Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék
Felépítés Közösségekben való részvétel fontossága Fiatalok közösségekben való részvétele - kutatások tükrében Kitekintés a rendszerváltozás előtti időszakra Demokratikus attitűdök közül a tolerancia/intolerancia egy 6000 fős vizsgálat tükrében
A fiatalok szervezett közösségekben való részvételének fontossága Közös cél vagy érdek mentén szerveződés Együttműködés Konfliktuskezelés, konszenzusra való törekvés Demokratikus attitűdök elsajátítása Aktív cselekvés Érdekérvényesítési képesség fejlődése Más vélemény, másság elfogadása, tolerancia növekedése
Közösségi részvétel a fiatalok körében kollektív cselekvési formák helyett az egyéni sikereik eléréséhez egyéni utakat keresnek politikai érdektelenség, politikai, társadalmi, közösségi passzivitás, formális szervezetektől való elfordulás
a rendszerváltást követően is működő nonprofit szervezetek, civil önszerveződések az ifjúsági korosztályt kis mértékben tudják integrálni/mobilizálni
Ifjúság2000, 2004, 2008 (15-29 évesek) Tizedük vett részt ifjúsági szervezet által rendezett eseményen Kevesebb mint egyhatoduk tagja civil szervezetnek Csupán negyedük ismer ifjúsági szervezetet Politikai szervezeti tagság elenyésző Felülreprezentáltak a felsőfokú végzettségűek, felsőfokú oktatási intézménybe járók, férfiak
Informális közösségek 53% hétvégén is otthon van 2008-ra növekedett azok aránya, akik szabadidejüket otthon töltik Tv, net, számítógépes játékok, barátok
SzervezetekRészt vennékRészt veszek jótékonysági szervezetben50,6%1,6% környezetvédő szervezetben48,8%2,1% sportegyesületben46,7%13,8% magyarságot védő egyesületben37,0%2,4% az emberi jogokat védő szervezetben34,4%1,0% hagyományőrző egyesületben24,5%2,7% fajgyűlölet ellen fellépő szervezetben22,7%1,8% diákönkormányzatban17,0%6,4% vallási szeretetszolgálatban12,8%1,9% politikai pártban9,5%1,5%
Rendszerváltozás előtt Jelentősen magasabb arányú ifjúsági szervezeti tagság Alsó tagozattól az egyetemig fokozatosan csökken a taglétszám Deklarált cél a politikai szocializáció befolyásolása Lehetővé teszik-e a közösségek kialakulását? Betagolódnak az iskolába, hieralchikusan épülnek fel
fiatalok politikai és nem politikai tevékenységét is összefogja szervezeti alapegységek egyúttal az iskolai alapegységek az iskolához képest nem nyújt alternatív értékeket
„Az úttörőszervezet nem a gyerekek eszköze az iskola ellenőrzésére, hanem az iskola eszköze a gyerekek ellenőrzésére. Nem a gyerektársadalmat viszi be az iskolába, hanem az iskolát viszi ki a gyerektársadalomba.” 6, 12 pontban összefoglalt értékek – most hány értéket tudnának összefoglalni a fiatalok? Utánpótlás nélkül megszakad
Szerinted mennyire várható el egy magyar állampolgártól, hogy tartsa tiszteletben a kisebbségek jogait? 52%
Mennyire fontos számodra… (%) Mennyire fontos sz á modra? Nagyon fontos, ink á bb fontos Egy á ltal á n nem, kicsit a kisebbségek védelme 34,565,5 a másképpen gondolkodók megértése 61,039,0 a másság elfogadása 50,249,8 az egyenlő bánásmód mindenkivel 79,320,7 a rasszizmus-ellenesség 40,859,2
Kisebbségi csoportokhoz való viszony Ha padtársad….. („zavarna” válaszok megoszlása, %)
Összegzés szervezett közösségi tagság alacsony az iskola kivonult a politikai szocializációs folyamatból politikai elit mintaadó szerepe - inkább negatív minta család sem tud minden esetben demokráciára nevelni ki közvetíti a demokratikus értékrendet?