Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Hogyan vezetném be a Jövőképek, szcenáriók készítése tantárgyat az Ontológiai Coaching Ontológiai Coaching oktatása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Gyönyörű napot kívánok!
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Intencionális alapállás
Sikeres emberek.
Kognitív terápiás módszer az ontológiai coachingban
Készítette: Péterfi Csaba Attila
Adatelemzés számítógéppel
A pillangó tanítása Egy nap egy kis pillangó látszott egy félig nyitott selyemgubóban. Egy férfi ült mellette, és nézte a pillangót néhány óráig, ahogy.
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH KÉPZÉS Kulcsszavak: coach, coahing, coachee, coach képzés, life coaching,
KONKRÉT FELADAT- EZER ALTERNATÍVA- KONKRÉT MEGOLDÁS Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Sajátélményű coaching és mentoring Gyakorlat Kulcsszavak:
Dr. Kollár Coaching- Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH képzés Jövőképek, szcenáriók készítése közös gyakorlat Kulcsszavak: coach, coachee,
A tudatos élet alapelvei
A tervezés mint menedzsment funkció
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Minden jog fenntartva.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Albert Einstein idézetek.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Prímtesztelés Témavezető: Kátai Imre Komputeralgebra Tanszék Nagy Gábor:
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Albert Einstein idézetek.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Fülemüle informatika verseny
Játékelméleti alapfogalmak előadás
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellett szeretnénk tudni.
professional coach, motivációs előadó
A szomatikus marker feltevés
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Managerek éjszakája.
Velence, Managerek éjszakája Keressük a válságot!
Saját coaching: megtervezem a coachingomat veled
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A BOLDOGSÁG TITKA.
2. Döntéselméleti irányzatok
2. Korlátozott racionalitás elmélete
A döntés, a döntés folyamata
Pozitív gondolatok.
A pontos idő: 18:58.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
Valószínűségszámítás II.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Készítette: Mátyás István agrár mérnöktanár szakos hallgató,
Egy tiszta lap az életed könyvében.. Én vagyok a következő esélyed az élet művészetében. Én vagyok a lehetőség, hogy kamatoztasd mindazt, amit az elmúlt.
Let’s coach it!
Gyakorló óra 5/12.
Mesterséges intelligencia
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Előadás másolata:

Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Hogyan vezetném be a Jövőképek, szcenáriók készítése tantárgyat az Ontológiai Coaching Ontológiai Coaching oktatása során? -Gyakorló óra Előadja: dr. Rusznák Tamás Mentor: Déri Kriszti Vezető tanár: dr. Kollár József

 A következőkben szó lesz:  Nehézségekről, a jövő előre jelezhetetlenségéről, a döntés előtti döntés diszkrét bájáról  a nem tudás tudásáról  téves heurisztikákról,  a megoldás megoldásairól  Az ontológiai coaching metaheurisztikáiról

A hozzánk forduló rendelkezésére álló heurisztikák többnyire nem alkalmasak a jövőtervezésre (működésképtelenek). A choaching során rá kell ébresztenünk a coachee-t arra, hogy milyen jellegzetes torzulások akadályozzák őket abban, hogy használható jövőképet fessenek maguknak, majd pedig olyan heurisztikákat kezdünk el közösen kidolgozni, amelyek lehetővé teszik, hogy a jövőt részletesen el tudják képzelni.

 A jövő ismeretlen, ami súlyosan akadályozza az előre jelezhetőségét.  A jövőt azért nehéz részletesen elképzelni, mert az ember megismerő horizontja csupán a jövő kezdetéig ér.  A következőkben a jövő előre jelezhetetlenségének esetei közül hármat elemzünk részletesebben

Például radikális fogalmi újítás esetén olyan világba csöppenünk, amely alapjaiban változtatja meg a valóságot, szövi újra a viselkedés hálónkat, túl a jelenleg használt fogalmaink által kijelölt horizonton. Ha lényegi változást idézünk elő környezetünkben, az pedig bennünk, akkor semmi sem marad úgy, mint azelőtt.

