Költségszemlélet és a kontrolling szükségessége a márkakereskedésekben HOGYAN TOVÁBB a magyarországi autópiacon? GÉMOSZ Közgyűlés Szerviz szekció Ivanics Lajos 2010 május 20.
Negatív múlt – bizonytalan jövőbeni kilátások Objektív külső körülmények –Eltűnt az autópiac Autópiac 2009/ % Autópiac 2010 I n.év / 2009 I. n.év55 % –Eltűnt a finanszírozási piac Devizahitel korlátozások Szigorúbb ügynöki működési szabályok –Megszűnő pénzügyi források, bizalmatlanná váló banki partnerek Szűkülő hitelkeretek, akadozó kerethosszabbítások, kivonuló bankok Megszűnő előfinanszírozások, jutalékelőlegek ... és belső működési következmények –Csökkenő forgalom –Csökkenő nyereségesség –Csökkenő napi likviditás –Finanszírozhatatlan hitel- és készletállományok –Erősödő verseny –Küzdelem a napi túlélésért…
Hogyan tovább? A márkakereskedők (mint KKV-k) lehetőségei a piacon XKivonulás a piacról – cég eladás XForgalomnövelés XFúzió és felvásárlás XForrásbővítés (hitelek…) Eredményjavítás, költségcsökkentés Eredményjavítás, költségcsökkentés A szakmai feladatokkal szemben megnőtt a tudatos pénzügyi gazdálkodás jelentősége
Válságkezelés helyett válságmegelőzés Bevétel - Kiadás = Eredmény A külső gazdasági körülmények miatt a bevétel növelése ma erősen korlátozott! Az állandó költségek és a minimálisan elvárt üzemméret miatt a a kiadás forgalommal együtt a végtelenségig nem csökkenthető! A túlélés alapszabálya a költség –ár egyensúlya: csak az költhető el, amit megkerestünk. A kiadások, költségek előre, pontosan kalkulálható. Ehhez kell mérni az árakat.
Az évközi (havi, negyedéves) eredmény ellenőrzés ma létfeltétel! Példa: a bevétel – kiadás egészséges arányai egy márkakereskedői évközi számviteli beszámolóban Tétel megnevezése2009 Tény 2010 I- III.terv 2010 I- III.tény 01. Belföldi értékesítés nettó árbevétele Exportértékesítés nettó árbevétele I. Értékesítés nettó árbevétele (01+02) % II. Aktivált saját teljesítmények értéke (+03+04)79100 III. Egyéb bevételek Eladott áruk beszerzési értéke Eladott (közvetített) szolgáltatások értéke IV. Anyagjellegű ráfordítások ( ) % 10. Bérköltség Személyi jellegű egyéb kifizetések Bérjárulékok V. Személyi jellegű ráfordítások ( ) % VI. Értékcsökkenési leírás % A.Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye (I+II+III-IV-V-VI-VII) % 18. Befektetett pénzügyi eszközök árfolyamvesztesége 19. Fizetendő kamatok és kamatjellegű ráfordítások Pénzügyi műveletek egyéb ráfordításai IX. Pénzügyi műveletek ráfordításai ( ) % X. Rendkívüli bevételek00 XI. Rendkívüli ráfordítások E.Adózás előtti eredmény (+C+D) % XII. Adófizetési kötelezettség F.Adózott eredmény (+E-XII) Eredménytartalék igénybevétele osztalékra, részesedésre 23. Jóváhagyott osztalék, részesedés G.Mérleg szerinti eredmény (+F+22-23) %
Vannak arányszámok, amikre mindenkinek figyelni kell! A márkakereskedői működés gazdaságosságának sarokszámai iparági célmutató (best practice) A te céged mutatója? Anyagi jellegű ráfordítások a bevétel %-ban % Személyi jellegű ráfordítás a bevétel %-ban % Bérköltség a nettó árrés %-ban % Üzemi eredmény a bevétel %-ban 2 -4 % Adózás előtti eredmény a bevétel %-ban % Mérlegfőösszeg / forgalom aránya 35 % alatt Készletszint (készletforgási sebesség) 60 nap alatt A bevétel és költség oldalnak együtt kell mozognia! Ennek szem előtt tartása segíthet a válság megelőzésében!
MEGÉRI? Az átgondolatlan önköltség alatti árversennyel ma nem csak a piacot romboljuk, de saját túlélésünket / bukásunkat is kockáztatjuk!
Köszönöm megtisztelő figyelmeteket!