Értékteremtő folyamatok menedzsmentje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A tervezés mint menedzsment funkció
A piac Szakiskola.
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
V. A készletezés logisztikája
Értékesítési csatornák
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Felhasznált irodalom Chikán A. – Demeter K. (szerk.): Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Aula Kiadó, Ajánlott irodalom, válogatott fejezetek.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
Mekkora készletet tartsunk?
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
III. A logisztika jövője
Logisztikai kontrolling
Tevékenység alapú vezetés Készítette: Bakos Viktória BME GTK Kiegészítő szak május.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Elméleti közgazdaságtan
A marketing piac tartalma
A termelés költségei Költség: A termelés, szolgáltatás érdekében felhasznált élő- és holtmunkák pénzben kifejezett értéke. Kiadás: (a pénzeszközök csökkenését.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Az EEM helye a menedzsmentben
Gyártási folyamatok tervezése
Tevékenységmenedzsment ismertetése MLBKT Oktatói Tagozat
Logisztikai alapfogalmak
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Minőségbiztosítási ismeretek
Vállalati Gazdaságtan
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Operatív menedzsment és versenyképesség
Kérdések a második zh-hoz
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Értékteremtő folyamatok menedzsmentje Pintér Róbert okleveles közlekedésmérnök

Tananyagfelosztás 1. Az értékteremtő folyamatok fogalma, összetevői Termelés és a logisztika kapcsolata Logisztikai alapfogalmak A logisztikai rendszer felépítése, alrendszerei A beszerzés fogalma, feladata, tevékenységei, a vevő-szállító kapcsolata A készletezés fogalma, szerepe, feladatai, készletezési modellek (EOQ) Az elosztás fogalma, stratégiai kérdései, értékesítési csatornák, raktárak szerepe, a kiszolgálási színvonal értelmezése. A feladatütemezés kérdései

Tananyagfelosztás 2. A termelési logisztika fogalma, feladatai, helye a logisztikai láncban. A push és a pull rendszer jellemzői Aggregált tervezés fogalma, feladata, tartalma, jellemzői Kapacitás tervezés alapjai Szükséglettervezés elmélete és módszerei Az MRP rendszer lényege és működése A JIT és a JIS rendszer lényege és működése A KANBAN rendszer lényege és működése Az OPT rendszer lényege, működése

Követelmény A szorgalmi időszakban: egy zárthelyi dolgozat A vizsgaidőszakban: vizsga

Szakirodalom Kötelező irodalom: Chikán Attila – Demeter Krisztina: Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula Kiadó Bp. 2006. Ajánlott irodalom: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: Logisztika-menedzsment, Kossuth kiadó Bp. 2003. Dr. Prezenszki József: Logisztika II. (Módszerek, eljárások), Logisztikai Fejlesztési Központ, Bp. 2000. Kovács Zoltán: Termelésmenedzsment, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2004

Bevezetés A gazdaság célja: az emberi szükségletek kielégítése a rendelkezésre álló szűkös erőforrások mellett. A vállalat célja: a fogyasztói igények kielégítése profit (nyereség) mellett. Az értékteremtő folyamat: erőforrások beszerzése, kezelése és felhasználása, abból a célból, hogy a fogyasztó számára értéket állítson elő.

Vállalati alapkérdések Kinek? Célcsoport képzés Mit? Piackutatás Hogyan? Értékteremtő folyamat (Mennyiért?) Árképzés, költségelemzés (Mikor?) Időérték

A kapcsolatok ábrázolva MIT? HOGYAN? KINEK? Vállalati képesség Fogyasztói igények Értékteremtő folyamatok

I. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A fogyasztói igény A fogyasztói igények kielégítése: Szükséglet: hiányérzet, mely céltudatos cselekvésre ösztönöz (Maslow-piramis) Igény: megfogalmazott szükséglet (Mit?) Kereslet: vásárlási hajlandóság (csak akar) Fogyasztói igény: valamely termék vagy szolgáltatás iránti fizetőképes kereslet (nem csak akar, de tud is). Ez lehet látens igény is.

A fogyasztói érték Szubjektív vélemény arról, hogy a termék, milyen mértékben felel meg az elvárásaimnak, tehát: fogyasztó specifikus, időben változó, folyamatosan ellenőrzött, befolyásolja a jelenlegi és jövőbeni keresletet.

