Vezetést támogató rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

ADATBÁZISOK.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
Az üzleti informatika alapismeretei
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Képességszintek.
Fekvőbeteg adatbázis szervezés GyógyinfokPirisa Levente.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
3. Az információs rendszerek típusai
DÖNTÉSTÁMOGATÓ RENDSZEREK
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Információs rendszerek Rövid áttekintés
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Készítette: Magyar Orsolya
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Komplex rendszertervezési módszerek
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Operációkutatás eredete
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Szakértők és rendszerek
A szervezeti felépítés definíciója
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Adatbázisrendszerek jövője
Vezetést támogató rendszerek
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
2. Döntéselméleti irányzatok
A döntés, a döntés folyamata
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Webprogramozó tanfolyam
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az információ, mint erőforrás
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Automatikus fizikai tervezési javaslatok XML adatbázisokhoz Balogh Bernadett Kresz Marcell Cseh Tamás.
.NET FRAMEWORK Röviden Krizsán Zoltán 1.0. Tulajdonságok I Rövidebb fejlesztés 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció) 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció)
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Operációkutatás I. 1. előadás
A könyvtári integrált rendszerek statisztikai moduljának használata
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Kontroller.
Előadás másolata:

Vezetést támogató rendszerek Döntés Támogató Rendszerek DTR (DSS)

A döntési folyamat Előkészítés Tervezés Választás (Megvalósítás) feladatmeghatározás és adatgyűjtés Tervezés Választás (Megvalósítás)

Előkészítés (feladatmeg-határozás és adatgyűjtés) Szervezeti célokból kiindulás Üzleti folyamatok vizsgálata Adatgyűjtés Probléma azonosítás, osztályozás, meghatározás

Tervezés Modell kialakítás Választási kritérium (-rendszer) meghatározása Alternatívák generálása

Választás A modell megoldása Érzékenységvizsgálat Legjobb (jó) alternatíva választása Az implementáció megtervezése A kontroll megtervezése

Megvalósítás Sikeres Sikertelen - vissza valamelyik fázisra

A döntéshozatal problémái Az alternatívák száma növekszik A ráfordítható idő csökken Növekvő bizonytalanság és változékonyság

Problémaszerkezet Strukturált Féligstrukturált Nem strukturált programozható Féligstrukturált valamelyik fázis, szakasz, lépés nem strukturált Nem strukturált nem programozható

Strukturált problémamegoldás Probléma definiálás Kategórizálás Modell konstruálás Megoldások keresése Választás

Modell típusok Ikonikus - fizikai méretcsökkentés Analóg - hasonló viselkedésű Matematikai - összefüggésekkel

Matematikai modellek Változók Összefüggések Módszertanok kontroll (független) eredmény (függő) Összefüggések egyenletek egyenlőtlenségek Módszertanok

Modellfajták Normatívak Leírók Kielégítők a leghatékonyabb változat keresése fix ráfordítások mellett a legalacsonyabb költségű változat keresése a megadott hatékonyság mellett a legmagasabb produktivitás keresése, azaz a célok elérése és a ráfordítások aránya optimális Leírók Kielégítők

Modell analízisek Érzékenységi analízis Hatás analízis (What-if) alapadatokból indul ki Cél analízis (goal seeking) a végállapotból indul ki Kombinált

Érzékenységi analízis Az inputok változásának hatása az outputokra Flexibilitás A modell és a valóság viszonyának jobb megértése

Hatás analízis (What-if) Az inputváltozások hatása a megoldásra Egyedi változások Kombinált (szcenáriók)

Cél analízis (goal seeking) Adott eredmény eléréséhez milyen input kombináció kell? Megoldások halmaza Azokon másodlagos célfüggvény

Strukturált problémák modelljei

DSS kialakulása MIS Prediktiv MIS DSS Mi a helyzet? Mi történik, ha ? Milyen alternatíva a legjobb?

A definiálás nehézségei Sok a definíció. Időről-időre változnak. Egy-egy aspektust emelnek ki. Inkább a döntések támogatása fogalmazódik meg, mintsem a DSS maga, mint rendszer

DSS definíció (Finlay) Olyan számítógépes rendszer, amely döntéshozatalhoz nyújt segítséget.

