Monitoring, értékelés, ellenőrzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Humán rendszerek, közszféra
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Értékelés fogalma Értékelés célja
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés. 2 Áttekintés A monitoring, az értékelés és az ellenőrzés alapjai A Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Pályázat és projekt menedzsment
Teljesítménymérés és értékelés
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Monitoring elmélet, CMEF
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Konzulens: Dr. Pitlik László
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Ellenőrzés, visszacsatolás
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Projektértékelés, projektmonitoring
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Munkavédelem és controlling
Teljesítménymérés és értékelés
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Február 29. Területi programozás és monitoring Szabályozás.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Monitoring – Ellenőrzés - Értékelés
Elektronikus tanulási forráskezelő keretrendszer, kompetencia-fejlesztő program adatbázis létrehozása Calderoni program.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Vállalkozásmenedzsment I.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A civil szervezetek hatásméréséről
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Monitoring, értékelés, ellenőrzés

A monitoring, az ellenőrzés és az értékelés A monitoring folyamatos adatgyűjtésen alapszik, amely alapján a menedzsment vizsgálhatja a tevékenység előrehaladását a kitűzött célok viszonylatában. Az ellenőrzés a folyamatok, tevékenységek állandó felülvizsgálatát jelenti, célja a szabálytalanságok, csalások, visszaélések kiszűrése. Az értékelés a program egészének áttekintése, célja a tevékenység hatásának vizsgálata a megoldani kívánt társadalmi-gazdasági probléma viszonylatában (relevancia, eredményesség és hatékonyság) Relevancia: el akarok-e menni A-ból B-be? Eredményesség: eljutok-e? Hatékonyság: milyen áron?

A három tevékenység a programciklusban ÉRTÉKELÉS ELLENŐRZÉS MONITORING

A három tevékenység egymáshoz való viszonya Input Output Eredmény Hatás Jogi és adminisztratív Ellenőrzés előírások Eredményesség Monitoring Társadalmi elvárások, Értékelés problémamegoldás

Input, output, eredmény, hatás Input: A program megvalósításához szükséges pénzügyi, fizikai és emberi erőforrások Output: a tevékenység „terméke”: fizikai output vagy szolgáltatás (operatív célok) Eredmény: a tevékenységből származó közvetlen előnyök a kedvezményezettek számára (specifikus célok) Hatás: a tevékenység hosszabb távú (közvetett) következményei (átfogó célok) Élő- és holtmunka

Csak a Strukturális Alapoknál A monitoring, az ellenőrzés és az értékelés az élet más területein is megjelenik A Közérzetjavító program Fogyókúra: Rossz a közérzetem, közérzetjavító prg Menő szöveg: „egyéni szociális probléma” Egy intézkedés: úgy gondolom, hogy ez azért van, mert túlsúlyos vagyok. Fogyókúrába kezdek, két hónapig fogyókúrázom. Hol van ebben értékelés, monitoring, ellenőrzés? Mondjuk 15 kilót akarok leadni. Hetente megnézem, hogy mennyit haladtam -> monitoring. Nem bízom magamban, és elmegyek egy fogyókúraszalonba. Az edzőm felügyeli a tornagykorlataimat, diétámat, vagyis ellenőriz. A fogyókúrás program egészét pedig lehet értékelni a szerint, hogy a benne foglalt intézkedéscsomagok megfelelően lettek-e összeállítva (diéta és mozgás kombinációja). Az értékelés tárgyát képezheti az is, hogy tényleg javult-e a közérzetem, a társ. Elfogadottságom a fogyókúra révén.

