Dr. Rusznák Tamás 2009.02.07. Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A SZERETET - HIMNUSZA IDÉZET PÁL APOSTOLNAK A KORINTUSIAKHOZ ÍRT 1.LEVELÉBŐL.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
A szeretet himnusz értelmezése
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Etikai Kódex.
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Történet a boldogságról. Milyen értéke van egy évnek, kérdi a tanuló aki nem ment át a vizsgán. Milyen értéke van egy hónapnak, kérdi az anya, aki hamarább.
Digitális technika, digitális áramkörök
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Húsvét az élet ünnepe.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A szabadság kérdése a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Ápolásetika.
Albert Einstein idézetek.
Az ülő Buddha okos gondolatai:
Az érvelés.
A lények és törekvések bukásának valódi oka az igazi, használható MIÉRT megfigyelésére és megtalálására való képtelenség. Adatsorozat 22. A lények és törekvések.
1 1 1.
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Konfliktuskezelés - mediációval
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Várnai Péter: Hit – hivatás - hűség április
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Fenomenológiai megközelítés
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Kommunikációelméleti modellek
Miért nem valóságos az idő?
A kvantifikáció igazságfeltételei
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
„Ami a lelket megbetegíti, és ami meggyógyítja”. Miért? Bert Hellinger több évtizedes megfigyelései alapján azt vallja, nemcsak saját lelkünk rezdülései.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Előadás másolata:

Dr. Rusznák Tamás Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata

Valaki mondja meg… Etika: valaki mondja meg… Etika = Erkölcs? (Helyes-helytelen, jó-rossz?) (ez az erkölcs, normatív etikának öltöztetve) Mit gondol ő, mit gondolok én (pl. a hűtlenségről) (az erkölcsi vélekedésekkel kapcsolatos tények) Mit ért azon, hogy „kell”, („jó”, „helyes”, stb.) mi a tartalma, (analitikus ETIKA) Megtaláltuk!

Etika: erkölcs álruhában Erkölcs (és nem etika): ha ítéletet mondunk és elköteleződünk egy állítás, nézőpont mellett, amely egy cselekedet, viszonyulás helyességére vagy helytelenségére vonatkozik. (Pl.: helyesen cselekedtél, amikor alamizsnát adtál az éhezőnek, rossz anya, aki nem gondoskodik a gyermekéről, stb.)

Leíró etika - etika A leíró etika, vagy az etika (az erkölccsel szemben) nem ítél, nem köteleződik el, hanem – távolságot tartva – értekezik lehetséges vagy tényleges erkölcsi nézetekről. A magyar vidéki népesség úgy véli, hogy … (leíró etika) Pontosan mit is mondunk, amikor azt mondjuk, hogy a hűség helyes? (etika)

A be nem teljesült remény I. Miért foglalkozik az emberiség etikával? Mert reméli, hogy filozófiai-etikai vizsgálódásai során – tudományosan megalapozott következtetéseken keresztül – választ kap végső, nagy erkölcsi kérdésekre, illetőleg arra, hogy akkor valóban ez vagy az a cselekvés helyes vagy helytelen. Olyan következtetésekhez remél jutni, amelyek igazolnak egy erkölcsi ítéletet, megalapozzák az érvényességét, sőt, megkérdőjelezhetetlen megoldást adnak.

A be nem teljesült remény II. Előfeltevések, állítások, jelzők, megfigyelések, észlelések, analógiák, logikai következtetések, érvelések, viták, intuíciók, általánosítások, új állítások, bizonyítások és bizonyítékok, egy egész komoly(nak látszó) apparátus, mindez azért, hogy végre sikerüljön kellően alátámasztani azt – az erkölcsi meggyőződést – amit éppen alá kell(ene) támasztani. Alapot, végső igazságot nekünk! Kevesebb nem elég. Egy baj van csak: nincs (meg a) végső igazság!

Mi végre? Miért kellene alátámasztani az erkölcsi meggyőződést ? Nem tudom mit gondoljak (mit cselekedjek), ezért útjelzőt, fogódzót keresek a döntésemhez vagy elköteleződésemhez. Befolyásolni akarom mások cselekedeteit (gondolatait) bizonyos eredmény, hatás elérése érdekben. Meg, vagy el akarom ítélni mások cselekedeteit (gondolatait).

