Rétegpasztorációtól a pasztoráció szívéhez: a családhoz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ami a társadalmat összetartja – a generációk együttműködése
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Az Élet Igéje április.
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
A Boldogabb családokért körlevélről – tíz év után Lukács László.
A házasság még nem a mennyország
Folyamodjatok az Úrhoz,
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Hol a helyem? Mi a hivatásom? Keresztény élethivatás kurzus
A CSALÁDPASZTORÁCIÓ KIHÍVÁSAI AZ EVANGELIZÁCIÓ ÖSSZEFÜGGÉSÉBEN
A kereszténység nem magánügy. Istenszeretet és az embertárs szeretete egybevág. (vö.: 1 Jn 4,20)
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
II. Vatikáni Zsinat.
Három szentszéki dokumentum jubileuma: VI
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
FERENCES ÉLETÜNK SZENT FERENC KISN Ő VÉREI KÖZÖSSÉGÉBEN.
A keresztség A befogadás szentsége.
„Férfinak és nőnek teremtette”
A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége
A középkori filozófia főbb kérdései
Szentlélek jöjj, a világ vár!. Egység Lelke Béke Lelke.
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
XV. Országos Családkongresszus A gender ideológia támadása a tisztaság ellen 2008.
Részesedés a társadalom fejlődésében Keszeli Sándor Bella Katalin Berta Árpád.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
„Sok a tag, de a test csak egy.” (1 Kor 12,20)
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Nagyböjt első hete.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Atya teremtő szeretet Lelke, áradj szét
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Atya teremtő szeretet lelke, áradj szét
Készítette: Jon A. Palmer
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Az Élet Igéje február.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Királyi papság – szentírási kifejezés : „Mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat ajánljatok fel…
Az Élet Igéje október.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Farkas Péter Összefogás a Keresztény értékrend érvényesüléséért
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
A test szakralitása Lukács László. „Isten a szeretet” – Szentháromság.
Korunk antropológiai és kulturális változásainak hatása társadalmunkra
A) Jézus Krisztus személye
II. A HITRŐL 1.
A teremtő és gondviselő Atya
VIII. A Szentlélek Isten
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Előadás másolata:

Rétegpasztorációtól a pasztoráció szívéhez: a családhoz

1. A pasztoráció: A keresztény közösségek és tagjainak szolgálata. A kezdetektől, bár az egyes funkciók lassan szilárdulnak meg. A 6. századtól fokozatosan: területi alapú, plébániai rendszer.

1. A pasztoráció Kategoriális vagy rétegpasztoráció főleg a 20. századtól. Foglalkozás, életállapot, életkor, stb. szerint speciálisan szakosodott lelkipásztori törődés. Pl. idősgondozás, ifjúsági pasztoráció, jegyeskurzusok, házascsoportok, családok.

A 20. század második felében a család két, ellentétes irányú folyamat részese: a nyugati világban, korunk kultúrájában a család jelentősége csökken, az egyházban viszont növekszik.

2. A család leértékelődése a társadalomban a/ A családkép átalakul: „pluralista családmodell” A család már nem az élet természetes alapegysége. Az 50 éve kezdődött folyamat 3 szakasza: 1. Hatvanas évektől: Több válás, kevesebb házasságkötés, egyszülős családok. Fogamzásgátló tabletták. A szexualitás függetlenül a házasságtól, a gyermeknemzéstől, a szeretettől.

2. A család leértékelődése a társadalomban 2. Nyolcvanas évektől: Az egyneműek partnerkapcsolata – házasság? Embrió-kísérletek, mesterséges megtermékenyítés, a biogenetika fejlődése. 3. Az ezredfordulótól: gender-ideológia: a nemiség nem genetikai adottság, hanem szabad kulturális szerepvállalás.

2. A család leértékelődése a társadalomban b/ A családot gyengítő egyéb folyamatok Okok és következmények: 1. Az emberi test tárggyá silányul, személytelen árucikk, divatáru 2. Individualizmus, egyéni érdekérvényesítés 3. Kizárólag a jelen pillanat fontos: „MOST érezd jól magad!”

3. A család helye az egyházban: a kezdetek XIII. Leó: Arcanum divinae sapientiae (1880) XI. Piusz: Casti connubii (1931) Patriarkális: „a férfi a család fejedelme, az asszony rendelje alá magát”. A házasság: szerződés a férfi és a nő között. Legfőbb célja az utódnemzés.

