A tantervek, követelmények, feladattípusok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Tanterv és vizsga Kaposi József.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Dr. habil. Horváth H. Attila
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Képesség? Kompetencia?.
Tantervtípusok; NAT-ok
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Tantervek összehasonlítása gyakorlati megközelítésből
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Gyermekvilág régen és ma
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Kompetencia -eredményesség
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Kaposi József. Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy- pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Tantervelmélet Kaposi József.
Tanterv-, és curriculumelmélet műfaji fejlődése
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Feladatlapkészítés, diagnosztizálás
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZFP II Kompetenciamérés
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A tantervek, követelmények, feladattípusok Kaposi József 2007. október

A tanterv fogalma, jellemzői Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy-pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli: az értékeket, célokat a tananyag elrendezését a módszereket a taneszközöket az értékelés módjait

A tanterv típusai Szillabus – a nevelési célok és a tananyag rövid kifejtése Előíró, „adagoló” – előírja melyik évben, milyen sorrendben, mit kell tanítani. Alaptanterv – műveltségi területenként, évfolyamokra, fogalmazza meg a tananyagot és követelményeket. Óratervet nem tartalmaz (kereszttantervek)

4. Kerettanterv – iskolatípusokra, tantárgyakra, tantervi modulokra határozza meg a kötelező tananyagot és követelményeket. 5. A program – mely tartalmazza a diagnózist, a célokat, tartalmakat, a tartalom organizációját, a tanulási feladatokat, terveket, módszereket, stratégiákat és az értékelés tervét.

A tantervek szintjei A deklarált tanterv – ez a tanterv üzenete Transzformált vagy „lefordított” tanterv – amikor a tanár egyéni arculatot ad a helyi lehetőségek alapján a központi előírásoknak. Elsajátított tanterv – tartalmazza a tanuló előzetes tudását, környezetének hatásait, valamint az előírt műveltség tanári értelmezését – ez az egyéni tudás.

Műveltség, tananyag szempontjai A tanyag-kiválasztás forrásai (sources) A tananyag-kiválasztás szűrői (screens) 1. A tanuló tanulási szükségletei, érdeklődései, aspirációi, stb. I. A társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófia (pl. a demokrácia). 2. A kortárs társadalom igényei az iskola, a műveltség iránt. 3. A szaktudományok képviselői által relevánsnak tartott tudás köre. II. A tanuláspszichológiai által feltárt fejlesztési lehetőségek.

Néhány tananyagszervezési séma Integrált oktatás Kulturális eszköztudás Tananyag belső differenciálása Második iskola

Integrált oktatás A reformpedagógiára vezethető vissza Német Lászlót az integrációban a racionalitás ragadta meg. A NAT is a tananyagszervezés integrált módját követi. A tantárgyi integráció jelentősége a struktúra fogalmában ragadható meg

Struktúra „Azok a tananyagrészek, amelyek egy jól körülhatárolt tartalom megértését elősegítő fogalmakat és összefüggéseket tartalmazzák.” „Egy tárgy struktúrájának megértése egyben lehetővé teszi egyéb tárgyakban is az azonos struktúra felismerését.” (Bruner, 1968) Az integráció nyomán a NAT-ban a társadalmi műveltség új elemei és a hagyományos tantárgyak tartalmának újragondolása valósul meg.

Kulturális eszköztudás Az eszköztudás az önálló tanulás eszközeinek ismerete és aktív alkalmazása, más néven kultúrtechnika. Az eszköztudást tanulási módnak is nevezik. Az eszköztudás tantárgyak feletti vagy tantárgyak közötti tudás. Pl. anyanyelvi és vizuális kommunikáció, logikus gondolkodás, informatika.

Az eszköztudás és a tartalomtudás jellemzői Szempont Eszköztudás Tartalomtudás Emlékezet Sémák Memória Viselkedés jellege Új megoldáshoz vezető információ kikeresése Feladatmegoldás ismert környezetben Megoldási tulajdonság Nyitottság, problémaérzékenység, flexibilitás Gyorsaság, pontosság Tanítási légkör Demokratikus Szigorú, következetes

Tananyag belső differenciálása Az egységesség és differenciálódás ellentmondásának feloldására 4 tananyagréteget különítettek el: 1. Minimális kompetencia 2. Törzsanyag vagy törzstananyag 3. Iskolai tananyag 4. Egyéni tananyag Ez utóbbi segíti leghatékonyabban az önálló tanulást.

Második iskola Azon „tanulási terepek”, amelyek nem iskolai keretben történnek. Pl. kiegészítő nyelvoktatás, felvételi előkészítő, sport, művészeti tevékenység. Létezik olyan tananyag („életanyag”), amelyet a tanulók maguk számára választanak, tanulását értelmesnek és fontosnak tartják (pl. informatika). A „második esély iskolája” a felzárkózni kívánók számára.

Követelmények Mi a tudás? szaktudás vagy szakértelem hétköznapi, gyakorlati és társadalmi tudás „ünnepnapi” tudás (Ferge Zsuzsa ) ismeretek (információk) műveletek (jártasság, készség) (Nagy Sándor) ismeretek tevékenységek (Orosz Sándor)

A követelmények új felfogása Ismeretek Képességek (kompetenciák) (Csapó Benő) Kompetenciákat alkotó: Készségek Attitűdök. (EU kulcskompetencia referenciakerete) A követelmények hidat alkotnak a célok és a tanulási eredmények között. A követelményekből operatív módon következnek a tanulás-szervezés aktuális feladatai.

Bloom taxonómiája A pedagógiai célok három köre (szférája): Értelmi vagy kognitív Érzelmi, akarati vagy effektív Pszichomotoros (mozgásos elemek) Bloom kognitív követelményrendszere készült el először, és ennek hatása a legjelentősebb.

