GAZDASÁGPOLITIKA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Magyar Export-Import Bank Rt.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Kereskedelem- politikai eszközök. Célja…  kereskedelem korlátozása  kereskedelem támogatása  kereskedelmi feltételek meghatározása  Σ kereskedelem.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
A tételek eljuttatása az iskolákba
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdaságpolitika 5. Sturktúrapolitika.
Kereskedelempolitika
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Foglalkoztatás-politika
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Gazdaságpolitikai fogalma, szerepe. Gazdaságpolitikai irányzatok Jóléti állam (skandináv orsz.) Neoliberalizmus (angolszász orsz.) Szociális piacgazdaság.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Az államháztartás.
II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre .
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A piac és a piacgazdaság
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

GAZDASÁGPOLITIKA

A gazdaságpolitika fogalma 2 A gazdaságpolitika az állam nézeteit, elhatározásait, rendszeres döntéseit, cselekedeteit jelenti, amelyeket az állam társadalmi-politikai céljainak megvalósítása érdekében a gazdaság befolyásolására alkalmaz. Kormányzati szintű kategória, az ország egészére vonatkozó gazdasági célok és eszközök összességét tartalmazza.

A gazdaságpolitika funkciói 3 Jogi és társadalmi keretek biztosítása (szabályok betartatása), A verseny fenntartása, Jövedelmek újraelosztása (redisztribúció) /hatékonyság és méltányosság alapján történik/, Erőforrások átcsoportosítása (allokáció), Stabilizáció (rövid távon konjunktúra szabályozás, hosszú távon gazdasági növekedés és fejlődés).

Gazdaságpolitika, pénzügypolitika 4 A pénzügypolitika a gazdaságpolitika része, pontosabban annak eszközrendszere. A pénzügypolitika összetevői: Költségvetési politika, Pénzpolitika, Hitelpolitika, Devizapolitika, Vámpolitika, Kamatpolitika, Árfolyam-politika.

A pénzügypolitika fő megjelenési formái 5 FISKÁLIS POLITIKA (kormányzati kiadásokkal és az adózással összefüggő mechanizmusokon keresztül próbál hatni a gazdaság szereplőire) MONETÁRIS POLITIKA (pénzkínálat és/vagy a kamatláb szabályozásán keresztül próbálja befolyásolni a gazdasági folyamatokat)

Gazdaságpolitikai iskolák 6 Ismérv Monetarista gazdaságpolitika Keynesista gazdaságpolitika A gazdaság természetes állapota Termelés a termelési lehetőségek határán Nincs garancia a TLH-n történő gazdálkodásra Az állam gazdasági szerepe Tagadja az állam aktív gazdasági szerepét Hirdeti az állam aktív gazdasági szerepét Bér, foglalkoztatottság Rugalmas árak és bérek, csak önkéntes munkanélküliség „Lefelé” merev bérek, nincs teljes foglalkoztatottság

Monetarista gazdaságpolitika Keynesista gazdaságpolitika 7 Ismérv Monetarista gazdaságpolitika Keynesista gazdaságpolitika Kamatpolitika Elutasítja az aktív állami kamatpolitika szükségességét Aktív kamatpolitikát kell foganosítani Árfolyam-politika Az árfolyam alakulásába nem kell beavatkozni, engedni kell az árfolyam-ingadozást Szilárd árfolyamot kell biztosítani. A lebegő árfolyam nem mutatja ki a gazdaság belső szerkezeti problémáit

Gazdaságpolitikai irányzatok 1. 8 JÓLÉTI ÁLLAM (a gazdaságpolitika allokációs és disztribúciós funkciói túlmutatnak a piaci hibák korrekcióján. Jellemző példa: Svédország.) NEOLIBERALIZMUS (minimális állami beavatkozás, a legfőbb szabályozó a piac) SZOCIÁLIS PIACGAZDASÁG (ordoliberalizmus) (az állam szerepe a piaci keretfeltételek megteremtése és a piaci hibák korrigálása)