DSS definíció (Keen és Morton) Vezetői döntéshozatal számítógépes támogatása félig strukturált problémák esetén.

DSS definíció (Sprague és Carlson) Interaktív számítógépes rendszer, amely a döntéshozókat segíti strukturálatlan problémáik megoldásában adatok és modellek felhasználásával.

DSS-ek definiálása (Little) Egy DSS olyan, modelleken alapuló eljárások halmaza, amely az adatok feldolgozásához és kiértékeléséhez, a vezetés döntéshozatalához nyújt segítséget.

Tulajdonságai (Little) egyszerű a szerkezete felhasználóbarát felület nagy volumenű adatot igényel és tud kezelni könnyen ellenőrizhető és módosítható fontos kérdésekben teljeskörű rugalmas lekérdezési lehetőség az adatok analitikus, statisztikus elemzése dominál cél az adatok mögött húzódó trendek felderítése nincs adatmódosítás, csak olvasás

DSS-ek definiálása (Alter)

DSS-ek definiálása (Bonczek) kommunikációs rendszer - a felhasználó és a DSS között tudás rendszer - adatok és eljárások gyűjteménye problémamegoldó rendszer - az eljárások alkalmazása az adatokon

DSS definíció (Turban) DSS-ek azok a döntéshozatal folyamán használható számítógépes rendszerek, amelyek a strukturált és kevéssé strukturált feladatok megoldásához is segítséget nyújtanak a beépített döntési szabályok és modellek felhasználásával, s ezeket a felhasználó is módosíthatja, vagy bővítheti. A DSS tehát komplex döntési szituációk megoldásában segít, növelve a döntések hatásosságát.

Döntéstámogató Rendszerek(DTR) Döntéshozókat segítő számítógép-alapú rendszerek, Tartalmaz: Analitikus döntési modelleket Adatbázisok elérését Lehetőséget a nemstrukturált problémák megoldására az adatokkal és modellekkel Cél: Növelni a döntések hatásosságát és hatékonyságát Analízis és prezentáció Adatkezelő rendszer Modellkezelő rendszer Adat-bázis Modell bázis

DSS követelmények I. Végfelhasználói kezelés és interaktivitás Könnyű hozzáférés a megfelelő információkhoz Adatok és az adatok és változók jelentésének magyarázata Döntési modellek Statisztikai, előrejelzési és optimalizálási eszközök Prezentáció (jelentések, grafikák) Alkalmazkodás a növekvő felhasználói igényekhez Hordozhatóság és periféria támogatás Megbízhatóság és teljesítmény

DSS követelmények II. Nemstrukturált és féligstrukturált feladatok megoldásának támogatása Különböző vezetői szintek, egyének és csoportok támogatása Független és összefüggő döntések sorozatának támogatása

DSS követelmények III. A döntési folyamat minden fázisának támogatása Adaptivitás, visszacsatolás Végfelhasználói módosíthatóság Továbbfejlesztési lehetőség Kisérletezési lehetőség a modellekkel Tudásbázis komponensek Kényelmes elemzési és érzékenységi vizsgálatok

DSS célkitűzések 1/3 A vezetők (és a működtető személyzet) döntéshozó képességének növelése több és jobb döntés meghozatalával a megértési, időbeli és közgazdasági korlátokon belül. A döntéshozók produktivitásának növelése A döntéshozatal fázisainak támogatása feladatmeghatározás és adatgyűjtés (pl. releváns információ) tervezés (pl. alternatívák meghatározása ésanalízise) választás (pl. javaslat az alternatívák közüli választáshoz)

DSS célkitűzések 2/3 A döntéshozók lehetőségeinek kiterjesztése. Például: ismeretek gyűjtése (mi a helyzet?) formalizálás (az analízisek és akciók terveit) analízis (mi a helyzet?, mi lehetséges?, mi lesz?) ismeret származtatás probléma felismerés (a probléma egészének és a részproblémáknak a beazonosítása) A döntéshozók segítése nemstrukturált vagy féligstrukturált problémák megoldásakor

DSS célkitűzések 3/3 A problémamegoldás folyamatának megkönnyítése a probléma meghatározása a probléma redukciója részproblémákra a részproblémák megoldása a megoldások kombinálása A döntéshozó tudáskezelő kompetenciájának kiterjesztése, az emberi tudáskezelés számítógép alapú tudáskezeléssel való kiegészítése