A fogyasztói érték dimenziói Használati érték: a termék azon tulajdonságainak összessége, melyek alkalmassá teszik az igény kielégítésére. Hely érték: a termék akkor képvisel értéket a fogyasztó számára, ha térben elérhető Idő érték: a termék akkor képvisel értéket a fogyasztó számára, ha akkor áll rendelkezésre, amikor az igény jelentkezik (Tulajdon érték: a tulajdonosnak rendelkezési joga van a termék felett)

A termelés, a szolgáltatás és a logisztika kapcsolata Fogyasztó Értékteremtő folyamat

Fogalom meghatározás Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra a célra, hogy más erőforrásokon tartós változtatásokat végrehajtva, új javakat hozzunk létre. Eredmény fizikailag megfogható termék. Szolgáltatás: a termelés komplementere, azaz erőforrás felhasználása fogyasztói igényeket kielégítő, NEM termelő tevékenységre. Eredménye fizikailag nem megfogható (esetleg csak érezhető). Logisztika: lsd. később

II. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A vállalati képesség A vállalati képességen múlik, hogy mit tud és akar a vállalat hatékonyan és gazdaságosan ajánlani a fogyasztónak. Hatékonyság: az adott tevékenység mennyire segíti a fogyasztók igényeinek kielégítését, illetve mennyiben járul hozzá a vállalat nyereségességéhez. Kielégítő-e a vállalat tevékenysége? Nem azonos a hatásossággal! Gazdaságosság: az egységnyi termék előállításához szükséges erőforrás-mennyiséggel mérhető. Kielégítő-e ahogy a vállalat teszi?

doing the things right or/and doing the right things Jó dolgot csinálni = Helyes stratégiai irányban tevékenykedni Nem a jó dolgot csinálni Jól tenni a dolgokat = Hatékonyan végezni az operatív tevékenységet Jót s jól = A siker útja  Jól, de nem jót= A lassú halál  Nem jól tenni a dolgokat Nem jó, de jót = A túlélés lehetősége ? Se nem jót, se nem jól= A gyors halál

Versenyelőnyre van szükség! Versenyhelyzet Versenyelőnyre van szükség! Nem az a kérdés, hogy mit tud a vállalat végrehajtani (szükséges, de nem elégséges feltétel), hanem az, hogy miben tudja ezt jobban tenni a versenytársakhoz képest! Olcsóbban? Jobb minőségben? Gyorsabban? Plusz szolgáltatásokkal? Stb.

A versenyhelyzet forrásai Versenyelőnyforrások Ár: Költségcsökkentés Árképzési elvek Teljes költség koncepció Szolgáltatás: Tranzakció előtti Tranzakció alatti Tranzakció utáni Minőség: Termékteljesítmény Esztétikai megjelenés Megbízhatóság Javíthatóság Élettartam Karbantarthatóság Konformitás Megbízhatóság: Szállítás időbeli pontossága Mennyiségi megfelelés Minőségi megfelelés Számlázás rendje Stb. Rugalmasság: Termékrugalmasság Mennyiségi rugalmasság Időbeli rugalmasság

Homokkúp modell (1990) A minőség kihat a vállalat egész működésére, így a versenyelőnyre is. Megalapozza a vállalat működését. Egymást erősítő folyamat ez, ahol nincs átváltás (nincsTrade off) Ha hiányoznak az alapok, akkor pl. költség csökkentés csak egy másik versenyelőny rovására valósulhat meg. (van Trade off) Költséghatékonyság Rugalmasság Megbízhatóság Minőség

III. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A folyamatok Értékteremtő folyamat során a vállalat erőforrásait fogyasztói értékké konvertálja! Pénz Humán erőforrás Termelő berendezések Információ Anyag Termelés Értékesítés szolgáltatás Erőforrás gazdálkodás Transzformáció Igénykielégítés

Értékteremtő folyamatok szerkezete Értéklánc: vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolása (általában vállalton belül értelmezzük) Ellátási lánc: az értéklánc anyagi folyamatainak megvalósulása (általában vállalatok között értelmezzük)

A termelési és logisztikai rendszer stratégiai kérdései Mi a stratégia? Szó eredeti jelentése: a hadviselés művészete Stratégia: egy szervezet hosszú távra kijelölt tevékenységi iránya, viselkedési módja, amely a versenytársakkal szembeni előny létrehozására és/vagy megőrzésére szolgál, a szervezet rendelkezésére álló erőforrásoknak a környezet változásaihoz illeszkedő megfelelő felosztását írja elő, és a fogyasztói igényeit kielégítő termékek és/vagy szolgáltatások piacra vitele útján segít beteljesíteni a szervezet tulajdonosainak elvárásait. A stratégia biztosítja és megalapozza, hogy amit ma teszek, az a jövőbeli körülményekhez és a feltételekhez illeszkedjen.

Anyagi folyamatok stratégiai kérdései Strukturális döntések: Működési terület meghatározása Make or buy döntés Push vagy Pull rendszer Folyamatválasztás Létesítmények elhelyezése Gépek, berendezések megválasztása Technológia választás Infrastrukturális döntések: Működési feladatok Normák, szabályok Ellátási lánc menedzsment Szervezet kialakítása Alkalmazott információs rendszer (pl. SAP, EDI) Terméktervezés Termékbevezetés Minőségbiztosítási rendszerkiépítése Teljesítménymérés bevezetése