Gazdaságpolitikai irányzatok 2. 9 Ismérv Jóléti állam Neoliberaliz-mus Szociális piacgazdaság A versenyről Szükséges rossznak tartja Abszolutizálja Igenli A gazdaság-politikai célokról Teljes foglalkoztatottság költségvetési eszközökkel is A piac szerepének maximalizálása A pénz érték-állandóságának biztosítása

Szociális piacgazdaság 10 Ismérv Jóléti állam Neoliberaliz-mus Szociális piacgazdaság A szociális hálóról Univerzális –mindenre kiterjedő -, a szelektivitás másodlagos Csak rászorultsági alapon, olykor kegyként Szelektív, a rászorult maga is tegyen jobb helyzetéért Az állam szerepéről A különböző egyenlőtlenségek enyhítése érdekében redisztribúció és allokáció Maradjon kívül a mikrogazd.-i folyamatokon, minimalizálás (ahol a piac nem képes…) Krízis esetén átmenetileg redisztribúció és allokáció. (ahol a piac csődöt mond)

A gazdaságpolitika szereplői 11 Definíció: A gazdaságpolitika szereplőiként (aktorok) értelmezzük a gazdaság minden olyan alanyát, aki/amely a megvalósítandó célok, illetve az ezek érdekében bevetett gazdaságpolitikai eszközök közötti választásra és az utóbbiak működtetésére befolyást gyakorol, vagy megkísérli azt. A szereplők lehetnek: Elsődleges vagy közvetlen aktorok, Másodlagos vagy közvetett aktorok.

Elsődleges vagy közvetlen aktorok 12 Tevékenységük alkotmányos felhatalmazáson nyugszik a választók akaratának megfelelően – működésük tehát legitim. Belföldiek állam parlament kormány központi közigazgatási szervek központi bank Külföldiek nemzetek feletti intézmények nemzetközi intézmények nemzetközi szerződések

Másodlagos vagy közvetett aktorok 13 Szövetségek pártok tényleges szövetségek közjogi jellegűek magánjogi jellegűek lobbyk Tanácsadók tanácsadó intézmények szakértői testületek, tanácsok, csoportok

14 BELFÖLDIEK

Parlament 15 Definíció: A parlament az egyes országok alkotmányozó és törvényhozó szerve, és mint ilyen, megszabja azokat a jogi és szervezeti kereteket, amelyeken belül a gazdaságpolitika mozoghat. Választott képviselői a társadalom egyes csoportjainak érdekeit jelenítik meg. Törvények kezdeményezése: Alanyi jogon: parlamenti képviselő Kollektív alapon: parlamenti bizottságok.

Kormány 16 A végrehajtó hatalom csúcsszerve. Megszabja az állami politikák fő irányait, koordinálja a különböző állami szerveket, biztosítja működésük egységességét. Köteles végrehajtani az Országgyűlés által hozott törvényeket. Döntéshozó és végrehajtó szerv egyben. Feladatait és hatásköreit delegálhatja a következő egységeknek: -Kabinet (döntés előkészítés), -Kormánybizottságok (egyes ügyekben döntések), -Kollégiumok (döntés előkészítés), -Kormánybiztos (eljár a kormány nevében).

Közigazgatási szervek I. 17 Definíció: Szakterületenként tagolt, minisztériumokból, hivatalokból, köztestületekből álló, összetett szervezet, amely a kormánynak alárendelve dolgozik. Az egyes szakterületek vezetői a minisztériumok. Feladatuk a végrehajtandó intézkedések kidolgozása, gondoskodás a végrehajtásról.

Közigazgatási szervek II. 18 A közigazgatási szervek tagoltsága: Horizontális (centralizált irányítás esetén), Vertikális (decentralizált irányítás esetén). Csoportosítás: Funkcionális (pl. pénzügyi, foglalkoztatáspolitikai stb.), Termékelv szerinti v. ágazati (pl. ipari, vízügyi, agrár stb.).

Központi Bank (jegybank) 19 Feladatai: A nemzeti fizetőeszköz belső és külső vásárlóerejének védelme, Nemzetközi fizetőképesség megőrzése, A mindenkori kormányzat gazdaságpolitikájának támogatása. Működési kereteit a jegybanki törvény határozza meg.

