Az innováció és tudás beintegrálása a vállalati stratégiába.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A tervezés mint menedzsment funkció
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Tudásalapú vállalatok
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Politikai marketing – kampánystratégiák
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Stratégiai menedzsment
, Gödri István Vállalati versenyképesség A Folyamatos jobbítás kultúrája 2008 június 27 Eger.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Kérdések a második zh-hoz
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Vizsga feladatok (Minta)
Minőség menedzsment 6.előadás
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az utazásszervezés kihívásai TO stratégia / 1 Milyen TO vállalati stratégia tesz ma versenyképessé? 1.NAPRAKÉSZ A világ kihívásainak megfelelő!
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Vállalati stratégia március március március 28.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Marketing alapok Kopcsay László.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
EDUTUS FŐISKOLA EDUTUS FELNŐTTKÉPZÉSI AKADÉMIA
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Szakértő: Prof. Dr. László Dinya - EKE
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
2/18/2018 Marketingterv Név.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Vállalati terv bemutató
Szegedi Tudományegyetem
A piac és a piacgazdaság
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Az innováció és tudás beintegrálása a vállalati stratégiába

Tradicionális szemlélet: a termékek és szolgáltatások pozicionálására irányul (pl. Porsche: drága, egyedi autók gazdag száguldók számára, Kia: költséghatékony autók, A pontból B-be való eljutáshoz) De:a hagyományos szemlélet nem veszi figyelembe a vállalat tudását sem pedig azt, hogy dinamikusan változó környezetben a vállalatoknak újra és újra „definiálniuk kell önmagukat” (ennek egyik eszköze az innováció) Ennél hatékonyabb stratégia: a termék/piac, a tudás (amit tud) és az innováció (ahogyan innovál) összhangba hozása (Mindhárom versenyben elfoglalt pozícióját időről-időre értékelni kell a szervezet és a versenytársak képességeihez viszonyítva) Ez alapján a három tényezőt összhangba kell hozni, ill. újrapozícionálni és harmonizálni

A tudás kategóriái (Zack) Zack a szervezeti tudás feltérképezéséhez, a szervezet tudáspozíciójának felméréséhez az egyes tudásformák elkülönítését, a vállalati stratégiához illeszkedő és a szervezet egyediségét tükröző tudástaxonómiák létrehozását javasolja, attól függően, hogy milyen mértékben támogatja a szervezet versenypozícióját: –Alapvető (A) (az iparágban elterjedt, minden szereplő által ismert) –Magas szintű, fejlett tudás (F) (a versenytársak tudásánál magasabb szintű, vagy azoktól megkülönböztető) –Innovatív tudás (I) (a szabályok megváltoztatására törekvő, iparági vezető, a versenytársaktól erősen megkülönböztető tudás) A tudás feltérképezése alapján a szervezet képes a meglévő tudása és a stratégiája végrehajtásához szükséges tudás közti rés beazonosítására

Teendők: a tudás pozicionálása (a tudás nagyrészt a szervezeti jéghely láthatatlan része) – Gond: a tudásmenedzsmentet operatív kérdésként kezelik, nem pedig stratégiai kérdésként Az innováció pozicionálása

Első lépésben célszerű felvázolni a vállalat tudástérképét. Három tudásszintet különböztetünk meg attól függően, hogy milyen a vállalat, ill. a versenytárs pozíciója (három tudásszint: Alapvető tudás (a minimum), fejlett tudás (versenyképesség), innovatív tudás (vezető pozíció). Ennek alapján ítélhető meg a vállalat stratégiai helyzete. Ezzel összhangban felmérhető, hogy hogy tételesen a működés mely pontjain milyen nagyságú „tudásszakadékkal” kell számolni, és milyen stratégiai követendő a hiányzó tudás megszerzéséhez

A szervezeti tudás térképe Innovátor Vezető Versengő Követő Leszakadó I I FA A F A versenytársak pozíciója A vállalat pozíciója

