A moduláris, kompetencia alapú szakképzés aktuális kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Modláné Görgényi ildikó Főigazgató Budapest Június 30.
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
Országos Képzési Jegyzék 2006.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest április 21.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
4. Anyagvizsgálat a Gyakorlatban Kecskemét, június A RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓ SZEMÉLYZET TANÚSÍTÁSÁNAK AKTUÁLIS KÉRDÉSEI A MAROVISZ.
Foglalkoztatási kihívások(2), a szakképzési rendszer fejlesztése mint az egyik lehetőség LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Új elképzelések a szakképzésben és a felnőttképzésben (OKJ, SZVK, KP)
Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével.
Ipari Szakképző Iskolája
A megújult OKJ és ami ebből következik A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet Központi programok Szakmai vizsgák.
Csonka János Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola
A képzett szakemberekért Hogyan szolgálja a modulrendszerű képzés a gyorsan változó kötött pályás piaci igényeket? Kiszter István osztályvezető június.
TIT Öveges József Ismeretterjesztő és Szakképző Egyesület
A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös február 10.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
moduláris szakképzési szerkezet
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Előadás másolata:

A moduláris, kompetencia alapú szakképzés aktuális kérdései Budapest 2010. február 15.

A vizsgált területek Képzés és foglalkoztathatóság Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet OKJ monitoring vizsgálat Előrehozott (alternatív) szakképzés TÁMOP 2.2.1

A foglalkoztatottak megoszlása a legmagasabb iskolai végzettség szerint 1992-2008.

A munkanélküliek megoszlása a legmagasabb iskolai végzettség szerint 1992-2008.

Országos képzési jegyzék Az OKJ jellemzői: Szakképesítések Rész-szakképesítések Elágazások Ráépülések Átjárható, átlátható Rugalmas ugyanakkor stabil

Szakképesítések modularizációja B 8. 17. 55. 48. 78. 92. C

Összegző bejegyzések kategóriánként Kompetencia- profil Tulajdonságprofil Összegző bejegyzések kategóriánként 1. feladat 2. feladat 3. feladat 4. feladat 5. feladat 6. feladat Feladatprofil 7. feladat 8. feladat 9. feladat 10. feladat 11. feladat 12. feladat

7 4 1 5 6 2 3 Fémipari anyagvizsgáló Szerkezetlakatos szakképesítés csoport 4 van legalább egy közös moduljuk alap-modulcsoportjaik azonosak Géplakatos a kiegészítő modul- csoportban is van közös 1 5 6 2 3 Épületlakatos Hegesztő Építő- és szállítógép szerelő csak az alap-modulcsoportban van közös Felvonószerelő a kiegészítő modulcsoportban is van közös

Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés rész-szakképesítései Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés elágazásai Géplakatos szakképesítés 4109 0099 0220 3108 4108 6090 5105 0105 0106 0107 0108 0221 3095 4107 6108 5096 0095 0095 0095 0095 0095 0225 0347 4096 6109 6109 6109 0096 0096 0096 0096 0096 0346 0359 4111 4111 4111 4111 0109 0109 0109 0109 0109 0345 0345 0345 4095 4095 4095 4095 0111 0111 0111 0111 0111 0111 0111 0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110 0110 Gépbeállító rész-szakképesítés Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés követelménymoduljai Géplakatos szakképesítés követelménymoduljai 0095 0096 0099 0105 0106 0107 0108 0109 0110 0111 0220 0110 0111 3095 3108 4095 4096 4107 4108 0221 0225 0345 4109 4111 5096 5105 6090 6108 6109 0346 0347 0359

Kötöttségek és lehetőségek Egységes kimeneti követelmények (SZVK) Vizsgaszabályzat Iskolai rendszerű és felnőttképzés (29%, 17%) Egymásra épülés, modularitás Változatos képzési programok Bemeneti kompetenciák Előzetes tudás mérése és beszámítása

SZVK-t kiadó rendeletek (1.) Tárcák SZVK 420 db SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés SZMM 13 195 197 198 2/2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM 18/2009. (IX. 10.) SZMM 2006. aug. 16. 2007. szept. 1. 2008. aug. 28. 2009. szept. 25. FVM 44 45 8/2008. (I. 23.) FVM 152/2008. (XI. 20.) FVM 85/2009. (VII. 15.) FVM 2008. ápr. 22. 2008. dec. 5. 2009. júl. 23. GKM 1 16 43 63/2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM 2006. szept.1. 2008. aug. 31. ÖTM 11 25/2008. (IV. 29.) ÖTM 20/2009. (VI. 25.) ÖM 2008. szept. 1. 2009. júl. 10.

