Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Hogyan vezetném be az REZILIENCIA tantárgyat az Ontológiai Coaching oktatása során? -Gyakorló óra Előadja:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A pillangó tanítása Egy nap egy kis pillangó látszott egy félig nyitott selyemgubóban. Egy férfi ült mellette, és nézte a pillangót néhány óráig, ahogy.
REZILIENCIA FEJLESZTÉS Zsótér Gina
Posztmodern vállalat Dr. PhD Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány LIFE –ontological- COACH KÉPZÉS Kulcsszavak: coach, coahing, coachee, coach képzés, life coaching,
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
A Barátság.
A tudatos élet alapelvei
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
A béke az élet alapfeltétele
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Gy ő zelem Pecznyik Pál verse Gy ő zelem, ha már nem világ szerint járok,
A személyiség.
„Férfinak és nőnek teremtette”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
10 RÓZSA SZÁL Önnek.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Környezetértékelési módszerek
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
A lehetséges énképek.
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az emberi tanulás.
Marketing alapfogalmak
Szülőhazám! Zenével:.
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Kérdések a második zh-hoz
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Reziliencia - az alkalmazkodás (?) művészete
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Saját coaching: megtervezem a coachingomat veled
Reziliencia Reziliencia gyermekkori vonatkozásai és hatása
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Rózsa!.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Miért nem valóságos az idő?
A lelki egészség védelme az iskolában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
A pontos idő: 18:58.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az Élet Igéje augusztus.
Volt egyszer egy ember akinek volt négy fia. Meg akarta őket taníani arra, hogy ne itélkezzenek elhamarkodottan, gyorsan, a dolgok felett. Egy feladatot.
Ha ezt az üzenetet megkapod …
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Speciális gyermekvédelem
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Család – és Gyermekjóléti Központ
Előadás másolata:

Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Hogyan vezetném be az REZILIENCIA tantárgyat az Ontológiai Coaching oktatása során? -Gyakorló óra Előadja: Kuróczi Krisztina Mentor: dr. Rusznák Tamás Vezető tanár: dr. Kollár József 2009.03.21.

Hogyan tudnánk összekapcsolni a látott videót a coach munkájával, a coachee szempontjából?

Reziliencia Wikipédia: Általános meghatározás: Rugalmas ellenállási képesség, azaz valamely rendszernek – legyen az egy egyén, egy szervezet, egy ökoszisztéma vagy éppen egy anyagfajta – azon reaktív képessége, hogy erőteljes, meg-megújuló, vagy akár sokkszerű külső hatásokhoz sikeresen adaptálódjék. A reziliencia lényegében azt a tulajdonságot vagy helyesebben képességet jelöli a pszichológiában, hogy az ember gyorsan vissza tudja nyerni eredeti, jó állapotát testi-lelki szenvedés illetve nehéz élethelyzetek átélése után.

Reziliencia Összetevői: rezisztencia inercia Képlékenység és stabilitás egy időben, azaz rugalmas ellenálló képesség.

Reziliencia Az átlagosnál ellenállóbb személyek kevésbé látják a jövőbeli eseményeket determináltnak (megszabadulás sz erős ontológiától) és képesek különféle aspektusokból szemlélni, valamint leírni azokat. A reziliencia az a mértéktartomány, amelyen belül az adott rendszer egyensúlyi állapotban marad a ráható erőkkel szemben, ill. ha az egyensúly mégis felborul, adaptívan reagálva képes újra egyensúlyi állapotba kerülni. (Keleti filozófiák, jóga: „Maradj a középpontban!” Térj vissza a középpontodba!”) Végletes példa: végtagok nélkül is lehet önállóan, emberhez méltóan élni, a lehetőségeken belül kihozni a maximumot az adott élethelyzetből.

Reziliencia kutatások A reziliencia vizsgálhatóságának alapfeltételei: az illető személy jól elboldogul az életben, jelenleg vagy korábbi időszakban nagy mértékű rizikónak vagy nehézségeknek van/volt kitéve. Rizikómentes vagy alacsony rizikójú környezetben és/vagy körülmények között rezilienciára nincs sem lehetőség, sem szükség. A reziliencia a rizikónak kitettségen alapul, s nem annak elkerülésén. Ilyen helyzetben az egyén kialakít egy rá jellemző megküzdési módot, amely ha sikeresnek bizonyul, alkalmazható lesz jövőbeli helyzetekben is.

Reziliencia kutatások A reziliencia fogalmát időben a sebezhetetlenségé előzte meg. A vulnerabilitás (sérülékenység, sebezhetőség) az egyén szintjén jelenikmeg, a különféle pszichopatológiák kifejlődésére és a nem hatékony viselkedések produkálására, vagy a rizikós helyzetek során bekövetkező negatív fejlődési kimenetre való hajlamként. Ezt a hajlamot részben genetikai és temperamentumbeli faktoroknak tulajdonítják.

