Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A Hallgatói Mentorprogram működése
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Iskolánkról.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az óvodából az iskolába való átmenet segítése
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Család – és Gyermekjóléti Központ
Előadás másolata:

Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény

INTÉZMÉNYÜNK Körzeti iskolánknak 2 intézményegysége van - óvoda / egy épületben az iskolával / - alsó tagozat Szátok településen Az innovációs munka, amelyet felvállalt a tantestület, a hátrányos helyzetű gyermekekért történt Szemléletváltás, pedagógiai megújulás Esélyegyenlőség

Statisztikai adatok Létszám: 102 + 49 Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya: 30 %+30% Hátrányos helyzetűek :30 %+ 35% Bejáró: 32 + 21 Napközis : 41 OKÉV engedély Gyermekétkeztetési Alapítvány / www.iskolatereske.fw.hu/

Helyzetkép Nő az agresszivitás Távolodnak a gyerekek az iskolától Nő a lemorzsolódás, a tanulási nehézség Nő a kezeletlen konfliktusok száma Növekszik a tanulási nehézséggel, tanulási zavarral küzdő gyermekek száma Elmagányosodás családon belül Deviancia, bűnözés terjedése Erkölcsi normák változása Presztizsvesztés

Helyzetkép Tereske és Szátok- kis települések Alacsony foglalkoztatottság-magas munkanélküliségi ráta Végleges kirekesztődés a munka világából Újra termelődő szegénység Egy kis siker! Felnőttoktatás (26 felnőtt fejezte be az általános iskola nyolc évfolyamát, közülük többen OKJ-s vizsgát is tettek)

„Addig ne bíráld a szomszédodat, amíg néhány métert nem mentél a cipőjében” A családok szociális helyzete tükröződik az iskola közösségi életében Tanítványaink jelentős része hátrányos helyzetű Veszélyeztetett, Hiperaktív Deviáns viselkedésű Tanulásban akadályozott Viszont minden gyermek szeretetre és elismerésre vágyó egyéniség, értékeik felismerése és keresése, a pozitív mintaadás a legfontosabb feladatunk

A pedagógusok kétségei Tudunk-e hatékony megoldásokat a fenti problémák kezelésére (sokszor szélmalom harcot vívunk) Meg tudunk e felelni az elvárásoknak Tudunk-e segíteni Elfogadja e a szülő és a gyerek a segítségünket Jól csináljuk-e, megtettünk-e mindent A fenntartó meddig tud finanszírozni Mi lesz a HHH-s gyerekeinkkel egy mammut- iskolába Kiégés veszélye

Különbözőségek - tanulási stílusa - motivációja - attitűdje - érdeklődési köre - agyfélteke dominancia - fiú – lány - etnikai különbségek

Különbözőségek Meglévő ismeretek – amit otthonról hozott / szókincs, értékrend, szokások / Képességbeli különbségek: -észlelés -figyelem -emlékezet -gondolkodás

SZEMLÉLETVÁLTÁS Tréningek - képzések UNICRI/ENSZ prevenciós ped.munka/ Soros/ Önfejlesztő Roma Iskolák / Magatartás és viselkedészavar kezelése Életvezetési ismeretek Konfliktuskezelés Montessori pedagógia Családpedagógia

Szemléletváltás Magyar Népfőiskolai Társaság képzései Fejlesztő pedagógia Romológus képzés Drogkoordinátor képzése Deviáns viselkedés okai- háttere Konfliktuskezelés

SZEMLÉLETVÁLTÁS Tapasztalatcsere, kitekintés Integrációs bázisintézmények: Gödöllő, Jászkarajenő,Magyarmecske, Vajda Péter Ált. Isk. Bp, Somogyi Béla Ált. Isk. Bp Mérei Általános Iskola Budapest Amrita Egyesület Pécs Ghandi Gimnázium Pécs Kis Tigris Gimnázium Alsószentmárton Collegium Martineum Mánfa Tanoda Gilvánfa Dr Ambedkar Gimnázium és Szakiskola

Jelenlegi állapot Integrációs bázisintézmény vagyunk Zártunk egy HEFOP pályázatot, amely a megkezdett integrációs programunk megvalósítását segítette Konzorciumi partnerek voltunk egy másik HEFOP pályázatban, ez a tanodai program, ahol a hátrányos helyzetű gyerekek iskolán kívüli életét színesítjük különféle programokkal Egy újabb HEFOP pályázat végén járunk, ez az iskola digitális eszközökkel való felszerelését segítette

Jelenlegi állapot Konzorciumi partnerek vagyunk 2 tanodai programban: Legénden Gilvánfán Zárjuk a HEFOP pályázatot További terveink: egy középiskola indítása, ahol második esélyt kaphatnának azok a fiatalok, akik tanulmányaikat félbehagyták

TRÉNINGEK PÁLYÁZATI TÁMOGATÁSBÓL Kooperatív tanulás Drámajáték Integrációs Pedagógiai Rendszer Árnyalt értékelés Hatékony tanuló megismerési technikák Professzionális tanári munka integráló környezetben Projektmódszer Szociális környezet képzése Önismeret-közösségépítés gyerekeknek

NYÍLT NAPOK Bemutató foglalkozások - kooperativ órák - drámajáték - tanórai differenciálás - a fejlesztő munka beépítése a tanórába és az óvoda mindennapi életébe - Montessori- módszer

