E-learning tartalom fejlesztésének módszertani buktatói

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, dr. Nagy Tamás.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A „MODULFÜZET” készítette B a l á z s T a m á s. - T U D J U K…, - M E R J Ü K…, - T E S S Z Ü K.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
HEFOP értékelés Korszerű Pedagógiai módszerek a felsőoktatásban Valenta László Főiskolai docens Dunaújvárosi Főiskola Gépészeti Intézet.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Műveletek logaritmussal
E-learning és a multimédia
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Szerző neve A foglalkozás címe Egy foglalkozás, ~ 2 Word oldal ~ 4000-karakter 4-6 Kép (Fotó, vonalas rajz, Clipart, táblázat, grafikon) 1 objektum animáció.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
szakmérnök hallgatók számára
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
TÁMOP412/C Egyetemi oktatók felkészítése az e-tananyagok fejlesztésére, a blended learning megoldások alkalmazására 1 Egyetemi oktatók felkészítése.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
Székely István fejlesztési tanácsadó
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Wordforce e-learning szerkesztő lehetőségei és korlátai
Az óvodai tevékenységterv
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
OK! Tanársegéd Online Könyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MKE XXXI. Vándorgyűlés, Papa Tankönyvek a könyvtárosképzésben Tóvári Judit főiskolai tanár Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger Tóvári Judit.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Az SZMBK Intézményi Modell
Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása
Előadás másolata:

E-learning tartalom fejlesztésének módszertani buktatói Budapest, 2013 dr. Nagy Tamás

E-learning és előzményei Oktatói szerepek változása Az előadás tartalma E-learning és előzményei Oktatói szerepek változása E-learning tartalmak szerkezete Cél Követelmény Tanulási tevékenység Tartalom Önellenőrzés 2

Miért kell az e-learninggel foglalkozni Változások a felsőoktatásban: elitképzés helyett/mellett tömegképzés A gazdaság elvárásai: szakemberek képzése (nem általában értelmiség) A felvett hallgatók különbségei A képzési formák eltérései, eltérő igényei A szakmai tartalmak gyors változása A tananyagfejlesztés támogatásának változása: jellemzően e-tartalmakat támogatnak a pályázatok A fejlesztők, szerzők pedagógiai – módszertani tudása 3

E-learning egy speciális tanulási és tanítási tevékenység Képesek vagyunk-e szakszerű, hatékony e-learning képzést szervezni, megfelelő tartalmakat fejleszteni? Felkészítettük-e az oktatókat erre a tevékenységre? Felkészítettük-e a hallgatókat az ilyen tanulásra? Rendelkezünk-e megfelelő elektronikus háttérrel (LMS)? 4

E-learning, belended learning fejlesztés Nem öncél. Egyetemi célok megvalósítása: levelező képzés átalakítása duális képzés működtetése nappali képzés támogatása oktatók és hallgatók közötti kapcsolattartás támogatása hallgatók közötti együttműködés támogatása oktatók oktatás-módszertani felkészítése felkészítés az új típusú tanári szerepekre számonkérések (egy részének) automatizálása tantárgyak kezelése, szervezése,… tananyagtartalmak felülvizsgálata, átalakítása, e-learning tartalmak fejlesztése 5

Tanítási-tanulási folyamat klasszikus rendszermodellje Mennyire képes alkalmazkodni a hallgatók és a gazdaság elvárásaihoz? Milyen hallgatókat feltételez? Felkészítjük az oktatót a hagyományos szerepre? A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje (Báthory, 1992.) Mennyire tudatos a klasszikus megoldás? Mennyi pedagógiai hozzáadott érték jelenik meg? 6

Tanári szerepek megváltozása Mennyire képes alkalmazkodni a hallgatók és a gazdaság elvárásaihoz? Milyen hallgatókat feltételez? …az oktató módszertani kultúrájának annál fontosabb a szerepe, minél hátrányosabb helyzetű, gyengébb tudású, alacsonyabb motiváltságú hallgatókat kell felkészíteni… 7

Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-learning tartalmakkal, megoldásokkal Itt elsősorban a tartalom fejlesztő kompetenciákkal foglalkozunk 8

