Tervezés-programozás Kulcsár Gábor VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság (NARD) TEMPUS SAKK Felkészülés a Strukturális Alapok felhasználására 2004. február.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Advertisements

Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
A stratégiai tervezés módszertana
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Projektkezdeményezés és pályázatírás
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A fejlesztési tervek elkészítésének lépései
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttervezés első lépései
Pályázat és projekt menedzsment
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
Az EEM helye a menedzsmentben
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
Phare t.n. Miniszter Hivatala Projekttervezés A tervezés módszertana 2001.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Február 29. Területi programozás és monitoring Szabályozás.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak Április 4. Területi programozás és monitoring 6. Program szintű monitoring.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Pályázatírás módszertana
„ Jó vállalkozás, biztos jövő ” Programozás és programvezérlés Programozás 1.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Tervezés-programozás Kulcsár Gábor VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság (NARD) TEMPUS SAKK Felkészülés a Strukturális Alapok felhasználására február 23.

A szeminárium célja A résztvevők a szemináriumot követően: képesek lesznek áttekinteni az operatív programok készítésének folyamatát; elsajátítják a helyzetelemzéshez, a SWOT analízishez szükséges ismereteket; a logikai keret módszer alkalmazásával segítségével fel tudják építeni a program beavatkozási logikáját.

A szakpolitika (policy) „Egy kormány, párt, vezető által elfogadott és követett cselekvési irányvonal” (Oxford English Dictionary) jól definiált célja van politikusok alakítják ki, legitim jogi, pénzügyi, intézményi és terv eszközei vannak a tapasztalatok fényében idővel módosulhat A kohéziós vagy struktúra politika: - Európai Tanács által elfogadott - jogi (1260/99/EK és 1784/99/EK rendeletek) - pénzügyi (Strukturális Alapok) - tervek (programok) - intézményei (Közösségi, tagállami szervezetek)

Az EU költségvetése

Az EU pénzügyi alapjai TÁRSADALMI-GAZDASÁGI KOHÉZIÓS POLITIKA Strukturális Alapok 195 MRD EURO Kohéziós Alap 18 MRD EURO Európai Regionális Fejlesztési Alap (~45%) Európai Szociális Alap (~20%) Európai Mezőgazdasági Garancia és Orientációs Alap orientációs alaprész Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz Agrár- és vidékfejlesztés Foglalkoztatás Humán erőforrás-fejlesztés Termelő beruházások Gazdasági infrastruktúra Halászat, halfeldolgozás Környezetvédelmi és Közlekedési infrastruktúra Tevékenységek

ERFA támogatott területei és tevékenységei termelő befektetések (pl. gépek) infrastruktúra (közlekedés, energia, kommunális) KKV számára nyújtott szolgáltatások technológia transzfer pénzügyi segítség közvetlen beruházási támogatás munkahely-teremtő szolgáltatások szakmai segítségnyújtás KKV versenyképességet K+F tevékenységet információs társadalom turizmus fejlesztését környezetvédelmi fejlesztések esélyegyenlőség a foglalkoztatás terén transznacionális együttműködéseket

ESZA TÁMOGATOTT TEVÉKENYSÉGEI 1. Személyek számára nyújtott támogatások: Oktatás és szakképzés, szakmai gyakorlat; foglalkoztatási és önfoglalkoztatási támogatások; K+F terén posztgraduális képzések, vezetők és szakemberek képzése; új foglalkoztatási lehetőségek (pl. szociális gazdaság terén). 2. Intézményrendszerek és struktúrák számára: Oktatás, képzés, szakképzés fejlesztéséhez (pl. tanároknak) Munkaügyi szolgálatok modernizációjához; A munka világa és a képző intézmények közötti kapcsolatok fejlesztéséhez; Munkaerő-piaci előrejelző rendszerek fejlesztéséhez: - a foglalkoztatás új formáival kapcsolatban, Idősebb munkavállalók teljes munkaidejű foglalkoztatása

3. További kísérő intézkedések: A kedvezményezetteknek nyújtott ellátás jellegű (pl. jóléti) szolgáltatások; A társadalmi-oktatási fejlődéshez; A tudatosság növeléséhez és a tájékoztatáshoz. + Újszerű eljárások kifejlesztése + Szakmai (szakértői) segítségnyújtás ESZA TÁMOGATOTT TEVÉKENYSÉGEI

Strukturális Alapok támogatási formái vissza nem térítendő visszatérítendő kamattámogatás garanciavállalás tőkerészesedés kockázati tőketulajdon

CÉLKITŰZÉSEK 2. CÉLKITŰZÉS - a strukturális problémákkal küzdő területek gazdasági és társadalmi átalakulásának támogatása 3. CÉLKITŰZÉS - az oktatási, képzési és foglalkoztatási politikák, rendszerek alkalmazását és korszerűsítését célzó támogatás az 1. Célkitűzésre nem jogosult térségek számára. 1. CÉLKITŰZÉS - a fejlődésben lemaradó régiók fejlődésének és strukturális átalakításának elősegítése - MAGYARORSZÁG

