Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter
Hogyan tovább: a javaslatok sorsa Feladatok - menetrend
A társadalmi vita tétje és eredménye A program címe nem véletlenül „Biztonság és Partnerség”. A fontosabb programpontok akkor működőképesek, ha hosszú távú, azaz cikluson átívelő programok. Ezért a partnerség felértékelődik: tudjuk, hogy konszenzus nélkül nem lehet cikluson átérő programot megvalósítani. A mintegy 130 hozzászóló 600 oldalas beérkezett véleménye, hozzászólása megalapozza azt, hogy nem formális vitáról van szó, és reméljük, hogy a megegyezés sem formális lesz.
Az észrevételek típusai Az észrevételek alapvetően jobbító szándékúak voltak, a kritikus hangúak is. Köszönjük! A hasznosítható észrevételek csoportja Amit egyformán gondolunk: a megkezdett/ előkészített programok folytatása; Amit joggal hiányolnak, és beépítjük, a programba; Konkrét, azonnal megvalósítható, hasznosítható javaslatok; Általánosabb, nem csupán a szaktárca kompetenciáját érintő javaslatok.
Amit egyformán gondolunk Szerencsére a javaslatok zöme a meg- kezdett folyamatokat támogatja, pl.: A szűrések, a prevenció megerősítése, a nemzeti programok újratervezése, a megvalósítás felerősítése, az egészségnevelés, egészségfejlesztés, támogatása, az egészségtan oktatása, a sürgősség és ezen belül az irányítás fejlesztése, az elsősegély-nyújtás kiemelt programmá tétele, a szakmai és finanszírozási protokollok fejlesztése, a TVK rendszer átalakítása (szükséglethez és feladathoz igazítás) Stb.
A Kormány elé terjesztendő javaslatok I. A gyógyszer-világ kérdései A gyógyszerellátás biztonsága (beleértve a gyógyszertárak működőképességét is) Fenntartható finanszírozás, ezt támogató transzparens és hatékony befogadás politika A népegészségügyi prioritások és az igazságosság fokozottabb érvényesítése. A fogászat problémái Iskolafogászat megerősítése (szabálykönyv módosítása a javaslatnak megfelelően) A szájsebészet áttekintése, az egyenletes hozzáférés biztosítása, Az informatikai fejlesztések forrásának biztosítása (UMFT)
A Kormány elé terjesztendő javaslatok II. A lelki egészség kérdései LEGOP Lelki Egészség Operatív Program: WHO által tervezett programrendszer része. Fő fókuszai: Depresszió problémája Öngyilkosság A mentális egészség megjelenése az oktatásban A munkahelyi lelki egészség fejlesztése Az időskorúak lelki egészsége A mentális betegségek stigmatizációjának megszüntetése Egyéb fontos kiegészítő, a megvalósítást segítő javaslatok Az egészségtudatosság oktatása, a kémiai és biológiai biztonsági tudásnak beépítése a NAT-ba, az ÁNTSZ megerősítése Az alapellátás preventív funkciójának és együttműködésének megerősítése (a „Hálózat”, informatikai fejlesztés, érdekeltség) A kiszűrt beteg ellátásának megoldása (kapacitás + TVK) A KÁNY jellegű nyilvántartások fejlesztése A kompetenciák kitágítása és a licence vizsga bevezetése a szakdolgozói munkában Stb.
A konkrét, hasznosítható javaslatok sorsa A konkrét javaslatokat megvitatjuk a Kollégiumokkal, érintett szakmai szervezetekkel Ennek eredménye bekerül a jogalkotási folyamatba, Végeredmény: szakmai szabály vagy jogszabály.
A globális javaslatok A jellemző attitűd: jó ez, de pénz kell hozzá. Alapvető, koncepcionális vita érdemben nem merült fel sem modell szinten, sem a prioritásokban. Mindenki egyetértett abban, hogy a szakmai szabályozás fejlesztése mellé arányos forrás is kell, de a humánerőforrás helyzet stabilizálása nélkül nem kezelhető a jövő. Egyes javaslatok más tárca kompetenciáit érintik, és ezekben a kérdésekben eltérő a tárca mozgástere (konvergencia program, költségvetés, Nemzeti alaptanterv stb.)