SZVK-t kiadó rendeletek (2.) Tárcák SZVK (420 db) SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés KvVM 12 12/2008. (IV. 30) KvVM 2008. szept. 1. HM 3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM 2008. aug. 1. IRM 10 15/2008. (VII. 28.) IRM OKM 61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM 2008. szept. 10. PM 19 23/2008. (VIII. 8.) PM 15/2009. (IX. 22.) PM 2009. jan. 1. 2009. szept. 30. EÜM 16 1 32/2008. (VIII. 14.) EÜM 24/2009. (VII. 23.) EÜM 2008. aug. 15. 2009. aug. 08. NFGM - 3/2009. (I. 27.) NFGM 2009. febr. 1. MeHVM 7/2009. (IX. 3.) MeHVM 2009. szept. 11.

OKJ

Szakképesítések száma típusaik szerint

A régi és az új OKJ szerint vizsgázók aránya

OKJ monitoring vizsgálat Célja: Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát Véleményt mondani az új rendszer beválásáról Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól 2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

A vizsgálat kiterjedtsége A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és 2008. szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak. Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül 234 felnőttképzési intézményt, 89 szakképző iskolát, illetve 113 szakképesítést. Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül: 79 felnőttképzési intézménytől, 37 szakképző iskolától, összesen 61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében a konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

További feladatok Szakértői értékelés (minősítés) készül az egyes szakképesítésekre vonatkozóan Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.: szakértői fórum összehívása, konkrét felülvizsgálat, módosítás (korrekció) végrehajtása, stb. Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.. Útmutatók készítése)

A szakiskolai képzés problémái Előrehozott (alternatív) szakképzés

Közoktatási tv. 27.§ (2) A szakiskola kilencedik-tizedik évfolyamán általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás, továbbá a kötelező óra legfeljebb ötven százalékában pályaorientáció, gyakorlati oktatás, szakmai alapozó elméleti és gyakorlati oktatás folyik, valamint – az Országos Képzési Jegyzék szerinti – elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás is folyhat. A gyakorlati oktatást iskolai tanműhelyben kell megszervezni. (3) A szakképzési évfolyamokon az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott, a középiskola utolsó évfolyamának befejezéséhez vagy az érettségi vizsga letételéhez nem kötött szakképzettségek körében folyhat szakképzés. A szakképzési évfolyamokon a tanuló a szakmai vizsgára készül fel. (4) A szakiskolai nevelés és oktatás – azoknak, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek – megszervezhető kizárólag szakképzési évfolyamokon, a szakképzés követelményeinek és – legalább a teljes képzési idő egyharmadában az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő –, a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadásával. A kötelező felvételt biztosító szakiskola, ha a tankötelezettség teljesítéséhez indokolt, e bekezdés szerint is köteles megszervezni a szakképzést.

Alternatív szakképzés Első körben a szakképesítések kiválasztási szempontjai: OKJ-ban meghatározott 2 vagy 3 éves képzési idő, 31, vagy 33 szintű szakképesítések, A fizikai munkával jellemezhető munkakörökre felkészítő, gyakorlatigényes szakképesítések kiemelése, Érintett tanulói létszám a vizsga nyilvántartási adatok alapján (konverziós tábla régi és új szakképesítések megfeleltetéséről), Hiány-szakképesítések listája (régiós bontásban).

Alternatív szakképzés A 84 db bevezetésre tervezett szakképesítés kimenet a következő arányban oszlik el az egyes minisztériumok között: SZMM 44 db FVM 24 db OKM 9 db KHEM 6 db KvVM 1 db

Alternatív szakképzés A szakképesítések követelménymoduljainak összehasonlítása a NAT kulcskompetenciáival stb.