DSS hasznok (potenciálisan) 1/2 Függ a DSS természetétől, a döntéshozótól és a döntési helyzettől Növeli a döntéshozók ismeretkezelési lehetőségeit A döntéshozó olyan problémákat is megoldhat, amelyet DSS nélkül meg se kísérelt volna az időráfordítás nagysága és komplexitása miatt Egyszerűbb problémák esetén gyorsabban és megbízhatóbban dolgozhat a döntéshozó DSS-sel

DSS hasznok (potenciálisan) 2/2 Még ha a döntéshozó elé kerülő problémát nem is sikerül a DSS-sel megoldani, de stimulálja a döntéshozó gondolkodását (pl. kiterjesztési kísérletek; analízis; tanácsok; hasonló esetek jelzése) A DSS konstruálás (a döntéshozó részvételével) lehetőséget ad a problématerület új módon való megközelítésére, a döntéshozatal egyes részeinek formalizálására A döntéshozó pozíciójának megerősítése Versenyelőny a megnövekedett belső produktivitás miatt

DSS korlátok nem képes bizonyos emberi gyakorlat/tehetség replikációjára néha túl specifikus (pl. több DSS is szükséges lehet egyetlen döntés meghozatalához - koordinációjuk?) nem mindig illeszkedik a döntéshozó felfogásához nem tudja kiküszöbölni a rossz döntéshozókat korlátos a tudása (milyen a „tanulóképessége“ és mikor elégséges a tudása a döntéshozó számára??) függőségi veszélyek

DSS típusok (Hättenschwiler) – a felhasználó oldaláról passzív a döntési folyamatot segíti, nem tesz javaslatot aktív megoldja a feladatot vagy megoldást ajánl fel kooperatív kölcsönösen változtatják, javítják lépésről lépésre a megoldást

A DSS-ek felhasználása Előfizetői mód - a döntéshozó rendszeresen elkészített jelentéseket vár el a rendszertől, s nem is interaktívan. Hivatalnoki mód - a döntéshozó változó tartalmú jelentéseket készíttet a rendszerrel, de azt offline módon készíti elő. Terminál mód - a döntéshozó interaktívan használja a rendszert kérdés-felelet szekvenciákon keresztül. Közvetítéses mód - a döntéshozó másokon keresztül, stábja erre kijelölt munkatársai közvetítésével használja a rendszert, nem ismerve a megoldás és a rendszer részleteit. Ennek a módszernek az elterjedtsége a vezetők számítástechnikai képzettségének növekedésével, ill. a DSS rendszerek használatának egyszerűsödésével a jövőben csökkeni fog.

Közvetítők DSS asszisztensek - a vezető stábjának a döntéstámogató rendszerekkel való kapcsolattartásra specializálódott tagja, Specialisták - egy-egy üzleti szakterület szakértője, aki a DSS rendszerek segítségével készíti elő szakvéleményét, Szakértők - egy-egy modellezési módszer szakértője, az ő segítségével lehet a speciálisabb modelleket kidolgozni, ill. megoldani

Méret szerinti kategorizálás Vállalati szintű DSS Nagy adattárházakhoz kapcsolódik Csoportos DSS gyakran (GDSS) Speciálisan EIS is lehet Asztali DSS Kis, egyéni rendszer

A DSS-k struktúrája Parancsnyelv (LS) Problémamegoldó rendszer (PSS) Tudás rendszer (KS) Parancsnyelv Információ gyüjtés Probléma meghatározás Modell formalizálás Analízis . . . A problématerületről tárolt információ Döntés hozó Prezentációs rendszer (PS)

Döntéstámogató rendszerek alapelemei Parancsnyelv (LS) Döntéstámogató rendszerek alapelemei Nyelvi lehetőségek Adatbázisok Struktúra definiálás Manipulációk Riportok Modellek Ábrák

Tudás rendszer (KS) 1/2 tudásreprezentációs rendszer, amely tartalmazza cserélhetően a DSS-ek problémamegoldással és kommunikációval kapcsolatos ismereteit semmilyen ismeret sincs kizárva - adatt - problématerület - procedurálisl - felhasználó (viszonylagos) - nyelvi - saját maga - következtetési - prezentációs - felhalmozódó elvileg bármely tudásreprezentáló technika felhasználható

