Tanárképzés, pedagógus személyisége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Advertisements

Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A megújuló tanárképzés
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A pedagógusok megnövekedett feladatai
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
2016. január 29. Dr. Szabolcs Éva egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet Neveléstudományi mesterszak az ELTE Pedagógiai és.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Tanárképzés, pedagógus személyisége Cseh Sándor, Győr, 2009.

Pedagógus a távolbalátó Galieló Galieli távcsöve 1609 ámulatba ejti a szemlélőt, a végtelen rendszerben parányi léttel vagyunk jelen, többet látni, nagyobb távcsővel

Az óvodás gyermekek és a tanulók számának alakulása, 1990-2008

Általános iskolai oktatási adatok 2000-2008 Tanév Iskola - feladat-ellátási hely Osztályterem Pedagógus Tanuló Gyógypedagógia tanuló 2000/2001 3 852 43 195 90 294 944 244 38 312 2001/2002 2002/2003 3 793 42 603 89 035 930 386 37 026 2003/2004 3 748 42 051 89 784 909 769 35 471 2004/2005 3 690 41 581 87 116 887 785 32 855 2005/2006 3 614 40 980 85 469 859 315 30 721 2006/2007 3 591 40 513 83 606 828 943 28 308 2007/2008 3 418 38 784 78 073 809 160 25 212 2008/2009 3 363 37 955 75 607 788 639 22 817

A középfokú oktatás nappali képzésein tanulók számának alakulása, 1990-2008

Közoktatásban tanulók száma Nyugat-Dunántúlon I. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Óvodás gyermekek Győr-Moson-Sopron 14 800 14 095 13 577 13 569 13 563 13 610 13 827 13 968 14 310 Vas 9 100 8 781 8 245 8 034 7 980 7 886 7 972 7 780 7 786 Zala 9 400 9 114 8 721 8 400 8 277 8 113 8 208 8 025 Nyugat-Dunántúl 33 300 31 990 30 543 30 003 29 820 29 609 30 007 29 782 30 121 Összesen 353 100 342 285 331 707 327 508 325 999 326 605 327 644 323 958 325 677 Általános iskolás tanulók 38 870 38 282 38 082 37 688 36 845 35 543 34 400 33 515 32 866 24 915 24 569 24 148 23 558 22 817 21 822 21 019 20 129 19 609 27 160 26 407 25 946 25 211 24 346 23 475 22 411 21 621 21 030 90 945 89 258 88 176 86 457 84 008 80 840 77 830 75 265 73 505 957 850 944 244 930 386 909 769 887 785 859 315 828 943 809 160 788 639 Szakiskolai tanulók 6 120 6 345 6 195 6 335 6 251 6 144 5 875 6 198 6 235 3 585 3 657 3 554 3 541 3 561 3 456 3 424 3 449 3 357 3 750 3 944 3 911 3 879 3 903 3 783 3 907 4 200 4 300 13 455 13 946 13 660 13 755 13 715 13 383 13 206 13 847 13 892 125 530 130 545 130 541 131 604 131 772 130 959 129 200 132 965 133 650

Közoktatásban tanulók száma Nyugat-Dunántúlon II. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Gimnáziumi tanulók Győr-Moson-Sopron 8 620 8 647 8 685 8 790 8 864 9 057 9 122 9 015 9 231 Vas 3 840 3 864 3 973 4 123 4 226 4 334 4 374 4 455 4 564 Zala 3 940 3 934 4 322 4 346 4 556 4 696 4 833 4 883 5 075 Nyugat-Dunántúl 16 400 16 445 16 980 17 259 17 646 18 087 18 329 18 353 18 870 Összesen 178 500 182 267 186 508 190 447 193 366 197 217 200 292 200 026 203 602 Szakközépiskolai tanulók 10 385 10 518 11 186 11 437 11 135 11 159 11 221 11 350 11 232 6 285 6 538 6 549 6 749 7 140 7 096 7 002 6 724 6 418 9 085 9 055 8 846 8 660 8 681 8 349 8 006 7 794 7 444 25 755 26 111 26 581 26 846 26 956 26 604 26 229 25 868 25 094 239 300 238 622 239 793 247 622 245 302 244 001 243 096 242 016 236 518