Humánerőforrás kérdés A humánerőforrás program központi elem. Tudjuk, hogy nem egyszerűsíthető bér- kérdésre, de anélkül megoldhatatlan. A jó hír: „Tudatában vagyunk annak, hogy átfogó bérfelzárkóztató program nélkül már középtávon sem tudjuk fenntartani a gyógyítás jelenlegi színvonalát.” Gyurcsány Ferenc: Megegyezés augusztus
11 Emberierőforrás nehézségek: megfelelés a változó szakmai környezetnek A megoldás főbb elemei: A szakma megbecsülésének, presztízsének helyreállítása, közbizalom visszanyerése A szakma fiatalok számára vonzóvá tétele (ösztöndíj-rendszer) Egészségügyi Humánerőforrás Fejlesztési Program Az ÚMFT segítségével humánerőforrás monitoring rendszer kialakítása : 1 milliárd Ft A képzés, szakképzés rugalmatlanságának feloldása egyszerűbb képzési rendszer szakmák közti átjárhatóság képzések konvertálhatósága rezidens képzés újragondolása új, innovatív szakmai képzések bevezetése hivatásjelleg erősítése Szakdolgozói szakképzési rendszer felülvizsgálata általános, szakmai mobilitást lehetővé tevő végzettség erre épülő szakosító, licence-t adó, kompetenciákat meghatározó képesítések Pályán tartás bérfelzárkóztatás vidéki munkavállalás esetén lakástámogatás Pályára visszaállítás pályázat útján átmeneti jövedelemtámogatások az „emlékeztető” képzések ideje alatt Rendelkezésre álló foglalkoztatási és képzési célú ÚMFT források között: 14 milliárd Ft, ebből 2008: 6,5 Mrd Ft – július 23-ig társadalmi egyeztetésen 3,043 Mrd keretösszegű foglalkoztatási célú pályázat
Az egészségügy részesedése az egyes Operatív Programokból TIOP egészségügy 284,822 Mrd Ft, 52,76% ; TIOP egyéb; 254,975 Mrd Ft, 47,24% TÁMOP egyéb; 870,115 Mrd Ft 92,78% TÁMOP egészségügy; 62,885 Mrd Ft 7,22% ROP egyéb; 1514,276 Mrd Ft 93,51% ROP egészségügy; 105,724 Mrd Ft 6,49% Az egészségügy közösségi forrásokból csak a foglalkoztatás bővítésének és a versenyképesség fokozásának részeként támogatható! TÁMOP: egészségmegőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése TIOP, KMOP: az egészségügyi rendszer strukturális átalakítása ROP-ok: Kistérségi szintű e- gészségügyi infrastruktúra fej- lesztések, Felszabaduló kórházi infrastruktúra bázisán ápolási, rehabilitációs és szociális infra- struktúra fejlesztése.
Egészségügyi programok a TIOP-ban Regionális járóbeteg-szakellátó hálózatok létrehozása Regionális járóbeteg-szakellátó központ kialakítása és fejlesztése:25 Mrd Ft Kistérségi járóbeteg-szakellátó központok kialakítása és fejlesztés:6,4 Mrd Ft A fekvőbeteg szakellátás intézményrendszerének felkészítése a struktúraváltásra Sürgősségi ellátás fejlesztése (SO1/2, mentés/légimentés, PIC/ICU): 32,7 Mrd Ft Struktúraváltást támogató infrastruktúra-fejlesztés (fekvő):11,2 Mrd Ft Korszerű regionális onkológiai hálózat kialakítása:14 Mrd Ft Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban:75 Mrd Ft Információtechnológiai fejlesztések az egészségügyben Intézményen belüli betegazonosítási rendszerek fejlesztése:4 Mrd Ft Elektronikus Közhiteles Nyilvántartások, Ágazati Portál fejlesztése:1,6 Mrd Ft Egységes mentés-irányítási informatikai rendszer fejlesztése:3,5 Mrd Ft
Egészségügyi fejlesztések a regionális programokban
A program további sorsa A program kiegészül a társadalmi vita és a konferencia alapjánszept. 12 A javaslatot a Kormány megtárgyalja szept. 17. (a programszerűség egyúttal erősíti a tárca tárgyalási pozícióját a költségvetési vitában) A konkrét javaslatok beilleszkednek a jogszabály-előkészítés és jogszabály-alkotás mechanizmusába. A kormány döntése alapján a javaslatok eredménye már szerepel az októberben a Parlamentnek benyújtandó törvényjavaslatokban és a végrehajtási rendeletekben (pl. EFTV, EBTV).
16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!