20 KÜLFÖLDIEK

Nemzetek feletti intézmények 21 Pl. Európai Unió Miniszterek Tanácsa Bizottság A tagországok gazdaságpolitikáját korlátozza, egyes területeket közvetlen irányítása alá von.

Nemzetközi intézmények 22 A nemzetközi intézmények ajánlásokat adnak egyes nemzeti gazdaságpolitikai célok elérésére vonatkozóan. Az ajánlások betartása a szerződéses kapcsolatok feltétele. Pl. Nemzetközi Valutaalap (IMF)

Nemzetközi szerződések 23 Az egyes országok szuverén joga, hogy csatlakoznak-e egyes nemzetközi szerződésekhez. Belépés esetén a már ismert és a jövőbeni (később csatlakozó) partnerekkel szemben azonosak a kötelezettségek (pl. kedvezmények).

24 SZÖVETSÉGEK

Pártok 25 Tagjaik egyéni törekvéseit politikai programokba tömörítik. A megválasztott jelöltek a törvényhozásban dolgozzák ki az adott választási időszakra érvényes programot.

Tényleges szövetségek 26 Közjogi szövetségek (hatósági funkció) Magánjogi szövetségek (hatáskör nélkül) Kamarák Iparkamara Orvosi k. Állatorvosi Agrár stb. Társadalom-biztosítási önkormányzatok (igazgatási és hatósági funkció) Gazd.politikai érdekszövetségek Adófizetők szöv. Fogyasztók szöv. stb. Piaci szövetségek Szakszervezetek Munkavállalói szövetségek stb.

Lobby 27 Eredeti jelentése: a törvényhozás tagjaira gyakorolt nyomás. Mai értelemben: Az egész közigazgatás minden döntésre felhatalmazott tagjának befolyásolása szervezett érdekcsoportok hivatásos meghatalmazottja által.

28 TANÁCSADÓK

Tanácsadók Tanácsadó intézmények Magán, Államilag támogatott, Állami. 29 Tanácsadó intézmények Magán, Államilag támogatott, Állami. Szakértői csoportok Tudományos tanácsok (önálló tematikával dolgoznak), Szakértői tanácsok (kijelölt feladatot kapnak).

Érdekviszonyok a gazdaságpolitikában 30 Kormányzaton belüli viszonyok, A kormányzat és a Központi Bank viszonya, Az érdekszervezetek strukturális helyzete.

Kormányzaton belüli viszonyok I. 31 Funkcionális Minisztériumok Ágazati Minisztériumok konfliktus (pl. pénzügy, környezetvédelem) Kp-i költségvetés egyensúlyban tartása, Fenntartható fejlődés stb. (mezőgazdaság, ipar, kereskedelem stb. Ágazati növekedés, Versenyképesség növelése stb.

Kormányzaton belüli viszonyok II. 32 Funkcionális / Ágazati Minisztériumok Funkcionális / Ágazati Minisztériumok konfliktus Alapja: forrásaikat csak egymás rovására növelhetik a központi költségvetés szűkössége miatt.

Érdekszervezetek közötti ellentétek 33 Munkavállalók Munkaadók konfliktus Alapja: a megtermelt jövedelmekből a termelési tényezők (munka és tőke) milyen arányban részesedjenek.

Érdekszervezetek belső ellentétei 34 Munkaadók Munkaadók konfliktus Alapja: A központi fejlesztési forrásokért zajló verseny, A kis- és nagyvállalatok között zajló verseny, A hazai és nemzetközi cégek között zajló verseny stb.

35 VERSENYPOLITIKA

VERSENYPOLITIKA A verseny funkciói: A jólét maximalizálása, 36 A verseny funkciói: A jólét maximalizálása, A hatékonyság növelése, A kiválasztás módszere. Versenyt korlátozó tevékenységek: Tisztességtelen vállalati magatartás (áruvédjegyek utánozása, hírnév rontás, üzleti titokkal való visszaélés, szerződésszegés stb.) Fogyasztók megtévesztése, Kartell megállapodások, Visszaélés gazdasági erőfölénnyel (tisztességtelen árképzés stb.)