A felsőoktatási intézmények nappali tagozatán tanuló hallgatók számának alakulása, 1990-2008

A tanulók számának alakulása a felnőttoktatásban, 1990-2008

Munkanélküliségi ráta iskolai végzettség szerint az EU-ban, 2007, 25–64 éves korcsoport*

A bruttó hozzáadott érték értéke nemzetgazdasági áganként (millió Ft) Kód Ágazatok 2003 2004 2005 2006 2007 A Mezőgazdaság, vad- és erdőgazdálkodás 694 730 844 311 794 355 829 811 861 504 B Halgazdálkodás 2 970 2 779 2 487 3 059 3 215 C Bányászat 36 714 38 175 42 342 45 956 40 137 D Feldolgozóipar 3 562 542 3 898 560 4 182 332 4 621 879 4 819 158 E Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 473 839 541 667 545 892 523 598 612 154 F Építőipar 776 591 857 209 914 694 981 226 1 017 429 G Kereskedelem, javítás 1 834 092 1 950 129 2 066 023 2 358 599 2 629 685 H Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 285 086 302 044 304 731 325 747 355 526 I Szállítás, raktározás, posta, távközlés 1 265 001 1 398 649 1 460 432 1 584 170 1 784 180 J Pénzügyi közvetítés 628 216 716 210 879 779 932 082 923 904 K Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás 2 755 273 2 974 533 3 228 225 3 652 967 3 942 336 L Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás 1 455 143 1 551 297 1 643 488 1 763 377 1 828 383 M Oktatás 944 430 5,8 978 412 5,5 1 067 759 5,7 1 123 545 1 103 132 5,1 N Egészségügyi, szociális ellátás 806 904 833 231 883 811 906 488 924 618 O Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás 688 227 745 655 817 623 877 561 981 930   Bruttó hazai termék (alapáron) 16 209 758 17 632 861 18 833 973 20 530 065 21 827 291 Termékadók és -támogatások egyenlege 2 705 186 3 062 672 3 159 109 3 245 204 3 652 114 Bruttó hazai termék (piaci beszerzési áron) 18 914 944 20 695 533 21 993 082 23 775 269 25 479 405 Forrás: KSH

Pedagógusok száma I. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Óvodai Győr-Moson-Sopron 1 422 1 460 1 408 1 385 1 353 1 347 1 357 Vas 842 851 822 803 795 764 759 715 725 Zala 870 871 838 801 787 773 766 746 733 Nyugat-Dunántúl 3 134 3 182 3 068 2 989 2 935 2 884 2 882 2 814 2 815 Összesen 32 000 32 327 31 550 31 392 30 704 30 531 30 550 29 920 29 860 Általános iskolai 3 930 3 869 3 815 3 886 3 775 3 668 3 569 3 299 3 236 2 490 2 476 2 412 2 433 2 342 2 204 2 144 1 929 1 886 2 800 2 801 2 731 2 687 2 571 2 515 2 427 2 188 2 127 9 220 9 146 8 958 9 006 8 688 8 387 8 140 7 416 7 249 89 750 90 294 89 035 89 784 87 116 85 469 83 606 78 073 75 607 Szakiskolai 459 483 511 463 484 497 509 499 249 241 248 259 250 264 288 262 234 215 201 245 257 274 266 923 925 1 004 986 984 1 018 1 073 1 035 999 8 725 8 783 9 305 9 716 9 690 10 177 10 326 10 316 10 120

Pedagógusok száma II. 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Gimnáziumi Győr-Moson-Sopron 650 717 777 823 810 853 780 Vas 310 348 337 340 369 353 375 360 357 Zala 389 392 378 365 384 377 381 Nyugat-Dunántúl 1 320 1 454 1 506 1 495 1 557 1 547 1 605 1 512 1 518 Összesen 15 550 16 845 17 128 17 675 17 816 18 213 19 284 18 687 18 436 Szakközépiskolai 970 958 984 1 010 975 989 993 938 928 510 551 591 575 594 602 570 572 546 640 663 628 646 661 653 588 2 120 2 172 2 203 2 231 2 230 2 237 2 216 2 112 2 062 18 950 19 450 19 955 20 804 20 756 20 871 21 254 20 187 19 452

