1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Gazdaság és technika I - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika I Tóth Attiláné dr.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A szabadidő fogalma.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
A turizmus rendszer környezete
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.
Család.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Negyedik előadás Március 11
Népszerű kultúra és magaskultúra
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A vállalkozások környezete
Összehasonlító gazdaságtan
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Helyi örökség iránti felelősség a globális turizmus korában (Responsabilităţi în era turismului global)
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
III. A logisztika jövője
Marketing alapismeret
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A (társadalmi) nemek kérdése a foglalkoztatáspolitikában: a pályaválasztástól a hivatásig Nagy Beáta.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Egészségügy, magánegészségügy, biztosításügy makrogazdasági szempontjai Prof. Dr. Bod Péter Ákos, tanszékvezető egyetemi tanár Gazdaságpolitikai Tanszék,
Fogyasztói magatartás 2006
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az internet kialakulása
Thomas Piketty Paris School of Economics
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Beszerzések hatékonyság növelése
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Elmélet és neveléstudomány
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Dolgozói mobilitás.
Dolgozói mobilitás.
Átlag család költségvetése. A család funkciói A család funkcióit általában így foglaljuk össze: · reprodukciós funkció · gazdasági funkció · szocializációs.
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Dolgozói mobilitás.
Előadás másolata:

1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban

Domináns értékek változása 50-es évek: tradicionális értékek 50-es évek: tradicionális értékek Jog és igazság, Munka és fegyelem, Kötelességek Jog és igazság, Munka és fegyelem, Kötelességek 60-as évek: anyagi értékek 60-as évek: anyagi értékek Anyagi jólét, biztonság, feltörekvés, presztízs, fogyasztás Anyagi jólét, biztonság, feltörekvés, presztízs, fogyasztás 70-es évek: posztmaterialista értékek 70-es évek: posztmaterialista értékek Függetlenség, önmegvalósítás, fogyasztás-kritika, társadalmi mozgalmak Függetlenség, önmegvalósítás, fogyasztás-kritika, társadalmi mozgalmak 80-as évek: posztmaterialista/posztmodern ért. 80-as évek: posztmaterialista/posztmodern ért. Hedonizmus, énközpontúság, élményorientáció, felületesség Hedonizmus, énközpontúság, élményorientáció, felületesség 90-es évek: posztmodern értékek 90-es évek: posztmodern értékek Kapcsolat, kommunikáció, autentikusság keresése, teljesítmény, rugalmasság Kapcsolat, kommunikáció, autentikusság keresése, teljesítmény, rugalmasság

Domináns értékek változása Az általános trend: haladás az individualizmus és a pluralizmus felé Az általános trend: haladás az individualizmus és a pluralizmus felé Néhány érték értelmezése a trendek szempontjából: Posztmaterializmus: Közvetlen anyagi javak által termelt jólét jelentősége csökken. Nem csak a társadalmi jólét jelentőségének növekedése. Fizikai jóléten belül a hosszútávú egészség valamint az étkezés-, közlekedés- stb. biztonság fontosságának növekedése. Posztmaterializmus: Közvetlen anyagi javak által termelt jólét jelentősége csökken. Nem csak a társadalmi jólét jelentőségének növekedése. Fizikai jóléten belül a hosszútávú egészség valamint az étkezés-, közlekedés- stb. biztonság fontosságának növekedése. Posztmodern: A társadalmi közép, a mainstream eltűnése. Szubkultúrák egymás mellett élése. Posztmodern: A társadalmi közép, a mainstream eltűnése. Szubkultúrák egymás mellett élése.