Rezileincia definíciói A reziliencia a sikeres alkalmazkodás folyamata, képessége, vagy kimenete a kihívást jelentő vagy fenyegető körülmények ellenére. Masten (1997.)

Reziliencia definíciói A reziliencia alatt olyan emberi képességet értünk, ami lehetővé teszi egy személynek, csoportnak vagy közösségnek, hogy megelőzze, minimálisra csökkentse vagy legyőzze a különféle megpróbáltatások károsító hatásait. Grotberg-Nemzetközi Reziliencia Projekt (1995., 1997.) A reziliencia olyan folyamat, ami által lehetővé válik a felépülés és az adaptív viselkedés fenntartása még trauma vagy sérülés után is. Konopka Intézet A reziliencia olyan képesség, amely a külső stresszorok hatását és a belső sérülékenységet mérsékli. Werner és Smith (1982.)

Reziliencia definíciói A reziliencia a rizikótapasztalatok hátrányos hatásaival szembeni bizonyos fokú ellenállást jelent. Rutter (2000.) A reziliencia egyfajta védőpáncélszerű képesség, amely azt teszi lehetővé az egyénnek, hogy ellenálljon a nehézségeknek, és hatásukból felépüljön. Wolin (1993.)

Az életciklusban folytonosan újra megjelenő szétesés-újraintegrálódás ciklusainak kezeléséhez, a rajtuk úrrá levéshez szükséges emberi erő a reziliencia. Flach (1988.) A reziliencia olyan képesség, amely a sérülés, bántalmazás vagy trauma utáni felépülést és az adaptív viselkedés fenntartását lehetővé teszi. Garmezynél (1993.)

Mi tehát a reziliencia? Nem szolgálhat a személy totális leírására és nem alkalmas élete minden korára érvényes meghatározására. Az egy pillanatban vagy fejlődési fázisban levő személy nem fog szükségszerűen jól teljesíteni élete egy másik pillanatában vagy fejlődési szakaszában. A reziliencia jelensége nem kivételesnek, hanem inkább általánosnak tekinthető.

Mi tehát a reziliencia? A reziliencia folyamata az alapvető alkalmazkodási rendszerek a kötődési kapcsolat, az egyén tanulási és problémamegoldási képessége, önszabályozó rendszereinek működése, énhatékonysága, a család rendszerének működése, a tágabb közösség szerveződései, vallási és kulturális hagyományok normális működéséhez kötött és nem valamilyen különleges vagy rendkívüli folyamat meglétéhez.

Mi tehát a reziliencia? A rezilienciát fejlődésbeli természetűnek tekintik, amely a személy biológiai adottságaiból és élettapasztalataiból fakad. Interakciót jelent a személy és környezete között. A reziliencia személyiségjellemző, ami lehetővé teszi az egyénnek a megpróbáltatásokkal való sikeres megküzdést. A reziliencia egy kontinuumon helyezkedik el a vulnerabilitás fogalmával. A vulnerabilitás az egyén sérülékenysége, tehát a kontinuum negatív pólusa, míg a reziliencia a pozitív póluson helyezkedik el, a stresszre adott válaszok egyéni különbségét mutatva. A reziliencia bizonyos kimenetekkel írható le leginkább a mentális egészséget és a szociális szférát illetően. A reziliencia egyfajta hétköznapi mágia.

A reziliens viselkedés nem azt jelenti, hogy folyamatos a „boldogság” (megvilágosodottak előnyben!) a fájdalmakat, szomorúságot át kell élni, a rezilienciához vezető út ezeken keresztül vezet. („Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni!” )

Reziliencia és ontológiák Melyik támogatja jobban a reziliens viselkedést: erős ontológia (Mi a világ és az emberi természet szubsztanciája, univerzális lényege?) gyenge ontológia? (Több világ- és énverzió, nincs egyetlen kitüntetett valóság- és emberi természetleírás, amelyből levezethető a valódi morál.) Mi lenne a végatogok nélkül élő férfi erős ontológiája, ha nem lenne reziliens ebben az élethelyzetben? Hová tűntek az erős ontológiák? Minden ember bűnösnek született! Majd a pokolban… Istenfélő vagyok! A karma hatalma…

Gyakorlat Coachee: József Attila „Ime, hát megleltem hazámat, A földet, ahol nevemet hibátlanul irják fölében, Ha eltemet, ki eltemet…” „Szép a tavasz és szép a nyár is, De legszebb az ősz s legszebb a tél, Annak tűzhelyet, családot, már végképp másoknak remél.” Ime, hát megleltem hazámat, 1937. (32 éves ekkor!)

Gyakorlat Coach: „Ne mondd te ezt se, azt se, hamist se és igazt se, ne mondd, mi fáj tenéked, ne kérj vigaszt se. Légy mint a fű-fa, élő, csoda és megcsodáló, titkát ki-nem-beszélő, röpülő, meg-nem-álló.” Kosztolányi Dezső: Esti Kornél éneke, 1933.