EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
1. A szervezeti kultúra A szervezet tagjai által elfogadott: Értékek, hiedelmek és elvárások Megfigyelt viselkedési szabályok, Normák, domináns értékek, amelyek a vállalati politikát közvetítik a fogyasztók felé az új alkalmazott által megtanulandó „játékszabályok”
A szervezeti kultúra arra ad választ Milyen módon szervezzük meg a munkát? Hogyan gyakoroljuk a hatalmat? Hogyan jutalmazzunk? Hogyan irányítsuk az embereket?
A szervezeti kultúra négy alaptípusa 1. Hatalom-kultúra: magas szintű centralizáltság, a hatalom gyakorlója a hierarchia csúcsán helyezkedik el. Modellje a görög templom, mintája bank, állami szervezet 2. Feladatkultúra: Modellje a hálózat, mintája a hirdetési ügynökség. A hatalom az ideiglenes szakmai csoporthoz tartozik
Szervezeti kultúra típusok 3. Szerep-kultúra Modellje: pókháló, Mintája: kisvállalkozás vagy nagyvállalat erős egyszemélyi vezetővel A hatalom gyakorlója a középpontban áll 4. Személy –kultúra: Modellje: problémamegoldó team, Mintája: ügyvédi munkaközösség. A hatalom az egyes személyekhez kötődik
A szervezeti kultúra két alapkérdése Hogyan viszonyul a szervezet a külső változásokhoz az alkalmazkodás és a túlélés érdekében? Hogyan valósítja meg a belső integrációt? A napjainkban Mo-on végbemenő multinacionális vállalatok térhódítása okoz erőteljes változást a hazai vállalataink szervezeti kultúrájában
2. A VÁLTOZÁSOK A változások két típusa: 1. Elkerülhetetlen 2. A szervezetek tagjai által kezdeményezett, hogy fejlődjön a szervezet alkalmazkodó képessége
2.1. Egyéni és szervezeti szintű változások A. Individuális (egyéni) szintű változások B. Szervezeti szintű változások: a) feladatok, b) struktúrák, c) rendszerek
2.2. A változással szembeni ellenállás okai a) Egyéni eredetű okok: Félelem az újtól, az ismeretlentől Ragaszkodás a szokásokhoz Függőség másoktól Félreértés és bizalomhiány Gazdasági jellegű okok Különböző értékelés
A változással szembeni ellenállás okai b.) Szervezeti eredetű okok: A hatalmi pozíció és befolyás fenyegetettsége A szervezeti struktúra Erőforráskorlátok Korábbi befektetések hatásai Szervezeten belüli megállapodások
Az ellenállás leküzdésének módszerei 1 Képzés és kommunikáció Ha pontatlan az információ, vagy elemzés Részvétel és bevonás Amikor mások elegendő hatalommal rendelkeznek az ellenálláshoz Segítségnyújtás és támogatás Amikor az emberek nehezen alkalmazkodnak az új szituációhoz
Az ellenállás leküzdésének módszerei 2 Tárgyalás és megegyezés Amikor olyan csoportot érint hátrányosan a változás, amely jelentékeny erőt képvisel a változással szemben Manipuláció és kooptáció Amikor más módszerek nem használhatók, vagy túl drágák
3. A változásmenedzsment fogalma A szervezetben zajló változások irányítására vállalkozó szemléletmód,ismerethalmaz, módszer együttes Feladata olyan szervezeti változások támogatása, amelyek a szervezet életében másodfokú változásokat eredményeznek.
3.1. A változások bevezetésének fázisai 1. TERVEZÉS: eldöntjük, hogy ha szükség van a változásra, akkor azt hogyan kell végrehajtani 2. ELŐKÉSZÍTÉS: a régi eljárások fellazítása 3. VÁLTOZTATÁS: a régi módszerek félre rakása, az újak alkalmazása 4. MEGSZILÁRDÍTÁS: az új módszerek elfogadott rendszerré kristályosodnak
4. A változások EEM területei. 5.P 1. EMM filozófia 2. EEM politikák 3. EEM programok 4. EEM alkalmazások 5. EEM folyamatok A szervezet hogyan bánik az emberekkel Útmutató az akciókhoz Koordinálja a változást Motiválja a szereplőket A végrehajtás hogyanja