Verseny szerinti piaci formák: 37 Tiszta monopólium: 100%-os piaci részesedés, Domináns cég: 50% feletti piaci részesedés kompetitív szektorral kiegészítve, Szigorú oligopólium: a piac többségét néhány cég fedi le – legjobb táptalaja a kartell ügyleteknek, ugyanakkor élénk verseny is kialakulhat, Laza oligopólium: néhány nagyobb cég részesedése 30-50% körüli. Itt már nem valószínű a versenykorlátozás, Monopolisztikus verseny: sok szereplő jelenléte, egyenként 10-15% alatti részesedéssel, Versenyző piac: versenyzők relatív nagy száma, kis piaci rész.

Az állam szerepe a versenyben I. 38 Feladata: Fellépni a versenykorlátozás formái ellen (gazdaságpolitikai beavatkozás) A beavatkozás formái: 1. Hagyományos antitröszt szabályozás (versenytörvény betartása) Fellépés a tisztességtelen piaci magatartással szemben, Kartell szabályozás, Versenyt csökkentő piaci struktúrák kialakulása ellen ható szabályozás.

Az állam szerepe a versenyben II. 39 2. Regulált piacok Olyan piacokon, ahol a verseny korlátozásának veszélye fokozottan fennáll, állami szabályozást szükséges alkalmazni. A szabályozás kiterjedhet: Működési feltételekre és ezek engedélyezésére, Szerződések tartalmára, feltételeire, Szolgáltatások árára (hatósági árak alkalmazása). A szabályozás elsődleges célja a fogyasztók védelme, és a tisztességtelen piaci magatartás megakadályozása.

Az állam szerepe a versenyben III. 40 3. Egyéb szabályozás és intézmények Előírások (környezetvédelmi, kereskedelmi, műszaki stb.), Állami kedvezmények, Fogyasztási adók stb. 4. Közvetlen állami befolyásolás Az állami szektor működtetése (állami vállalatok)

Nemzetközi szerződések szerepe a versenyvédelemben 41 A nemzetközi egyezmények (pl. WTO, EU) a nemzetközi verseny tisztaságát védik, ezért bizonyos fokig ellentmondanak a hazai érdekeknek. Példa: Az Európai Unió versenypolitikája kiterjed: Állami támogatásokra, Természetes monopóliumokra és különleges helyzetű vállalkozásokra, Állami kereskedelmi monopóliumokra.

KERESKEDELEM POLITIKA 42 KERESKEDELEM POLITIKA

Kereskedelempolitika A kereskedelem és a gazdasági növekedés kapcsolata 43 1940-es évek végétől az 1980-as évekig: STRUKTURALISTA ELMÉLET Hangsúlyozta a külkereskedelem gazdasági fejlődést korlátozó hatását a fejlődő országok esetében. Az elmélet szerint a külkereskedelem kedvezőtlen gazdasági hatásai a következők: 1. cserearányok romlása, 2. exportkereslet erőteljes ingadozása, 3. „gyermek” iparágak leszakadása.

1. a cserearányok romlása (Singer-Prebisch tétel) 44 1. a cserearányok romlása (Singer-Prebisch tétel) Fejlődő országok: munkaerő-intenzív, primer termékek exportja, a termékekre rugalmatlan kereslet. Fejlett országok: tőke-intenzív, feldolgozóipari termékek exportja (fejlettebb technológiák), rugalmas kereslet. A fejlődő országok exportkínálata elmarad a fejlett országok mögött, ami a cserearányok romlását eredményezi. 2. Exportkereslet ingadozása Oka: a fejlett országok konjunktúra ciklusai.

3. „Gyermek” iparágak alacsony versenyképessége 45 3. „Gyermek” iparágak alacsony versenyképessége Fejlett országok: széles termelői kör, alacsony költségek, nagy kereslet. Fejlődő országok: szűk termelői kör, magas termelési költségek, alacsony piaci részesedés. Átmeneti védelem és támogatás szükséges!

