Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A neveléstörténet mint tudomány
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Nevelés- és oktatásszociológia
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Fejlesztési koncepció
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottságának Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottsága és a Pécsi Területi Bizottság Nyelv- és Irodalomtudományi.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Közoktatás – pedagógusképzés - neveléstudomány
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
Értelmezhető-e a Duna innovációs folyosóként? Kovács Péter PhD-hallgató Pécsi Tudományegyetem Földtudományok Doktori Iskola.
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
Összehasonlító pedagógia
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Biológia 1. Óraszám: 2 elmélet, 1 gyakorlat (forráselemzés) 1. A kurzus célkitűzése: A hallgatók megismertetése az élettudományi (biológiai, ökológiai,
Bevezetés az európai gondolkodás történetébe
Pedagógiai antropológia és etika
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Közösségszervezés BA.
Tantervelmélet Kaposi József.
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Az ókori kultúrák.
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Előadás másolata:

Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék Veszprémi Egyetem Antropológia és Etika Tanszék

Milyen szerep jut a tanárképzésben a neveléstörténetnek? I.Miként határozza meg önmagát a neveléstörténet? - a neveléstudomány részdiszciplínája - történettudomány - művelődéstörténet - történelemtudomány / társadalomtörténet

1. A művelődéstörténetnek és a neveléstörténetnek (mint történelemtudományoknak) a közösét az emberi kultúrához, s annak átörökítési módjaihoz való viszony adja. A kultúra definícióját azonban a művelődéstörténet adja. 2. A diszliplínák egyetemes (s holisztikus) jellegűek. Anélkül a részfolyamatok, történeti egységek csökkent értelmezési lehetőségűek, szintetizálásra – s a társtudományokba való felhasználási lehetőségre – aligha mutatkozhat mód. 3. Az egyetemes jelleg magába foglalja azt is, hogy az európai művelődés- és nevelés- történetet az Európa kulturális hasadásai által kialakult térségek kultúrtörténeti egységeinek egymástól eltérő tulajdonságú alakzatai mentén, szinkrón és diakrón módon hasznos föltárni. A nem-európai és az európai térség összehasonlító vizsgálatai elkerülhetetlenek. 4. A kultúrtörténeti egységek sajátosságai mellett kutatásra érdemes az is, hogy az egységek mely eleme(k), s mely átalakuló elem(ek) – időleges vagy hosszabb távú - továbbélése biztosítja(k) a folyamatosságot.

5. Az egyébként azonos művelődési javakhoz illetve azok köréhez való viszonya más a két történeti diszciplínának. A természetes nevelés vizsgálatához, mint az áthagyományozódás szélesebb körben megnyilvánuló jelenségéhez mindkét tudomány jogot formál. 6. A művelődéstörténet által meghatározott neveléstörténet a neveléstudomány alapozó tudománya. 7. A neveléstörténet megbízásai a neveléstudomány részéről érkeznek. (Művelői tehát nem csupán történészi de neveléstudományi érzékenységgel és tudással is rendelkeznek.) 8. A nevelés- illetve a szaktudományként értelmezett pedagógiatörténet nem meghatározója, hanem befogadója a vizsgálati tárgyának. (Pl., ahogyan tematizálta a szociológiai és a pszichológiai tudást, nem zárkózhat el az újabban kialakuló tudásstruktúráktól sem. E területek megjelenési pontjai a nevelés- illetve a művelődéstudományok.) 9. A neveléstörténeti részvizsgálatok eredményességét fokozza, ha a kutatás minden stádiumában a művelődéstörténet illetve a társadalomtörténet adja a szélesebb értelmezési keretet.

