk mi?

Az NCSSZI a Nemzeti Erőforrás Minisztérium irányítása alatt álló, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv. Alapító okiratunk fölsorolja a jogszabályokban meghatározott közfeladatainkat.

Hatályos szervezeti és működési szabályzatunk alapján az intézet állami feladatként ellátandó alaptevékenysége során támogatja a Nemzeti Erőforrás Minisztérium szociálpolitikai, családpolitikai, munkaügyi, foglalkoztatáspolitikai, gyermekvédelmi, esélyegyenlőségi, ifjúsági- és drogpolitikai és szakmapolitikai feladatainak megvalósítását.

Alaptevékenysége kiterjed a tudományos kutatás, módszertani fejlesztés és szolgáltatás, valamint statisztikai és információs szolgáltatások körére. Részt vesz a fenti feladatokat érintő fejlesztési programok előkészítésében és lebonyolításában.

Főigazgató Főigazgati Hivatal Belső Ellenőr Főigazgató titkárság Koordinációs és Igazgatási Főosztály Humánerőforrás Főosztály Társadalomtudományi Szakkönyvtár Belső Ellenőr (külső szakértő megbízásával) Módszertani igazgatóság Országos Szolgáltatás Módszertani Koordinációs Központ Országos Gyermekvédelmi Bizottság Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat Kutatási Igazgatóság Programigazgatóság Családpolitikai Iroda Társadalmi és esélyegyenlőségi Iroda Nemzeti Drogmegelőzési Iroda Modernizációs Projektiroda TÁMOP 5.4.1. Gyerekesély projektiroda TÁMOP 5.2.1. Gazdasági, Műszaki és Informatikai Iroda Munkaügyi igazgatóságf

A Kutatási Igazgatóság tevékenységéről

Különösen: a családok funkcióinak ellátásához szükséges feltételek, rendelkezésre álló szolgáltatások és egyéb ellátások vizsgálata, hatékonyságuk felmérése: demográfiai folyamatokból adódó kihívások, a munka és a családi élet egyensúlyának megteremtése; a tartósan és/vagy átmenetileg hátrányos helyzetű csoportok jellemzői, rendelkezésre álló szolgáltatások és egyéb ellátások vizsgálata, hatékonyságuk felmérése: gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő fiatalok, különleges helyzetű, speciális ellátást igénylők, tartósan szegénységben élők; az ifjúság helyzete, egyes csoportjainak jellemzői, az ifjúsághoz kötődő intézményrendszer működése, hatékonysága

Ifjúság 2000, 2004, 2008 kutatássorozat Mozaik 2001 Szociális szolgáltatástervezési koncepciók készítésének gyakorlata a megyei önkormányzatoknál Biztonságos lakhatás – lakáspolitikák, lakástámogatási rendszerek, az önkormányzati lakásgazdálkodás vizsgálata A szociális szakképzések helyzete a mai magyar felsőoktatásban Az idősellátás törvényi szabályozásának változásai Pénzbeli ellátások idősoros, területi adatainak elemzése

A Nemzetközi gondozás szükséglet vizsgálat A helyi önkormányzati szociális szolgáltatások elemzése A munka és a magánélet összeegyeztetése Kihívások és jó gyakorlatok a közfoglalkoztatásban A magyar családpolitikai rendszer változása a rendszerváltástól napjainkig Családpolitikai adatelemzés Demens-ellátással kapcsolatos kutatás

A Programigazgatóság tevékenységéről

A projekt állásáról részletesen tájékozódhatnak és szakanyagokat is letölthetnek a www.modernizacio.hu weboldalról.

A Módszertani Igazgatóság tevékenysége

Az OSZMK tevékenysége kiterjed a szociális és gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatások módszertani fejlesztésének tervezésére, szervezésére, koordinálására, a módszertani munka eredményeinek országos elterjesztésére és értékelésére.