NYÍLT NAPOK Előadások szervezése Paradigmaváltás Magatartás és tanulászavar kezelése Szakmai napok Régiós bázisintézményi találkozók Országos Montessori Szakmai Nap Régiós Szakmai Műhely

KAPCSOLATAINK Országos Tanoda Szövetség Csillagfény Egyesület Családpedagógiai Egyesület Cigány Kisebbségi Önkormányzat / Tereske , Szátok / Országos Cigány Önkormányzat Miskolci Egyetem Pedagógiai Tanszéke Országos Foglalkoztatási Alap

KAPCSOLATAINK Szülői házzal családlátogatás szülői fórumok családi hétvégék családterapeuta bevonása családi kirándulások munkadélutánok

KAPCSOLATAINK OOIH Ec – Pec Alapítvány Ipoly Menti Népfőiskolai Társaság Ombudsman Montessori Egyesület Magyar Tudományos Akadémia

TANÁRI EGYÜTTMŰKÖDÉS Team-munka / óvoda-iskola / team I: fejlesztő programok team II: családsegítő programok team III: tanodai munka team IV: szociális kerekasztal

PÁLYÁZATOK Soros Alapítvány Phare / konzorciumi partner / Integrációs HEFOP 2.1.3 HEFOP 2.1.4 HEFOP 2.1.8

Tantestület tréning

Önismereti tréning

Módszerek Frontális osztálymunka: verbális egy szálon fut nehéz a figyelmet fenntartani a diák passzív befogadó a tanítás-tanulás interakciója csekély alkalmazzuk

Kooperatív módszer Kooperatív módszer alapelvei -építő egymásrautaltság: egyik diák fejlődéséhez társul a másik diák fejlődése. Egyik csoport sikere függ vagy társul a másik csoportéhoz

KOOPERATÍV MÓDSZER Egyéni felelősség A csoport egyes tagjainak teljesítménye a csoportmunka értékét befolyásolja. Az egyén érdekelt abban, hogy feladatát a tőle telhető legjobban elvégezze

KOOPERATÍV MÓDSZER Egyenlő részvétel A frontális oktatásnál egyenlőtlen a részvétel. Az egyenlő részvétel biztosítható szereposztással, munkamegosztással

KOOPERATÍV MÓDSZER Párhuzamos interakciók - párokban, csoportokban aktív kommunikációt, munkát folytatnak, nem passzív befogadók

KOOPERATÍV MÓDSZER Úgy kell megszervezni a tanórát, hogy mindenki aktívan dolgozzon Csoportalakítás szempontjai: - véletlenszerű - vegyes csoport - azonos érdeklődésű

DRÁMAJÁTÉK Célja: az oktatás hatékonyabbá tétele A tanár olyan helyzetet teremt, amelyben a gyereknek véleményt kell formálnia, mozgósítja meglévő ismereteit. Az értelem, érzelem, a jellem harmonikus fejlesztése. Módszer a kezünkben ahhoz, hogy az ismeretátadás mellett személyiségét is formáljuk.

Projektmódszer Mozgósítja a gyerek meglévő ismereteit és új ismeret szerzésére serkent. Egy téma köré csoportosítja az ismereteket. Projektnap: pl. farsang, multikulturális nap, karácsony,roma népismeret projektben feldolgozva

PROJEKTHÉT A gyermekek választása alapján téma: Az autó Tantárgyi koncentráció: - kémia: üzemanyag - fizika: az autó működése - földrajz: az ismert autómárkák gyártóhelye a térképen - német: autómárkák keresése az interneten - matematika: sebesség, fogyasztás, gazdaságos üzemeltetés - történelem: az ipari forradalom, az autóipar fejlődése - biológia: természet és környezetvédelem - készség tárgyak: kedvenceim

Egyéni differenciálás Részképességek felmérése után egyéni fejlesztési tervek készítése Tanórán saját haladási ütemének megfelelő munka végzése Sajátos nevelési igényű tanulók

JÓ GYAKORLAT Óvodából iskolába való átmenet segítése Óvoda szülői ház kapcsolata Baba-mama klub Családi délutánok közösen az iskolával Nyílt napok szülőknek Témakörök projektmódszerben feldolgozva Jó reggelt projekt Erdő projekt Közös foglalkozás az elsősöknek és a nagycsoportosoknak ( A világrészek, azok állatai ) Montessori pedagógiájának alkalmazása Megyei szintű, egész napos montessori szakmai nap Publikációk a Montessori folyóíratba Játszósarok kialakítása az első osztályban az óvodai játékokból Fejlesztő eszközök, játékok készítése Egyéni és kiscsoportos fejlesztések

Integrációs Pedagógiai Rendszer Szigorú törvényi szabályozás Integrációs stratégia kidolgozása, megvalósítása Sikertelenségeinket, eredménytelenségeinket tudatosabban éljük meg Intézményi önértékelés az IPR szempontjai alapján Az integrációs normatíva igénybevételének és felhasználásának feltételei / egyéni fejlesztések /

Siker-sikertelenség Középiskolai lemorzsolódás- sokszor a bérlet hiánya miatt gyűlik össze a maximális mulasztás A szakmát szerzők sem tudnak elhelyezkedni Érettségizett fiatalok száma kevés Munkanélküli életforma – gyerekeink reggel egyedül, későn kelnek

Önismereti tréning

Tereske Köszönöm figyelmüket!