Milyen legyen egy e-learning tananyag szerkezete a felsőoktatásban? A lecke szerkezete: Cél Követelmény Időszükséglet Kulcsfogalom Tartalom Tanulási tevékenység Szöveg Kép Videó Animáció Feladat… Önellenőrzés Ezeket kell a szerzőnek jól elkészíteni. Képes rá? „A tanár a tananyagban van!” Módszertani szempontból ezek próbálják helyettesíteni a tanárt. A leckében szükséges számban ismétlődnek… A cél az önálló tanulás. Milyen hibák jelennek meg a fejlesztés során? 9

Célok A tudomány nem egyenlő (azonos) a tananyaggal. A cél egy elérendő állapotot határoz meg. A célok orientálnak és korlátoznak. Célok határozzák meg az e-learning, blended-learning, stb. megoldások szervezési és megvalósítási módszereit. (pl: Nappali képzéshez blended-learning tartalmak, duális mérnökképzéshez e-learning tartalmak) Célok határolják be a tantárgyhoz (kurzus) készülő e-tananyag tartalmát, terjedelmét, jelzik az elvárt szerkezetét, ellenőrzési megoldásait. (pl: Célmeghatározásban szereplő tartalmi utalások behatárolják a tananyagba beépítendő tudáselemek halmazát, mélységét. A taxonómia elemek jelezik az elvárt tudás jellegét.) A tudomány nem egyenlő (azonos) a tananyaggal. Időkorlátos folyamat, eljussunk valahova, siker, hatékonyság, eredmény 10

Oktatási célok osztályozása Bloom taxonómiája: kognitív, affektív, pszichomotoros Értelmi: ismeret, megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, értékelés Ismeret szintje: az emlékezésre, felismerésre, felidézésre építő tények, információk, fogalmak, törvények, szabályok, elméletek, rendszerek „ismerete”. Megértés szintje: összefüggések értelmezését, saját szavakkal történő leírást jelent (összefoglalás készítése, rendezése, tételhez példák keresése, szabályok saját szavakkal való leírása, bizonyos jelenségek definiálása) Alkalmazás szintje: a probléma felismerése, a megoldás keresése és a megoldás végrehajtása (terminológiák, szimbólumok használata, feladatok megoldása) stb. Ismeri a szerző? 11

A tartalom fejlesztését támogató célok Célok elemzése A tartalom fejlesztését támogató célok Az oktatót „orientáló” cél Az új, legkorszerűbb acélfajták megismerése. Az oktatót „korlátozó” cél Az új, legkorszerűbb acélfajták szerkezetének, tulajdonságainak, fejlesztési technológiáinak, a szilárdságnövelés és könnyű megmunkálhatóság elvi alapjainak megismerése. A hallgató megismerje a műanyagok jellemzőit. A hallgató megismerje a műanyagok felépítését, osztályozási lehetőségeit (típusait), előállítási technológiáit és a molekulaszerkezetének jellemzőit. Miből álljon egy cél: tartalom és taxonómiai elem. Mi legyen és milyen szintű legyen a tartalom? Túl bő, túl szűk…Egy kockába gyömöszöljük a lényeget 12

A hallgatót motiváló célok Célok elemzése A hallgatót motiváló célok Az új, legkorszerűbb acélfajták megismerése azért fontos mert így: képes lesz a karosszériák különböző részeihez a megfelelő acélfajtákat kiválasztani, meg tudja tervezni az alkalmazott acélokhoz az alkalmas, hatékony megmunkálási technológiát. A műanyagok megismerése azért szükséges, mert ennek a tudásnak a segítségével: a jelölések ismeretében képes lesz tájékozódni a műanyagtípusok között, képes lesz választani a jármű részegységéhez megfelelő műanyagtípust, meg tudja választani a műanyag alkatrész gyártástechnológiáját. Miért kell, célszerű, fontos megtanulni a tartalmat? Motiváció fontos tanulást támogató tényező!! Miért kell megtanulnom ezt? Miért jó ez nekem? 13

(részcélok, pontosított követelmények) Miért nem elegendő a célok megadása? A célok általános jellege szükségessé teszi egy olyan elvárás-rendszer megalkotását: amely az elsajátítási folyamat összes lényeges elemét (tartalom, hallgatói tevékenység, teljesítési szint, stb.) hordozza, és „közérthető mondat” formában közvetíti. A követelmények jelzik a cél eléréséhez vezető út főbb pontjait. A követelmények segítik az értékelés optimalizálását (is). Az értékelés akkor lesz objektív, ha a tartalmat önállóan értékelhető egységekre bontjuk. Konkrét tartalom így nehezen fejleszthető, nehezen tanulható, nehezen ellenőrízhető…teljesség, érthetőség 14

