Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője
Rehabilitációs szakorvosok és más team tagok képzése
Rehabilitáció és dementia
Peőcz Veronika Béki Andrea
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
A fogyatékosságügy és a védőnői, házi gyermekorvosi ellátás kapcsolata
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A szaktárca korai intervenciót érintő fejlesztései
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
2008. december 10. Látássérült személyek elemi és foglalkozási rehabilitációja programzáró konferencia december 10.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
Gyermekjogok - egy lépés előre
Neonatológia, rehabilitáció
Konszenzus a korai agysérülés kezelésére
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Dr. Békefi Dezső Programtanács Seregélyes
Konszenzus tanácskozás Seregélyes, 2006 május 4. Regionális ellátási organogram: perinatális eredetű kórállapotok, rehabilitációs szükséglettel NIC/PIC.
Dr. Simon Gábor Fejér Megyei Szent György Kórház
Korai hazaadás problémaköre különös tekintettel az újszülöttkori anyagcsere szűrésekre Dr. Mészner Zsófia Országos Gyermekegészségügyi Intézet.
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Integráló iskolák a közoktatásban
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Gerincvelősérültek rehabilitációja Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest október 5. Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest 2015.
Polytraumatizáltak rehabilitációja
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mozgásszervi rehabilitáció
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
Mozgásszervi rehabilitáció
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció Nyuli Krisztina gyógypedagógus Országos Gyermekegészségügyi Intézet Herceghalom 2011. április 26.

„Közös kincsünk a gyermek” Nemzeti Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Program I.cél: Az újszülöttek életminőségének javítása, a koraszülöttek és fejlődési rendellenességgel születettek arányának csökkentése, a túlélési arányok növelése. I/8.A korai fejlesztés és habilitáció kapacitásának fejlesztése... - PIC/NIC-ben fejlődésneurológiában jártas szakemberek. I/14.:A fejlődésneurológiai diagnosztika, terápia módszereit, protokolljait bemutató új típusú oktatási anyag (CD-n) az érintett szakemberek részére - orvosok, gyógypedagógusok, védőnők gyakorlati képzésében a fejlődésneurológiai ismeretek kötelezőek. VIII. cél: Régiónként komplex gyermek-rehabilitációs ellátás kialakítása, a feltételek megteremtése. (ágylétsz., szakember) - DEOEC Orvosi Rehabilitáció és Fizikális Medicina Tanszék – Dr. Vekerdy Zsuzsanna

A gyermek-egészségügyi (orvosi) re/habilitáció A gyermek-egészségügyi (orvosi) rehabilitáció korai életkorban (a funkciózavar felismerését és kivizsgálását követően azonnal) megkezdett és tartósan végzett komplex rehabilitációs tevékenység, amelyben az érzékszervi, idegrendszeri, mozgásszerveket érintő és belszervi károsodások ill. rendellenességek okozta funkcionális zavarok elhárítása, a szövődmények kivédése és terápiája történik. A tevékenység célja a hibás funkciók korrekciója, a komplikációk prevenciója és a fejlődés normális irányba terelése. (A Rehabilitációs Szakmai Kollégium meghatározása)

A gyermek re/habilitáció jellemzői I. A gyermek re/habilitáció minden olyan kórállapotban szükséges, amely fogyatékosságot okoz, amennyiben nemcsak palliatív vagy szupportív kezelés szükséges, és a rehabilitációs perspektíva fennáll. Ezek: - a veleszületett és szerzett idegrendszeri károsodások (beleértve a neuromuscularis betegségeket), - krónikus obstruktív és restriktív légzőszervi betegségek, - traumát, polytraumát követő állapotok, - égés, - végtagfejlődési rendellenességek, - csont-kötőszövet-izületi betegségek, - bizonyos endokrin, nefrológiai és kardiológiai kórképek, - onkológiai ellátást követő állapotok, - transzplantációt követő állapotok, - immundeficiens kórképek, - eddig fel nem sorolt típusú fejlődési rendellenességek.  (A Rehabilitációs Szakmai Kollégium meghatározása)