Zavaró tényezők Az oktatás rendszerelvű - nincs szilárd nemzeti oktatáspolitika, nemzeti oktatási rendszer - oktatáspolitika konszenzus nélkül - hosszú távú fejlesztések hiánya - gyors változtatások (törvények, jogszabályok) - átvett módszerek, eredmények, mérések - nincs határozott cél, pedagógusi jövőkép, pedagógussá válás folyamata

Példák iskolatípusok értékelés dilemmái, értékelő rendszer szűrő funkciója nem szakrendszerű oktatás, érettségi rendszere (emelt, alap) természettudományos tárgyak helyzete (integrált tárgy) egzisztenciális bizonytalanság, nyugalom integrációs szemlélet

Társadalom morális válsága Tudás értéke (információ források száma) Társadalom figyelme) (szuperember,hivatás) Pedagógiai folyamatok szereplőinek válsága Zavar az iskolai szereplők kapcsolatában (tanár-diák, diák-diák és tanár-szülő kapcsolatok) Hiteles közlés: diák befogadja-e a tanár közlését objektív igazságok hiteles továbbítása, megfogalmazás pontossága Család szerepe, iskola sikeressége Iskolai közösség

Társadalom morális válsága OECD: tanárok a tanórák idejének 13%-t fordítják fegyelmezésre (Mo:11%) igazolatlan hiányzások: 46% tanóráról való késések: 39% vulgarizmus, káromkodás: 37% tanulótársak megfélemlítése: 35%

Szakmai döntések, válaszok Kompetencia alapú oktatás bevezetése terminológiák használata Kompetenciák tartalmának elbizonytalanítása Kompetenciák ismeretek, készségek adottságok és attitűdök ötvözete (pedagógiai, pszichológiai, munkaerő piaci követelmények) Kulcskompetenciák átvétele nem lehet egyetemes

KOMPETENCIÁK Kompetencia szemléletű oktatás bevezetése Kulcskompetenciák vagy alapkészségek Európa Tanács (2002): nyolc kulcskompetencia 1./anyanyelvi kommunikáció, 2./idegen nyelvi kommunikáció, 3./matematikai, 4./természettudományi és technológiai kompetencia (környezettudatosság) 5./ információs és kommunikációs technológiák alkalmazásához kapcsolódó készségek, 6./ tanulni tudás, 7./ személyközi és állampolgári kompetencia, 8./ a vállalkozói szellem és a kulturális tudatosság kialakításához kapcsolódó készségek, képességek.

Pedagógusok feladatai 1.Tanításra való felkészülés, a tanítás megtervezése 2. Oktatási folyamat, tanórák vezetése 3. Tanítás módszereinek kiválasztása, alkalmazása 4. Motiválás, az érdeklődés felkeltése és fenntartása 5. Tanulásszervezés, tér- és idő hatékony menedzselése 6. Iskolai környezet alakítása 7. Pozitív osztálytermi légkör kialakítása 8. Fegyelmezés, konfliktushelyzetek megoldása 9. Tanulók munkájának ellenőrzése, értékelése, osztályozása 10. A tanítás diákokhoz való adaptálása, az egyéni különbségek figyelembevétele 11. Házi feladatok kijelölése

Pedagógusok feladatai 12. Dolgozatok feladatainak összeállítása, javítása 13. Vizsgáztatás 14. Tanártovábbképzésen, konferenciákon való részvétel 15. Szülőkkel való kapcsolat ápolása: szülői értekezlet, nyílt nap, fogadóóra tartása stb., iskolai rendezvények együttes szervezése 16. Iskolaszék munkájában való részvétel 17. Kollegiális kapcsolatok ápolása, szakmai munkaközösségben végzett munka, nevelőtestületi rendezvényeken, esetmegbeszéléseken, műhelymunkákban, projektekben, teammunkában, vizsgálatokban való aktivitás, pályázatírás 18. Diákönkormányzat munkájának segítése 19. Osztályfőnöki feladatok ellátása 20. Iskolai ünnepségek szervezésében, lebonyolításában való részvétel 21. Évnyitó, évzáró, ballagás szervezése 22. Táboroztatás 23. A tanulók egymás közötti kapcsolatainak formálása 24. A diákok egyéni problémáinak megoldásában segítségnyújtás, egyéni ráhatás