Milyen funkciója lehet a tanárképzésben a neveléstörténetnek? - A neveléstudomány szemléletének megalapozása -Önmeghatározás -Történeti szempontok érvényesítése

A nevéstörténeti oktatás Kultúrhistorológiai fázisok szerint Problématörténeti megközelítés Gondolkodástörténeti beágyazottsággal Világképek mentén A döntést meghatározza: mely tudomány része

Neveléstudományi „megrendelések” Például: -Az iskolában szerzett tudás forrásai -Metaforakutatások -Intézményes és nem intézményes tudásátadás összevetése

A pécsi neveléstörténet-oktatás alapvetései A 4 európai kulturális hasadás mentén Összehasonlító A bizánci és az arab fejlemények beemelése Világkép – emberkép (nő-, gyerek-) műveltségkép – intézménytörténet Pedagógiai filozófia – pedagógiai antropológia – pedagógiai tartalom Neveléstudományi „megrendelés” A tudásátadás technológiája: írás-olvasás története, matematizálódás A művelődéstörténet része A nem intézményes tudásátadás folyamatainak bemutatására ad módot Világkép Tudománytörténet (pedagógia/neveléstudomány-történet)

Eredmények Az évenkénti kurzusból 6-8 ezen szemlélet szerint zajlik - 3 éven keresztül: óra elmélet + 1 óra szövegelemzés „Bevezetés az európai gondolkodás történetébe” c. egyetemi jegyzet Speciális kollégiumok - moszlim, kutatásmódszertan, terepgyakorlat, gondolkodástörténet, stb. Szakközlemények: kötetek, tanulmányok, recenziók

Bevezetés a nevelés történetébe. A neveléstörténet neveléstudományi és művelődéstörténeti meghatározottságai. A szinkrón és diakrón vizsgálat lehetőségei. A neveléstörténet forrásai, kutatási helyszínei és módszerei. A hazai neveléstörténeti kutatások és eredményeik Történeti, művelődéstörténeti bevezetés a neveléstörténet tanulmányozásához. Az európai kulturális áthagyományozás mintázatai. Az európai civilizáció hasadásai: egység és elkülönülés A művelődéstörténeti korszakok világképei. A világképek befolyása a nevelésre Az egyes korszakok világképe(i) által meghatározott ember- és gyermekkép. Gyermekszemlélet és gyermekkortörténet. A gyermekstátusz változása Az oktatás- és nevelés cél- és hatásrendszere, a nevelési eszmények történeti változása A műveltségképek, nevelési eszmények átadásának színterei: az intézményen kívüli és intézményesült nevelés. Az iskola szervezetének, funkcióinak változásai az egyes korszakokban; az iskolahálózat kiépülése

A kultúraátadás tartalmi változásai a történelemben: intézményesen közvetített műveltségképek, tudástartalmak Az ismeretátadás civilizációs eljárásai: írás- és olvasástörténet; a matematizálódás folyamata. A gondolkodási képességek. Oktatási-nevelési, illetve tanulási módszerek története Az iskolai tér. A tanterem és berendezésének története. A taneszközrendszerek története Az oktatás és nevelés szabályozásának története. Az oktatáspolitika, a tanügyigazgatás és az oktatási törvényhozás A pedagógusszerep története. A pedagógus szakma kialakulása és differenciálódása. A pedagógusképzés története A pedagógiai gondolkodás múltjának folyamatában való megismerése. A korszakok jelentősebb pedagógiai gondolkodói A hazai pedagógiai gondolkodók A reformpedagógiai és alternatív pedagógiai törekvések. A neveléstudomány k kialakulása

Összefoglalás a világképek áttekintése hozzájárulnak a pedagogikum történeti folyamatainak értelmezhetőségéhez. Ebben szerephez jutnak az élettudomány eredményei is a világképek egymáshoz való viszonya felvetette, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon Európa négy kulturális megosztódása a kulturális hasadások mentén történő tudásátadás eltérésének gyakorlata arra világított rá, hogy az európai művelődéstörténet és neveléstörténet eredményeinek bemutatásakor mind az arab, mind a bizánci kultúra/nevelés elhanyagolásáról nem szabad lemondanunk a neveléstudományi ’megrendelésekre’ odafigyelő neveléstörténet csak a művelődéstörténet bevonásával képes válaszolni a művelődés- és a neveléstörténet együttjárása a nevelés problématörténeti megközelítését elősegíti.