Az ellenőrzés, az értékelés és a monitoring a Strukturális Alapok rendszerében

Az ellenőrzés a SA gyakorlatában Elsődlegesen a tagállamok felelősek a támogatás (pénzügyi) ellenőrzéséért Az EU Bizottság, amely a közös költségvetés teljes felelősségét viseli, fenntartja magának a jogot, hogy az általa szükségesnek tartott esetekben ilyen ellenőrzéseket hajtson végre, illetve írjon elő Az EU Bizottságnak jogában áll szabályszerűen felülvizsgálni a tagállamok ellenőrzéseit Bármely szabálytalanság esetén sor kerül a pénzügyi hatás kivizsgálására és a szükséges szankciók meghozatalára: a szabálytalanság a közösségi támogatás teljes vagy részleges törlését eredményezi Azonban általában az ily módon felszabadított alapokat a Tagállam újra felhasználhatja az érintett támogatáshoz

Ellenőrzési tevékenység a SA intézményrendszerében Az elszámoltathatóság alapja: az audit trail A megvalósítás és a működés folyamatainak pontos leírása, demonstrálása Felelősség és információ szintjei, végrehajtási és ellenőrzési folyamatok Kaszkád-elv: minden szervezet az alsóbb szint által igazolt költségek 5 százalékát tételesen is ellenőrzi A VH által felállított belső ellenőrzés Audit trail: az 1260/99 nem írja tételesen elő, ugyanakkor szükségszerűsége egyértelmű. Előcsatlakozási alapok: 255/2000. kormányrendelet

Külső ellenőrző szervezetek Tagállami A „szokásos” szervezetek (ÁSZ, KEHI, stb.) Közösségi Európai Számvevőszék Bizottsági szolgálatok Európai Parlament OLAF

Az értékelés a SA gyakorlatában Miért értékelünk? Mert az EU Bizottság megköveteli (Kötelességtudó megközelítés) Hogy a tanácsadóknak legyen mit csinálniuk (Cinikus/megélhetési megközelítés) Érdekes a kutatók számára (Elméleti megközelítés) Igazoljuk, az adófizetők pénzét helyesen költöttük el (Politikus megközelítés) Programok lebonyolításának eredményességét és hatékonyságát növeli (Szakmai megközelítés)

Előzetes, közbenső és utóértékelés Előzetes (ex ante) értékelés A program belső logikájának javítása A program külső koherenciájának javítása A program és célkitűzései megvalósíthatóságának elemzése Segíteni a célkitűzések és a mutatók előzetes meghatározásában Közbenső értékelés A program előrehaladásának felmérése, mennyire éri el célkitűzéseit Módosítani a programot, ahol szükséges (valóságos előrehaladás alapján) Megítélni a program intézkedéseinek pénzügyi felvevőképességét Pénzügyi források átcsoportosításának igazolása A progam menedzsmentjének megítélése A környezetben bekövetkezett változások elemzése

Az értékelés a SA gyakorlatában Utólagos (ex post) értékelés Programok utólagos igazolása Hatások értékelése Tapasztalatcsere Tanulási folyamat Külső és belső értékelés

Az értékelés tartalma (1) A program logikájának és tartalmának elemzése a stratégia és a célok relevanciája, helytállósága a célkitűzések és a köztük levő összefüggések egyértelműsége a program megvalósítása indikátorrendszer megfelelősége

Az értékelés tartalma (2) A program hatásainak elemzése általános értékelés makrogazdasági hatások elemzése mikrogazdasági és mikrotársadalmi szintű egyedi hatások elemzése

Értékelési eszközök (1) Az átfogó programértékelés eszközei SWOT-elemzés Hatástérkép Színes szavazás Egyéni interjú Fókuszcsoport Esettanulmány Shift-share elemzés Makrogazdasági modell Szakértői panel

Értékelési eszközök (2) A mélyreható értékelés eszközei Logframe Kérdőíves felmérés Etnográfiai megfigyelés Összehasonlító csoportképzés Regresszióanalízis Költséghatékonyság-elemzés Összehasonlítás (benchmarking) Költség-haszon elemzés

Az EU értékelési alapelvei Az értékelés a program menedzsment integráns része Elegendő forrás (személyzet, pénz és képzés) szükséges; Minőség követelményei: érvényesség, információhoz való hozzáférés, szereplők érdekei, megbízhatóság, átláthatóság és tárgyilagosság. Az eredményeknek nyilvánosnak kell lenniük.

Egy kis statisztika 1999-ből… 167 értékelés A többség külső szakértők által végzett közbenső értékelés volt Teljes költség: 13.5 millió euró Átlagos költség: 198,000 euró Egyes értékelések átlagos ideje: 10.8 hónap