A megújuló Felsőoktatási Minőségi Díj tartalmi elemei és koncepciója Molnárné Stadler Katalin 2010. október 28. 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
LB felkészítő: március
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
1 A Calderoni Program és a FEMIP kapcsolódási pontjai - felsőoktatási és minőségfejlesztői szemmel Zellei László főiskolai docens Eötvös József Főiskola.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN Budapest, január 18.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A megújuló Felsőoktatási Minőségi Díj tartalmi elemei és koncepciója Molnárné Stadler Katalin október 28. 1

Főbb témakörök Főbb témakörök A Felsőoktatási Minőségi Díj működési környezete és működési tapasztalatai A Felsőoktatási Minőségi Díj díjrendszer fejlesztésének céljai, és a fejlesztés során figyelembe veendő tapasztalatok A Felsőoktatási Minőségi Díj kritériumrendszerének (modelljének) koncepciója A Felsőoktatási Minőségi Díj menedzselésének, lebonyolításának koncepcionális kérdései 2

1.Célja (1. §): A Kormány Felsőoktatási Minőségi Díjat alapít azoknak a felsőoktatási intézményeknek, illetve szervezeti egységeiknek az elismerésére, amelyek a minőségfejlesztés módszereinek alkalmazásában kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, folyamatos fejlődést mutatnak. 2.A díjat a miniszter évente, júniusban adományozza. 3.A rendelet létrehozza a Felsőoktatási Minőségi Díj és Minőségfejlesztési Bizottságot (FMDB), amelynek feladata évente a díj követelményrendszerének kidolgozása és előterjesztése, értékelő szakértők felkérése, az értékelés eredmé- nyeinek összegzése, a pályázók rangsorolása, javaslattétel a díjazottak körére. 4.A rendelet meghatározza a díj tartalmi kereteit, egzaktul meghatározva annak kritériumait (az EFQM Kiválóság Díjjal összhangban). 5.A rendelet meghatározza a díj paramétereit. 6.A rendelet meghatározza a lebonyolító szervezet (melyet a miniszter jelöl ki) feladatait: lebonyolítás, költségek kezelése, a Bizottság és a szakértők munkájának koordinációja, díjátadás megszervezése, az érintettekkel való kapcsolattartás. 221/2006. (XI.15.) számú Korm. rendelet a Felsőoktatási Minőségi Díjról 3

A Felsőoktatási Minőségi Díj működési környezete és működési tapasztalatai (1) Felsőoktatási Minőségi Díj meghirdetése minden év februárjáig (vegyes időpontokban). Két kategória: Szervezeti egység (SZE), Felsőoktatási intézmény (FOI). FMDB létrehozatala, szakmai felügyelet megvalósítása. Pályázati és értékelési folyamat menedzselése: megosztott a NEFMI (OKM) és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) között. Pályázatértékelést lebonyolító szervezet: OFI. Díj pályázat elkészítéséhez és értékeléséhez egyedüli támpont a Kormányrendelet és a Pályázati Felhívás. Kidolgozott felkészítő konzultáció az előjelentkezést benyújtó intézményeknek, szervezeti egységeknek. 4

Kidolgozott felkészítő konzultáció az értékelésben résztvevő szakértők részére. Kidolgozott értékelési módszertan: 1. szempontok a szöveges és számszerű értékeléshez; 2. értékelési folyamat: független szakértői értékelés; értékelő csoport konszenzus; helyszíni látogatás; FMDB szupervízió; értékelési összefoglalók; csoportvezetői konszenzus; FMDB előterjesztés, miniszteri döntés előkészítése. Kidolgozott értékelési eszközök. Négy elismerési szint: Felsőoktatási Minőségi Díj, Arany-, Ezüst- és Bronz fokozatú Elismerő Oklevél. Forráshiányos működési környezet. A Felsőoktatási Minőségi Díj működési környezete és működési tapasztalatai (2) 5

A Felsőoktatási Minőségi Díj eredményei 6

A Felsőoktatási Minőségi Díj működési környezete és működési tapasztalatai (3) A Felsőoktatási Minőségi Díj díjrendszer nem rendelkezik: Részletesen kidolgozott követelményrendszerrel. Részletesen kidolgozott, a követelményrendszerhez illeszthető és illeszkedő, egységesen alkalmazható értékelési módszertan leírással. Részletesen kidolgozott Pályázati Útmutatóval. Kiszámítható, folyamatosan ismételhető lebonyolítási eljárás- renddel. Részletesen kidolgozott és jóváhagyott, folyamatosan ismételhető fejlesztési folyamattal. 7

Felsőoktatási Minőségi Díj díjrendszer fejlesztési céljai és dimenziói A Felsőoktatási Minőségi Díj – mint szervezeti Kiválóság Díj – díjrendszerének a fejlesztése. A díjrendszer elemek egységes szemléletű és teljes körű megtervezése és kifejlesztése a Felsőoktatási Minőségi Díj sikeres és fenntartható működtetéséhez. 1.FMD kritériumrendszer – Modell – fejlesztés 2.FMD díjműködtetési rendszer fejlesztés 1.FMD eljárásrend és folyamat fejlesztés 2.FMD eszközrendszer fejlesztés 3.FMD szervezet fejlesztés 8

Felsőoktatási Minőségi Díj díjrendszer koncepció célja Az FMD díjrendszer részletes megtervezése: összegzi az egyes díjrendszer elemek fejlesztéséhez szükséges kiindulópontokat, a FEMIP Program keretében megvalósuló konkrét FMD szakmai (tovább)fejlesztési tevékenység alapjául szolgál. 9

