KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK TULAJDONJOGI MEGKÖZELÍTÉSE. A közjavak előállításának és felhasználásának optimális szintje nehezen határozható meg, mert a tulajdonjoguk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Piaci tökéletlenségek
A környezetszennyezés forrásai
EXTERNÁLIÁK.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A gazdasági fejlettség mutatói
Globális problémák Kialakulásuk okai:
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia Balassi Bálint MTNYAI Ipolynyék
Környezetgazdaságtan
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Környezetértékelési módszerek
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
Március órától út 114-ben (óra helyett)
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
GAZDASÁG ÉS KÖRNYEZET KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN – II. ELŐADÁS Előadó:
KÖRNYEZETSZENNYEZÉS GAZDASÁGTANA
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Globális környezeti problémák és fenntartható fejlődés modul
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Környezetgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Környezetgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az EU többéves pénzügyi kerete
Környezeti kontrolling
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Készítette: Ékes Ildikó és Cserháti Ilona
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Energetika hatásainak gazdasági értékelése
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Levegőtisztaság védelme
Környezetjogi alapelvek
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Ember és környezetének viszonya
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
A környezetgazdaságtan – a maradandóság gazdaságtana -
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Energetikai gazdaságtan
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
Globális környezeti problémák
A nemzeti kibocsátás mérése
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Környezetgazdaságtan 3. előadás Mikroökonómiai problémák
Környezetgazdaságtan 5
Előadás másolata:

KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK TULAJDONJOGI MEGKÖZELÍTÉSE

A közjavak előállításának és felhasználásának optimális szintje nehezen határozható meg, mert a tulajdonjoguk nem tisztázott Közösségi tulajdonú erőforrás Tulajdon nélküli erőforrás Van tulajdonos, csak nem egy személy A tulajdonjog érvényesíthető és átruházható Pl.: szövetkezeti tulajdon A tulajdonjog kizárólagossága nem biztosítható Pl.: napsugárzás

 Garrett Hardin, 1968-ban jelentette meg a Science-ben  A legnagyobb problémát a népességrobbanásban látta KÖZLEGELŐK CSAPDÁJA LÉNYEGE:  Adott területű közlegelőn 10 gazda fejenként egy tehenet legeltet  Egy tehén súlya 1000 font (összsúly font)  Egyik „leleményes” gazda az egy helyett két tehenet kezd el legeltetni, de a fű mennyisége korlátozott, így egy-egy tehén csak 900 fontra hízik  a „két tehenes” gazda 800 fontot nyer  a többiek fejenként 100 fontot vesztenek  a közösség 100 fontot veszít (11×900) ÉS HA A TÖBBIEK IS EZT TESZIK?????

Tehenek száma Egyéni súly Kéttehenes gazdák állatainak összsúlya A második tehenet beengedők haszna az eredetihez képest Tehenek összsúlya Összsúly csökk

KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK PIACI MEGOLDÁSA COASE TÉTEL Elv: Lehetséges a problémák piaci megoldása, ha minden erőforrásnak teljes kizárólagossággal rendelkező tulajdonosa lenne A saját tulajdonú erőforrás túlhasználata vagy szennyezése könnyebben megakadályozható ! Tétel: A piaci mechanizmusok, a döntéshozók racionális viselkedése automatikusan a társadalmilag optimális szint felé szorítja a gazdasági tevékenység szintjét külön társadalmi vagy állami beavatkozás nélkül

Profit ill. Marg extern ktg Tevékenység mérete Marginális externális költség Marginális externális haszon M opt M max vállalkozó kompenzál „szenvedő” kompenzál M opt = társadalmilag optimális méret M max = vállakozó személyes hasznának maximuma

COASE TÉTELEN ALAPULÓ MEGOLDÁS AKADÁLYAI  A tulajdonjog létrehozása nehézkes vagy lehetetlen (pl.: napfény, levegő)  Tökéletes piaci verseny csak elméletben létezik  A résztvevők tökéletes szétválasztása szennyező és szenvedő felekre nem lehetséges 1) húsüzem a szennyvizét tisztítás nélkül élővízbe engedi A hús olcsóbb lesz, de a halászok tönkremennek (3 vagy több szereplő, ebből kettőnek az érdeke azonos) 2) a szennyező és a szenvedő azonos is lehet pl.: az autósok szennyeznek és szenvedők is  A megegyezésnek vagy alkunak külön költsége van

KÖRNYEZETI, JÓLÉTI ÉS FENNTARTARTHÓSÁGI INDIKÁTOROK

 Nem tükrözik a környezet minőségében és a természeti erőforrásokban bekövetkező változásokat  Nem szerepelnek benne a természet nyújtotta szolgáltatások pl.: öntisztulóképesség  Számos környezetvédelmi kiadás és beruházás GDP növelőként jelenik meg pl.: a szennyező technológia hozadéka és a telepített tisztítóberendezés is növeli  A környezetbarát, anyag és energiatakarékos gazdálkodás negatívan hat a GDP-re GNP, GDP HIÁNYOSSÁGAI

