Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program bemutatása Dr. Bakonyi Péter és Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
A.I Artificial Intelligence Készítette: Sörös Gergő SOGGABP.PTE.
Á GENS ALAPÚ TECHNOLÓGIÁK Tar Péter 1. M IK IS AZOK AZ ÁGENSEK ? Többféleképp definiálhatjuk az ágenseket:  Az ágensek olyan egymással kommunikáló és.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
2. témakör: Az állatok kommunikációja
IKT: Információs és kommunikációs Technológiák
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A CAD/CAM modellezés alapjai
Unified. Simplified. Unified Communications Launch 2007.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
Agy-számítógép interfész Önálló laboratórium Konzulens: Mészáros Tamás Készítette: Bartók Ferenc 2012 tavaszi félév.
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Szabó Péter Szenzor rendszer PC oldali grafikus kezelő felületének tervezése és megvalósítása Önálló laboratórium beszámoló Intelligens rendszerek BSc.
2012Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A PLC és használatának előnyei
Összeállította: Dóber Valéria
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Új technológiák elterjedésének modellezése
KINECT© szenzor intelligens terekben
KINECT© alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
2012Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Okostelefon felhő Prof. Dr. Gyimóthy Tibor Szegedi Tudományegyetem.
Alkalmazott nyelvészet I.
.NET FRAMEWORK Röviden Krizsán Zoltán 1.0. Tulajdonságok I Rövidebb fejlesztés 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció) 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A BKF tudástranszfer modellje a
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Copyright © 2006 IBKFK (PE MIK, Kürt Zrt.) JEDLIK Ányos pályázat Az integrált biztonsági keretrendszer architektúrája.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
European Distance and E-Learning Network
Óbudai Egyetem, NIK Kalla Mór
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek fizikai infrastruktúrájába. A megszokott életkörnyezetben minden használati tárgy és infrastruktúrális elem intelligens, összekapcsolt, kommunikáló (egymással is és emberrel is) - szóval ágens. Dobrowiecki Tadeusz Kovács Dániel Mészáros Tamás

Emberek monitorozása, emlékeztetés kötelességekre,... veszélyekre, szociális funkciók, … figyelmeztetés parancsok nem kívánatos mellékhatásaira, szokatlan viselkedések érzékelése, … Tömegfelhasználó szakmailag nem képzett, esetenként korlátozott (mozgás, érzékszerv, felfogás, …). AmI függőség – frusztráció, egyéni fejlődés megnehezítése, kreatívítás és önbizalom gátlása. Irányításvesztés érzete – ha a környezeti kölcsönhatások komplexitása túlságosan nagy.

Ambiens környezet meglepő újszerű vonásai AmI = vegyes emberi + gépi rendszer egy közös fizikai környezetben. Minden „ágens” úgy viselkedik, ahogy a szenzorai és beavatkozói... Az ember egy partner a gépi ágens számára, kognitív és fizikai erőforrás. Nem csak ember delegálhat feladatot gépi ágensnek, de gépi ágens is delegálhat feladatot emberi „ágensnek”. Ember a gépi ágens számára egy „kihelyezett, remote” szenzor is és beavatkozó szerv is, képes, amire egy ágens soha nem lesz képes (szaglás, kényelem, emoció-, bonyolúlt képfelismerés,...). Emberi jelenlét „kiaknázása” AmI környezet „átlátható”, jobban elfogadható, kevesebb stressz,... !

Emberi jelenlét „kiaknázása” Módja = a kölcsönhatások és a környezet komplexítását radikálisan egyszerű, szg-es ismereteket nem igénylő interfésszel lefedni. = emberi természetes nyelvre alapozó ember-ágens kommunikáció. Feladatok: Emberek és ágensek egységes modellezése BDI (Hiedelmek-Célok-Szándékok), emociónális, és STRIPS modellekkel. Emberek modellezése lekérdezhető „szenzorként”. Eddig kidolgozott ágens kommunikációs nyelvek (protokollok) kiterjesztése. Korlátos magyar nyelv kidolgozása különböző alkalmazási területekhez. Korlátos nyelvtanok és szókincsek automatikus generálása modellek alapján. Szókincsek kiterjesztése ontológiák alapján. Párbeszédes interfészek automatikus generálása modellek alapján. Modellek folyamatos tanulása korábbi kölcsönhatásokból. Technológiák, módszerek: XML-alapú modellek, ontológiák, ágens modellek és szabványok, MI komponensek (érvelés, tanulás).

Agent believes intend desires hasGoal Belief Desire hasPossiblePlan ConflictingDesire NonConflictingDesire AchievableDesire NonAchievableDesire Goal plan condition frequency Policy Preference Right Prohibition Obligation Dispensation Personal_Do Personal_DoNot Personal_LikeToDo Personal_LikeNotToDo Personal_MustDo Personal_MustNotDo preCondition postCondition

Ember, mint intelligens szenzor

Intelligens tér AmI kisérletek az MI laborban Ágens szervezetek