Kognitív (értelmi) követelmények Ismeret Tények és elemi információk ismerete. Fogalmak, törvények, konvenciók, szabályok ismerete. Alapelvek, elméletek, rendszerek ismerete. Megértés Egyszerű összefüggések megértése. Bonyolultabb összefüggések megértése (értelmezés, átkódolás, transzformálás stb.) Alkalmazás Alkalmazás ismert szituációban. Alkalmazás új szituációban. Magasabb rendű műveletek Analízis. Szintézis. Értékelés, kritikai gondolkodás.

Affektív (érzelmi-akarati) követelmények Odafigyelés Reagálás Értékelés Organizáció Az értékrendet tükröző viselkedés Nyitottság a különböző hatások, értékek, attitűdök befogadására Aktív válasz a külső hatásra, együttműködési készség Értékek befogadása, egyes értékek preferálása, ítélkezés értékrend kialakítása A jellem kialakulása, az értékrend és a cselekvés harmóniájának megteremtése

Pszichomotoros képességek fejlesztési szintjei Utánzás Manipulálás Artikuláció Automatizáció Mozgások utánzása Mozgáskorrekciók végrehajtása, felesleges mozdulatok kiküszöbölése, mozgási sebesség növelése Mozgáskoordináció kialakulása, hasonló mozgások szimultán és egymást követő végzése A mozgások automatikus végrehajtása, rutin és spontanitás

Az átlós összefüggés TARTALMI KÖVETELMÉNYEK (Mit kell tudni?) TÉNYEK (Adatok, elemi információk) FOGALMAK (törvények, konvenciók és szabályok) ÖSSZEFÜGGÉSEK (Alapelvek, elméletek, rendszerek) ISMERET = EGYSZERŰ REPRODUKCIÓ   MEGÉRTÉS - Egyszerűbb összefüggések megértése; - Bonyolultabb összefüggések (átkódolás, értelmezés, transzformálás) megértése ALKALMAZÁS - Alkalmazás ismert, tanult szituációban; - Alkalmazás új szituációban MAGASABBRENDŰ MŰVELETEK - Analízis - Szintézis - Értékelés MŰVELETI KÖVETELMÉNYEK (Hogyan, milyen szinten kell tudni?)

A tanuláshoz kapcsolódó feladatok, szintek Rögzítést elősegítő feladatok Elmélyítést elősegítő feladatok Alkalmazást elősegítő feladatok Problémamegoldást elősegítő feladatok

Rögzítést elősegítő feladatok a tanultak felidézése a tények és fogalmak rendszerezése lényegkiemelés

Elmélyítést elősegítő feladatok analizálás szintetizálás konkretizálás összehasonlítás általánosítás rendszerezés következtetés értékelés összefüggés- és szabálykeresés

Alkalmazást elősegítő feladatok a)      önálló munka b)      feladatmegoldás

Problémamegoldást elősegítő feladatok a)      a probléma definiálása b)      a releváns információk kiválasztása c)      előzetes tudás szelektív felidézése d)      a megfelelő megoldás megtalálása e)      a megoldási mód végrehajtása f)        a megoldás ellenőrzése és értékelés

Gondolkodási szint Feladat Kérdés ISMERET A tanuló képes tényeket, fogalmakat, módszereket, szabályokat felismerni vagy felidézni Nevezze meg…! Sorolja fel…! Határozza meg…! Válassza ki…! Jelölje meg…! Ki, mi, mikor, hol, hogyan, mennyi, milyen, melyik…? MEGÉRTÉS A tanuló megérti, amit közöltek vele, fel tudja használni a közlés tartalmát anélkül, hogy másfajta tartalommal hozná kapcsolatba. Képzelje el…! Mondja el saját szavaival…! Mondjon példát…! Különböztesse meg…! Magyarázza el…! Egészítse ki…! Rajzolja le…! Mi az alapötlete…? Milyennek képzeli…? Mit gondol…? Hogyan foglalná össze…? Miért…?

Gondolkodási szint Feladat Kérdés ALKALMAZÁS A tanuló képes az elméleti ismereteket, szabályokat, elveket, módszereket konkrét és sajátos esetekben használni, Használja fel…! Változtassa meg…! Számítsa ki…! Módosítsa…! Találja meg…! Demonstrálja…! Hogyan példázza…? Hogyan áll kapcsolatban…? ELEMZÉS (analízis) A tanuló képes az adott tartalmat összetevő elemeire, részeire bontani. Ossza fel…! Vázolja fel…! Mik a részei vagy tulajdonságai…? Hogyan csoportosítaná…? Miben hasonlít, miben különbözik…? Mik az okai, indítékai…? Mivel tudná bizonyítani…?

Gondolkodási szint Feladat Kérdés EGYBEFOGLALÁS (szintézis) A tanuló képes az elemekkel, részekkel dolgozni, és összerakni ezeket egy egésszé, képes egy új modellt vagy struktúrát létrehozni. Csoportosítsa…! Kapcsolja össze…! Tervezze meg…! Alkossa meg…! Javasoljon megoldást…! Mire következtet…? Milyen gondolatokat fűzne…? Hogyan tervezne, készítene egy új…? Mi történne, ha …-t …-vel kombinálnánk…? Mi lenne, ha…? ÉRTÉKELÉS A tanuló képes mennyiségi és minőségi ítéleteket alkotni arról, hogy anyagok és módszerek mennyiben tesznek eleget a kritériumoknak. (kritikai gondolkodás) Döntse el…! Ítélje meg…! Értékelje…! Becsülje fel…! Bizonyítsa be…! Rangsorolja…! Egyetért-e…? Mit gondol…? Mi a legfontosabb…? Hogyan rangsorolná…? Hogyan döntene…? Milyen feltételeket szabna…?