A jelen és a jövő iskolája: közoktatás Magyarországon és Európában VII

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Mire lehet/ne jó az iskola?
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A tanári munka értékelése
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Reformok és változások a közoktatásban Szentendre November 13. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Mire lehet/ne jó az iskola
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Példa egy ppt prezentációhoz
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Az országos mérések megújult rendszere
Európai Társadalmi Jelentés 2008 Műhelybeszélgetés Oktatás május 30.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

A jelen és a jövő iskolája: közoktatás Magyarországon és Európában VII A jelen és a jövő iskolája: közoktatás Magyarországon és Európában VII. Nevelésügyi kongresszus - 2008 Halász Gábor ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Mi lehet a finnek „titka”? Szövegértés (PISA 2006) (Forrás: PISA összefoglaló jelentés. A ma oktatása és a jövő társadalma. OKM. 2007) Mi lehet a finnek „titka”?

Változás és stabilitás az oktatásban Két vélemény: „A társadalmi környezet változik, ezért az oktatásban is további változásokra van szükség” „Az oktatás már nem bírja elviselni az állandó reformokat, stabilitásra van szükség” Két kérdés Mennyire kell jelentősebb további változásokkal számolnunk? Hogyan tudunk a változásokkal együtt élni?

Néhány meghatározó trend (milyen kihívásokkal, lehetőségekkel, kényszerekkel szembesülnek ma az oktatási rendszerek) Demográfiai változások A gazdaság képességigényeinek változása A tanulók növekvő heterogenitása A tanulásról való gondolkodásunk fejlődése A pedagógus munka szerepéről alkotott képünk változása

Következtetések Vissza a két kérdéshez Kell-e jelentős változásokkal számolnunk? Hogyan tudunk a változásokkal együtt élni ? A folyamatos változás növeli a nyitottságot, a komplexitást, a bizonytalanságot és a kockázatokat. Ezek kezelésére „intelligens adaptív rendszerek” képesek Lehet-e az oktatási rendszer „intelligens és adaptív”?

„A változás-barát oktatási rendszerek további jellemzői” Frontális bevezetés – fokozatos terjedés A változás eszközei: kevesebb jogi előírás Az eltérések és az egyenlőtlen fejlődés elfogadása Standardok mellett minőségtudatosság A változás mint természetes állapot Kísérletezés, tanulás, evidenciákra épülő kommunikáció Bizalom és kockázatvállalási hajlandóság A létező dolgok és működő példák súlya A változások menedzselésére képes vezetés

Köszönöm a figyelmet! 7

Európai Innovációs Index (Forrás: European innovation scoreboard 2007 Európai Innovációs Index (Forrás: European innovation scoreboard 2007. Comparative analysis of innovation performance. PRO INNO Europe paper N° 6.)

A „finn titkok egyike”: a változás és a hagyományőrzés egyensúlya „Az oktatáspolitikát az új innovációk bevezetésének és a már létező gyakorlatok alkalmazásának egyensúlya jellemzi. (…) Az a felismerés jellemző, hogy a szükséges megoldások a rendszerben valahol már biztosan léteznek. Ez a pedagógusokban rejlő bölcsesség elfogadását is jelenti: annak elismerését, hogy a múltbeli tapasztalatok legalább olyan fontosak, mint a teljesen új gondolatok.” (Pasi Shalberg)

A változás igénye „Biztosítani kell az oktatási és képzési rendszerek alkalmazkodását az új kompetencia-igényekhez” (A növekedés és foglalkoztatás integrált irányelvei, 2005-2008) „A reformok ütemét fel kell gyorsítani” (A Tanács és a Bizottság közös értékelése az ‘Education & Training 2010’ program végrehajtásáról - 2006)

A változás nehézségei „A túl sok reform a reform halála, mert nem marad idő arra, hogy a rendszer megeméssze a változásokat” („Az oktatás - rejtett kincs” Jacques Delors bevezetője, UNESCO, 1996) „A közoktatás legnagyobb problémája nem a változással szembeni ellenállás, hanem a túl sok innováció, melyeket kritika nélkül és felszínesen adaptálnak …” (Michael Fullan, Change Forces – Probing the Depth of Education Reform, 1993)

Élveszületések száma: 1970-2006 Kilépők Belépők A belépők száma 23%-kal alacsonyabb, mint a kilépőké! >>

Középiskolai továbbtanulási arányok Az érettségihez vezető 9 Középiskolai továbbtanulási arányok Az érettségihez vezető 9. évfolyamos programokba (gimnázium és szakközépiskola) belépők aránya az adott évben végző általános iskolásokhoz viszonyítva

Nem roma és roma tanulók általános iskola utáni továbbtanulási arányai Nem roma és roma tanulók általános iskola utáni továbbtanulási arányai. Mintavételen alapuló kutatási adat, 2004; Forrás: Liskó Ilona

A gazdaság képességigényének változása A manuális és szellemi valamint rutin és nem rutin jellegű feladatok alakulása az amerikai gazdaságban Forrás: Levy, Frank - Richard J. Murnane. 2004. The New Division of Labor: How Computers are Creating the Next Job Market. Princeton University Press – idézi Sleicher

A munkaadók képzési kiadásai (Egyesült Királyság, milliárd £, 2000-2007) Forrás: National Employers Skills Survey, England (TUC Organisation & Services Department May 2008 )

Új tudás a tanulásról Tanuláskutatás és kognitív idegtudomány A meglévő tudás és az érzelmek rendkívül nagy szerepe A tanulás egyéni jellege („mindenki másképp csinálja”) A tanulás kollektív jellege („együtt könnyebb”)

Tömegoktatás – egyéni tanulás Az egyéniesítés: korunk átfogó trendje Egyéni nyomon követés, egyéni programok Önszabályozó tanulás - a tanulásért való saját felelősség („a tanulás tanulása”) „Módszertani forradalom”

A tanulás új célja: a kompetenciák fejlesztése Portfólió készítés a MAG programban A tanulás új célja: a kompetenciák fejlesztése Kompetencia-alapú oktatás Új cél: cselekvőképesség komplex helyzetekben - ismeretek, képességek, attitűdök együttese) Input helyett output – „teljesítmény-alapú oktatás” Hogyan fejleszthető? (életszerű, összetett tanulási helyzetek: pl. projektek) Hogyan értékelhető? (életszerű, összetett teljesítmények: pl. egyéni portfólió)

„Intelligens, adaptív oktatási rendszer” Önálló intézmények Folyamatos visszajelzés Érdekeltség és szankciók Fejlesztő támogatás 20

„A gazdagabbak már megengedhetik maguknak a 3D printert” „Ha 2008-ban valami valóban különleges technikai csodával akarod meglepni a barátaidat fontold meg, nem vásárolsz-e háromdimenziós printert. Ezt a technikát néhány fejlettebb design stúdióban már használják és az egyszerű változatok ára 2008-ban 5000 USD alá megy, amivel megnyílik az otthoni felhasználás lehetősége.” The World in 2008 Economist „Marika 3D printerrel játszott”

A tanári munka minősége A tanulói teljesítmények alakulására a legnagyobb hatást a tanári munka minősége gyakorolja. Hogyan javítható a tanári munka minősége? Komplex emberi erőforrás menedzsment az oktatásban (országos és intézményi szinten) William Sanders - Tennessee tanárkutatás, 1996