„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP 2.2.1

Alprojektek Pályakövetés rendszerének kialakítása Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása Szakmai vizsgarendszer fejlesztése Vizsgafeladat-bank kialakítása Tananyagfejlesztés A képzés iránti kereslet növelése

A KORSZERŰ VIZSGÁZTATÁSI RENDSZER KIFEJLESZTÉSE ÉS A TANANYAGFEJLESZTÉS A KOMPETENCIA ALAPÚ TANULÁSI MODELLHEZ AKTIVITÁSOK A TÁMOP 2.1.1. PROJEKTBEN

Szakmai vizsgarendszer fejlesztése

SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNY Kompetencialeírások 1. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNY ÍRÁSBELI INTERAKTÍV 2. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL SZÓBELI 3. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL GYAKORLATI

A követelménymodulok lefedése feladatokkal ÍRÁSBELI INTERAKTÍV SZÓBELI GYAKORLATI

Tananyagfejlesztés a kompetenciaelvű szakmai tanulásmodellhez Változó gazdasági igények Helyi képzési tartalmak Informatikai fejlődés Korszerű technológia

A tankönyvi tartalommező megoszlása Korszerű tartalmak befogadása q q q q q q q q Változó tartalmak Információ Tanulás- irányító Új korszerű információk Tanulás- irányító tHelyi tfejlesztések tbefogadása Stabil tartalmak Hagyományos tankönyvek tartalma: szakmai információk Tanulás- irányító Helyi tartalmak A tananyagfejlesztés Tananyagfejlesztés Matematika

Jelenlegi helyzet Helyi tananyagok összeállításának jelenlegi lehetőségei „A” szakképesítés „B” szakképesítés „C” szakképesítés „A” szakképesítés „B” szakképesítés „C” szakképesítés 1. Régi tankönyv 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 1.10 1.11 1.12 kell 1. új tananyag 2. új tananyag 3. új tananyag kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell 2. Régi tankönyv 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 1.10 1.11 1.12 kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell kell 3. Régi tankönyv 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 1.10 1.11 1.12 kell kell kell kell kell kell kell kell kell Tanulásirányító az „A” cél-csoportnak kell kell kell kell kell Tanulásirányító a „B” cél-csoportnak kell kell kell kell kell kell Tanulásirányító a „C” célcsoportnak kell 35

Szakmai Tankönyvi Tartalomszolgáltatási Rendszer Szak-Tan-TáR Tantárgy szerkezetű képzési folyamat Tananyagegység alapú képzési folyamat Tartalom- elemek Tartalomelem: a tananyagelemek szakmai információtartalma + tanulásirányító 1. tananyagegység Tanulásirányító: módszertani segédlet a feladattal vezérelt tanulói tevékenységhez 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység A tartalomelemekből többféle szakmai tankönyv állítható össze Szakmai tantárgyak tankönyvei Tananyagegységek tankönyvei

A Szak-Tan-TáR használata Szakképesítés kiválasztása Felhasználók tanulási képességek szerint: A képzés tartalomelemei Információs tartalom Tanulásirányító 52-543-01-0100-31-01 Abroncsgyártó 31-341-04-0100-31-01 Agrokémiai és növényvédelmi kereskedő 52-521-01-0010-52-01 Akusztikus emissziós anyagvizsgáló 54-345-02-0100-31-01 Anyagbeszerző 33-543-01-0100-21-01 Asztalosipari szerelő 52-522-01-0000-00-00 Atomerőművi gépész 52-522-02-0000-00-00 Atomerőművi karbantartó 52-523-01-1000-00-00 Automatikai műszerész 52-523-01-0001-54-01 Automatikai technikus 31-521-08-0010-31-01 Autógyártó 33-582-02-0000-00-00 Belsőépítési szerkezet- és burkolatszerelő 33-346-01-0001-52-01 Beszédleíró-gyorsíró 31-582-15-0100-21-01 Beton- és vasbetonkészítő 31-582-01-0000-00-00 Betonelemgyártó „A” 30-as szintű „B” 50-es szintű „C” Gyakorlattal rendelkező Egyéni 31-521-08-0010-31-01 Autógyártó Követelménymodulok 0344-06 Autógyártó feladatok 0110-06 Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok 0203-06 A próbagyártás technológiája 0339-06 Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok 0344-06 Autógyártó feladatok 0203-06 A próbagyártás technológiája 0339-06 Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok

SZVK szerinti kompetenciák tartalma Lefedettség Tartalomelemek Vizsgaelemek SZVK szerinti kompetenciák tartalma

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! lipka.gabriella@nive.hu www.nive.hu