(részcélok, pontosított követelmények) A követelmények meghatározó elemei: a tartalom (fogalom, kép, ábra, képlet, művelet, stb.); az elvárt hallgatói tevékenység vagy cselekvés (leír, felsorol, kiválaszt, kiszámít, lerajzol, ellenőriz, minősít, stb.) azaz mi a „termék”; az elvárt tudásszint (hibátlanul, 5 db-ot, 1% pontossággal, az összes elemet, stb.); az alkalmazható segédeszközök köre (segédeszköz nélkül, műszaki táblázat alapján, szabadkézzel, milliméterpapíron, Word szövegszerkesztővel, stb.). Mindenki nézze meg a KKK-kat például B és M szinten 15

(részcélok, pontosított követelmények) A követelmények: legyenek minden érdekelt számára nyilvánosak (oktató, hallgató); értelmezésük ne igényeljen pedagógiai felkészültséget; feddjék le a teljes tartalmi- és tevékenység struktúrát; támogassák a szóbeli, írásbeli vagy gyakorlati feladatok szerkesztését; támogassák a hallgatói tudás részletes minősítését. Az önellenőrzés alapvetően arra szolgál, hogy a hallgató meg tudja becsülni: megfelel-e az elvárásoknak, milyen hiányosságai vannak. Azaz tanulástámogatás. Mert önálló tanulás a cél 16

(részcélok, pontosított követelmények) Leggyakoribb hibák: nincs tartalma a követelménynek (általános elvárás) nem cselekvő igéket használ (ismerje, tudja: de hogyan?) formailag elkészíti, de nem használja a fejlesztésben (legyen) nem veszi figyelembe az ellenőrzési eljárások tervezésénél (kudarc). Kiszámítható volt, lehet rá készülni 17

(részcélok, pontosított követelmények) Az új, legkorszerűbb acélfajták szerkezetének, tulajdonságainak, fejlesztési technológiáinak, a szilárdságnövelés és könnyű megmunkálhatóság elvi alapjainak megismerése. Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni az acélokkal szemben támasztott követelményeket, a nagy szilárdságú acélok jelentőségét a járműkarosszériákban, Nem mérhető egyértelműen, mert két teljesen különböző tartalmat, szintet hordoz (mikor tekintjük teljesítettnek a követelményt, ha az egyiket, másikat, milyen szinten, mindkettőt teljesítette?) felsorolni az acélokkal szemben támasztott x db követelményt definiálni / saját szavaival megfogalmazni a nagy szilárdságú acélok jelentőségét a járműkarosszériákban Nem kell mindent tudni! Tanulási szakaszban, leckeszinten ez támogat 18

(részcélok, pontosított követelmények) Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha: Ismeri a szerkezeti anyagok felosztását. De hogyan? Mit jelent az ismeret: felismerés és felidézés… Milyen módon, részletességgel? Elmond, leír, felrajzol? Fel tudja rajzolni a szerkezeti anyagok felosztását szemléltető ábrát. Fel tudja sorolni a szerkezeti anyagok tanult csoportjait. Felsorolásból ki tudja választani a szerkezeti anyagok tanult csoportjainak a megnevezését. Nem válasz a tanulási szakaszban: Mindent tudni kell!? Tanulás: tény » fogalom » összefüggés… Mi sem tudunk mindent…Tipikus géprajz, gépelemek probléma mit kell: felismerni, rajzolni, szerkeszteni, tervezni, stb. 19

követelmény » tanulási tevékenység » tartalom » ellenőrzés Tanulási tevékenységek A követelmények teljesítéséhez szükséges: érthető, teljesíthető elvárások (követelmények megfogalmazása) a szükséges és elégséges mennyiségű és mélységű tartalom kijelölése azoknak a tanulási módszereknek, megoldásoknak a meghatározása, amelyek jellemzően segíthetik a követelmények teljesítését (a hallgatónak önállóan kell tanulnia) Tanulási tevékenységek: mit kell megtanulni (tartalom kijelölése) milyen módszerekkel lehet megtanulni (tanulási módszer) minden lényeges tartalmi egységre a következő folyamatnak kell teljesülnie: követelmény » tanulási tevékenység » tartalom » ellenőrzés 20