Tudás rendszer (KS) 2/2 Szöveg Adatok Változók Modellek DSS motor Jelentések Grafika Szabályok

Probléma megoldó rendszer (PSS) 1/2 A DSS azon része, amely reagál a felhasználó kérdéseire, és a problémamegoldó folyamatot a megoldás felé vezeti a parancsnyelv egy eleme hatására mozgósítja a tudásbázisát hogy produkáljon egy prezentációt a felhasználó részére, vagy a tudását módosítja a problémamegoldó rendszernek (PSS) tudnia kell kezelni a (KS-ben) tárolt tudást, a parancsnyelvi (LS) elemekre alkalmazni és a prezentációs rendszert (PS) használni a keretrendszer független az LS, PS, KS tartalmától és a PSS dinamikájától

Probléma megoldó rendszer (PSS) 2/2 Támogatja az információ összegyűjtését Támogatja a problémamegoldást Kérdések, hipotézisek és hatások definiálása Támogatja a gazdasági és pénzügyi modellek formalizálását 1. A rendszer megfigyelése 2. Logikai, matematikai modellek kialakítása a megfigyelések megmagyarázására 3. A rendszer viselkedésének előrejelzése 4. A modell helyességének tesztelése A döntési analízis támogatása

Prezentációs Rendszer (PS) Tartalmazza a DSS lehetséges válaszait a PSS határozza meg, hogy mely PS elem szerepel a válaszban lehet táblázatos, szöveges, grafikus, stb.

Speciális DSS típusok 1/3 adatabázis-orientált DSS a KS tartalma: strukturált rekordok (leíró tudás) a PSS tartalmaz adatbázis kontroll rendszert kérdés feldolgozó rendszert átalakítható feldolgozásokat táblázat-orientált DSS a KS tartalma: táblázat file-ok (leíró és procedurális tudás) a PSS végre tud hajtani procedurákat (pl. “what if”, mi a helyzet? analíziseket)

Speciális DSS típusok 2/3 algoritmus-orientált DSS algoritmus - eljárás, amely problémák egy osztályát képes megoldani rögzített megközelítés az algoritmusok részei a PSS-nek az algoritmusok halmaza és az egyes algoritmusok rögzítettek a KS tartalmazza az algoritmusok adathalmazát a KS tartalmazhatja a probléma és a riport formájának leírását flexibilis megközelítés az algoritmusok részei a KS-nek (algoritmuskönyvtár) módosíthatóak, törölhetőek, bővíthetőek egymás után alkalmazhatók (kombinálhatók) a KS tartalmazhatja az adathalmazokat, a probléma leírását, a riport formáját, következtetési formákat a modulok végrehajtásának koordinálására

Speciális DSS típusok 3/3 szöveg-orientált DSS a KS szöveges dokumentumokból áll a PSS tárolást és visszakeresést végez hipertext kiegészítés szabály-orientált DSS a KS szabályhalmazokat és állapotleírásokat tartalmaz a PSS következtető rendszerrel dolgozza fel a szabályokat kombinált DSS amit a döntéshozó igényel a különböző KM technikákból több DSS használatával egy DSS-ben több technika használatával

Interfész stílusok 1/2 A felhasználóknak különböző preferenciáik lehetnek (barátságosság/gyorsaság) A preferenciák változhatnak a feladat a tapasztalatok függvényében Az interfész jelenti a Parancsnyelvi rendszert a Prezentációs rendszert a nyelvi és prezentációs ismereteket a PSS azon részeit, amelyek fogadják a parancsnyelvi (LS) kéréseket és produkálják a prezentációs rendszer (PS) válaszait

Interfész stílusok 2/2 A felhasználó számára az interfész maga a rendszer Adaptálhatónak kell lenni könnyű tanulhatóság kényelmes váltás a feladatok között útmutatás (esetleg felhasználva az eddigi interakciókat) a felhasználónak a teljes kontroll érzetét adni váltás lehetősége az egyes interfész stílusok között Az interfész meghatározhatja a DSS használhatóságát!