NEOKLASSZIKUS ELMÉLET 46 Vitatja a cserearányok tartós romlását. Kihangsúlyozza a termelési tényezők elsődleges szerepét. A fejlődő országok nem csak primer termékeket állítanak elő. Az áringadozás nem feltétlenül erősebb a primer áruk piacán. Az iparágon belüli kereskedelem tovább mérsékli a kedvezőtlen ármozgást. A csere nagyobb választási lehetőséget biztosít a fogyasztóknak, valamint lehetővé teszi a KOMPARATÍV ELŐNYÖK kihasználását.

A kereskedelempolitikák csoportosítása I. 47 Az állam beavatkozásának jelenléte szerint: Semleges (nincs állami beavatkozás), Aktivista (van állami beavatkozás). Az állami beavatkozás jellege szerint: Importhelyettesítő (belföldi termelők és a hazai piac védelme), Exportorientált (az export ösztönzése).

A kereskedelempolitikák csoportosítása II. 48 Branson-Bradford szerint (GDP-részesedés, ármutatók alapján) Csoportosítás A kereskedelem jellege ZÁRT GAZDASÁG Nincs kereskedelem, a világkereskedelemtől történő teljes elfordulás IMPORTHELYETTESÍTÉS Három típusa lehetséges: 1. Ellenőrzéseken keresztül diszkriminál. Az import effektív árfolyama magasabb az exporténál. 2. Szelektív diszkrimináció az importtal szemben. 3. Korlátozott diszkrimináció

NYITOTT GAZDASÁG BEFELÉ FORDULÓ KERESKEDELEMPOLITIKA 49 BEFELÉ FORDULÓ KERESKEDELEMPOLITIKA A hazai gazdaságnak nyújtott prioritás az exporttal szemben. KIFELÉ FORDULÓ KERESKEDELEMPOLITIKA Az exportnak a hazai értékesítéssel szemben nyújtott nagyobb támogatás NYITOTT GAZDASÁG Az export részesedése meghaladja a GDP 15 %-át. Különböző mértékű export-orientáció létezhet, de liberalizált az import. Az export és az import effektív árfolyama azonos.

50 EXPORTÖSZTÖNZÉS Egységes szubvenció a kereskedelembe kerülő javakat előállító szektoroknak. Az exportőrök effektív árfolyama meghaladja az importőrökét. Az exportösztönzést aktív állami szerep vállalás is kiegészítheti az iparpolitika vagy a szelektív és az exportnak alárendelt import helyettesítés formájában.

A kereskedelempolitika eszközrendszere 51 Import szabályozó eszközök Export szabályozó eszközök Output orientált eszközök Input orientált eszközök Mennyiségi szabályozás Ár jellegű szabályozás

Ár jellegű szabályozás 52 VÁMOK (importra kivetett adók) Kiszorítják az inputkínálat egy részét, A versenyképes inputtermékek kiszorításával csökkentik a gazdaság hatékonyságát, Árszínvonal emelkedést generálnak (inflációs hatás), A fogyasztók jóléte csökken, A termelők biztonsága, bevétele nő, A kormányzat bevétele nő. Alkalmazásuk elsősorban bizonyos egészségügyi vagy nemzetbiztonsági szempontok figyelembevételével történik.

Mennyiségi szabályozás (adminisztratív korlátozások) 53 Mennyiségi szabályozás (adminisztratív korlátozások) Speciális vagy változó illetékek, Antidömping illetékek, Kvóták (az importvolumen felső szintjének meghatározása és elosztása a piaci szereplők között), Letéti rendszer, importfedezet biztosítása, Önkényes exportkorlátozás (az export volumenének korlátozása megállapodás, vagy piaci előrejelzések alapján), Egészségügyi – és szabvány előírások, beléptetési feltételek szigorú szabályozása.

