DISSZEMINÁCIÓ A projektek eredményeinek terjesztése május 2. Tordai Péter, Tempus Közalapítvány
A disszemináció szerepe A fejlesztés mint befektetés Disszemináció – hatékonyság és megtérülés Növekvő jelentőség – tudásalapú társadalom A disszemináció elvárás és lehetőség
A disszemináció új értelmezése Interaktivitás, kölcsönös tanulás Folyamat jelleg A projekt szerves része További fejlesztések
Disszemináció a projektszakaszokban Végfel- használók bevonása A mód- szerek terjesz- tése Jó meg- oldások terjesz- tése Köl- csönös tanulás Háló- zatok Hasznosu- lás Igény- felmérés Terve- zés Fejlesztő munka Tesz- telés Kidol- gozás Terjesz- tés, értéke- sítés
Disszemináció a projektszakaszokban II. Disszeminációs terv készítése Elkötelezettség és együttműködés Rugalmasság Minőség és disszemináció Disszemináció a projekt lezárulása után
A disszemináció szintjei Saját intézményen belül A partnerszervezetek között A régióban Az oktatási és képzési szektorban Más szektorokban Nemzeti szinten Nemzetközi szinten
A disszemináció tervezése Miért? Kinek? Mit? Hogyan? Mikor? Ki? Mennyiért?
A partnerek szerepe 1.A partnerség összetétele – a disszemináció kulcsa 2.A feladatok és a felelősség megosztása 3.Megállapodás a részletekről (tennnivalók, felelősök, határidők) 4.Kölcsönös előnyök mentén 5.Az intézmények életébe beépülve
Disszeminációs anyagok Brosúrák Sajtóközlemények Újságcikkek Szemléletető anyagok Poszterek Honlapok
A disszemináció csatornái Írott sajtó Rádió és televízió Célzott információ Elektronikus információ Hálózatok Rendezvények Személyes kapcsolatok
A disszemináció járulékos előnyei Átfogó kép alkotása a projektről Az érintettek bevonása Tapasztalatcsere Ötletek új projektekhez Megtanulni közösen tanulni Bővülő egyéni kompetenciák Versenyképesebb intézmény
További információ Methods and Tools for Effective Dissemination – A Guide to the Dissemination of the Results of International Educational Projects, 1999 Finnish Leonardo Centre, IACEE Dissemination and Commercialisation of Training Products (Guidelines for Promoters of Training Projects), 1997 European Commission