Pedagógusok feladatai 25. Tanulmányi versenyekre való felkészítése, versenyek szervezése 26. Extracurriculáris tevékenységek szervezése: szakkör vezetése, osztály- és tanulmányi kirándulás, múzeum-, színház-, könyvtártámogatás szervezése 27. Tanulás tanítása, tanulás-módszertani segítség adása 28. Tankönyvek közti tájékozódás, tankönyvek kiválasztása 29. Órai segédanyagok, taneszközök gyűjtése, készítése 30. Internetes oktatást-nevelést segítő weblapok használata 31. Pedagógiai program, helyi tanterv készítésében való részvétel 32. Projektnap szervezése, tervezése 33. Pedagógiai-pszichológiai és szakjának megfelelő szakirodalom folyamatos nyomon követése 34. Folyamatos képzés, önképzés 35. Tanári munka értékelése, önreflexió 36. Iskolai adminisztratív feladatok ellátása 37. A tanügyi jogi dokumentumok, törvények, minisztériumi rendeletek változásainak figyelemmel kísérése 38. Továbbtanulás segítése 39. Gyermekvédelmi feladatok ellátása, hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek felismerése, további segítség nyújtása, illetve a megfelelő segítő megtalálása

Pedagógusok feladatai 40. Tehetséggondozás, tehetségdiagnosztika 41. Egészségvédelem, egészségfejlesztés 42. Hazai, külföldi tanulmányutakon való részvétel 43. Nevelést segítő intézményekkel, köztük iskolapszichológiai szolgálattal való együttműködés 44. Diákok erkölcsi-állampolgári nevelkedésének személyiségfejlődésének segítése stb.

Tanítói, tanári szerepek, kompetenciák Alkalmas a tanulói személyiség fejlesztésére Alkalmas a pedagógiai folyamat tervezésére Alkalmas a szaktudományos tudás átadására Alkalmas az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztésére (problémamegoldó gondolkodás, önálló tanulás, tanulás tanulása,) Alkalmas a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására Alkalmas szakmai együttműködésre, kommunikációra Alkalmas szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre, neveléstudományi elemzésekre

Tanítói, tanári szerepek, kompetenciák Tanári pálya szakaszai: kezdő szakasz: szakmát jól művelő pedagógus (5-7 év) haladó szakasz: intuitív, hasonló helyzeteket értékelő szakértő szakasz : folyamatos automatikus cselekvés, információk, tudás sokaságának együttes alkalmazása

Tanítói, tanári eszköztár Teoretikus háttér: ötvöződött önismeret, emberismeret, szakmaismeret Bizalomteli légkör megteremtésének képessége: feltétel nélküli elfogadás, empátia, kongruencia, szerepviselkedés biztonsága, kommunikációs ügyesség, rugalmasság és gazdag viselkedésrepertoár, gyors helyzetfelismerés, konstruktív helyzetalakítás, erőszakmentes kreatív konfliktusmegoldás, kompetenciahatárok felismerése, mentális egészség, egészség, jó megjelenés

Lisszaboni Stratégia oktatási céljai oktatás és képzés 2010 A munkaterv 13 konkrét célkitűzést fogalmazott meg: a tanárképzés fejlesztése; a tudásalapú társadalomban való boldoguláshoz szükséges készségek fejlesztése; az információs és kommunikációs technológiákhoz való általános hozzáférés biztosítása; a műszaki és tudományos szakokra felvett hallgatók számának növelése; az erőforrások lehető leghatékonyabb felhasználása; nyitott tanulási környezet megteremtése; a tanulás vonzerejének növelése; a társadalmi részvétel, az esélyegyenlőség és a társadalmi kohézió támogatása; az oktatást a vállalati szférához, a kutatás világához és a társadalom egészéhez fűző kapcsolatok szorosabbra fonása; a vállalkozó szellem erősítése; az idegennyelv-tanulás fejlesztése; a mobilitás növelése; az európai országok közötti együttműködés fokozása