De – különösen most – miért? A globalizáció nyomása, az „izmusok” áradása, a médiazaj dübörgése és a korábbi „univerzális” erkölcsi értékek gyors erodálódása egy mind dinamikusabban változó, a tagadást is tagadó világban „bekapcsolja” a „sziget” keresést. Valaki most azután végre mondja meg a „tutit”. Mert valaki biztosan tudja. Kell, hogy tudja. Jöjjön az „építő”, aktív, hatékony, mindent uraló ember! Aki szabadon rombol és megkérdőjelez, de folyamatosan fejleszt, és minden eddiginél tökéletesebb, jobb jövőt épít, biztos kézzel.

A pillanat – diszkrét – bája, baja A jövő, az – majd – szép és tökéletes, lesz. (Csak a jövő mindig jövő…) Most azonban itt sok a „kultúr-sokk”! Osztódással és mind gyorsabban szaporodnak az egyre kisebb családok, közösségek (szubkultúrák, neotörzsek) Családok és társadalmak kiürült spirituális centrumokkal, mindenkit szervező univerzális értékek nélkül, használhatatlan értékcserepekkel és torzókkal, igaz tagadásokkal és kérdéses állításokkal. Mindenki egy(et)ért, egy(et) mindenki ért, hogy: egyet nem ért, senki.

2in1… A mai ember minden pillanatban egyszerre évmilliós háttérrel rendelkező, genetikai kódok által meghatározott biológiai-, és ösztön lény, mémek által is meghatározott, csak részben tudatos érzelmi, szellemi, társadalmi lény, magában hordozza az évszázados tradíciókat, tapasztalatokat, és családjának, stb. tagjait, közben benne él egy állandóan változó külvilágban, amelynek hatására maga is állandóan reagál, változik.

A … válsága, a válság etikája II. Mi dolga a coachnak az etikával, avagy hogyan kerül a csizma az asztalra? A válságba került egyén, család, szervezet, kapcsolat mögött rendre ott lapul a(z erkölcsi) normák, értékek, és az ezekből következő szerepek pozíciók tisztázatlansága, el nem fogadása, megkérdőjelezése, konfliktusa, az ezekre és az ezekben való motiváció csökkenése vagy hiánya. (Ki vagyok én és – akkor – ki ő?)

A válság etikája II. A válságban lévő … gyakori etikai kérdései: van-e és milyen etikai funkciója a családnak, szervezetnek, kapcsolatnak, egyáltalán pontosan melyek a normák, mi a tartalmuk, valamint ezek és a szerepek hogyan jelennek meg? A válság megoldásának etikai kérdései lehetnek: megszüntetve megőrizni, az egyes szereplők tevékenysége, együttműködése, (felelősség, kölcsönösség, „felhatalmazás”), stb.

A „híd”: Goethe maximája „Uram, fakó minden teória, s a lét aranyló fája zöld”. Számomra az ontológiai coaching: elméleti és módszertani lázadás az életet mesterkélt szabályokba törni akaró buzgó – ám mind eredménytelenebb – igyekezet, a megváltó délibábos teóriák ellen, kreatív destrukció (rendszerbe szervezett filozófiával, pszichológiával, metaforákkal, de humorral, abszurddal, groteszkkel, játékossággal, intuícióval is). Megváltó állítás helyett váltóátállítás.

Megoldási javaslatok!? Úgy tűnik, a különböző szerzők és etikai irányzatok, „iskolák” nem találták meg – napjainkban sem – az egyedül üdvözítő válaszait. (A globalizáció, multikulturalizmus, individualizmus, pluralizmus etikája: kommunitárius etika, igazságosság elmélet, kommunikatív etika, feminista etika, stb.) „Az etika halála után”… A coaching irányzatok egyik (tév)útja a coach „autonómiája”, a „véleménycsere”; eredménye a sz/k)epszis.

Mi marad nekünk? A megkérdőjelezhetőség lehetősége és öröme. A „köz(ös)pont” sokszínű, sokhangú üressége. Az utópizmus eltemetése…, az épp elégséges tudás és az épp elégséges eredmény örömére és sikerére való rávezetés. Az igaz tagadások rendezett hierarchiája. A „hallgatag érzék”, (személyes filozófia) fejlesztése. Az együttműködés, kölcsönösség, közös cselekvés és küzdelem szellemének megidézése. A tranzakciók létének elfogadása (eszmék szabad adás- vétele).

„Ez a mi munkánk, és nem is kevés” /József Attila/