Az előre jelezhetetlenség egy másik esete abból származik, hogy a hozzánk forduló képtelen a jövőbeli cselekedeteinek terét adó világ mibenlétét megjósolni, ha még nem döntötte el, hogy a két vagy több, egymást kizáró cselekvéssor (életforma) közül melyiket választja. (Ha előre olyan okosok lennénk…)

Döntés előtt dönteni? I. Az alternatívák közötti választás időszakában nem vagyunk képesek előre jelezni, hogy melyik világleírást fogjuk preferálni. Vagyis szükségképpen vakok vagyunk saját jövőbeli világunk ontológiájával szemben. No de, ha „nagyon jó” a coach (rutinos, éleslátó, intuitív stb.)?

Döntés előtt dönteni? II. A coach, még ha képes lenne is látni és fogalmilag megragadni a coachee számára legkedvezőbb jövőt, saját jövőbeli viselkedését, gondolatait éppen úgy nem ismeri, mint a hozzá forduló. A coach által még meg nem hozott döntésektől függ, hogy a hozzá fordulónak melyik jövő-scenáriót ajánlja. Mivel a coach nem tudja megjósolni saját döntéseinek a kliensére gyakorolt hatását, ezért nem képes a hozzá forduló jövőbeli világát ábrázolni.

Mit lép a másik? I. Ahhoz, hogy Irén előre jelezhesse, hogy Béla mit fog lépni, meg kell jósolnia, hogy Béla mit gondol az ő jövőbeli lépéséről. Ahhoz, hogy ezt meg tudja jósolni, meg kell jósolnia, hogy mit fog Béla jósolni arra vonatkozóan, hogy Irén mit fog jósolni arra vonatkozóan, hogy Béla mit fog jósolni arra vonatkozóan, hogy Irén mit fog jósolni… és így tovább, amíg abba nem hagyják közös életüket.

Mit lép a másik? II. Az nyeri a játékot, aki kevésbé előre jelezhetővé tudja tenni jövőbeli viselkedését, és az veszít, akinek a jövőbeli lépései relatíve könnyen kitalálhatók. Mivel a győzelem egyik fontos feltétele a másik megtévesztése, az lesz a vesztes, akinek a jövőbeli cselekedetei könnyebben megjósolhatóak.

És hogyan akarod felkutatni azt Sokratesem, amit egyáltalán nem ismersz? Hogyan kutatsz olyasvalamit, amiről nincsen ismereted? Vagy ha a lehető legjobban eltalálod a helyeset, honnan fogod tudni, hogy az az, amit azelőtt nem ismertél?

A fő nehézség abban rejlik, hogy milyen kritériumok alapján dönthető el, hogy a jövőbeli válasz a jelenbeli probléma megoldása. A másik gond, hogy egy probléma valójában a megoldás felől érthető meg igazán. Ha jó a megoldás, a probléma megszűnik, vagy kisebbé válik, ha rossz, a probléma változatlanul fennáll, vagy növekszik. A problémát ráadásul még a probléma felvetésének módja is módosítja.

A problémától a lehetséges megoldásokon („y a probléma lehetséges megoldása”, „z a probléma lehetséges megoldása”) keresztül visz az út a valódi megoldásokig. A megoldás a következő kijelentés formájában fejezhető ki: „x a probléma megoldása”. Honnan tudjuk eldönteni, hogy melyik lehetséges megoldás a problémára adott helyes válasz? Kell találnunk egy olyan, véges számú lépésekből álló ellenőrzési eljárást, amely kiszűri a jó megoldást.