„Oktatás és képzés 2010” Stratégiai célok az oktatási és képzési rendszert illetően: minőség és hatékonyság, nyitottság, hozzáférés nemzeti részvétel elemeinek kidolgozása 2003 EU Oktatási Miniszterek Tanácsa 2003: minőségi indikátorok, „mérföldkövek” (benchmarks) viszonyítási pontok elfogadása - hazai iskolaelhagyók aránya nem haladja meg a 10%-ot, - matematika, természettudományos, műszaki felsőfokú végzettséggel rendelkezők számának legalább 15%-al történő emelése; - 22 éves korosztályban felső középfokú iskolai végzettséggel rendelkezők arányának növelése 85%-ra; - alapkészségek közül az olvasási kompetencia fejlesztése; - a munkaképes korúak (25-64 év) arányának az egész életen át tanulás formáiban való növelése 12,5%-ra; - humánerőforrás-befektetések egy főre eső arányának növelése.

Oktatás és képzés 2010 megvalósulása 2007-ben A cél megvalósulására esély kismértékű Elégtelen szövegértés 15 éves korosztály: CÉL:<20% EU: 2000:21,3%, 2007: 24,1% (lány:17,6%, fiú:30,4%) MO: 2000:22,7%, 2007: 20,7% Finno., Íro., Észto. 4-13%, RO, BUL, 50% felett Korai iskolaelhagyók: CÉL: <10% ,18 év EU: 2000:17,6%, 2007: 14,6% MO: 2000:13,8%, 2007: 10,9% Málta, POR., gyenge, Cseho., Lengyelo., Szlovákia jó Érettségi megszerzése: CÉL: >85% ,22 év EU: 2000:77,6%, 2007: 78,1% MO: 2000:83,5%, 2007: 84,0%

Oktatás és képzés 2010 megvalósulása 2007-ben Matematika, reál, technika szakos hallgatók: CÉL: >15% -kal növ. EU: 2000:alap, 2007: 29% lány: 31,6% MO: 2000:alap, 2007: 22,6% lány: 27,9% Élethosszig tartó tanulás (LLL): CÉL: >12,5% ,25-64 év EU: 2000:7,9%, 2007: 9,7%, Nők: 10,6, Férfi: 8,8% MO: 2000:2,9%, 2007: 3,6% Svédo., Dánia, Finno., jó, Románia, Bulgária gyenge

Európai kihívás Európát átfogó Európai Felsőoktatási Térség egységes tudáspiac kialakulása Európa  a globális tudáspiac egyik meghatározó régiója átalakulás katalizátora a Bolognai folyamat Bolognai Nyilatkozat (1999), 29 ország Lisszabon – Európa Tanács oktatási és képzés programja (2000) Prágai Nyilatkozat (2001) Európai Bizottság oktatási és kulturális igazgatósága (2002) pedagógusképzésben képzési szint és tanulmányi idő emelése Berlini Nyilatkozat (2003) Bergeni Nyilatkozat (2005) Londoni Nyilatkozat (2007) Leuveni Nyilatkozat (2009), 46 ország, 20 Európán kívüli

Európai kihívás Európai Felsőoktatási Térség A bolognai folyamat céljai könnyen érthető és összevethető képzési rendszer, európai alkalmazhatóság három cikluson alapuló képzési rendszer, egységes kreditrendszer, oklevélmelléklet, oktatói, kutatói, hallgatói mobilitás, kooperáció az európai minőségbiztosításban, a felsőoktatás európai dimenzióinak támogatása, az egész életen át tartó tanulás támogatása, a hallgatók aktív bevonása, az európai felsőoktatás vonzerejének növelése, az európai felsőoktatási szervezetek együttműködése, Európai felsőoktatás a globális környezetben, szociális dimenzió, esélyegyenlőség, foglalkoztathatóság.

Leuveni nyilatkozat lényege (2009) 2020: kreatív, innovatív, tudásalapú Európa Demográfiai kihívás - tehetség megbecsülése Egész élezten át tartó tanulás (LLL) kiszélesítése Oktatás a köz felelőssége, források biztosítása Szociális dimenzió: méltányos hozzáférés, tanulmányok sikeres befejezése NKKR-EKKR Európai Képesítési Keretrendszer kidolgozása és alkalmazása a tagállamokban (EQF) a végzettségek és képesítések közötti átláthatóság érdekében = 8 referencia szintből álló keretrendszer – közös referencia pontok tanulási eredmények (tudás: knowledge; készségek: skills; kompetenciák (competencies) alapján; 2020: EFT-ben hallgatók 20%-a külföldi részképzés, Erasmus,Erasamus-Mundus, két-, többoldalú együttműködések Karrierutak kiépítése az oktatás területén