Input orientált eszközök 54 A piaci egyensúlyi szint alá csökkentik az exportorientált termelés során felhasznált hazai és importált inputok árát. A támogatás irányulhat: Elsődleges inputokra (tőke, munkaerő) Gyorsított amortizáció lehetősége, Kamattámogatás beruházási hitelre, Munkaerő költség egy részének állami átvállalása. Közbülső inputokra (importált inputok, pl. gépek, berendezések, nyersanyag) Vámok részleges vagy teljes visszatérítése, Közösségi infrastruktúra használata (kedvezményes energiatarifák).

Output orientált eszközök 55 Közvetlen ösztönzők Kedvezményes exporthitelek, Exportgarancia, Egyedi segély, Exportszubvenció. Közvetett ösztönzők Infrastrukturális beruházások támogatása, illetve finanszírozása, K+F tevékenységekre nyújtott állami hitel, Exportőrök közös beruházásainak támogatása.

A kereskedelempolitika liberalizálása a közepesen fejlett és átalakuló gazdaságokban 56 A változás iránya: Importhelyettesítés Exportorientált A változás kiváltó okai: Zárt gazdaságok, túlértékelt árfolyam, elégtelen gazdasági növekedés, Felerősödő törekvések az állami beavatkozással szemben, Adósságválság. A liberalizálás lépcsőfokai: Mennyiségi szabályozás Ár jellegű szabályozás Vámszínvonal fokozatos csökkentése, Vámkulcsok harmonizálása.

A liberalizálás eredményét befolyásoló tényezők 57 Kiinduló makrogazdasági helyzet, Korábban gyakorolt protekcionizmus időtartama, Külső tényezők hatása, Társadalmi csoportok ellenállása.

58 STRUKTÚRAPOLITIKA

STRUKTÚRAPOLITIKA 59 Definíció: Struktúrán valamely egység olyan felosztását értjük, melynek eredményeként a részegységek homogénebbé válnak, mint a tagolatlan egész. Statisztikai kategóriák: Egyes ágazatok GDP hozzájárulása, Foglalkoztatás szerkezete ágazatonként, Beruházások ágazati szerkezete, Ágazatokon belüli keresletstruktúra, Ágazatokon belüli termelésstruktúra, A termelés regionális megoszlása.

A termelés ágazati szerkezete 60 Osztályozási egységek: Ipar, építőipar, mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, közlekedés, hírközlés, kereskedelem, vízgazdálkodás, egyéb anyagi tevékenységek. A strukturális vizsgálatok tárgya lehet: Pillanatnyi állapot (más gazdaságok mutatóival egybevetve), Változás folyamata.

STRUKTURÁLIS VÁLTOZÁSOK 61 STRUKTURÁLIS VÁLTOZÁSOK Intézményi változások, Kínálati tényezők változásai, Keresleti tényezők változásai.

Intézményi változások 62 Befolyásoló tényezők: Adórendszer pl. jövedelem adó = vásárló erő jövedelemrugalmasság társasági adó = beruházások Nyugdíjbiztosítás rendszere Termelési szabályozás (árszabályozás, szabványok, normák)

Kínálati tényezők változásai 63 A termelési tényezők közül a munka és a tőke mennyisége alakítható, míg a természeti erőforrások (föld) konstansnak tekinthetők. A kínálat oldali struktúra váltást előidézheti: Új árstruktúra, Helyettesítés pl. olajárak energia megtakarítást szolgáló beruházások A munka, mint termelési tényező állandó drágulása következtében a vállalati beruházások egyre inkább munkaerő-megtakarító jellegűvé válnak.

Keresleti tényezők változásai 64 HÁZTARTÁSOK (fogyasztási javakra irányuló kereslet – Engel görbe! – meghatározó tényezők a jövedelem és az árak aránya, valamint az egyéni preferenciák) VÁLLALATI SZFÉRA (beruházási javakra irányuló kereslet) ÁLLAMI SZFÉRA (vállalatoknak nyújtott támogatások, allokációs folyamatok szabályozása, háztartásokat érintő intézkedések)

A struktúrapolitika funkciói és jellemzői 65 Graduális struktúraváltás: egymásra épülő lépések sorozata. Paradigmatikus struktúraváltás: nagy technikai korszakváltás esetén. A struktúrapolitika arra szolgál, hogy elősegítse a gazdaság kívánatos átalakulását. Funkciói: Offenzív funkció: A piac által vezérelt változásokat gyorsítja, Defenzív funkció: Az átrendeződés folyamatát fékezi (politikai, stratégiai, regionális vagy gazdasági szempontokat követve).

