Lyukas még a mentőcsónak avagy több szakmai protokoll kell.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nem lett volna jobb borbélynak maradni ?
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Egynapos sebészetek Pest megyében
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
G M P Dr. Hetényi László.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
Egészségügyi Jog I.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
2005. március 23. Vezérigazgatóság 3. divízió/Felelősség- és agrárbiztosítási osztály Az egészségügyi szolgáltatók felelősségbiztosításának értékelése.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Szolgálatból szolgáltatás avagy változó egészségügy, bővülő betegjogok, szélesedő kártérítési felelősség.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Kiszolgáltatottból kiszolgált helyzetbe? avagy az egészségbiztosítás változásainak hatása a betegjogokra.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Munkavédelmi előírások rendszere
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Tartalékkeret és Pótmunka engedélyezése, finanszírozása
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Az egészségügyi szakmai felelősségről
Mellesleg a jogról Az emlő helyreállító és esztétikai műtétei során felmerülő medico- legalis problémák.
Az ügyetlen ügyelet nem ügyetlen
A felelősség bárkit levetkőztet Szakmai kártérítési felelősség magán-egészségügyi sajátosságai.
Égessük közösen két végén a gyertyát avagy miként juthatunk el a konszenzus biztosította melegséghez és fényességhez?
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Mediátor képzés Kártérítés.
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
A kémiai biztonságról közérthetően
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESZCSM rendelet módosítása január Előadó: dr. Radics.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Hazai kórházi-járványügyi helyzetkép: adatok és aktualitások
HOSPITIUM MARKUSOVSZKY SAVARIENSE
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Előzetes piaci konzultáció
A közbeszerzés és a biztosítás kérdései
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

Lyukas még a mentőcsónak avagy több szakmai protokoll kell

Mi lehet a mentőcsónak Az illetékes miniszter által kiadott vizsgálati és terápiás eljárási rendek (szakmai protokollok) A vizsgálati és terápiás rend meghatározza a betegellátást, illetve kihat a protokoll-dzsungel egyéb szabályainak tartalmára is ( ütközés elkerülése) Vizsgálati és terápiás eljárási rendek megalkotására feljogosította az egészségügyet az Egészségbiztosítási és az Egészségügyi törvény 1998 júliusától kezdve, de az ilyen protokollokat csak 2005 júliusában, 2006 márciusában és most februárjában adtak ki. Protokoll hiányában a beteg az egészségi állapotának helyreállításához szükséges ellátásra volt jogosult, ami addig mentőcsónak, amíg nem kívánja valamilyen érdek meghatározni, hogy mi tartozik ebbe a körbe

Miért kell mentőcsónak I. Egészségügy és jog találkozásánál gyakran beigazolódott, hogy az egészségügy vesztesen kerül ki Egészségügy vereségei: Kártérítési felelősség szinte objektív bírói gyakorlata Szakmai felelősségbiztosítás hanyatlása Egészségbiztosítási pénztárak többek között ha nem lesz elég szakmai protokoll.

M iért kell mentőcsónak II. –”protokolldzsungel” A pénztárak működésével egyidejűleg az alábbi szakmai követelmények állhatnak fenn: Vizsgálati és terápiás eljárási rendek Finanszírozási eljárásrend Szakmai testületek irányelvei,ajánlásai módszertani levele-nem vizsgálati és terápiás eljárási rend Szakkönyvek, amelyek gyakran protokoll címmel jelennek meg Szakmai minimumfeltételek a 60/2003 ESZCSM rendelet mellékletében szakmánként Szolgáltatók belső protokolljai Bírói gyakorlat, ami szerint az elvárható gondosság szélesebb, mint a szakmai protokoll (Finanszírozók protokolljai)

M iért lehet a szakmai protokoll mentőcsónak Az Egészségpénztárakról szóló törvény szerint: Az egészségügyi szolgáltatások a jogszabályok, finanszírozási, vizsgálati és terápiás eljárási rendek figyelembe vételével vehetők igénybe Pénztártag a szolgáltatónál rendlelkezésre álló mindazon finanszírozott ellátásra jogosult, amely egészségi állapotának lehetséges mértékű helyreállításához szükséges, amennyiben arra vizsgálati és terápiás eljárási rend került kialakításra az abban foglaltakat kell alkalmazni. A szolgáltatónál a teljesítmény-jelentés utólagos jóváhagyása akkor tagadható meg, ha a szerződést felróható módon megszegte, aminek egyik esete, ha orvos-szakmailag indokolatlan, vagy nem a hatályos jogszabályoknak megfelelő ellátást számolt el. A pénztár által végzett ellenőrzés során lehetőség van a pénztártag ellátásának orvosi, illetve gyógyszerészi szakmai indokoltságát felülvizsgálni. Beteg (biztosított) és szolgáltató a szakmai protokollok alapján tudja tehát az elvárásait, illetve védelmét, működését felépíteni