LINEÁRIS KÉPZÉSI SZERKEZET 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA (orvos, állatorvos, fogorvos, gyógyszerész, jogász, építész) OSZTATLAN KÉPZÉS 10-12 FÉLÉV szak felsőfokú szakképzés 4 félév 2-5 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS doktori képzés 6 félév MUNKAERŐPIAC

Képzési idők felsőfokú szakképzés: képzési idő 4 félév, az alapképzésbe beszámítható osztott képzés alapképzés – alapfokozat szerezhető („Bachelor”, „baccalaureus”, BA, BSc,): képzési idő legalább 6, legfeljebb 8 félév, mesterképzés – mesterfokozat szerezhető („Master”, „magister”, MA, MSc): képzési idő legalább 2, legfeljebb 4 félév, tanárképzés 5 félév osztatlan, egységes képzés mesterfokozat szerezhető, a képzési idő legalább 10 és legfeljebb 12 félév. doktori képzés - PhD, DLA fokozat, a képzési idő 6 félév.

Pedagógusok képzése és továbbképzése munkacsoport tanári és oktatási pályára készülők felkészítése – felsőfokú képzésben, a kompetenciákat az egész életen át tartó tanulás szempontjai határozzák meg; fejlődés egyének és intézmények kezében legyen partnerségben; mobilitás legyen a szakmai fejlesztés része alapképzésben és továbbképzésben is; európai dimenzió érvényesüljön az alapképzés tantervében; szakmai segítség szükséges a tanárok és oktatók képzéséért felelősöknek.

Többciklusú képzés - tanárképzés többciklusú képzés bevezetése 2006; 103 alapszak, 2009: 400 mesterszak Egy tanári szak, tanári szakképzettségek Képzés : két tanári szakképzettség, pedagógiai karakterű

Új fogalmak a tanárképzésben Tanári szakképzettséget adó mesterképzési szak (tanári szak): mesterfokozatot nyújtó szak, amely a Közoktatási törvény alkalmazási feltételeinek megfelelően az 5-12., ill. 13. évfolyamokon, valamint az OKJ-ben meghatározott szakképzési évfolyamokon tantárgyak oktatására és speciális pedagógiai jellegű feladatok ellátására két tanári szakképzettséget nyújt.

Közismereti tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás általános műveltséget megalapozó szakaszában az 5-12, ill a 13. évfolyamon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség. Szakmai tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában az OKJ-ben meghatározott szakképzési évfolyamokon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség A közismereti, a szakmai és a művészeti nevelés-oktatás speciális területeihez kapcsolódó szakképzettségek

Második tanári szakképzettségek szaktárgyat idegen nyelven oktató tanár (megjelölve az első tanári szakképzettséget)drámapedagógia-tanár múzeumpedagógia-tanár játék- és szabadidő-szervező tanár multikulturális nevelés tanára fogyatékosokrekreációja-tanár inkluzív nevelés tanára család- és gyermekvédő tanár tanulási- és pályatanácsadási-tanár tehetségfejlesztő tanár kollégiumi nevelőtanár pedagógiai értékelés és mérés tanára tantervfejlesztő tanár minőségfejlesztés-tanár andragógus tanár Könyvtárpedagógia-tanár

A PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÚTJAI HÁROM KÉPZÉSI CIKLUSBAN pedagógia Phd Phd képzés pedagógia tanári mesterszak mesterképzés diszciplináris alapszakok tanító, óvódapeda-gógus, gyógypeda-gógia, szakoktató pedagógia alapképzés

Példa MAGYAR ALAPSZAK 1. Az alapszak megnevezése: magyar 2. Az alapszakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA) szakképzettség: magyar alapszakos bölcsész (zárójelben megjelölve a szakirányt) differenciált szakmai ismeret: a) választható szakirányok: drámapedagógia, eszperantó, észt, finn, finnugor, folklorisztika, irodalomtudomány, művelődéstudomány, nyelvmentor, nyelvtechnológia, színháztörténet, ügyvitel, neolatin; b) második szak szakterületi ismeretei.

