2013. október 4. pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről Számvevőszéki tapasztalatok a pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
főigazgató-helyettes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
A betegellátás keretei és rendszere
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
Az egynapos sebészet helyzete Magyarországon, jövőbeni elképzelések
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Megbecsülés az idős embereknek
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Kórházátalakítási pályázat
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Lehetünk-e ártatlanok ?
Előadás másolata:

2013. október 4. pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről Számvevőszéki tapasztalatok a pszichiátriai betegellátásról és a kórházak működéséről

2 Az Állami Számvevőszék stratégiája Küldetés: A közpénzügyek, a közvagyonnal való gazdálkodás átláthatóságának elősegítése. Egyik garanciája a külső – a végrehajtástól független – ellenőrzés. Eszköze többek között az ÁSZ ellenőrzés.

3 A pszichiátriai ellenőrzés előzményei Öt év telt el a „reform” jegyében végrehajtott kórházi struktúra átalakítása (Eftv.) óta. Ezzel a pszichiátriai betegellátásban: Rehabilitációs, krónikus ágyak növelése OPNI megszün- tetése Aktív ágyak csökkentése A Semmelweis Terv célul tűzte ki „a szétzilált, korábban világszínvonalú pszichiátriai ellátórendszer megerősítését”.

4 Az ellenőrzés főbb megállapításai (1.) Az OPNI-tól feladatokat befogadó intézményeknél a pszichiátriai betegellátás átalakítására fordított források (1,2 milliárd Ft) egy éves késedelem után megfelelően, a feltételek javításában hasznosultak. Az ellátórendszer átalakítása (Eftv.) – benne az OPNI bezárása – a megfelelő szakmai előkészítés hiánya miatt a pszichiátriai ellátás feltételeit rontotta. Elmaradt az intézménybezárás pénzügyi hatásainak előzetes felmérése is (közvetlen kötelezettség: 146 millió Ft, folyamatban lévő peres eljárás 2 milliárd Ft függő kötelezettség). Nem jött létre fenntarthatóbb, a szükségletekhez jobban igazodó ellátási rendszer.

5 Az ellenőrzés főbb megállapításai (2.) A pszichiátriai betegellátás átalakítása ellenére romlott a pszichiátriai ellátás − így a közpénz-felhasználás − költséghatékonysága és ered- ményessége.

6 Az ellenőrzés során kiemelt kórképek természetbeni kiadásának alakulása

7 Az E-Alap és a szociális ágazat kiadásainak változása

8 Az ellenőrzés főbb megállapításai (3.) Mind az egészségügyi, mind a szociális ágazat végez feladatokat a pszichiátriai betegek ellátásában, gondozásában, de az ellátás szempontjából nem képeznek összehangolt, egységes rendszert. Nem dőlt el, hogy a mentális problémákkal élők ellátása az intézményközpontú ellátórendszer, vagy a területi, közösségi szolgáltatások rendszerének túlsúlya mellett történjen-e. nem összehangoltak, nem épülnek megbetegedési adatokra, nincs a betegellátást szabályozó ellátásszervezés, kiegyenlítetlen a területi hozzáférés. Az ellátási kapacitások

9 Többszörös különbségek a területi hozzáférésben. Egyéb hozzáférési szempontok is vannak, pl. időbeni, sajátos ellátások (gyermek, fertőző).

10 Az ellenőrzés főbb megállapításai (4.) A lelki egészség megőrzése területén pályázati források felhasználásával megvalósult pilot programok ellenőrzése azt igazolta, hogy eredményesebb pszichiátriai ellátás érhető el kis többletráfordítással, a betegekkel való szoros együttműködéssel, a betegkövetéssel, az ellátórendszer elemei közötti magasabb színvonalú koordinációval és ellátásszervezéssel. A pszichiátriai betegellátás fekvőbeteg és gondozási típusában romlott az orvos és szakdolgozói létszámellátottság. Rontja a népegészségügyi célkitűzések elérésének esélyét, hogy a pszichiátriai ellátást is érintő speciális stratégiák közül a drogstratégiát többször átdolgozták, az alkoholstratégiát még nem fogadták el.