Miként lehet a szakmai protokoll mentőcsónak Az Egészségbiztosítási Pénztárakról szóló törvény szerint a vizsgálati és terápiás eljárási rend figyelembevételével a beteg az egészségi állapota által megkövetelt, szakmailag indokolt mértékű szolgáltatást vehet igénybe Az egészségi állapotának lehetséges mértékű helyreállításához szükséges ellátásokat kaphatja meg A fentiek alapján egy finanszírozó definiálhatja, hogy mit tekint a fenti követelményeknek megfelelőnek, ezt jogszabály nem tiltja A törvény az előzőek meghatározásán felül kifejezetten nem tiltja a finanszírozó által alkotható protokollt. Az előző értelmezési lehetőségek helyett, vagy azok korlátjaként szükségesek a vizsgálati és terápiás eljárási rendek, mivel ahol nem készülnek el ott pótolni kell azokat valamivel (pl. finanszírozó rendelkezéseivel), illetve szabadabban értelmezheti a finanszírozó pl. a szakmailag indokolt, egészségi állapot lehetséges mértékű helyreállításához szükséges követelményeket.

Miért lyukas? Kérdés elegendő szakmai protokoll készült-e el? Számításaim szerint 304 szakmai protokoll készült el, de ebből 83 új csak most 2008 februárjában A protokollok közül 39 kizárólag az ápolást érinti, míg 161 szól kifejezetten különböző invazív beavatkozásokról Kérdés, hogy mennyi betegséget, betegségcsoportot, beavatkozást ismerünk, ha ez fedi a fenti számokat nem beszélhetünk a szakmai protokollok hiányáról

Miként lyukas ? A protokollok gyakran hiányoznak. Urológia (urotraumatológia), idegsebészet (súlyos koponya, agysérültek ellátása), radiológia (májtumorok komplex radiológiai kezelése) területén1, nőgyógyászati ellátásban 3, tüdőgyógyászatban 4 protokoll van jelenleg Sebészetben van a legtöbb 30, míg jelentősnek mondható a ortopédia, kardiológia 22, fül-orr-gégészet 19, traumatológia 18 protokollja.

Meddig lyukas? A szakmai tartalomtól függetlenül az egyik legnagyobb gond lehet az időbeli hatály. Jelenleg a 2008 februárjában elfogadott 83 új és 12 megújított protokoll hatályos 2009 december 31.-ig a többi 2008 december 31.-ig, tehát a Pénztárak érdemi működésének megkezdésekor ben a jelenlegi protokollok jelentős része nem lenne hatályban Nem lenne hatályos egyetlen sebészeti, ortopédiai, kardiológiai, fül-orr-gégészeti protokoll sem Csak a fog és szájbetegségek területén történt megújításra valamennyi (6) korábbi protokoll, ezt tették továbbá 2 esetben gasztroenterológiából, és egy-egy esetben aneszthesiológiából, belgyógyászatból, infektológiából és tüdőgyógyászatból.

Mennyire lyukas, mennyire hiányos? Az a protokoll segítheti az egészségügyet, amelyik minél több részletet lefed ott nem lehet vita finanszírozó és szolgáltató között. Szakmai kérdés a protokollok tartalma Vajon tartalmában megfelelő-e ha pl. szinte az összes sebészeti protokoll terjedelme, egy anaeszthesiológiai protokollnak felel meg? Jó-e ha a szülészeti protokollok többsége észak-amerikai tapasztalatokra és szakairodalomra hivatkozik? Biztos, hogy az ausztriai antibiotikum terápia felel meg a magyar szakmai protokollnak? Mennyire kell azokat a hazai viszonyokhoz igazítani Nem ártalmas-e ha egy protokoll túl széles kötelezettségeket ír elő ( pl. a műtéti sebfertőzések megelőzéséről)?

A lyuk is lehet lyukas Fontos kérdés, hogy a szolgáltatók ismerik-e protokollokat. A műhiba perek tapasztalati mutatják, hogy a szolgáltatók nem ismerik a protokollokat mert szinte soha nem védekeznek azok betartásával, illetve azok mellett kevesebb per lenne. A protokollt nem csak megalkotni kell, hanem a szolgáltatókat meg is kell velük ismertetni, amihez idő is kell, így minél később jelennek meg az eljárás rendek annál valószínűtlenebb a 2009 utáni működés során való használatuk.

Pénztári műhiba ? Abban az esetben, ha a szakmai ellátás tartalmát a finanszírozó határozza meg és az szűkebb a szakmai protokollnál (különösen, ha nincs protokoll) Abban az esetben, ha a szakmai protokolltól eltérés indokolt a gyógyítás érdekében, de az eltérést a Pénztár nem teszi lehetővé ( törvény előírja, hogy mikor lehet eltérni) Felelősség a szolgáltatóé, kártérítést beteg a szolgáltatótól kap, de a szolgáltató tovább háríthatja a kárt a pénztár felé

Mentőöv – mentőcsónak –mentőhajó Az egyes szakmai előírások, minimumfeltételek nem elegendőek, a mentőöv nem nyújt tehát elég védelmet. Mentőhajó nincs, az egészségügy a protokollok megalkotásával magára maradt, de csak saját magának köszönheti ha a 2009-es évben megkezdődő működéskor nem lesz elég megfelelő, szakmai protokoll. A lyukak betömhetőek, a mentőcsónakok elkészíthetőek, de remélem, hogy már ácsolják azokat. Titanic szindróma elkerülendő és elkerülhető.