tanári mesterképzés során Tanárképzés   alap- képzés során mesterképzés során tanári mesterképzés során gyakorlati félév összesen közismereti alapfokozatra épülő szakma 1 110 80 30 120+30 szakma 2 50 ped-pszi 10 40 mesterfokozatra szakma 300 legalább 20 90 legalább 40 főiskolai utáni legalább 60 szakmai tanárképzés egy tanári szakképzett-séggel legalább 180 legalább 30 művészeti tanárképzés egy tanári szakképzett-séggel szakmai mesterfokozatra épülő vagy azzal párhuzamos szak (teljesítettnek vett) 60

Tanárképzés Szakmaspecifikus ismeretkörök: BA: A szak120 kredit + B szak 50 kredit 170 kredit MA: A szak 40 kredit + B szak 40 kredit 80 kredit Tanári felkészítés: BA: 10 kredit MA: 40 kredit Gyakorlat: 30 kredit Összesen: 330 kredit

Tanári mesterszak Képzési terület: pedagógusképzés A képzési idő félévekben és a tanári szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma a képzés különböző formái szerint: 1. A ciklusokra bontott, osztott képzés alapképzési szakjaira épülő tanári szakon a két tanári szakképzettség párhuzamos megszerzésekor: 5 félév, 150 kredit; a szakmai és művészeti tanári szakképzettségek területén a csak egy szakképzettség megszerzésére irányuló képzés esetén: 4 félév, 120 kredit. 2. Mesterfokozatot adó szakon nem tanári szakképzettség megszerzését követően vagy valamely mesterszakkal párhuzamosan felvett tanári szakon: egy tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés esetén: 3 félév, 90 kredit; a művészeti képzési területen – a szakterületi követelményeknek a művészeti mesterszakon történt teljesítése esetén – 2 félév, 60 kredit.

A diplomára épülő tanári szak 1. A főiskolai szintű tanári szakképzettség birtokában a tanári mesterfokozat és a korábbi szakképzettségnek megfeleltethető tanári szakképzettség megszerzése esetén: 3 félév, 90 kredit. 2. Újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben a tanári szakon szerzett mesterfokozat birtokában: 2 félév, 60 kredit; az egyetemi vagy főiskolai szintű tanári szakképzettségtől eltérő tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben: a) egyetemi szintű tanári szakképzettség esetén 2 félév, 60 kredit, b) a főiskolai szintű tanári szakképzettség esetén 3 félév, 90 kredit.

Tanári szak A szabadon választható tantárgyakhoz rendelt kreditek aránya: szakterületi ismeretekhez és a tanári képesítéshez összegyűjtendő kreditek 5 %-a. A szakdolgozathoz rendelhető kreditérték: 5 kredit, amelyhez a szakmai gyakorlat részeként készített, a szakmai gyakorlatot bemutató és feldolgozó portfoliót is mellékelni kell. A szakdolgozat 5 kreditjét a tanári képesítés terhére kell biztosítani, s ha ennek kreditértéke 10 vagy ennél alacsonyabb, a szakdolgozat helyett a portfoliót a szakmai gyakorlat terhére kell elkészíteni. Egy szakdolgozatot kell készíteni két tanári szakképzettség esetén is. Az elméleti és gyakorlati ismeretek vonatkozásában – beleértve a képzés szemináriumi gyakorlatait és a közoktatási intézményben végzett gyakorlatot is – a gyakorlati ismeretek minimális kreditértéke: a teljes képzési időhöz tartozó kreditek 65-70 %-a.

Pedagógia MA bemeneti feltételei: andragógia, pszichológia, szociálpedagógia alapképzési szakok vagy szabad bölcsészet alapképzési szak filozófia szakiránya, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógia

Továbbképzések szükségessége: Szakmai ismeretek elavulása, új ismeretek megjelenése Pedagógiai ismeretek felfrissítése, fejlődésére Oktatási reformok követése Intézményi szolgáltatások bővülése

A továbbképzések tartalama: Fejlesztési továbbképzések Kompenzációs továbbképzések Probléma centrikus továbbképzések

Eredményes, nyugodt tanévet kívánok! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!