Paradigmaváltás a magyar közoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Advertisements

Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az országos mérések megújult rendszere
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
TIMSS 2007.
Informatika tanítása ea.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
intézményi folyamat-szaktanácsadó
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
BEVEZETŐ.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az országos mérések megújult rendszere
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Paradigmaváltás a magyar közoktatásban Zalaegerszeg 2008. 08.21. Dr.Bertók Sándor Közoktatási Szakértő , Igazolvány szám: 010351-02 Szakterület: tanügy-igazgatás , szervezet és minőségfejlesztés, térségi ( kistérségi,megyei, régiós) tervezés és fejlesztés, uniós ( közösségi ) pályázatírás és projektmenedzsment Komplex helyzetelemzési tanácsadó E-mail: kotreb@freemail.hu Tel: 06-30/235 08 16

„Hallok és felejtek,látok és emlékszem, cselekszem és megértek”

I. Történeti áttekintés II. Miért a kompetencia alapú oktatás? III. A NAT 2007. évi módosítása IV. PISA vizsgálat ( a munkaerőpiac által elvárt készségek,képességek, kompetenciák fejlesztése ) V. Mit mutat a PIRLS vizsgálat eredménye VI Kompetencia-alapú oktatásról VII. A kompetencia alapú oktatás implementációja VIII. Az Európai Unió oktatási referencia értékek magyarországi alakulása

Történeti áttekintés Az ismeret iskolája / Az ismeretek szóbeli majd írásbeli elsajátítása és tanítása./ A reformpedagógia /19.század végén kezdődött: Montessori;Waldolf; Nagy L ; Gáspár L A kompetencia-alapú pedagógia/ ismeretek átadása helyett kompetenciák fejlesztése/

A NAT 2007.évi módosítása CÉL: I. Kulcskompetenciák fejlesztése Nehezíti a bevezetést: 1.Tradicionális tantárgyszerkezet /különböző tanítási órák/ 2.Évszázados iskolai munkarend 3.Tanulói aktivitást nem támogató tanulásszervezési eljárások ( frontális osztálymunka ) II. Intézményi társulások létrehozása( demográfiai adatok)

Szakiskolai tanulók létszáma

Speciális szakiskolai tanulók száma

Gimnáziumi tanulók száma

Szakközépiskolai tanulók száma

NAT HELYI KÖZOKTATÁSPOLITIKA KERETTANTERV INTÉZMÉNYI ARCULAT HELYI TANTERV MIKROKÖRNYEZET VÉLEMÉNYE TANMENET FENTTARTÓI ELÉGEDETTSÉG ÓRAVÁZLAT SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG TANÍTÁSI ÓRA TANULÓI ELÉGEDETTSÉG

tudás + képességek + attitűdök Tudás és kompetencia Oktatás és képzés 2010 munkaprogram Európai Tanács 2000, Lisszabon Kulcskompetenciák munkacsoport ) Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december kompetencia tudás + képességek + attitűdök ismeretek alkalmazás

Helyzetkép 2002, 2008 Implicit utalás a kompetenciák fejlesztésére Explicit utalás a kompetenciák fejlesztésére Explicit utalás a kulcskompetenciák fejlesztésére NAT 2007 Eurydice, the information network on education in Europe 2002

Kulcskompetenciák NAT 2007 Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony, önálló tanulás Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményzőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség 1-4. évf + 5-6. évf. 25-50%

Az eddigi kompetenciamérések időpontja és a felmért évfolyamok OKM 2007 2006. május 30. OKM 2008 OKM 2006 2006. május 31. OKM 2004 2004. május 17. OKM 2003 2003. május 28. Évek közötti teljesítmények összehasonlíthatók (Core-teszt) OKM 2001 2001. november 09. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Országos készség- és képességmérés 2006-tól

A kompetenciamérések főbb jellemzői A tesztek a diákok matematikai eszköztudását és szövegértési képességeit vizsgálják;/ felvételi disszonanciák / a diákok önkéntes alapon kitölthetnek egy rövid háttérkérdőívet, amely lehetőséget biztosít a Hozzáadott Pedagógiai Érték vizsgálatára a Core-teszt alkalmazásával lehetőség nyílik az egymást követő évek eredményeinek összehasonlítására (a 2003-as méréstől).

Szövegértés eredmények Az egyes képességszinteken teljesítő diákok aránya 1.szint alatt

Matematika eredmények Az egyes képességszinteken teljesítő diákok aránya 1.szint alatt

Progress in International Reading Literacy Study – Nemzetközi Szövegértés Vizsgálat Ötévente végzett felmérés (2001, 2006) Negyedik évfolyamos tanulók szövegértését vizsgálja 2006-ban 45 oktatási rendszer vett részt benne

A tesztfeladatok csoportosítása Az olvasás célja szerint a szövegek élményszerzők – rövid történetek, mesék, hosszabb irodalmi művek részletei; információszerzők – természettudományos, földrajzi leírások, életrajzi írások, útmutatók. A megválaszolásukhoz szükséges művelet típusa szerint a kérdések információ visszakeresését és egyenes következtetések levonását igénylik; a szöveg értelmezését, összefoglalását és értékelését várják el.