Felsőoktatási Minőségi Díj fejlesztése során figyelembe veendő tapasztalatok, összefüggések (1) 1.A fejlesztés peremfeltételei: a 221/2006 sz. Kormányhatározat, FEMIP Megvalósíthatósági Tanulmány. 2.Az FMD működtetés, szervezés 4 éves tapasztalatainak összegzése. 3.Az FMD 2010 pályáztatási és értékelési folyamat értékelése. 4.A jelenleg a felsőoktatás területén létező és működő minőségi díj rendszerekről és modellekről készült nemzetközi kutatás eredményei évi ENQA Sztenderdek és útmutatások a felsőoktatási intézmények (külső és) belső minőségbiztosítása számára. 10

Felsőoktatási Minőségi Díj fejlesztése során figyelembe veendő tapasztalatok, összefüggések (2) 6.A felsőoktatásról szóló CXXXIX. Törvény egyéb, a felsőoktatási intézmények minőségbiztosítási eszköztárára vonatkozó rendelkezései (minőségbiztosítási szabályzat, minőségfejlesztési program). 7.A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság önértékelésre vonatkozó követelményei. 8.Más minőségi díjak létrehozatalának és működtetésének tapasztalatai (pl. Európai Kiválóság Díj, Nemzeti Minőségi Díj, Közoktatás Minőségéért Díj, Magyar Közigazgatási Minőségi Díj). 9.Minőségi Díj nyertes felsőoktatási pályázatok tanulmányozása (pl. Marmara University, Wisconsin University, Stavropol Agrarian University). 11

Felsőoktatási Minőségi Díj fejlesztése során figyelembe veendő tapasztalatok, összefüggések (3) 9.HEFOP program során kifejlesztett minőségfejlesztési, minőség- értékelési, minőségmenedzsment megoldások és tapasztalatok: - UNI EFQM modell; - Minőség-központú irányítási keretrendszer; - EFQM Modell felsőoktatási adaptáció. 10.Nemzetközi (felső)oktatási (minőségi díj) önértékelési modellek / adaptációk tapasztalatai: - Malcom Baldrige Díj Modell oktatási változata, - Sheffield Hallam University EFQM Modell felsőoktatási adaptáció, - TRIS EFQM Modell adaptáció. 11.Egyéb oktatási önértékelési modellek létrehozásának és alkalmazásának tapasztalatai: Szakképzési Önértékelési Modell. 12

A Felsőoktatási Minőségi Díj kritériumrendszerének (modelljének) koncepciója

Koncepcionális kérdések 1.Felsőoktatási sajátosságok érdemi megjelenítése. 1.ENQA beépítése. 2.MAB önértékelési követelmények figyelembevétele. 3.Egy díj önértékelés – több haszon? 4.FOI és SZE. 5.Nyelvezet és érthetőség.

Díj Modell struktúra Maradjon a 9 terület / kritérium (EFQM struktúra), de tartalmi és szerkezeti módosulással: Kormányzás, vezetés, menedzsment (irányítás?) – Governance, leadership, management. Stratégiában erősebb fókusz a céltételezésre, visszamérésre, beavatkozásra. Erősebb humán fókusz – tudásmenedzsment, kompetencia fejlesztés, értékelés, ösztönzés. Alapfolyamatok, szolgáltatások (K+F+I), támogató folyamatok. Társadalmi hatás, felelősség bővítése. Alkritériumok átrendezése. Súlyozás változtatása.

A Felsőoktatási Minőségi Díj menedzselésének, lebonyolításának koncepcionális kérdései

Koncepcionális kérdések 1.Elismerési szintek 2.Jogszabályi környezet 3.Díj folyamat irányítása 4.A díj folyamat ütemezhetősége 5.Támogató környezet 6.Értékelés 7.Döntés 8.Visszacsatolás 9.Fejlesztés

Koncepcionális javaslatok I. 1.Elismerési szintek (+ kimondott határok) 1.Olimpiai rendszer bevált 2.FOI és SZE – de kar, centrum! 3.Jó Gyakorlat elismerése! 4.Tanszékeknek külön? 5.Különdíjak? (pl. legtöbbet fejlődött) 2.Jogszabályi környezet 1.A jelenlegi „dupla szabályozás” (kormányrendelet és kiírás) egyszerűsítése a kiírás javára.

Koncepcionális javaslatok II. 3.A díj folyamat ütemezhetősége. 1.Az érintettek elvárásainak megfelelő STABIL ütemterv – szeptembertől szeptemberig. 5.Támogató környezet – önértékelés és díj 1.Átláthatóság, nyilvánosság! 2.Kiadványok, módszertani segédanyagok. 3.Képzések. 4.WWW adatbázisok (pl. Jó Gyakorlat). 5.Miniszteri presztízs.

Koncepcionális javaslatok III. 6.Értékelés 1.Értékelési módszertan 1.Fókuszban a szervezet értékelés! 2.Egyéni, csoportos, helyszíni logika maradjon! 3.Visszajelzések hasznossága! 2.Értékelők 1.Tényleges képzés! 2.Kompetencia alapú kiválasztás! 3.Összeférhetetlenség! 4.Értékelés, visszacsatolás! 7.Döntés 1.Presztízs kérdés a szakmailag megalapozott döntés! 2.A felhasználói, társadalmi befolyás erősítése!

Koncepcionális javaslatok IV. 8. Visszajelzés - Visszacsatolás 1.Intézmények 2.Értékelők 3.Díj folyamat irányítók 9. Fejlesztés 1.Kisebb lépték 1.Díj folyamat. 2.Támogató környezet. 3.Értékelők képzése. 2.Nagyobb lépték 1.Modell. 2.Értékelési módszertan. 3.Elismerési rendszer.

Köszönöm a figyelmet! 22