Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Szakmai Tanácskozás Miskolc
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők?
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők? Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Készítette: Dr. Mezei Éva.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Szegénység és egészségi állapot
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kortárs-segítés, egészségfejlesztés, prevenció
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Child Behavior Checklist 1991 (Gádoros Júlia, 1996)
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
főosztályvezető-helyettes
Család – és Gyermekjóléti Központ
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat Eger

Előzmények Egyre nő a veszélyeztetett tanulók száma Hatékony megelőzésre van szükség Mit tehet az iskola-egészségügy? Hogyan javítható az iskolai egészségfejlesztés?

Veszélyeztetettség ? Jogi és gyakorlati szempontok A lelki tényezők, az életmód és az egészség kapcsolata Bio-pszichoszociális szemlélet Együttműködés Megelőzés

Veszélyeztetettség?- jogi kategóriák Ha valamely magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében a gyermek testi, érzelmi, értelmi vagy erkölcsi fejlődése gátolt, vagy akadályozott Hátrányos helyzetű tanuló: Az a tanuló, a családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, vagy aki után rendszeres gyermekvédelmi támogatást folyósítanak Halmozottan hátrányos helyzetű tanuló: Ha a törvényes felügyeletét ellátó szülőnek legfeljebb 8 általános iskolai végzettsége van és rendszeres gyermekvédelmi támogatásra jogosult, vagy az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.

Családi körülmények Szülők deviáns viselkedése( alkoholizmus, öngyilkosság) Kedvezőtlen családi szerkezet (gyermeket egyedül nevelő szülő, nevelőszülő) Alacsony iskolai végzettség Kedvezőtlen lakásviszonyok Alacsony, vagy létminimum alatti jövedelmi viszonyok Magas gyermeklétszám Szülők tartós betegsége Etnikai kisebbségből fakadó problémák ( Vetró: PH 1997.XII.2.)

Életmódi tényezők Dohányzás, alkohol, kábítószerfogyasztás Korai szexuális élet Mértéktelen és válogatatlan TV- nézés, számítógépezés Helytelen táplálkozási szokások Kevés mozgás

Lelki tényezők Feldolgozatlan lelki trauma Beilleszkedési problémák Szorongás, depresszió Deviancia, agresszivitás Családi problémák „ Úgy érzi, senkire sem számíthat”

Ne akkor kezdjük oltani a tüzet, amikor már ég az egész ház!

Egerben a 2003/04. tanévtől használjuk a módszert A szűrés menete Célcsoport: 9. évfolyam tanulói Keretek: iskolaeü. feladatok része (szülők tájékoztatása) Módszer: szakemberek felkészítése kérdőíves felmérés (Achenbach, saját) statisztikai értékelés tájékoztatás prevenciós terv készítése tanácsadás, gondozásba vétel, esetmegbeszélés az iskolai egészségfejlesztés javítása Egerben a 2003/04. tanévtől használjuk a módszert

A szülői tájékoztató levél tartalma Az iskola-egészségügyi ellátás célja, feladatai, elérhetősége iskolán belül Információkérés a tanuló egészségével kapcsolatban ( családi anamnézis, előző betegségek, gondozás, allergia, testnevelési felmentés stb.) Írásbeli hozzájárulás kérése a lelki, életmódi veszélyeztetettség felméréséhez

A szakemberek felkészítése Segítő beszélgetés tréning Speciális végzettségű iskola-egészségügyi dolgozók ( mentálhigiénikus, pszichoterapeuta) A program megismertetése Kapcsolati háló kiépítése iskolán belül (of., ifjúságvédelmi felelős, pszichológus) és kívül ( segítő intézmények feltérképezése) Esetmegbeszélési lehetőség szakmai hátterének biztosítása

Együttműködés az osztályfőnökökkel, ifjúságvédelmi felelősökkel A veszélyeztetett tanulók nyilvántartásának szempontjainak megbeszélése, konzultáció tanulmányi eredmény, hiányzások, tanórai magatartási zavar, magántanuló, bűnelkövetés, anyagi okok, családi okok, nevelési körülmények, tiltott szer fogyasztása Egészségügyi titoktartás !!!

Kérdőíves felmérés Tanítási időben, előzetes egyeztetést követően Iskola-egészségügyi dolgozó tájékoztatja a tanulókat a szűrés céljáról, menetéről, válaszol a felmerülő kérdésekre. A kérdőívek kitöltése önkéntes, névvel ellátott. Az óra fennmaradó idejét ismerkedéssel, beszélgetéssel töltik, tisztázzák az egymás iránti elvárásokat, lehetőségeket.

Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma I. Húzd alá, kik azok, akikkel együtt laksz? édesanya, édesapa, nevelőanya, nevelőapa, testvérek ( hány?...) Nagymama, nagypapa, féltestvérek (hány?...), mások…………… Van-e a családotokban súlyos beteg Nehezítik-e családotok életét az alábbiak… napi megélhetési gondok lakásproblémák kisebbségi hovatartozás családtagok közötti gyakori konfliktusok valamely családtag indulatos magatartása családtag alkoholizmusa, szenvedélybetegsége Mennyire vagy elégedett a következőkkel, pontozd 1-10-ig! Iskolai teljesítményeddel …… Kapcsolatteremtési képességeddel …… Konfliktus megoldási kézségeddel ……

Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma II. Ért-e a közelmúltban lelki trauma, amit nehezen tudsz feldolgozni? (haláleset, szülők válása, szakítás, iskolai kudarcok) Szerinted melyik fogamzásgátlási módszer ajánlott leginkább a fiataloknak? fogamzásgátló tabletta, óvszer ,megszakított közösülés Te hány éves kortól tartod elfogadhatónak a szexuális élet elkezdését? 14év 16év 18év Milyen gyakran fogyasztasz alkoholt? Soha, nagyon ritkán, havonta , hetente, hetente többször Dohányzol( napi rendszerességgel)? Ha igen, mióta? Szerinted a mai tizenévesek hány százaléka fogja kipróbálni a kábítószert? Tanítási napokon naponta hány órát TV-zel? Tanítási napokon naponta hány órát számítógépezel?

Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma III. Mi jellemző a táplálkozásodra? Naponta nassolsz? (édesség, chips, mogyoró) Vegetáriánus vagy? Fogyókúrázol? Ki szoktad-e hagyni a 3 főétkezés valamelyikét? Naponta eszel gyümölcsöt? Naponta eszel legalább 30dkg zöldséget? Kikre számíthatsz, kikhez fordulsz, ha problémád van? Családtag, barát, tanár, mások, senki

A kérdőívek értékelése, tájékoztatás Minden tanulót tájékoztattunk a saját kérdőívének eredményéről (megbélyegzés elkerülése) A tájékoztatás beszélgető jellegű, kapcsolatépítő volt. Cél a bizalom kiépítése és a segítségnyújtási lehetőségek megismertetése, valamint konkrét segítség adása, a veszélyeztetett tanulók látótérbe hozása.

Statisztika ismertetése a tantestülettel, prevenciós terv A hangsúlyosabb problémák feltárása Együttgondolkodás Nevelési attitűd erősítése Prevenciós terv készítése a diákok bevonásával

Gondozás Az együttműködő, segítséget elfogadó tanulók gondozása A nehezebb, különleges, vagy visszatérő problémák megbeszélése csoportban (esetmegbeszélés)

Tapasztalataink A diákok bizalmát megnyertük A kérdőívre adott válaszok megbeszélése az egyéni életmód tanácsadásra, beszélgetésre ad alkalmat, sz. e. korai beavatkozásra, segítő intézmények felajánlására van lehetőség. A pedagógusok támogattak Javult az együttműködés az ifjúságvédelmi felelősökkel, osztályfőnökökkel Fellendült az iskolák egészségfejlesztési tevékenysége

A program résztvevői (2004/05. tanév) 10 középiskola 9. évfolyamos tanulók – 1677 fő 6 ifjúsági orvos 6 ifjúsági védőnő Mentálhigiénés Csoport (2 pszichoterapeuta)

Eredmények 482 tanuló (29%) életmódi és szociális szempontból veszélyeztetett 278 tanuló (17%) lelkileg veszélyeztetett

Lelki problémák (Achenbach) 1. társas kapcsolatok 2. szorongás-depresszió 3.szomatikus panaszok 4. figyelemproblémák 5.deviáns viselkedés 6. agresszivitás 7. internalizáció 8. externalizáció 9. összprobléma

Lelki tényezők (2. kérdőív) 1: Elégedetlen iskolai teljesítményével, kapcsolatteremtési vagy konfliktuskezelési képességével 2: Feldolgozatlan lelki trauma 3: Gyakori konfliktusok 4: Úgy érzi senkire nem számíthat, ha gondja van

Családi környezet 1: Egyszülős család 2: Súlyos beteg a családban 3: Mindennapi nehézségek (konfliktusok, szenvedély-betegség, agresszivitás) 4: Rossz szülő-gyerek kapcsolat

Életmódi szokások I. 1: hetente, vagy többször fogyaszt alkoholt 2: dohányzik 3: kábítószer kipróbá-lásának veszélye 4: rossz táplálkozási szokás

Életmódi szokások II. 1: helytelen fogamzásgátlási ismeretek 2: korai szexuális élet veszélye 3: napi 4 órától több TV-nézés 4: akciófilm, vagy horror a kedvence

Intézkedések Intézkedés megnevezése Esetszám Jelzés az ifjúságvédelmi felelősnek 162 Jelzés a gyermekjóléti szolgálatnak 2 Mentálhigiénés szakemberhez irányítás 56 Szociális támogatás kezdeményezése 10 Konzultáció az osztályfőnökkel 124 Konzultáció szülővel 9 Életmódi tanácsadás 311 Segítő beszélgetés 315 Korrepetálás megszervezése 8 Egyéb (korrepetálás, egyház, addiktológia) 12

Csoportos prevenció Foglalkozások megnevezése Résztvevők száma A serdülőkor testi-lelki változásai 560 fő Egészséges táplálkozás, ételkóstoló 112 fő Egészséges életmód népszerűsítése (vetélkedő, egészségnap, diáknap) 228 fő Párkapcsolat, szexualitás 499 fő Nemi betegségek 282 fő Drogprevenció 554 fő Dohányzás, alkoholfogyasztás hatásai, szervbemutató 1600 fő Konfliktuskezelési gyakorlatok 162 fő Önismereti foglalkozás 111 fő

A szűrés bevezetésének feltételei A program ismerete Jártasság a „segítő beszélgetésben” Esetmegbeszélés vezetéséhez mentálhigiéniai, vagy gyermekvédelmi képzettségű szakember További felvilágosítás: mezeie@freemail.hu

Köszönöm a figyelmet!