Tanulási tevékenységek Tipikus megoldások (hibák) Nincs tanulási tevékenység. Minden tanulási egységnél azonos információk: Olvassa el, jegyezze meg… Rajzolja le… Számítsa ki… Indítsa el a videót Lehetséges megoldások (száma végtelen): Keressen példát környezetében… Hasonlítsa össze… Jelölje be a függvényen, olvassa le… Végezzen keresést az interneten… …értelmezze a kapott eredményt… „Lapozzon” vissza a … leckéhez… Indítsa el a videót, figyelje meg…, gyűjtse ki… A követelmény a tartalom elején, most tanul, mit tegyen ez egy dilemma… segítsük a tanulást… nincs kihez fordulni….önálló tanulás…tanulási egység 21

követelmény » tanulási tevékenység » tartalom összefüggése Tanulási tevékenységek Tipikus megoldások (hibák) Nincs tanulási tevékenység … Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. 1. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! Szilárdságnövelő módszerek ötvözetlen acéloknál Az acélok szilárdságnövelése alapvetően a kémiai összetétel, a diszlokációs szerkezet és a szövetszerkezet célszerű változtatásával érhető el. követelmény » tanulási tevékenység » tartalom összefüggése A követelmény a tartalom elején, most tanul, mit tegyen ez egy dilemma… segítsük a tanulást… nincs kihez fordulni….önálló tanulás…tanulási egység 22

Tipikus megoldások (hibák) Tartalom Tipikus megoldások (hibák) Túl sok a tartalom (1 kredit x óra hallgatói munka, akkor…), lásd tervezett tanulási dő Az oktató nem definiálja az új fogalmakat (neki ismert, természetes) Nincs magyarázat, kifejtés Nincs szemléltetés Nem megfelelő típusú a szemléltetés Nem megfelelő a szerkezet, sorrend (induktív út – új tartalom: konkréttól az általánoshoz) Nem megfelelő a tördelés Nem konzekvens a különféle jelölések alkalmazása (felsorolás, kiemelés, szín) Stb. Támogatni a tanulást, mert a számonkérés ilyen lesz (lexikális, ténytudásnál), itt a terjedelem kevéssé probléma (nem növeli az árat) 23

Tartalom A lényeg kiemelése hiányzik A lényeg kiemelése hiányzik … Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. 1. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! A lényeg kiemelése hiányzik … Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. 1. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! Szilárdságnövelő módszerek ötvözetlen acéloknál Támogatni a tanulást, mert a számonkérés ilyen lesz (lexikális, ténytudásnál), itt a terjedelem kevéssé probléma (nem növeli az árat) 24

Tartalom Cél, követelmény, tanulási tevékenység, tartalom Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! Szilárdságnövelő módszerek ötvözetlen acéloknál Az acélok szilárdságnövelése alapvetően: a kémiai összetétel, a diszlokációs szerkezet, a szövetszerkezet, célszerű változtatásával érhető el. Ezért készült így a tartalom, ezt kell megtanulni, így kell megtanulni, így kell teljesíteni 25

Szemléltetés hiányzik Tartalom Szemléltetés hiányzik Ezért készült így a tartalom, ezt kell megtanulni, így kell megtanulni, így kell teljesíteni 26

Szemléltetés típusa, sorrendje Tartalom Szemléltetés típusa, sorrendje Kézi laminálás Ezért készült így a tartalom, ezt kell megtanulni, így kell megtanulni, így kell teljesíteni Videó felvétel a technológiáról megfigyelési szempontokkal. 27

Tipikus megoldások (hibák) Önellenőrzés Tipikus megoldások (hibák) Nincs önellenőrzés Csak nyíltvégű, esszétípusú kérdések (lásd a felsőoktatás vizsgáit) Nincs kapcsolat a követelmény-tartalom és önellenőrzés között (van/nincs) A kérdés típusa „hibás” (adott követelményhez-tartalomhoz megfelelő kérdés kiválasztása – felismerés és felidézés) Túl sok vagy kevés kérdés Nem az LMS rendszernek, e-tartalom szerkesztőnek megfelelő kérdéstípusok készítése (amit a rendszer ismer - átalakítás) Nincs tutori információ (minimum a modulzáró kérdések megoldásáról kapjon információt a tutor) Stb. Támogatni a tanulást, mert a számonkérés ilyen lesz (lexikális, ténytudásnál), itt a terjedelem kevéssé probléma (nem növeli az árat) 28