TÁMOGATÁSRA JOGOSULT TERÜLETEK AZ EURÓPAI UNIÓBAN KÖZÖTT

NUTS régiók Magyarországon

EU működési alapelvek: ADDICIONALITÁS SZUBSZIDIARITÁS KONCENTRÁCIÓ PARTNERSÉG PROGRAMOZÁS NYILVÁNOSSÁG

A PROGRAMOZÁS Célorientált (számszerűsített) Elfogadott a résztvevők által (végrehajtható) Partnerségben készül Prioritásokból és intézkedésekből áll Költségvetéssel rendelkezik Végrehajtási és monitoring rendszer Meghatározott idő alatt valósul meg (7-9 év) Intézkedés (projekt, támogatás) Program Prioritáso k Lebonyolítás intézmény- rendszere Költség- vetés

A PROGRAMCIKLUS-ELMÉLET

Alapfogalmak és beavatkozási logika InputOutputEredményHatás Ellenőrzés Monitoring Értékelés Viszonyítás Jogi és adminisztratív előírások betartása Megfelelő lebonyolítás Társadalmi elvárások, problémamegoldás

A logikai keret (logframe) módszer A logikai keret-módszer eszköz a tervezés minőségének javítására Célorientált Célcsoport-orientáció Részvételen alapuló műhelymunka valamennyi szereplő/érintett (képviselőjének) bevonásával és független szakértő (moderátor) vezetésével A logikai keretmátrix segít: Tisztázni a program célját és létjogosultságát Világosan meghatározni a program kulcselemeit Az előkészítés korai szakaszában elemezni a program környezetét Meghatározni, hogyan mérhető a program sikere vagy kudarca

A módszer outputja Miért: átfogó, specifikus, operatív cél Mit: prioritások, intézkedések Kockázatelemzés: 4. oszlop Monitoring rendszer: 2. és 3. (és 4.) oszlop

Stratégia és a beavatkozási logika Beavatkozási területek (mit) –Program –Prioritások –Intézkedések Célhierarchia (miért) –Átfogó cél –Specifikus cél –Operatív cél

Programozási folyamat 1. ELEMZÉSI SZAKASZ: 1. Átfogó (stratégiai) cél meghatározása 2. Környezeti trendek azonosítása 3. SWOT-elemzés 4. Lehetséges stratégiák azonosítása 5. Átfogó cél finomítása stratégiák fényében 6. Kik az érintettek? (részvétel-elemzés) 7. Problémák azonosítása (átfogó cél figyelembe vételével) 8. Probléma-elemzés (probléma-fa) 9. Átformálás célokká (cél-fa) 10. Célok csoportosítása 11. Erőforrás-elemzés (érintettek) 12. Stratégia (prioritások) kiválasztása 13. Program lehatárolása (elválasztás a környezettől)

PROGRAMOZÁSI SZAKASZ: 14. Prioritások és specifikus célok meghatározása 15. Feltételek (külső tényezők) azonosítása 16. Intézkedések (és példa-projektek) meghatározása 17. Előfeltételek azonosítása 18. Kockázatelemzés elvégzése 19. Intézkedések finanszírozása 20. Pénzügyi tábla összeállítása 21. Indikátorok meghatározása 22. A monitoring rendszer összeállítása Programozási folyamat 2.

Probléma-elemzés 1. Problémák azonosítása –Ötletroham (brain storming) –SWOT-ból 2. Ok-okozati összefüggések feltárása –Probléma-hierarchia –Kiinduló probléma valóban? –„Ok-okozat” algoritmus –Kapcsolatok felrajzolása – probléma-fa

Csoportosítás 3. „Átfordított” probléma-fa = cél-fa –Ok-okozatból eszköz-cél lett 4. A logika igazolása 5. A fa átformálása a logikai keret (logframe) mátrixba –A szintek számának csökkentése –Kapcsolódó célok csoportosítása –Erőforrás-elemzés szükséges

Erőforrás-elemzés 6. Mi van benn a programban és mi nem? –Melyik cél lesz a(z al)program átfogó célja? 7. Mérjük fel mindegyik csoport támogatottságát –Rangsor-mátrix –Támogatási mátrix 8. Stratégia kiválasztása –Átfogó és specifikus célok –Prioritások

Rangsor-mátrix Támogatási mátrix

Feltételek Feltételek: a program sikeréhez szükséges körülmények, amelyeket azonban a program (v. menedzsmentje) nem tud befolyásolni. Feltételek meghatározásának célja: a tervezés korai szakaszában meghatározni a program sikerét veszélyeztető kockázatokat. a végrehajtás alatt lehetővé tenni a monitoringot.

