Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése 2008. 11. 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Vélemények a tehetségről
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
E-learning és a multimédia
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
1 A Nyelvi Tesztelés és Értékelés Európai Egyesülete (EALTA)
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A közlekedés legvédtelenebb képviselői -gondolatok a gyermekbiztonságról Dr. Bényi Mária Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
„Mindenről lehet beszélni” bűnmegelőzési modellprojekt 2010.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Közösen a bántalmazás ellen
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése

Röviden az eddigi tevékenységről Working together to make Europe a safer place  Felderítés – olyan magyar programok és gyakorlatok keresése, melyek kapcsolódhatnak az AdRisk céljaihoz  A „Holland módszer” – egy Hollandiában kipróbált módszer tesztelése magyar fiatalokon  Williams Életkészségek – elismert jó gyakorlat a konfliktusok kezelésére és feldolgozására fiataloknak  Új lehetőségek keresése – kérdőíves felmérések lehetséges más módszerek kipróbálására

1. Programok felderítése  Számos program működik Magyarországon, mely a kockázatvállalással van összefüggésben  Ezeket a programokat az alábbi szempontból vizsgáltuk:  Cél (alkohol, drog, mentális egészség stb.)  Korcsoport (3-24 éves korosztály)  Intervenció helye Working together to make Europe a safer place

1. Programok Magyarországon Working together to make Europe a safer place  A vizsgálat során több, mint 70 programot tekintettünk át. Mindegyik elfogadott, működő program.  Speciálisan balesetmegelőzésre egyik sem irányult  14 programot lehet balesetmegelőzéssel kapcsolatba hozni

1. Néhány a programok közül Working together to make Europe a safer place  „Életvezetési ismeretek és készségek” 5-18 évesekkel foglalkozó pedagógusoknak, iskolai védőnőknek, iskolapszichológusoknak, gyermekvédelemmel foglalkozóknak szóló képzés a prevencióról.  „Véleményem szerint …” évesekkel foglalkozó pedagógusoknak, iskolai védőnőknek, nevelőknek szóló képzés a dohányzás megelőzésének lehetőségeiről, az önálló véleményalkotásról, a csoportnyomás legyőzéséről és a döntéshozás lépéseinek elsajátításáról.  Drog prevenció Hét különböző program, különféle korcsoportok számára, tanároknak, kollégiumi nevelőknek, szociális munkásoknak stb.

2. A holland módszer 1.  A holland módszer alapja: olyan videókat keresni az interneten (YouTube, Videa, stb.), melyek erőszakot vagy baleseteket mutatnak be  Például az alábbiak illusztrálására:  Alkohol vagy kábítószerfogyasztás,  Csoportos erőszak,  Önsértés,  webcam szex,  extrém sportok. Working together to make Europe a safer place

2. A holland módszer 2.  A filmek kiscsoportos beszélgetés során kerültek bemutatásra.  Nem hagyományos óra, hanem interaktív formában.  A beszélgetést nem tanár, hanem külsős vezette.  A foglalkozás 2 órán át tartott  Ezután a diákok kérdőíven nyilatkoztak arról, mennyire érezték ezt hasznosnak, és  Mennyire tetszett nekik az alkalom Working together to make Europe a safer place

2. A magyar tesztelés  Első alkalommal Pécsen került kipróbálásra a módszer.  A holland klipek nem mindegyike került felhasználásra, néhányat kivettünk (hegtetoválás)  Helyette viszont egy, az adott helyen és időben nagyon aktuális film került bele (mecseki motorbaleset). Working together to make Europe a safer place

2. Aktuális probléma Working together to make Europe a safer place  2007-ben egy gyorshajtó motoros frontálisan ütközött egy másik motorral a Mecsek útjain, a vétlen szereplő meghalt. A balesetet okozó fél motorjára videokamera volt rögzítve, ami végig vette az egész eseményt.  Aktuális problémák folya- matosan vannak, például a Budapesten egyre el- terjedtebb „tujázás”.

2. Csoportos beszélgetés Working together to make Europe a safer place  Magyarországon 99 tanuló vett részt a felmérésen 4 iskolából. A foglalkozásokat egy, mentális higiénével foglalkozó szociális munkás vezette, az iskola szociális munkásai segítségével és az igazgató engedélyével.  Két csoportban hangfelvétel készült, a kérdőíveket mindenütt kitöltötték.

2. Visszajelzések a diákoktól Working together to make Europe a safer place  A foglalkozások után kérdőívekkel mértük le a módszer hatékonyságát.  A holland mintához képest módosítottunk a kérdőíveken, arra voltunk kíváncsiak, hogy  Mennyire van jelen az adott probléma Magyarországon (3. szint)  Saját környezetükben (2. szint)  És saját életükben (1. szint).  Ezenkívül rákérdeztünk azokra a problémákra, melyek esetleg még foglalkoztatják őket.