Nettó Gazdasági Jólét Net Economic Welfare = NEW flow típusú mutató (folyamatokat követő) GDP-hez hozzáadni: szabadidő, otthon végzett munka levonni: környezetszennyezések, urbanizáció káros hatásai Valódi Fejl ő dés Mutatója Genuine Progress Indicator = GPI  Személyes fogyasztásból indul ki  Módosító tényező a jövedelemelosztás és a különböző társadalmi és ökológiai hasznok és költségek + személyes fogyasztás, önkéntes munka, tartós fogyasztási cikk - balesetek, bűnözés, szabadidő csökkenése, jövedelemkülönbségek, szennyezések

Fenntartható Gazdasági Jólét Mutatója Index of Suistanable Economic Welfare = ISEW  Fogyasztási egyenlőtlenségek változásának hatása a jólétre  Hosszú távú környezeti károsodások jelenértékének beépítése (kritikus lehet a helyes diszkontláb meghatározása pl a globális éghajlatváltozás esetében) A jólét csökkenésének főbb okozói:  Hosszú távú környezeti károk felgyorsult növekedése  Jövedelemelosztási egyenlőtlenségek fokozódása  Háztartási és házimunka kedvezőtlen aránya

Ökológiai lábnyom Az a föld- (vagy víz-) terület, amelyre egy meghatározott emberi népesség vagy életszínvonal végtelen ideig való eltartásához lenne szükség Mennyi termékeny földre (vízre) van szüksége egy országnak vagy emberközösségnek az összes elfogyasztott erőforrás megtermeléséhez és a hulladék „elnyeletéséhez” Humán Fejlődés Mutatója Human Development Index = HDI Szempontok a meghatározásnál:  Egy főre jutó GDP  Iskolázottság szintje (olvasási arány 2/3, iskolában töltött évek 1/3 súllyal)  Születéskor várható élettartam

Ökológiai lábnyom meghatározása Országos/regionális adatokból becsülni az átlagos éves fogyasztást összfogyasztás / népesség létszáma Fogyasztás = termelés + import – export A fogyasztás cikkekre fejenként kisajátított földterület (kfc) becslése Átlagos fejenkénti ökológiai lábnyom meghatározása (öl) Éves vásárolt fogyasztási cikk és szolgáltatás által kisajátított összes terület Népesség ökológiai lábnyoma Átlagos fejenkénti lábnyom × népesség nagysága

DPSIR-modell Egyesült Nemzetek Környezetvédelmi Programjában (UNEP) a Környezetállapoti Jelentésekhez is felhasználják D : Driving force - szektoriális hajtóerők Amelyek a terhelést előidéző folyamatokat kiváltják P : Pressure – terhelések Emberi tevékenységek környezetre gyakorolt terhelő hatása Pl.: emisszió, erőforrások kitermelése S : State – állapot Fizikai mennyiségekkel objektíven mérhető jellemzők I : Impact – hatás Megváltozott környezetállapot által előidézett hatások R : Response – válasz Társadalom válaszlépései a környezetterhelések csökkentésére Külön vizsgálja a terhelések okait, előidézett hatásait, mert:  A növekvő terhelés nem feltétlenül okoz arányosan súlyosabb hatásokat  A terhelések mérséklése nem jár mindig együtt a környezetállapot automatikus javulásával

Szektorok: Ipar Mezőgazd. Energetika Turizmus Közlekedés Háztartások Fogy. szerk. Népesség Gazd. szerk. Technológia Urbanizáció Területhaszn. Emissziók Hulladék Erőforr. felh. Energiafelh. vízfogyasztás Körny. minőség Biodiverzitás Gazdasági növekedés Jólét kultúra Környezeti Gazdasági Társadalmi Emberi egészségre D - hajtóerőkP - terhelésS - állapotI - hatás Szektoriális politikák: Ipar Mezőgazd. Energetika Turizmus Közlekedés Makrogazd. Politika pl:.akció- programok Probléma területekre Irányuló Politikák: Vízminőség Levegőminőség Hulladék- gazdálkodás Prioritások meghatározása Célok meghatározása R - válaszintézkedések

A KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁS GAZDASÁGPOLITIKAI ESZKÖZEI

1) SZABÁLYOZÁS TÍPUSÚ MEGKÖZELÍTÉS Adminisztratív jellegű, szabványok, korlátok megállapítása és engedélyezési eljárások kialakítása  Környezetvédelmi szabványok Nem tekinthetők piacgazdasági eszköznek, a leggyakrabban alkalmazottak DE: emberi egészségre ártalmas szennyezéseknél fontosak  Szennyezés kibocsátási engedélyek A környezet minőségét jellemző állapotjelzők meghatározott elfogadható szintjéig engedélyt adnak a szennyező tevékenység folytatására (környezetterhelés-környezetszennyezés) 2) TÁMOGATÁSOK A környezetszennyezés kiküszöböléséhez szükséges eszközök és berendezések beszerzéséhez és fenntartásához adják DE: a támogatások miatt az erőforrások társadalmilag leértékelődnek, pazarlást tesz lehetővé !