A megoldás tehát az, „amely megfelel az adott ellenőrzési eljárás kritériumainak”. A lehetséges megoldásokat tehát addig kell ellenőriznünk, amíg nem illik rá valamelyikükre a fenti definíció…

A baj csak az, hogy mindez az ellenőrzési eljárásokkal szemben is felvethető: „x a probléma kiszűrésére alkalmas helyes eljárás”, „y a probléma kiszűrésére alkalmas lehetséges eljárás”, „Z a probléma kiszűrésére alkalmas lehetséges eljárás”. Ahhoz, hogy képesek legyünk eldönteni, hogy a lehetséges eljárások közül melyik alkalmas arra, hogy megtaláljuk általa a valódi megoldást, újabb eljárásokat kell bevezetnünk, és így tovább…

A probléma: egy szénakazalban meg kell találnunk a leghegyesebb tűt. Erős ontológia: átvizsgálom az egészet…

 Gyenge ontológia: akkor hagyjuk abba a keresést, amikor úgy véljük, hogy több erőfeszítést már nem érne meg (negatív megerősítés esélye).  A másik szabály pedig így szólna: akkor hagyjuk abba a keresést, ha olyan tűt találunk, amivel varrni lehet (pozitív megerősítés valószínűsége).

Az eljárás eljárásainak ördögi köréből egy olyan heurisztika segítségével szabadulhatunk meg, amely a problémamegoldó megelégedésére apellál. Vagyis az ontológiai coaching során használt első metaheurisztika így szól: „az a lehetséges megoldások közül a megfelelő, amellyel a problémamegoldó megelégszik”.

A problémamegoldás akkor eredményes, ha olyan meggyőződésekhez vezet, amelyek új, sikeres cselekvési szokásokat eredményeznek. Problémavakok és utópisták kíméljenek!

 Az utópiaszindrómát kiküszöbölő második metaheurisztika: „Ha egy kérdés egyáltalán feltehető, akkor azt meg is lehet válaszolni”. W 102:,  A harmadik metaheurisztika a csend, illetve a hallgatás fontosságát hangsúlyozza. „Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell!”. Olyan világban, amely tele van hatalmas szénaboglyákkal, csak efféle heurisztikákkal lehet boldogulni.

A heurisztika: „ökölszabály”, az algoritmus ellentéte. Nincs tévedhetetlenség, csupán megközelítő pontosságú eredmény. Olykor ellentmond a logika alapelveinek, ezért nem mindig követhető, nehezebben ellenőrizhető, gyakran egyfajta ki nem mondott, hallgatólagos tudásra épül. A heurisztikus gondolkodás során a rövid, vagy a hosszú távú memóriában implicit módon a tárolt tudás aktiváljuk.

Gyakran éppen a rosszul megválasztott heurisztikák teszik lehetetlenné a problémamegoldást. Kahneman és Tersky egyebek mellett három olyan rossz döntéshez vezető heurisztikát azonosított, amelyek az emberek bizonytalan körülmények közötti döntéseit jellemzik: i) a hozzáférhetőségi, ii) a reprezentativitási, valamint iii) a lehorgonyzási és kiigazítási heurisztikát.

Egyes heurisztikák jól használhatók az „először cselekszem”, illetve „megnézem” típusú problémamegoldás során, és alkalmasak arra, hogy beindítsák a képzeletünket, ami lehetővé teszi, hogy a jövőről vizionáljunk. Mások olyan cselekvésekre indítatnak, amelyek aztán gondolkodásra késztetnek. A jól megválasztott heurisztikák, tehát olyan hüvelykujjszabályok, amelyek kreatív problémakezelésre sarkallhatnak.

Heurisztikát akkor célszerű alkalmazni, amikor a problémát komplexitásából adódóan nem lehet algoritmusokra bontani, és nem áll rendelkezésünkre elég idő és/vagy kapacitás, hogy az összes megoldási alternatívát végig próbáljuk. Pl.”A krízist előidéző legvalószínűbb okoktól kell a legkevésbé valószínűek felé haladni”.

hogy a coachee-nak segítsen új világokat kialakítani (a coachee-val közösen gyenge ontológiákat felépíteni). Ennek során a coach és a coachee hasonlóan működik, mint egy heurisztikákat felfedező program, melynek egyik beépített metaheurisztikája folyamatosan analizálja, hogy mely heurisztikák vezetnek (a kívánt jövőt leíró) eredményes fogalomalkotáshoz, és melyek nem. Utóbbiakat közösen átalakítjuk, előbbieket továbbfejlesztjük.