Tudásversenytársak: Olyan vállalatok is versenytársai lehetnek egymásnak, amelyek a termék/piac pozicionálás szerint nem. Pl. amióta az élelmiszeripari cégek koleszterincsökkentő ételeket értékesítenek a gyógyszeripari cégek versenytársai A tudásversenytársak fenyegetése: rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy azokat a termékeket gyártsák amelyet a vállalat Pl. ha a Polaroid tudásszempontból értékelte volna a versenyt és stratégiáját, akkor megsejthette volna, hogy a következő generációs fényképezőgépeket mikroelektronikai cégek (Sony, Hewlet-Packard) fogják gyártani

A tudásszakadék elemzése Mit kell tudnunk? Mit tehetünk? (S, O) Mit kell tennünk? (W, T) Mit tudunk? TudásszakadékStratégiai szakadék

Az innováció pozicionálás Az innováció területei: legkorszerűbb technológia, új és jobb szolgáltatások, alacsonyabb árak, a piacok és fogyasztók jobb ismerete Belső és külső innováció: Külső: a fogyasztók érzékelik Belső: a szervezeten belüli (pl. új folyamatok és eljárások) Innováció formái még: inkrementális (finomítás), radikális Innováció függ még: elsőként a piacra lépő vállalat (termék vagy technológia orientációjú innováció), korai követő (szolgáltatásközpontú innováció) vagy késői piacra lépő (a nagy volumennel és alacsony árral versenyez, az innováció a működési folyamatok hatékonyságára irányul) Téves innováció: A Polaroid a hagyományos fotozás területén inkrementális módon innovált, de a digitális fotózás területén lett volna szüksége radilális innovációra

Termék/pia c pozíció Innováció -pozíció Tudás- pozíció A tudásunk alapján milyen termék/piac pozíciót tölthetünk be? Milyen tudásra van szükségünk ahhoz, hogy eredményesek legyünk termék/piac pozíciónkban? Milyen innovációs pozíciót tölthetünk be adott termék/piaci pozíciónkkal? Adott innovációs pozíciónkkal milyen termék/piac pozícióval lehetünk eredményesek Adott tudásunk alapján milyen innovációs pozícióval lehetünk eredményesek? Milyen tudásra van szükségünk innovációs tudásunk támogatásához?

Példák: A Buckman Laboratories innovációja (stratégiai átalakulások) 1. fázis: fókusz termék/piac pozíció A leghatékonyabb kémiai anyagok versenyképes árú forgalmazása. Innováció: inkrementális, az új termékek kifejlesztése meglévő vegyipari tudásán alapult. Viszonylag kiszámítható piacon sikeres statégia

2. fázis: Tudásfókusz Élesedő verseny → a termékek tömegáruvá válása, csökkenő profit A vállalat válasza: fókuszváltás (tudásfókusz) Egyedi tudás kifejlesztése (az iparágat a vevőnél jobban megismerték), piacvezető termékek A fizikai termékek helyett a magas hozzáadott értéket jelentő szolgáltatásokra koncentráltak A piaci fókusz szűkebb lett: papíripar, vízkezelés, bőrkikészítés Fókusz: azon a tudáson és innováción amelyek az új termék/piaci szegmens támogatták A tudás komplexebbé, nehezebben másolhatóvá vált A belső, a vegyipari termékekre irányuló innovációról a fókusz a külső, fogyasztó vezérelt szolgáltatásokra került át Szükséges: innovatív kommunikáció, tudásmegosztó folyamatok, a terepen dolgozó technikusokkal való tudásmegosztó folyamatok kiépítése

3. fázis: innováció fókusz (2003-tól) Proaktív stratégia, a versenyelőny alapja: folyamatos innováció A fókusz még mindig a problémamegoldáson, de a fogyasztót is bevonva, a fogyasztótól tanulva (ezt a külső innovációt támogatta a belső innováció, vagyis a szervezeti forma és folyamatok innovációja) (kölcsönös tanulás) Kulcs sikertényező: a kommunikáció és a tudásmegosztás támogatása világszerte működő egységeinél 2 fontos folyamatinnováció: globális munkacsoportok és bizalomépítés, tudásmegosztás