A regionális és egyházi módszertani intézmények legfőbb feladatai Információt gyűjtenek a működési terület szociális ellátórendszerének sajátosságairól, az alkalmazott módszerekről, Az új szakmai módszereket és az új szolgáltatási formákat folyamatosan megismertetik a szociális szolgáltatókkal, intézményekkel, A fenntartók számára javaslatot tesznek a szociális ellátórendszer fejlesztésére, és felkérésre részt vesznek az ellátórendszer fejlesztéséhez szükséges források tervezésében, A szociális szolgáltatóknak, intézményeknek és a fenntartóknak szakmai segítséget nyújtanak szociális szolgáltatások megszervezéséhez, szakmai módszerek bevezetéséhez és alkalmazásához, valamint más szakmai kérdésekben, Szakmai programokat véleményeznek, Kirendelés útján szakértőkként ellenőrzik a szakmai programban foglaltak megvalósulását és a szociális szolgáltatások szakmai megfelelőségét.

Az NCSSZI OSZMK feladatai – országos módszertanként – ezeken kívül Az ágazati döntéshozók munkájának szakmai támogatása, Az irányítás és a végrehajtás közötti hatékony szakmai közvetítés, koordináció, A módszertani intézmények módszertani feladatai ellátásának ellenőrzésében való részvétel, valamint Kutatások szervezése és lebonyolítása.

Munkacsoportok a következő területeken működnek Családsegítés Fogyatékos-ellátás Alapszolgáltatások Hajléktalan-ellátás Idősellátás Pszichiátriai-ellátás Addiktológia

A munkacsoportok feladatai közé tartoznak A módszertani munkatársak tapasztalatainak egymás közti megosztása Az egyes szakterületeken jelentkező szakmai kérdések, problémák feltárása, megvitatása Jogszabályok előkészítésében való aktív részvétel (véleményezés, javaslattétel) Szakmai ajánlások kidolgozása Szakmai állásfoglalások előkészítése Műhelymunkák szervezése Döntést előkészítő, elemző tanulmányok készítése Adatszolgáltatás a minisztérium megkeresésére

Módszertani gesztortalálkozók, modellkísérletek, jó gyakorlatok bemutatása, szakmai műhelyek, és konszenzust előkészítő konferenciák.

„Gyakorlati az az elmélet, mely a szociális munka valóságos gyakorlatából indul ki és ezt tekinti közvetlen céljának is. Leírja, magyarázza és strukturálja a gyakorlatot, következtetéseket von le belőle, összekapcsolja a tudományos ismeretekkel, értékeli, ajánlásokat fogalmaz meg számára, oktatja – röviden: minden tekintetben a szociális munkás gyakorlatára vonatkozik, mint annak igazi szolgálóleánya.” Peter Lüssi, 1997.

A módszertan jelenti azt a gondolkodási módot (tudást, korábbi tapasztalatot, személyes érzékenységet) amivel egyenként rendelkezünk, a megoldandó problémákat értelmezzük és azt a strukturális (szervezeti, szabályozási) keretet, amiben a feladatainkat meghatározzuk, az erre alapozott, eredményre vezető gyakorlati megoldásokat, és a bevált megoldások rendszerbe foglalását, közös szakmai szabállyá válását (elfogadását, deklarálását és elvárt alkalmazását).

A módszertan csak akkor tudja formálni a szakmát, ha folyamatos és szervezett a tapasztalatok összegyűjtése, értékelő elfogadása, képviselete, rendszerbe illesztése és közzététele. A szakmai módszertan a szakmai szabályok megállapítására irányuló hierarchizált (szintekhez kötött) tevékenység eredménye.

A munkatársak kreativitása A jó gyakorlatok A terepmódszertan A módszertani koordináció

lelkiismereti feltétel: értékrendünkhöz igazodva mindig azok és annyik legyünk, amik vagyunk, de nyitottan mások irányában tudatossági feltétel: gondoljuk végig, hogy mit, mikor, milyen ütemezésben kell tennünk; tudjuk hová tartunk anyagi-tárgyi feltétel: vegyük számba, hogy mi kell ehhez ismeret feltétel: szilárd értékrend, elvek, módszer-keresés, eszköz-fejlesztés, tudás gyarapítás kapcsolat feltétel: nyitott kommunikáció, munkamegosztás, együttműködés szabályozás feltétel: a jó gyakorlatok, új megoldások bevezetése, alkalmas struktúra kialakítása, feladatmegosztás, munka tervezés.