Modern gazdaságok struktúrapolitikájának általános jellemzői 66 Modern gazdaságok struktúrapolitikájának általános jellemzői A szerkezeti változásokra csak reagál, nem pedig tervszerűen alakítja azokat, A piac hiányosságait korrigálja a gyorsabb struktúraváltás érdekében, A hatékonyság növelését csak akkor fékezi, ha a regionális vagy szociális többletköltségek meghaladnák az elérhető eredményt.

Fejlődő gazdaságok struktúrapolitikájának általános jellemzői 67 Fejlődő gazdaságok struktúrapolitikájának általános jellemzői Felzárkózási célok, kulturális, gazdasági és társadalmi modernizációs törekvések, Termékvertikumok kiépítése, feldolgozás, kereskedelem fejlesztése, Vidékfejlesztés, a mezőgazdaság diverzifikálása, Külgazdasági orientáció, Beruházási ciklusok elkerülése, termelői- és infrastrukturális beruházások helyes aránya.

A struktúrapolitika eszközrendszere 1. 68 Rendszerpolitika: a gazdálkodás keretfeltételeit alakítja, alkalmazása kötelező (törvények, rendeletek, mint pl. környezetvédelmi előírások) Rendszerpolitikai eszközök: Gazdasági alkotmányozás (általános keretfeltételek) Tulajdoni rendszer: államosítás/privatizáció Versenytörvény: mentesítések/mentességek kiküszöbölése Gazdasági rendeletek (külön szabályozás) tényezőpiacok szabályozása Rendelkezési jogok korlátozása: iparűzési tv., kv-i előírások.

A struktúrapolitika eszközrendszere 2. 69 Folyamatpolitika: az egyéni döntések befolyásolására irányul, választási lehetőséget nyújt (pl. szubvenciók) Folyamatpolitikai eszközök: Közvetlen eszközök A termelés mennyiségének kontingentálása Ármegállapítás Beruházások engedélyezési rendszere

Keresletszabályozás: közösségi kiadások adópolitika 70 Közvetett eszközök Keresletszabályozás: közösségi kiadások adópolitika külkereskedelmi politika Kínálatszabályozás: infrastruktúra politika ingyenes közösségi szolgáltatások termelési költségek átvállalása beruházási hozzájárulások fizetési könnyítések

Struktúrapolitika két fejlett országban 71 USA Éles piaci verseny, Minimális állami intervenció. Az állami szerepvállalás tipikus területei: Katonai biztonság, Technológiai újítások (kutatások), Válságkezelés (pl. 70-es évek vége) Veszélyeztetett ágazatok megőrzése (defenzív), Csúcstechnológia dinamizálása (offenzív).

Japán Defenzív: nehézségekkel küzdő, stratégiai ágazatok megőrzése 72 Defenzív: nehézségekkel küzdő, stratégiai ágazatok megőrzése Offenzív: csúcstechnológia fejlesztése Hasonló az amerikai modellhez, de nincs számottevő hadiipari fejlesztés, jellemző a gazdaság erős exportfüggősége.

REGIONÁLIS GAZDASÁGPOLITIKA 73 REGIONÁLIS GAZDASÁGPOLITIKA

REGIONÁLIS GAZDASÁGPOLITIKA 74 Definíció: Regionális politikának nevezzük a társadalom térbeli létének befolyásolására törekvő kormányzati politikát. Célja: Területi hatékonyság növelése (gazdasági megfontolás), Regionális különbségek mérséklése (politikai megfontolás). Csoportosítás: HAGYOMÁNYOS REGIONÁLIS POLITIKA Iparra alapozott fejlesztések (munkahelyteremtés, infrastruktúra fejlesztés), Mennyiségi megfontolások, Egyoldalú gazdasági szemlélet.