11 A kórházi ellenőrzés orientációja 20 kórház ellenőrzése (nem statisztikai mintavétel alapján) A finanszírozott átlagos fekvőbeteg kapacitás (kórházi ágy) 2011-ben: Az E. Alap összevont szakellátási kassza kifizetése 2011-ben: Országosan: Ellenőrzött kórházak: kórházi ágy ágy (18,8%) 103,0 Mrd Ft (17,6%) 585,3 Mrd Ft Ellenőrzött időszak: év I. félév A kórházak pénzügyi helyzetének bemutatása eredményszemléletben, CLF módszerrel + ellátási teljesítményeik elemzése.

12 Az ellenőrzés főbb megállapításai (1.) A évek között a kórházak pénzügyi egyensúlya összességében nem volt biztosított.

13 Az ellenőrzés főbb megállapításai (2.) A működési pénzügyi egyensúly 2009-ben 16, 2010-ben 13 (konszolidációs támogatás nélkül 18), míg 2011-ben 6 (konszolidációs támogatás nélkül 12) esetben nem volt biztosított. A fejlesztési tevékenység finanszírozáshoz 2009-ben 18, ben 16, míg 2011-ben egy kórháznál sem képződött elegendő fejlesztési célú fedezet. A konszolidációs támogatás a kórházaknak csak az adott évi pénzügyi helyzetében eredményezett kedvező változást, a gyógyító tevékenység ellátásában jelentkező hiány okát és újratermelődését nem szüntette meg.

14 Az ellenőrzés főbb megállapításai (3.) A kórházak likviditási helyzete között kedvező irányba változott. Ennek ellenére 14 kórház fizetőképessége továbbra sem volt biztosított, likviditási mutatójuk 1 alatti értéket mutatott (a forgóeszközök sem nyújtottak fedezetet a rövid lejáratú kötelezettségeik teljesítésére). Eltérő könyvvezetési módok, eltérő üzemgazdasági szemléletek, eltérő tartalmú fedezeti összeg. Az Áhsz. ren-delkezése alapján a kórházak mentesülhetnek az önköltség számítási szabályzat készítésének kötelezettsége alól, az egyes szolgáltatások önköltsége a társadalombiztosítás által finanszírozott összeggel egyezően is figyelembe vehető. Ez felmentést ad az önköltség alakulásának folyamatos figyelemmel kísérése alól. Az önköltségszámítás és utókalkuláció hiánya miatt nem ismertek az egészségügyi szolgáltatások tényleges ráfordításai.

15 Az ellenőrzés főbb megállapításai (4.) A szállítói és a lejárt határidejű tartozások a évhez képest a év I. félév végére csökkentek, de a lejárt tartozások évhez képest 3,3%-kal ismét emelkedésnek indultak. Egyes kórházaknál továbbra is jelentősek a lejárt határidejű szállítói kötelezettségek.

16 Az ellenőrzés főbb megállapításai (5.) Az engedélyezetthez képest év I. félévben évente átlagosan 8,6% (1692 fő) munkaerő hiányzott, év I. félév végén 1800 betöltetlen álláshely volt, ugyanakkor a hiányzó létszám az egészségügyi ellátásban kockázatot jelent. Dologi ráfordítások mérsékelten emelkedtek (takarékosság).

17 Összességében A évek között a kórházak pénzügyi egyensúlya összességében nem volt biztosított, a likviditási problémák és a fizetési késedelmek fennmaradtak. A teljesítményarányos OEP támogatás növekedésének, a saját bevételek növelésére és a ráfordítások csökkentésére irányuló intézkedéseknek, valamint a konszolidációs támogatásoknak a hatására a pénzügyi egyensúlyi helyzet javult. A megtett intézkedések azonban nem voltak elegendőek a gazdálkodás pénzügyi egyensúlyának megteremtéséhez és hosszú távú megőrzéséhez. Az egészségügyi ellátás keretében igénybe vehető egyéb kényelmi szolgáltatások miniszteri szabályozása az ÁSZ július 29-ei javaslata ellenére elmaradt.

18 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!