3. A család helye az egyházban: a kezdetek A fordulat: II. Vatikáni zsinat (1962-1965) Gaudium et spes konstitúció fejezete a családról. A család teológiájának alapjai: – egyenrangúak partnerkapcsolata – szövetség, Isten kegyelméből – elsődleges célja: szeretetközösség Lelkiségi mozgalmak, családpasztoráció. /patriarkális /szerződés /utódnemzés

VI. Pál: Humanae Vitae (1968) Vegyes fogadtatás, megtorpanás. 1973: a Családok Pápai Bizottsága 1980: szinódus a családról 1981: Familiaris consortio (FC) 1981: a Család Pápai Tanácsa 1994-től 3 évente: Családok Világ- találkozója

4. Új korszak: II. János Pál Redemptor hominis (1979) Üdvösségtörténeti szemlélet: Isten Krisztusban (…) belépett az ember szívébe. Az ember Krisztusban válhat igazi önmagává, ez az igazi emberi fejlődés útja. Az ember az egyház útja. A család szerepe Isten teremtő és üdvözítő művében.

4. Új korszak: II. János Pál 1980: püspöki szinódus a keresztény családról 1981: Familiaris consortio apostoli buzdítás A Familiaris consortio (FC) fő tételei: 1. Isten a szeretet. Az ember élete a szeretetben teljesedik ki, elsősorban a házasságban és a családban: különleges részesedés Isten szeretetéből.

A Familiaris consortio fő tételei 2. A megkereszteltek házassága a Krisztus vérével megpecsételt szövetség jele. A házastársi szeretet a krisztusi szeretet különleges módja. 3. A család az egyház misztériumának történeti megjelenése. Üdvözített és üdvözítő, evangelizált és evangelizáló közösség, részese az egyház küldetésének, az üdvözítés művének.

A Familiaris consortio fő tételei 4. Léte, feladata azonos az egyházéval, szeretetközössége: egyházi szolgálat, befogadja és továbbadja Isten szeretetét az önátadás létmódjában: közösség, családegyház. Az evangelizáció jövője a családoktól függ. 5. Család, légy azzá, ami vagy! Ez életre szóló feladat. Szentségre hívott, de küzd a bűneivel. Az élet vándorútján jár, a beteljesedés reményében.

5. A családteológia a FC után: II. János Pál Két irányú fejlődés: Elméleti-teológiai: Szentháromság, Egyház, antropológia, a test teológiája. Gyakorlati, lelkipásztori szinten: a Család Pápai Tanácsa, püspöki karok családbizottsága, 1979-1980: Férfi és nő, 1980-1982: A test teológiája 1982-től II. János Pál Intézetek a Házasságról és a Családról 1983: Családjogi charta 1994: Család éve (ENSZ), Levél a családokhoz Családok világtalálkozója 3 évente

A családteológia sarokpontjai: 1. A Szentháromság „fölfedezése” Isten a három isteni személy szeretetközössége, communiója: a lét a szeretetben válik teljessé. Az üdvösségtörténet forrása és végcélja a Szentháromság isteni szeretetközössége. Történelmi megjelenése az egyházban: az üdvösség szentsége, az Atya, a Fiú és a Szentlélek egységéből egybegyűlt nép.

A családteológia sarokpontjai: 2. Az egyház: communio: Közösség Istennel Krisztus által a Szentlélekben: a szentháromságos szeretetközösség szentségi jele. Ősforrása a szentháromságos communio.

A családteológia sarokpontjai: 3. A család szentháromságos communiója. A család őseredetében Isten misztériumából fakad. Minden keresztény családban az egyház tükröződik vissza: család-egyház (KEK)

A családteológia sarokpontjai: 4. A családegyház az egyház legkisebb élő sejtje: „helyi egyház” A házasság bepillantást enged Isten titkába. A házasságban az egyház válik jelenvalóvá: ez a megváltottak és megszenteltek legkisebb, de valóságos közössége, a legkisebb, de valóságos részegyház: az isteni „Mi” képmása, megtestesülése a mindennapokban.

A családteológia sarokpontjai: 5. Feladatuk az egyházban: családiasabb egyházat! Létükkel és tevékenységükkel aktív részesei az egyházi pasztorációnak. Őrzik és élik az önátadás és ajándékozás lelkületét.

A családteológia sarokpontjai: 6. Küldetésük az emberiséghez: a szeretet civilizációja. Az ember nem csupán individuum, magányos monád, hanem kapcsolatból születő és kapcsolatokban élő személy. Csak az önátadás és ön-ajándékozás által tud kiteljesedni. Akkor talál teljesen önmagára, ha elajándékozza magát. A személyek communiója a kölcsönös ’egymásért’ létezés, a kölcsönös ajándékozás kapcsolata, ajándéklét.