Gyakori feltevés: A globalizáció a fogyasztói kultúra Amerikanizálódással jár (ezt is mondja a „McDonaldizáció” tézise) A globalizáció a fogyasztói kultúra Amerikanizálódással jár (ezt is mondja a „McDonaldizáció” tézise) A globalizáció a fogyasztói kultúra nemzetközi szintű homogenizálódását is magával hozza A globalizáció a fogyasztói kultúra nemzetközi szintű homogenizálódását is magával hozza

Nemzetközi értékvizsgálatok eredményei: A kulturális örökség továbbra is fontos szerepet játszik az értékrendszerek társadalmak közötti eltéréseiben A kulturális örökség továbbra is fontos szerepet játszik az értékrendszerek társadalmak közötti eltéréseiben A modernizáció során nem feltétlenül egy irányba halad a különböző társadalmak értékrendszerének átalakulása A modernizáció során nem feltétlenül egy irányba halad a különböző társadalmak értékrendszerének átalakulása A modernizáció során nem feltétlenül az amerikai kultúra irányában halad a különböző társadalmak értékrendszerének átalakulása A modernizáció során nem feltétlenül az amerikai kultúra irányában halad a különböző társadalmak értékrendszerének átalakulása

Társadalomszerkezet változása: Homogenizálódás vagy differenciálódás? Korábbi állításunk az iparosodás folyamatáról: A fogyasztói javak elszemélytelenedését és homogenizálódását hozhatja magával. Folytatódik-e ez, és együtt jár-e a fogyasztói ízlés homogenizálódásával is? („McDonaldizáció” tézise) Az individualizmus és pluralizmus erősödésének tendenciája nem erre utal.

Társadalomszerkezet változása: Homogenizálódás vagy differenciálódás? A kutatások egyértelmű eredménye: A század közepén még ép osztályszerkezet egyre inkább felbomlik Az életmód egyre kevésbé kötődik a külső létfeltételekhez Az életmód egyre kevésbé kötődik a külső létfeltételekhez Amennyiben kötődik: kevésbé a munka, inkább az életkor lakóhely stb. számít. Amennyiben kötődik: kevésbé a munka, inkább az életkor lakóhely stb. számít. Gyakrabban tudatos életmódválasztás Gyakrabban tudatos életmódválasztás Életstílus-váltások az élet során Életstílus-váltások az élet során Új életformák kevésbé teljesek: keverhetőek, korlátozhatóak Új életformák kevésbé teljesek: keverhetőek, korlátozhatóak Sok kis csoport alakul ki: nem lehet „madártávlatból” tekinteni a társadalomszerkezetet. Sok kis csoport alakul ki: nem lehet „madártávlatból” tekinteni a társadalomszerkezetet.

2. Növekvő jelentőségű fogyasztói rétegek

A szinglik A „Bridget Jones economy” megjelenése Jól kereső, év közötti diplomás egyedülállók Jól kereső, év közötti diplomás egyedülállók A nők növekvő képzettségének és javuló munkaerőpiaci esélyeinek a következménye A nők növekvő képzettségének és javuló munkaerőpiaci esélyeinek a következménye Fogyasztás jellemzői: Igényesek Igényesek Kipróbálnak új dolgokat Kipróbálnak új dolgokat Szórakozás nagy szerepe Szórakozás nagy szerepe

A szinglik Átlagosnál többet költenek: Test megjelenítése Test megjelenítése „Outdoor” szolgáltatások „Outdoor” szolgáltatások Kényelmi javak (bejárónő, készételek) Kényelmi javak (bejárónő, készételek) Utazások Utazások Kommunikációs kiadások Kommunikációs kiadások Érzelmi töltésű termékek Érzelmi töltésű termékek Tanfolyamok Tanfolyamok

Az idősek Kevés figyelmet szentelnek nekik, pedig Kevés figyelmet szentelnek nekik, pedig Egyre többen vannak – főleg Európában és Japánban Egyre többen vannak – főleg Európában és Japánban Jövedelmi helyzetük a jóléti társadalmakban sokat javult az utóbbi évtizedekben Jövedelmi helyzetük a jóléti társadalmakban sokat javult az utóbbi évtizedekben Magyarországon sem a legrosszabb helyzetű demográfiai csoport Magyarországon sem a legrosszabb helyzetű demográfiai csoport

Az idősek Magyarországon a legtöbb korcsoportnál többet költenek (/fő): Magyarországon a legtöbb korcsoportnál többet költenek (/fő): Élelmiszerre Élelmiszerre Lakásfenntartásra Lakásfenntartásra Egészségre és tisztító, tisztálkodó szerekre Egészségre és tisztító, tisztálkodó szerekre Újságra könyvre Újságra könyvre