3) ADÓK ÉS BÜNTETÉSEK Ha a kárt okozó és az elszenvedő között nem jön létre megegyezés, az állam von el jövedelmet a szennyezőktől  Adó: jövedelemmel arányos elvonás  Termékdíj, büntetés: más szempontok (pl.: a keletkező hulladék) 4) FORGATHATÓ ENGEDÉLYEK Az adott körzetre meghatározzák a még megengedhető (tűrhető) szennyezési szintet valamely jól mérhető paraméterek formájában. Ezt a szennyezési szintet, mint „keretet” felosztják kibocsátási engedélyekre és ezeket áruba bocsátják. Ha a tevékenységét befejezi vagy valamilyen technológiával a szennyezést csökkenti a fennmaradó kvótát továbbíthatja.

A KÖRNYEZETPOLITIKA ÉS ESZKÖZRENDSZERE

Környezeti hatáslánc: A gazdasági tevékenység okozta szennyezési folyamatait és összetevőiket mutatja be Társadalmi- Gazdasági Tevékenység Pl.: mezőgazdaság Közlekedés turizmus Emissziók Pl.: gázok Folyékony és Szilárd hulladékok Immissziók Pl.:zaj Savas eső Tápanyag- feldúsulás Hatások: Emberre Természetre Mesterséges környzetre Pl.:betegség Fajpusztulás Terméscsökk. Mikro és makro szerkezet Transz- misszió hatás szerkezetváltó forrásorientált hatásorientált gyógyító (megelőző) KÖRNYEZETPOLTIKA Célok, eszközök, intézkedések

KÖRNYEZETI POLITIKA TÍPUSAI 1)Gyógyító környezeti politika  Legfejletlenebb, de legelterjedtebb  A már bekövetkezett hatásokat enyhíti  Legdrágább és legkevésbé hatékony 2) Hatásorientált környezeti politika  A célkörnyezet állapotán próbál javítani  Eredeti kibocsátást nem mérsékli, immissziót csökkenti  Pl.: elkerülő utak

3) Forrásorientált környezeti politika  A célja az emisszió közvetlen csökkentése  Csővégi (end-of-pipe) technológiák  Látványos, mérhető kibocsátás csökkenés  Kontrollálható  Esetlegesen csak a szennyezőforma módosulásával jár  Sok esetben koncentrált szennyeződés marad vissza 4) Szerkezetváltó (megelőző) környezeti politika  Leghatékonyabb  Az egész gazdaság működését tereli környezetbarát irányba  Környezetkímélő termékek és eljárások alkalmazása  Végső cél a fenntartható fejlődés biztosítása

KÖRNYEZETPOLITIKAI ALAPELVEK

1) Szennyező fizet alapelv (Polluter Pays Principle-PPP) A környezet elfogadható állapotának biztosítása érdekében a szennyezés csökkentésének a költségét a szennyező fizesse Pigoui gondolatra alapul: ha a piaci ár nem tartalmazza a környezetkárosítás költségeit, akkor a szennyezőre hárított fizetés valósítja meg a környezeti externáliák internalizálását A szennyezéscsökkentés költségeit nem csökkentik állami támogatásokkal a környezeti intézkedések költségeit mindenkinek meg kell fizetnie KIVÉVE:  Olyan iparágakban, ahol támogatás nélkül nehézségek állnának fenn  A környezeti program bevezetése miatt kialakuló gazdasági és társadalmi problémák enyhítésére kell támogatást adni  Az elv alkalmazása jelentős torzulást okozna a nemzetközi kereskedelemben

2) Környezeti információs irányelv  Az állampolgároknak egy nyitott információs politika révén lehetőséget kell adni a környezeti információk megismerésére  Motiválni kell őket, hogy a felelősökre nyomást gyakorolva az előírt intézkedéseket végrehajtassák  A hivatalos információk bárki számára (jogos érdekeltség igazolása nélkül is) hozzáférhetőek legyenek

3) Környezetszennyezés integrált megelőzése (Integrated Pollution Prevention Control, IPPC) Bizonyos ipari tevékenységeknél az EU-ban egységes létesítmény- engedélyezési jogrend alakuljon ki  Legjobb Elérhető Technológiák definiálása (Best Available Technology-BAT)  Határértékek közösségi-szintű meghatározása  Felülvizsgálati kötelezettség