Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest 2008. Augusztus 26. Pedagógus kompetenciák a XXI. században, felkészülés a pedagógus szakma gyakorlására Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest 2008. Augusztus 26.
Hogyan jutottunk el a kompetencia-alapú tanárképzéshez? 1. A jó tanár megfigyelése 2. A pedagógiai-pszichológiai ismeretek megjelenése 3. Különféle tudományterületek beépülése a képzésbe (szakos és pedagógiai diszciplinák) 4. Technikai készségek – döntés – sémák – gondolkodás – reflektivitás 5. Kompetenciák (Azt tanítsuk, amire szükség van)
Milyen felkészültséggel kell rendelkezniük a közeli jövőben képesítést szerző és még hosszú ideig pályán lévő pedagógusoknak?
A tanárképzés kompetenciái : 1. A tanuló személyiségfejlesztése 2. Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 3. Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása 4. A pedagógiai folyamat tervezése 5. A tanulási folyamat szervezése és irányítása 6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése 7. Szakmai együttműködés és kommunikáció 8. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért 9. Az élethosszig tartó tanulás képességének kialakítása
Kompetenciák, sztenderdek Minden lényeges elemet felölelnek. Segítségükkel megítélhető a hallgatók felkészültsége. Meghatározzák a tantárgyak rendszerét Hatnak a képzés módszereire. Iránytűként szolgálnak a hallgatók számára Különböző utakon érhetők el. Módot adnak a bevezető szakasz és a továbbképzés egyéni megtervezéséhez (profilok). Tájékoztatják a munkáltatókat. Szerepet játszanak a pedagógusképzés minőségbiztosításában
A sztenderdek szintjei - a pedagógusok előmenetelének lépései A DIPLOMÁS TANÁR ALAPSZINTEN A KÜSZÖB FELETT A KIVÁLÓ TANÁR A KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGŰ/FELKÉSZÜLTSÉGŰ TANÁR
Köszönöm a figyelmet!