„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” ÚMFT TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Tananyagfejlesztés 4. alprojekt Chytilné Velenczei Zsuzsa Tananyagfejlesztés alprojektvezető Budapest, 2009. október 2.
ÚMFT TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 1. Pályakövetés rendszere 2. Minőségbiztosítás 3. Vizsgarendszer fejlesztése 4. Tananyagfejlesztés 5. Mérés-értékelés 6. Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai gyakorlati ismereteinek fejlesztése 7. Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése 8. Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése 9. Képzési kereslet növelése
és néhány saját modulra Tartalomfejlesztési feladatok AP3, AP4, AP5 Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Tartalomelem struktúra meghatározása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyagfejlesztés: tartalomelemek készítése Tananyagfejlesztés OKJ szerinti iskolarendszerű, központi programmal rendelkező, alap, páros-többes és néhány saját modulra történik
A tartalomfejlesztés koncepciója „A kompetenciaelvű szakképzési tanulásmodell” Kompetenciaelvű, mert: a tanítási-tanulási folyamat a cselekvésre, a szakmai tevékenységekre, a problémákra, a feladatokra fűződik fel (nem az ismeretekre). Szakképzési, tehát: a tartalmakat a munkatevékenységek határozzák meg (nem a tudományterületek tartalma). Tanulásmodell, azaz: a fejlesztés és a tervezés a tanuló személy tevékenységeire, cselekvéseire irányul (nem a tanár cselekvéseire).
A tananyag evolúciója Feladatprofilok (SZVK) Feladatrészletek Szakmai szakmai készségek, ismeretalkalmazások MóTáSze kompetenciák metszékei metszékei a tulajdonságprofilok figyelembevételével (SZVK)
A tananyag evolúciója Feladatprofilok Feladatrészletek (SZVK) Szakmai szakmai készségek, ismeretalkalmazások MóTáSze kompetenciák metszékei metszékei a tulajdonságprofilok figyelembevételével (SZVK) tartalomelem struktúra kialakítása (központi program)
A tananyag evolúciója Feladatprofilok Feladatrészletek Feladattal irányított a tananyag (esetfelvetés) Szakmai szakmai készségek, ismeret- MóTáSze kompetenciák modul struktúra kialakítása alkalmazások metszékei (központi program) metszékei Szakmai Tanulásirányító tanulási tevékenységformák Információtartalom képzési helyszín (központi program)
A Szakmai Tankönyvi tartalomelem szerkezete Esetfelvetés – munkahelyzet – problémafelvetés Információtartalom Tanulásirányító Önellenőrző feladatok Megoldások Felhasznált és ajánlott irodalom
1. Egészségügy szakmacsoportban fejlesztett modulok 2321-06 Interakció az egészségügyi ellátásban 2323-06 Egészségnevelés, egészségfejlesztés ápolóknak 2326-06 Asepsis – antisepsis, munkavédelem, környezetvédelem 2327-06 Első ellátás- elsősegélynyújtás 2328-06 Egészségmegőrzés - egészségfejlesztés-egészségnevelés asszisztenseknek 2337-06 Rehabilitációs tevékenység terápia 2368-06 Gondoskodás-egészségmegőrzés 2400-06 Gyógyszertári asszisztens labor- és gyógyszerkészítési feladatai
2. Szociális szolgáltatások szakmacsoportban fejlesztett modulok 1356-06 A szociális segítés alapfeladatai 1851-06 Gondozási-ápolási alapfeladatok 1853-06 Személyes gondoskodási feladatok az alap- és szakosított ellátások területén 1868-06 Gyermekellátási alapfeladatok
3. Oktatás szakmacsoportban fejlesztett modulok 0081-06 Tanfolyamszervezés és –vezetés 1283-06 Általános pedagógiai asszisztensi feladatok
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. www. tamop. nive. hu velenczei Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.tamop.nive.hu velenczei.zsuzsa@nive.hu