Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sakk és a döntési képesség összefüggései (kutatási programvázlat)
Advertisements

Mire lehet/ne jó az iskola?
Több játékot az oktatásba Honti Pál. Előítéletek.
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
TANOSZT A VÁLTOZÁS- ÉS VÁLSÁGKEZELÉS POSZTGRADUÁLIS KÉPZÉS TAPASZTALATAI ÉS SPECIALITÁSAI Prof. Dr. Noszkay Erzsébet Változás - és Válságmenedzserek Országos.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
„A Honlapod a Holnapod” online marketingkommunikációs workshop december 3. Varga István
Szabadítsd fel az emberi potenciált!. 100% kifizetés a “Lion Code” termékcsomag értékesítéséb ő l 100% kifizetés a “Lion Code” termékcsomag.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Intervallum.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Okosabb vagy mint egy ötödikes? 5 oszt 1 5 oszt 15 oszt 2 4 oszt 3 4 oszt 3 4 oszt 4 3 oszt 5 3 oszt 53 oszt 6 2 oszt 7 2 oszt oszt oszt.
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Bevezetés a pszichológiába
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok elítéltek képzésének engedélyezése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu.
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzéssel támogatott értékbecslés ingatlanfejlesztők számára E-VALUATION - SUPPORTED WITH SIMILARITY ANALYSIS - FOR REAL.
Bányácski Sándor mezőgazdasági mérnök szak IV. évfolyam
Pedagógiai Értékelési Konferencia
A tanácsadó és a mentor szerepe
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Önálló laboratórium 1 prezentáció 2012/13 2.félév Kollár Péter Attila ICG36F Konzulens: Pataki Béla.
Tantárgyi Feladatbank
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Hangalapú, közösségépítő virtuális valóság a gyakorlatban Faragó Péter WebLords.
Történelemfilozófia Típusok.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
PROJEKT CONTROLLING RENDSZER
Online értékesítési modellek
A faállomány-szerkezet felmérésének mintavételi pontokban használt módszere és MVP FAÁSZ adatlapja Horváth F., Gergely Z., Bidló A., Bölöni J., Czájlik.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Korai tehetségnevelés
A gének szerepe az ember életének ( „ sorsának” ) alakulásában
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A „diszes” problémák korai jelei
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
2. Korlátozott racionalitás elmélete
A napelemes (PV) hálózatra termelő villamos erőművek helyzete a világban, és Magyarországon.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Közösségi marketing Egy új üzleti modell az Új Korszak Társaságával.
A többmagos processzorok világa Páter-Részeg Attila (PAASABI.ELTE) Beadandó I.
Gének, környezet, viselkedés
Informatikai eszközök a virtuális valóság szolgálatában Hapák József ELTE-IK X. Eötvös Konferencia.
Hága Péter ELTE, Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék Statisztikus Fizikai Nap Budapest.
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Kooperáció és versengés egyidejűleg Gyula, április 1.
Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár november 27.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Innováció Netlock, december 2.
Mérő László ELTE PPK Gazdaság- és Döntéspszichológiai Szakcsoport Memetika november 17.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Bevezetés a nyelvtudományba
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
Sakk algoritmus.
Legyen Ön is Milliomos! A játék beállítása:
ELTE Pszichológiai Intézet A mesterséges intelligencia a közeljövőben
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal

A játék mint modell A játék: - önmagában van a jutalma - kívülről nem motiválható - nem létfontosságú Idegélettani kutatások (Grastyán Endre): Létfontosságú, hogy időnként olyan dolgokat is csináljunk, amelyek nem létfontosságúak.

A sakk mint modell A sakk: - zárt „világ” alkalmas modellnek - sokféle szinten játszható a kezdőtől a nagymesterig - jól mérhető a kompetencia Élő-pontok - nem létfontosságú ...és mégis az...

Vizsgálati módszerek Kikérdezés (játék közben vagy utána) Szemmozgás-vizsgálatok Felidézéses kísérletek

Fő eredmények - a kognitív sémák mennyiségi becslése a rövid távú memória kapacitáskorlátjából kiindulva - a kompetencia-szintek jellemzése nagymester: kb. 50-100,000 séma szakértő (mesterjelölt): kb. 5-10,000 II. osztályú játékos: kb. 500-1000 - a szakértői szint lényegének megértése racionális, tanulható, tanítható - a fejlődés mennyiségi jellemzése logisztikus növekedés - a nagymesteri szint lényegének megértése intuitív – tehetség kell hozzá

A sakkprogramok fejlődése

A sakkprogramok fejlődése

A szakértő és a nagymester nemcsak a sakkban! Haladó (pancser) Szakértő Nagymester szakszerűtlen szakszerű, szintetizáló analitikus hullámzó korrekt áttekintő „idegenes” kifejező „anyanyelvi” következetlen racionális intuitív tudja, mit tudja, mit tud tudja, mi a helyes nem tud és honnan de nem tudja, honnan tudja

Köszönöm a figyelmet mero@darwins.hu