Gazdasági szerkezet átalakulása (szolgáltatások megnövekedett súlya), 75 ÚJ REGIONÁLIS POLITIKA Kiváltó okai: Gazdasági szerkezet átalakulása (szolgáltatások megnövekedett súlya), Termelési rendszer változásai (a termelés munkaerőigényének csökkenése, a tömegtermelés visszaszorulása), A vállalati szervezet átalakulása (transznacionális vállalatok térnyerése). A fenti tényezők kiváltották a regionális folyamatok átalakulását. Termelés területi dekoncentrációja, Szellemi tevékenység területi koncentrációja, Nagyvállalati, pénzügyi, információs központok.

Endogén potenciálra irányuló (a belső megújulás stratégiája), 76 Jellemzői: Rugalmasság, alkalmazkodóképesség, helyi kezdeményezések (szubszidiaritás), Endogén potenciálra irányuló (a belső megújulás stratégiája), Társadalmi tényezők előtérbe kerülése, Horizontális kooperáció erősödő szerepe, SME szerepének erősítése.

A regionális politika céljai 1. 77 HAGYOMÁNYOS REGIONÁLIS POLITIKA Munkahelyteremtés, Munkanélküliségi ráta csökkentése, Túlnépesedett agglomerációs központok problémáinak mérséklése, Regionális különbségek mérséklése, Fenntartható fejlődés, Hagyományőrzés.

A regionális politika céljai 2. 78 ÚJ REGIONÁLIS POLITIKA A hagyományos politikán túl: Környezeti szempontok figyelembe vétele, Az életminőség javítása, Endogén források hasznosítása.

A területi irányítás alrendszerei 79 Tervezési (programalkotó), Szabályozási (közvetítő), Intézményi (szervezeti).

Területi tervezés 80 TERÜLETFEJLESZTÉSI TERV (gazdasági-társadalmi aspektus) Fejlesztésorientáció: innovációk kidolgozása, Cselekvésorientáció: döntésekre és megvalósításra gyakorolt hatás, Erőforrás-mobilizáció: mit-miből fejlesszünk?, Intézményi változás: funkciók-hatáskörök megoszlása. TERÜLETRENDEZÉSI TERV (allokatív szemlélet) Elosztó jelleg: a tervezés tárgyának felosztása, Funkcionális racionalitás: közérdekek képviselete, Mennyiségi szemlélet: számszerűsített modellek (pl. lineáris program.), Egyensúly és komplexitás.

Területi szabályozás Eszközei: 81 Eszközei: Pénzügyi ösztönzők rendszere (tőkejuttatások, kedvezményes hitelek, adókedvezmények, munkaerő-támogatások stb.), Központi (közvetlen) szabályozás (eseti intézkedések, mint pl. fejlesztési korlátozások, tevékenységek áttelepítése, állami vállalatok létrehozása), Infrastrukturális beruházások (elmaradott területek felzárkóztatása).

Területi intézményi rendszer 82 Hagyományos regionális politika: Az intézményrendszer jellemzően centralizált. Új regionális politika: Az intézményrendszer jellemzően decentralizált (régiók nagyobb önállósága, erősebb innovációs hajlandóság).

Területfejlesztési stratégiák a modern piacgazdaságokban 83 A stratégia megnevezése Sajátosságok Erőforrás-orientált és funkcionális területi munkamegosztás Centralizált, nagytérségi munkamegosztás Régió-tradicionális termelés Regionális tőketulajdon erősítése Innováció-orientált fejlesztés A vállalkozások és a munkaerő innovációs képességének fokozása

Munkaerő (képzés) orientált fejlesztés 84 Munkaerő (képzés) orientált fejlesztés A humán tőke erősítése, piaci feltételeinek javítása Decentralizált stabilitás Infrastruktúra orientált fejlesztés Környezetorientált fejlesztés A források újrahasznosítása, átértékelése Önerős regionális fejlesztés Lokális-regionális befektetések Helyi gazdaság fejlesztése Alulról kezdeményezett, közvetlen akciók

Köszönöm a figyelmet!