Magyarország eredménye kiemelkedő (551 pont) Jobb eredményt ért el összesen 4 oktatási rendszer: Oroszország, Hongkong. Alberta (Kanada), Luxemburg Hasonló eredményt ért el 10 oktatási rendszer, például: Szingapúr, Olaszország, Svédország, Németország, Hollandia Gyengébb eredményt ért el összesen 30 oktatási rendszer, például: Lettország, Egyesült Államok, Anglia, Ausztria, Litvánia, Szlovákia, Franciaország, Szlovénia, Lengyelország, Spanyolország, Norvégia, Románia

Három arany-, tizenegy ezüst-, négy bronzérem és hat kiemelt dicséret Rendkívüli magyar diákolimpiai sikerek - Összefoglaló a 2008. évi nemzetközi diákolimpiákról és az azokon elért magyar ereményekről 2008. augusztus 27. Három arany-, tizenegy ezüst-, négy bronzérem és hat kiemelt dicséret Tantárgy Országok száma Magyarország összesített eredményei Fizika 82 ország 28 . hely Matematika 97 ország 10. Hely (EU –ban I.h.) Kémia 66 ország 9. hely Informatika 78 ország Földrajz 24 ország középmezőny

Egy hosszabb vagy rövidebb szövegmagot tartalmaz Egy hosszabb vagy rövidebb szövegmagot tartalmaz. Ez lehet például egy újságcikk részlete,egy mérés körülményeit leíró jegyzőkönyv vagy egy tudós naplójának feljegyzései, azaz olyan szövegrészletek, amelyek ábrákkal, grafikonokkal és táblázatokkal kiegészítve életszerű, hiteles helyzetet vázolnak fel, és ezzel kapcsolatos problémákat vagy kérdéseket fogalmaznak meg. Egy szövegrészlethez általában több kérdés (item) tartozik.

Egy érdekes feladat Két poharunk van. Az egyikben tiszta vizet, a másikban tiszta vörösbort találunk. Először egy kanál bort átteszünk a vízbe, elkeverjük, majd ebből a keverékből egy kanállal visszateszünk a borba. Ezt az eljárást még egyszer megismételjük. Kérdésem, hogy vajon a borban van-e több víz, vagy a vízben van több bor?

Nem nehézségi sorrend Sok a feladat Érettségi stratégia!

Feladatonként (Kompetenciacsoportonként) Időbeli tendenciák Minden dolgozatot ki kell javítani A mérések részletes elemzése Feladatonként (Kompetenciacsoportonként) Időbeli tendenciák Személyekre lebontott értékelés Intézkedési terv Munkaközösségek feladatai Gyenge teljesítmény esetén mérés értékelés pályázat

Helyi PP áttekintése Belső értékelési rendszer kiépítése Taneszközök, tankönyvek áttekintése Valódi továbbképzési terv készítése Rendszeres személyre szóló értékelés Az igazgató szakmai vezető szerepének megerősítése

A kompetenciafejlesztés minimális feltételei tanulóközpontú, differenciált módszertan személyre szabott tanulási stratégiák változatos tanulásszervezési megoldások tevékeny tanulói magatartásra épülő tanári praxis megváltozott pedagógus-szerep kooperáció és csapatmunka

A kompetencia alapú oktatás implementációja 2004 : TIOK intézmények létrehozása kb. 40 intézmény 2006-2008 :HEFOP 3.1.3 kb 350 intézmény HEFOP 3.1.4 kb. 1000 intézmény 2008: TÁMOP 3.1.4 kb. 1400 intézmény

Az Európai Unió oktatási referencia értékek magyarországi alakulása /27 EU tagállam teljesítményének összevetése/ Öt referenciaérték/ minősítése: élenjáró; felzárkózó;romló teljesítmény;növekvő lemaradás / 1.A PISA vizsgálat szerint legfeljebb 1-es szinten olvasó 15 évesek aránya Az európai összesített célérték 2010-re 20 %-kal kevesebb mint 2000-ben Magyarország minősítése: felzárkózó teljesítmény 2.Korai iskolaelhagyók: Legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel 18-24 évesek aránya Az európai összesített célérték 2010-re legfeljebb 10 % Magyarország minősítése: romló teljesítmény 3.Legalább középfokú végzettségű 20-24 évesek aránya Az európai összesített célérték 2010-re 85 % 4.Az adott évben a matematikai, természettudományi, műszaki végzettséget szerzők száma 15 százalékkal növekszik 5.Tanuló felnőttek aránya ( Oktatásban-képzésben részt vevő 25-64 évesek aránya Európai összesített célérték 2010-re: 12,5 %

Pála Károly előadása Nagy József: Kompetencia alapú kritériumorientált pedagógia NAT 2007. évi módosítása Tájékoztató tanévnyitó kiadvány a 2008/2009-es tanévhez