VII. Nevelési Kongresszus – Budapest, 2008. augusztus 25-28. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében www.illyes-bors.sulinet.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
A gyakornokok beilleszkedése
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A pedagógusminősítési rendszer
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében előadásból: ÉRTÉKELÉS A KIMENETI EREDMÉNYEK ALPJÁN (gyakorlat)
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
ELTE PPK Oktatásszervezés (október)
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Tervezési folyamat.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Kompetencia alapú szakoktatás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Előadás másolata:

VII. Nevelési Kongresszus – Budapest, augusztus A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében

Rész és egész - egyén és szervezet Helyzetkép –Szabályozói láncreakció –Kompetencia körkép Tölgyerdők a Hortobágy területén –Rendszerjellemzők – szükséges feltételek –Egyén (rész) vagy szervezet (egész) Fejlesztés – támadáspont? –Egyén – értékelők, mentorok –Csoport – témafelelősök, középvezetők –Szervezet - iskolavezetés

Intézményi autonómia, mint 1. sz. feltétel Minek a feltétele? Önálló döntéshozatal és cselekvés + felelősségvállalás Az elvárt (szükséges) kompetencia és a rendelkezésre álló kompetencia különbsége: kompetencia deficit (melyik szinten ismert, melyik mérhető, skálázható?) Támadáspont: egyén, csoport, szervezet Döntésre és kivitelezésre való képesség → szervezeti autonómia (döntés és megvalósítás + felelősség a következményekért) + PDCA

K1 K2 K3 K4 K5 LK1 LK2 Igazgató Igazgató- helyettes Gazdasági vezető

A középvezető menedzsel egy évfolyamot felügyel egy tantárgycsoportot témagazdája egy átfogó területnek (pl. szakképzés, osztályfőnöki munka, érettségi). 5 óra/hét kedvezmény + vezetői pótlék igazgatóhelyettesi titulus egy ciklusra kap megbízást (hosszabbítható) bárki pályázhat – az igazgató dönt saját területén mindenben dönt ill. belátása szerint – előkészít és javasol

A „listás” középvezető 1, max. 2 évre kap meghívást a vezetésbe az adott tanév valamely kiemelt témájának felelőse pl. az ún. „kis” tárgyak (ének, rajz, filozófia, média, etika, stb.) képviselete, érdekérvényesítése volt a feladata mind tantervi, mind tervezői-fejlesztői, mind napi operatív szinten Teljesjogú tagja az iskolavezetésnek órakedvezménye, pótléka nincs évi 2 alkalommal kiemelt teljesítményprémium

Tantestületi adatok Tanulólétszám: 600 fő Tantestület: 60 fő A legszűkebb iskolavezetés: 9 fő Munkaközösségvezető: 10 fő Osztályfőnök: 21 fő Tagozatvezető: 1 fő „Mezei” tanár: 21 fő (van-e mérhető önfejlesztés?) Segítők: iskolapszichológus, szociálpedagógus, szabadidő szervező, oktatástechnológus.

Intézményi autonómia, mint 1. sz. feltétel Mitől fut végig a „hatás” a szervezeten? Jogdelegálás és kompetencia-elvárás „megemelése” minden szinten + érzékenyítés –Az elsőszámú igazgatóhelyettes (a munkáltatói jogok kivételével) igazgatói, –a középvezetők lényegében igazgató helyettesi, –a tantárgyfelelősök és osztályfőnökök közel középvezetői jogokkal vannak felruházva. Természetesen ennek megfelelőek a kompetencia- elvárások is velük szemben. Output indikátor: van-e mérhető (önfenntartó) önfejlesztési igény a végeken? Hagyományos és kompetencia elvű vezetés

Kompetencia elvű vezetés – az Illyésben Nagyfokú autonómia és felelősség –Intézményi –Csoport –Egyéni szinten Minden szint felértékelése jogdelegálásban és elvárt kompetenciákban egyaránt Nagyon kiterjedt, ugyanakkor világos hatáskörmeghatározás, feladatelkülönítés Bizalom, bizalom, bizalom

Kompetencia elvű vezetés – az Illyésben Autonómia a (külső-belső) kapcsolatrendszer alakításában is (pl. új of. koncepció) Tehermentesítés a bürokrácia, az adminisztráció alól (e. napló, pályázati gazdaságis, ofő. szervezések kiváltása, stb.) Pedagógiai-szakmai segítség, legitimitás és háttér nyújtása (közösségek) Biztonság, stabilitás nyújtása Személyes fejlődési, továbbképzési igények kielégítése

Kompetencia elvű vezetés – az Illyésben A fejlesztő értékelés meghatározó része az önértékelés A környezetből származó bizonytalanság maximális csökkentése Kiszámíthatóság, tervezhetőség Közös nyelv

Szervezetfejlődési stádiumok Átmenet – hagyományos → kompetencia alapú vezetés A világosan, konkrétan megfogalmazott cél után: szintek szerinti tervezés –szervezet, csoportok, egyének, kapcsolatok hatásvizsgálatok források biztosítása párhuzamos menedzselés –megőrzendő működés + változás –nem csak a változási folyamat tartalma, hanem maga a változási folyamat is fontos! átmeneti működtetés a megújult szervezet működtetése

Egymástól való tanulás – szükséges feltétel (kötelező) Az iskolai gyakorlatból teljesen hiányzik a kölcsönös óralátogatás, óramegbeszélés. Semmilyen mintát nem látunk, sokszor ugyanazt és ugyanúgy csináljuk, mint ezelőtt 20 évvel. Pedagógus kompetenciákat fejleszteni egészen biztosan nem lehet magányosan, egymástól való tanulás nélkül. –A megvalósulásban érdekelt: a pedagógus, a szervezet –A megtervezésért felelős: tantárgyfelelős, osztályfőnök –Operatív megvalósítás: órarendkészítő –Az iskolakultúrába való beépülés: a vezetés felelőssége.

Értékelés a kimeneti eredmények alapján Továbbtanulási mutatók Kompetenciamérések eredményei Érettségi eredmények

Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)

Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak

Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), ugyanakkor mintavétel (20 fő/iskola) Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.) Elvárható érték

Köszönöm figyelmüket!

Az ELTE-s kompetencia lista Személyiségfejlesztés Közösségek alakulásának segítése Szaktudományi, szaktárgyi, tantervi tudás integrálása Pedagógiai folyamatok tervezése Tanulási folyamatok szervezése, irányítása Pedagógiai folyamatok értékelése Szakmai együttműködés és kommunikáció Elkötelezettség a szakmai fejlődésért Elkötelezettség a saját intézmény iránt

„Pedagógiai folyamatok tervezése” egyetemgyakorló félév gyakornoki évek pálya ismeretekkialakításelmélyítés frissítés attitűdök-kialakításmegerősítésmegújulás, frissítés Képessé- gek -kialakításelmélyítés

A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Mit preferál(nak) a központi magtanterv ? a kerettantervek? a kompetencia mérések (4., 6., 8., 10. évf.)? az érettségi? a fenntartói értékelések? a helyi tantervek? –belső vizsgarendszerek?