Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal
A játék mint modell A játék: - önmagában van a jutalma - kívülről nem motiválható - nem létfontosságú Idegélettani kutatások (Grastyán Endre): Létfontosságú, hogy időnként olyan dolgokat is csináljunk, amelyek nem létfontosságúak.
A sakk mint modell A sakk: - zárt „világ” alkalmas modellnek - sokféle szinten játszható a kezdőtől a nagymesterig - jól mérhető a kompetencia Élő-pontok - nem létfontosságú ...és mégis az...
Vizsgálati módszerek Kikérdezés (játék közben vagy utána) Szemmozgás-vizsgálatok Felidézéses kísérletek
Fő eredmények - a kognitív sémák mennyiségi becslése a rövid távú memória kapacitáskorlátjából kiindulva - a kompetencia-szintek jellemzése nagymester: kb. 50-100,000 séma szakértő (mesterjelölt): kb. 5-10,000 II. osztályú játékos: kb. 500-1000 - a szakértői szint lényegének megértése racionális, tanulható, tanítható - a fejlődés mennyiségi jellemzése logisztikus növekedés - a nagymesteri szint lényegének megértése intuitív – tehetség kell hozzá
A sakkprogramok fejlődése
A sakkprogramok fejlődése
A szakértő és a nagymester nemcsak a sakkban! Haladó (pancser) Szakértő Nagymester szakszerűtlen szakszerű, szintetizáló analitikus hullámzó korrekt áttekintő „idegenes” kifejező „anyanyelvi” következetlen racionális intuitív tudja, mit tudja, mit tud tudja, mi a helyes nem tud és honnan de nem tudja, honnan tudja
Köszönöm a figyelmet mero@darwins.hu