2. Eredmények Working together to make Europe a safer place Országosan Környezetükben Saját életükben Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)66,67 58,7342,869,52 lányok (%) 53, ,3316,67 Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)90,4885,7174,60540 lányok (%)93,3366,6763,33700 Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)44,4431,7530,1514,2836,51 lányok (%) 36,6723, ,67

2. Eredmények Working together to make Europe a safer place  Ahol saját maguk vetették fel a témát, a hallani kívánt témák között szerepel az alkohol (esetleg más kontextusban), munkahelyi balesetek, prostitúció, családon belüli erőszak, külföldi munkavállalás.  A módszer várakozáson felül jól működött. A válaszokból kitűnik, mennyire fontos odafigyelni a fiatalok véleményére, és engedni, hogy megismerjék társaik véleményét is.  Számunkra nagyon pozitív volt, hogy a számos, már létező ismeretterjesztő oktatás mellett ezzel valami újat tudtunk számukra kínálni.

3. A Williams Életkészség Program Working together to make Europe a safer place  Tudományosan megalapozott: a Duke Egyetem (Durham, NC, USA) szakemberei által kidolgozott komplex program, több pszichoszociális rizikótényezőre hat  Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását  Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság

3. Miért ezt ajánljuk? Working together to make Europe a safer place  Komplex, tudományosan megalapozott  Stresszkezelő és kommunikációs készségek  Önismeret és tudatosság  Mások viselkedésének jobb megértése  Idő- és költséghatékony

3. Az Életkészségek tréningek struktúrája Working together to make Europe a safer place  Kis csoportok (8-12 fő)  óra tematikája részletesen kidolgozott  Áttekinthető, könnyen megérthető és megjegyezhető alap séma  Fix keretben egyéni tartalom  Segédanyagok: Munkafüzet, diasor  Videó, önsegítő könyv (magyar adaptáció folyamatban)

3. Az Életkészségek tréning módszerei Working together to make Europe a safer place  A mindennapokban – munkahelyen és magánéletben egyaránt - alkalmazható, egyszerűen elsajátítható készségek  Pszichoedukációs bevezetők  Kognitív és viselkedésterápiás technikák  Relaxáció tanulás  Szituációs gyakorlatok  Modelltanulás  Csoport: tükör és élményközösség

3. ÉletKészségek tréning tematikája Working together to make Europe a safer place  Helyzetelemzés  Probléma megfogalmazása  Érzelmek, gondolatok tudatosítása  Célok kitűzése  Döntéshozatal  Feszültséglevezetés  Gondolat átstrukturálás  Gondolat-stop  Figyelem-elterelés  Relaxáció-Meditáció  Akció Készségek  Problémamegoldás  Önérvényesítés  „Nem”-et mondás  Kapcsolatépítő készségek  Figyelmes meghallgatás  Hatékony beszéd  Empátia  Pozitív megnyilvánulások

4. Új lehetőségek keresése Working together to make Europe a safer place  Más módszerek Hollandiából, tesztelés magyar viszonyok között  A holland partner nagyon jó médialehetőségekkel rendelkezik – TV kampányok  Két kampány magyarországi tesztvetítése

4. A „tűzijáték-kampány” Working together to make Europe a safer place  „gerilla-marketing”: nem a TV-ben, hanem interneten publikált, nem néz ki reklámnak – vicces videók, amiket a fiatalok egymás között osztanak meg, mert „poénosak”  Erősen provokatív (iszlám terroristák) – a provokáció az interneten szabadabban működik, mint a TV-n keresztül (kontrollálatlan médium)

4. A „tűzijáték-kampány” magyar visszhangja Working together to make Europe a safer place  50 középiskolás kérdőíves kikérdezése 2 középiskolában  Kérdések iránya: tetszés, provokáció, terjesztés, új ismeretek, az ismeretek alkalmazása  5 fokozatú skálán kellett értékelni  Eredmény: kisebb aktivitás a terjesztésre, viszont sokan néznék meg.  „Tetszési index” 50% körüli, a beszélgetés és folyosói visszhang alapján ennél magasabb is lehet

4. Working together to make Europe a safer place  4. A „tűzijáték-kampány” értékelése

4. A „Split the risk” kampány Working together to make Europe a safer place  A tűzijátéktól teljesen eltérő, professzionális TV szpotok  Alapgondolat: a balesetek elkerüléséhez elég egy tört másodpercben átgondolni, mit akarunk tenni  Dinamikus, agresszív, pörgő filmek, példakép figurák cselekvési sémája szemben a hétköznapi emberekkel

4. A „Split the risk” magyar felmérés Working together to make Europe a safer place  Magyar fiatalok véleménye a kampányfilmről – kérdőíves felmérés 32 fiatallal  Jelenleg a kiértékelés zajlik  A kérdőívek a „Magyar Tolkien Társaság” tagjaival kerültek kitöltésre – az AdRisk célcsoport korosztálya, nagyon eltérő háttérrel – a hasonló civil szervezeteken keresztül eljuthatunk azokhoz a fiatalokhoz, akikhez másként igen nehezen lehet (egyetemisták, fiatal munkavállalók)

További tervek Working together to make Europe a safer place  A „holland módszer” adaptálásra kész, kipróbált – tanfolyamok szervezése iskolai szociális munkásoknak és pszichológusoknak a módszer használatáról  Új anyagok, videók folyamatos keresése és megosztása az AdRisk Toolbox felületén  A WÉK kamasz változatának terjesztése, tanfolyam vezetők képzése a korosztályra kihegyezve  A megvizsgált többi módszer adaptálási lehetőségének felkutatása, az ezekből szerzett tapasztalatok megosztása  További módszerek kutatása és kipróbálása (szlovén életmód weboldal)