Kérdés típusa helytelen Önellenőrzés Kérdés típusa helytelen Cél, követelmény, tanulási tevékenység, tartalom, önellenőrzés Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! ….. Szilárdságnövelő módszerek ötvözetlen acéloknál Az acélok szilárdságnövelése alapvetően: a kémiai összetétel, a diszlokációs szerkezet, a szövetszerkezet, célszerű változtatásával érhető el. Fejből kell tudni – felidézés (nem vizsgáljuk miért így – ezt mondja a követelmény!) Tanulási fázis leckeszinten…más a modul és a kurzus vége!!! Tény-fogalom-összefüggés Kérdés típus megválasztása (zárt-nyílt – felismer-felidéz) Válassza ki az acélok szilárdságát növelő megoldásokat! Soronként döntse el, hogy melyik növeli és melyik nem növeli a szilárdságot! kémiai összetétel növeli/nem növeli diszlokációs szerkezet növeli/nem növeli szövetszerkezet növeli/nem növeli … növeli/nem növeli 29

Önellenőrzés Cél, követelmény, tanulási tevékenység, tartalom, önellenőrzés Követelmények Ön akkor sajátította el a tananyagot, ha képes: felsorolni acélok esetében a szilárdságnövelés három (3) elvi lehetőségét …. A KORSZERŰ ACÉLOK FEJLESZTÉSÉNEK ELMÉLETI ALAPJAI Tanulási tevékenység: Gyűjtse ki/írja le füzetébe/jegyezze meg az acélok szilárdságát növelő három megoldás nevét! ….. Szilárdságnövelő módszerek ötvözetlen acéloknál Az acélok szilárdságnövelése alapvetően: a kémiai összetétel, a diszlokációs szerkezet, a szövetszerkezet, célszerű változtatásával érhető el. Nem csak így lehet, de önellenőrzésnek megfelel! Nyíltvégű kérdés (sorolja fel) Sorolja fel/írja le a füzetébe a szilárdságnövelés három (3) tanult elvi lehetőségét! Megoldás: kémiai összetétel, diszlokációs szerkezet, szövetszerkezet 30

Gyakran nem is ismerik/ismerjük ezeket (mert nem tanultuk). Összefoglalás Az e-learning tartalmak fejlesztése sok eltérő jellegű tudást, képességet, tapasztalatot feltételez. Gyakran nem is ismerik/ismerjük ezeket (mert nem tanultuk). Ezért szükséges a szerzők/oktatók számára támogatást nyújtani: szerző, módszertanos, digitalizáló. Ezért célszerű a szerzőknek módszertani felkészítést nyújtani. Szombaton A1/B1 tutoriál során erre mutatunk egy rövidített példát. 31

Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! dr. Nagy Tamás nagytomi@sze.hu tutor-nt@sze.hu 32

Eredeti tartalom – cél, követelmény… Tankönyv átalakítása Eredeti tartalom – cél, követelmény… Tankönyv, jegyzet átalakítása (ez a nehezebb), mert van egy „kész” tartalom … 1./ Tartalom behatárolása (külső elvárások, tantárgyi kapcsolatok) 2./ Célok, követelmények, tanulási idő meghatározása 3./ Felbontás (kurzus, modul, lecke) Vágni kell, de néha hozzá is kellene tenni 4./ Tanulási/tartalmi egységekre bontás 5./ Tartalom módszertani átalakítása: szöveg, kép, videó, feladat, önellenőrzés tanulási tevékenységek tervezése modulzárok, vizsgakérdések összeállítása

Eredeti tartalom – cél, követelmény… Tankönyv átalakítása Eredeti tartalom – cél, követelmény… 34

Tanulási tevékenység beépítése Tankönyv átalakítása Tanulási tevékenység beépítése 35

Tankönyv átalakítása Multimédia (kép, videó) beépítése

Tankönyv átalakítása Önellenőrző kérdések 37