A családteológia sarokpontjai: 7. A test teológiája Az ember személy: nemcsak öntudata, hanem teste alapján is A test kifejezi a személyt: az „üdvösség sarokköve” A test teológiája a férfiasság és a nőiség teológiája is A férfi és a nő együtt része az ember istenképiségének A személyek communiója: kölcsönös egymásért létezés, a kölcsönös önátadás, ajándékozás kapcsolata, a legteljesebben: a házasságban.

6. A szentháromságos szeretet létformája 1. • A három isteni személy egysége egymást átjáró kapcsolatháló Az ember is csak személyes kapcsolatokban bontakoztathatja ki emberségét. 2. • A három isteni személy a kölcsönös ajándékozás és elfogadás öröklétében él. A házasságban a személyek egyenlők egymással, magukról lemondva a másik javát keresik, kölcsönös ajándékozásban és elfogadásban.

6. A szentháromságos szeretet létformája 3. • Isten ajándékos szeretete ingyenes, „ingyen”, szeretetből teremtett és vált meg. A szeretetben élő ember létformája az ingyenesség és az ajándékozás. 4. • A három isteni személy perichorézise: tökéletesen egymásban vannak, átjárják egymást. A házastársak „egy testté válnak”, a testi-lelki egyesülés odaadottságában.

6. A szentháromságos szeretet létformája 5. • Isten a szeretet: az örök boldogság teljessége. A házasság életre szóló elköteleződés egymás iránt, tükre a Szentháromság hűséges szeretetének. 6. • A Szentháromság életadóan termékeny. A házastársak szeretete életet fakaszt gyermekeikben és egymás életének kiteljesítésében.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet Összegzi és folytatja az eddigi teológiát: Az ember Isten képmása, meghívása a szeretetre szól, férfiként és nőként. A házasság a hiteles emberség tere, az üdvösségtörténet szimbóluma.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet 1. Deus caritas est, Isten a szeretet (2006), a lét és a szeretet ősforrása és ősmintája. Az Erosz az isteni valóságba ragad bennünket, kiemel önmagunkból. Az emberi szeretet mércéje Isten szeretete, amelyben Krisztus részesít a Szentlélek által. A család növekedhet Isten szeretetében.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet 2. Hivatásunk a szeretetre A szeretet az egyetlen erő, amely átalakíthatja a kozmoszt, és megteremtheti a szeretet civilizációját. Ennek létformája: emberségünk csak önmagunk odaajándékozásában teljesedhet ki. A család a szeretet civilizációjának központja és szíve, élő evangélium, valódi családegyház.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet 3. Feladatuk az evangelizációban Az evangelizáció új neve: a szeretet „A mai embert inkább érdeklik a tanúk, mint a tanítók.” A keresztény házastársak és szülők Krisztus tanúi, a szeretet és az élet igazi és hiteles misszionáriusai.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet A család feladata az egyházban: Nemcsak a család „kis egyház”, az egyház is „Isten családja a világban”. Legfőbb feladatuk a szeretetszolgálat.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet Caritas in veritate, szeretet az igazságban (2009) A szeretet az egyház társadalmi tanításának királyi útja: VI. Pál: Populorum progressio (1967) folytatása: az ingyenesség és a testvériesség társadalma, az érdeknélküliség gazdasága. A piacnak és a politikának is szüksége van az ajándékozás felé nyitott emberekre. Az emberiség globalizációja a kapcsolat, a közösség és a megosztás fényében.

7. XVI. Benedek: az emberi fejlődés útja: a szeretet Lumen fidei, A hit fénye (2013) A Szentháromság mint a személyek közössége az egyháznak, Isten új családjának ősmintája. Szeretetében Isten megbízható várost, közösséget ajándékoz az embereknek. A hit közjó, segít építeni a társadalmat, átalakítani Isten városává. Első szigete a férfi és a nő szilárd egysége a házasságban: Isten szeretetének jele és jelenléte. A hit: meghívás a szeretetre, amelynek alapja Isten minden törékenységünknél erősebb hűsége.

8. Zárszó helyett Az egyház egyik legdrágább kincse a család, de talán leginkább veszélyeztetett értéke is. A családegyház: feltáratlan szentségi forrás, amelynek választ kellene kínálnia korunk erkölcsi és antropológiai pusztulására. Ferenc pápa: rendkívüli szinódus a házasság és a család égető kérdéseiről. A család a pasztoráció szíve, kiemelt gondoskodásra szorul – akárcsak a többi lelkipásztor.

A család: az egyház szíve Az előadás címe tehát: Rétegpasztorációtól a pasztoráció szívéhez: a családhoz A család: az egyház szíve