Parancsnyelvi rendszerek 1/2 parancs-orientált a procedurálistól a nemprocedurálisig a felhasználónak kell megtanulnia a szótárt és nyelvtant természetes nyelv a rendszer alkalmazkodik a felhasználóhoz probléma a rossz interpretáció esetén Beszéd Az előző kiterjesztése menük útmutatás a lehetséges módszerekhez a felhasználó reagál a felkínált opciókra az LS tartalmaz gombkombinációkat (egér műveleteket, stb.) a különböző utasításokhoz

Parancsnyelvi rendszerek 2/2 űrlapok eligazítja a felhasználót a kitöltésben mezőnként lehet javítani a végleges elküldés előtt az LS tartalmazza a lehetséges bemeneteket kérdés/felelet az űrlap egyszerűsített formája az LS tartalmazza a kérdésekre adható válaszokat direkt manipuláció a rendszer objektumai manipulálhatók az LS tartalmazza a lehetséges akciókat a PS manipulálására gyakran űrlapokkal és grafikus interfésszel kombinálva hibrid

Prezentációs rendszer lehetőségek támogatási üzenetek útmutatások a felhasználó tevékenységével kapcsolatban help szövegek diagnosztika eredmény üzenetek szöveges - szabad - táblázatos - rácsos - űrlap grafikai - karakteres rajzok (plot) - rajzok - képek audio kombinációk

Eszközök és generátorok Specifikus DSS DSS generator DSS eszközök Általános programnyelv

Példa: Szállítási ütemező rendszer Lista az utakról Rendelések Linearis programozási algoritmus Járművek Idő, távolság, költség A döntéshozó választ a lehetséges utak közül

Döntések sorozata Független döntéshozás, független részdöntések sorozata, csoportmunkát követelő döntéshozás (Hackathorn és Keen)

GDSS definíció A Csoportos döntéstámogató rendszer (GDSS=Group Decision Support System) egy olyan számítógép alapú információs rendszer, amely képes nemstrukturált problémák megoldásához segítséget nyújtani döntéshozók együtt dolgozó csoportjának. Egy GDSS-t hardver, szoftver és az alkalmazott módszerek és emberi résztvevők jellemeznek.

GDSS feladatok A csoporttagok szavazatainak, véleményének, modelleredményeinek numerikus és grafikus összegezése. (Nem feltétlenül összeadása - fontos lehet a megoszlás is) A döntési alternatívák közös értékelése, az ötletek anonim gyűjtése, és szelektálása, csoportvezető választás és más konszenzust igénylő akciók lebonyolítása. Az információk összes formájának továbbítása a csoporttagok között ill. információcsere a GDSS rendszer adatbázisával. (Kommunikációs hálózat)

Condorcet paradoxon A: x > y > z B: y > z > x C: z > x > y Arrow féle lehetetlenségi tétel Moderátorok felelőssége

Arrow féle lehetetlenségi tétel Bármik is legyenek egy csoport tagjainak preferenciái, a döntésaggregáló módszernek az összehasonlítandó opciókra vonatkozóan elő kell állítania a csoportos preferencia sorrendet. Ha egy csoport minden tagja az A opciót választja a B opcióval szemben, akkor a csoportnak szintén az A opciót kell preferálnia a B-vel szemben. A csoport preferenciája két opció között kizárólag a csoport tagjainak e két opció közötti választásától függhet. Nincs a csoportban diktátor, azaz olyan valaki, aki mindig érvényesíteni tudja a preferenciáit mások rovására is. Az előző négy feltétel egyszerre nem teljesülhet

Linkek OLAP DSS Web-based Decision Support Systems: http://www.webopedia.com/TERM/O/OLAP.html DSS http://www.webopedia.com/TERM/D/decision_support_system.html Web-based Decision Support Systems: http://www.vanguardsw.com/decisionscript/jupiter/default.htm http://www.exsys.com/Demos/RuleBook/Selector/CellPhone/CellPhoneDemoPage.html http://www.vanguardsw.com/decisionscript/Features.htm http://www.vanguardsw.com/decisionscript/Examples.htm http://www.hipre.hut.fi http://www.exsys.com/Demos/RuleBook/Selector/Dogs/DogSelectorDemoPage.html