Kockázatelemzés Fontos a feltétel? Valószínű a bekövetkezése? Ki kell hagyni Biztos Valószínűtlen Valószínű Ki kell hagyni Figyelni kell Át lehet alakítani a stratégiát? Ki kell bővíteni a stratégiát a feltételre ható eszközökkel „Gyilkos” feltétel igennem igennem

Helyzetleírás - Információk rendszerezése - kockázatok feltárása - Saját helyzet értékelése - döntés-előkészítése - áttekintés a fejlesztési terv egész környezetésről Követelmény: számszerűsített formában, statisztikai adatokkal alátámasztva!

Erősségek - belső tényezők (strengths) Pozitív dolgok egy helyzetről vagy tevékenységről ami jól működik, és lehet rá befolyásom. Gyengeségek -belső tényezők (weaknesses) Olyan dolgok amelyek nem jól működnek, de lehet rá befolyásom. Lehetőségek - külső tényezők (opportunities) Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek - külső tényezők (threats) Olyan korlátok, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a növekedés esélyeit SWOT - elemzés

Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Stratégiai cél Prioritások Strengths (erősségek) Weaknesses (gyengeségek) Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) támadóvédekező

FELADAT! Fejlesztési problématerületek szektoriálisan vagy regionálisan: 1.Foglalkoztatás 2.Informatika 3.Vállalkozásfejlesztés 4.Humán erőforrás fejlesztés 5.Közép-magyarországi régió - Átfogó cél és SWOT elkészítése az adott problématerületre - Problémák azonosítása és oksági hierarchia felállítása (probléma-fa) - Cél-fa kialakítása (prioritások és intézkedések meghatározása) - Megvalósításban résztvevők (szervezetek) felismerése

Intézkedések meghatározása Meghatározandók: –Operatív cél(ok) –Outputok –Tevékenységek (projekt-típusok) –Inputok –Feltételek Függőleges belső logika (beavatkozási logika teljesül?) Szembeállítandó, hogy –Input és tevékenység (elegendő-e?) –Tevékenység és output (jól mérem-e?) –Inputok és outputok (közvetlenül) Vízszintes belső logika (elérhető-e az operatív cél?) Külső logika: –Specifikus cél (prioritás megvalósul az operatív cél elérésével?) –Más intézkedések ugyanabban a prioritásban (átfedések!)

Intézkedés szerkezete (Rövid) leírás és létjogosultság Célok Hatókör Földrajzi lefedettség Indikátorok Menetrend Projekt-kiválasztási kritériumok Költségek Felelős szerv Végső kedvezményezett

Tervek követelményei (1260/99 EK rendelet) 1.Benyújtás földrajzi kerete főszabályként: NUTS II. régió 2.Időkerete megegyezik a tervezési időszakkal: Összhang a tagállam kormányzati programjával 4.Nemzeti konszenzus – társadalmi egyeztetés 5.Tagállam készíti: Nemzeti Fejlesztési Terv és operatív programok 6.Tervezés tervezése – szereplők, lépések, erőforrások, ütemezés 7.NFT ütemezési folyamata: - helyzetelemzés és stratégia - horizontális és regionális stratégiák - fejlesztési tevékenységek meghatározása - jogosultság és finanszírozás kialakítása - véglegesítés tárgyalásokon

Amit a tagállam készít: Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Program és programkiegészítő dokumentum Amikor a Bizottság elfogadja: Közösségi Támogatási Keret (CSF) Operatív programok 2-in-1: kb millió € költségvetés esetén Egységes Programozási Dokumentum (SPD) Tervtípusok

Tervdokumentumok szerkezete Közösségi Támogatási Keret szerkezete: 1.Helyzetleírás 2.Cél(ok), prioritások 3.Ex-ante értékelés 4.Konzisztencia más politikákkal 5.Pénzügyi táblák 6.Partnerség 7.Monitoring és értékelés rendszere Operatív Program szerkezete 1.Prioritások 2.Intézkedések 3.Indikátorok 4.Pénzügyi terv 5.Megvalósításról szóló intézkedések

Tervdokumentum tartalma Helyzetleírás és SWOT készítése összehasonlító elemzésekkel, az összefüggések, hiányok bemutatásával, az erősségek és gyengeségek és az ebből következő fejlesztési lehetőségek bemutatására. 2. Stratégia meghatározása, prioritások kijelölése, számszerűsített cél 3. Várható társadalmi-gazdasági hatások előzetes felmérése 4. Pénzügyi fejezet: várható erőforrás szükséglet becslése és bontása 5. Program végrehajtásának módja: intézményrendszer, monitoring

PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON Nemzeti Fejlesztési Terv GVOP AVOP HEFOP RFOP KIOP IntézkedésekProjektek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Internet: Tel:(30) Fax:(1)