EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Etikai Kódex.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Szervezeti kultúra.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A projektmenedzsment fogalma
1. előadás.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
RTM kínálatának alakítása
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
A kulturális intelligencia
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Csoport, szervezet, hálózatok
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN DINYA LÁSZLÓ: VÁLTOZÁSOK MENEDSZELÉSE A FELSŐOKTATÁSBAN TANULMÁNYA ALAPJÁN A BEMUTATÓT KÉSZÍTETTE SARIC DÁNIEL.
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Dr. Makra Zsolt projektvezető
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Szervezeti kultúra.
Vállalkozásmenedzsment I.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Hatalom és szervezeti politika
Munka és álláskeresési tanácsadás minőségi szempontjai
Kultúra és kommunikáció
SEEM alapok.
beruházás-tervezési ABCD
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás

1. A szervezeti kultúra A szervezet tagjai által elfogadott: Értékek, hiedelmek és elvárások Megfigyelt viselkedési szabályok, Normák, domináns értékek, amelyek a vállalati politikát közvetítik a fogyasztók felé az új alkalmazott által megtanulandó „játékszabályok”

A szervezeti kultúra arra ad választ Milyen módon szervezzük meg a munkát? Hogyan gyakoroljuk a hatalmat? Hogyan jutalmazzunk? Hogyan irányítsuk az embereket?

A szervezeti kultúra négy alaptípusa 1. Hatalom-kultúra: magas szintű centralizáltság, a hatalom gyakorlója a hierarchia csúcsán helyezkedik el. Modellje a görög templom, mintája bank, állami szervezet 2. Feladatkultúra: Modellje a hálózat, mintája a hirdetési ügynökség. A hatalom az ideiglenes szakmai csoporthoz tartozik

Szervezeti kultúra típusok 3. Szerep-kultúra Modellje: pókháló, Mintája: kisvállalkozás vagy nagyvállalat erős egyszemélyi vezetővel A hatalom gyakorlója a középpontban áll 4. Személy –kultúra: Modellje: problémamegoldó team, Mintája: ügyvédi munkaközösség. A hatalom az egyes személyekhez kötődik

A szervezeti kultúra két alapkérdése Hogyan viszonyul a szervezet a külső változásokhoz az alkalmazkodás és a túlélés érdekében? Hogyan valósítja meg a belső integrációt? A napjainkban Mo-on végbemenő multinacionális vállalatok térhódítása okoz erőteljes változást a hazai vállalataink szervezeti kultúrájában

2. A VÁLTOZÁSOK A változások két típusa: 1. Elkerülhetetlen 2. A szervezetek tagjai által kezdeményezett, hogy fejlődjön a szervezet alkalmazkodó képessége

2.1. Egyéni és szervezeti szintű változások A. Individuális (egyéni) szintű változások B. Szervezeti szintű változások: a) feladatok, b) struktúrák, c) rendszerek

2.2. A változással szembeni ellenállás okai a) Egyéni eredetű okok: Félelem az újtól, az ismeretlentől Ragaszkodás a szokásokhoz Függőség másoktól Félreértés és bizalomhiány Gazdasági jellegű okok Különböző értékelés

A változással szembeni ellenállás okai b.) Szervezeti eredetű okok: A hatalmi pozíció és befolyás fenyegetettsége A szervezeti struktúra Erőforráskorlátok Korábbi befektetések hatásai Szervezeten belüli megállapodások

Az ellenállás leküzdésének módszerei 1 Képzés és kommunikáció Ha pontatlan az információ, vagy elemzés Részvétel és bevonás Amikor mások elegendő hatalommal rendelkeznek az ellenálláshoz Segítségnyújtás és támogatás Amikor az emberek nehezen alkalmazkodnak az új szituációhoz

Az ellenállás leküzdésének módszerei 2 Tárgyalás és megegyezés Amikor olyan csoportot érint hátrányosan a változás, amely jelentékeny erőt képvisel a változással szemben Manipuláció és kooptáció Amikor más módszerek nem használhatók, vagy túl drágák

3. A változásmenedzsment fogalma A szervezetben zajló változások irányítására vállalkozó szemléletmód,ismerethalmaz, módszer együttes Feladata olyan szervezeti változások támogatása, amelyek a szervezet életében másodfokú változásokat eredményeznek.

3.1. A változások bevezetésének fázisai 1. TERVEZÉS: eldöntjük, hogy ha szükség van a változásra, akkor azt hogyan kell végrehajtani 2. ELŐKÉSZÍTÉS: a régi eljárások fellazítása 3. VÁLTOZTATÁS: a régi módszerek félre rakása, az újak alkalmazása 4. MEGSZILÁRDÍTÁS: az új módszerek elfogadott rendszerré kristályosodnak

4. A változások EEM területei. 5.P 1. EMM filozófia 2. EEM politikák 3. EEM programok 4. EEM alkalmazások 5. EEM folyamatok A szervezet hogyan bánik az emberekkel Útmutató az akciókhoz Koordinálja a változást Motiválja a szereplőket A végrehajtás hogyanja