A gyermek re/habilitáció jellemzői II. A fogyatékosság specifikumának megfelelő állapotfelmérő eszközökön, az ennek megfelelő, adott esetben műszeres kezeléseken és az eredmény felmérés sajátos eszközein kívül a gyermek rehabilitáció sajátossága a szülő aktív bevonása a rehabilitációs team munkájába.* A szakorvosok mellett a különböző terápiás szakemberek részvétele is szükséges: gyógytornász, konduktor, mozgásterapeuta, gyógypedagógus, pszichológus, foglalkoztató terapeuta, dietetikus, szociális munkatárs, szakasszisztens Az életkori sajátosságok miatt a rehabilitációs teamnek lehetőleg legyen pedagógus tagja (óvoda-, v. gyógypedagógus vagy tanár), és a foglalkozás gyermekbarát környezetben történjék. *A Rehabilitációs Szakmai Kollégium meghatározása)

A fogyatékosság megjelenése egyértelmű esetek: veleszületett fejlődési / kromoszóma rendellenességek „rizikó” esetek: koraszülöttek - kp. idegrendszer, légzőszerv, fertőzés, anyagcsere, keringés gyermekkorban kialakuló esetek: traumák, daganatok, gyulladásos betegségek, ... rutin vizsgálat során „véletlenül” felismert esetek védőnők és háziorvosok szerepe!!! (m. levél)

A felismerést követő feladatok Re/habilitációs terv készítése Minél korábban indul a kezelés annál alakíthatóbb, plasztikusabb állapotban képes jó irányba terelni a gyermek hiányzó vagy kóros irányt vett működéseit (koraszülöttek és újszülöttek esetében kiemelkedően fontos!). Speciális terápiák Ortézis / protézis ellátás, fizioterápia, egyéb mozgásterápiák, pszichoterápia, logopédia, gyógyúszás, gyógylovaglás, stb. Átfedések vannak az ambuláns ellátás egészségügyi és pedagógiai tevékenységei között. Nem megoldott az ágazatok koordinálása és egységes finanszírozása, ezért az összekapcsolódások esetlegessé válhatnak. Így előfordulhat pl., hogy az egészségügyi rehabilitáció, mint műtét és a felépülés kísérése megtörténik, de elmarad a további (gyógy)pedagógiai rehabilitáció.

Országos Gyermekegészségügyi Intézet „A pszichomotoros fejlődés zavarainak felismerése és ellátása az alapellátás gyakorlatában” – mód.levél 2004 A gyermek rehabilitáció országos helyzetének felmérése – 2006 Konszenzus konferencia a korai fejlesztésről - 2006 Rehabilitációs adatbázis – 2007 2007 és 2008 évben „ A gyermekrehabilitáció és fejlődéspediátria alapjai” címmel az OGYEI továbbképző tanfolyamot tartott a szakértői bizottságok orvosai, valamint a rehabilitációs szakvizsgára készülő szakorvos jelöltek részére „Szemészeti szűrések gyermekkorban” – módszertani irányelv 2008 „Hallásszűrés gyermekkorban” – módszertani irányelv 2008 „Korai fejlesztés, rehabilitáció”– továbbképzés 2010;2011

Adatbázis A fejlődésmenetükben akadályozott, sérült gyermekek ellátása és rehabilitációja multiszektoriálisan valósul meg: - az egészségügyi - az oktatási - és a szociális szférában Az OGYEI adatbázisa egy olyan országos információs lista, mely az ellátási formák (114) lehető legteljesebb spektrumát tartalmazza. Az adatok az intézmények önbevallásán alapulnak, folyamatosan ellenőrizzük, bővítjük őket. ÚTJELZŐ címmel szórólapok készültek, melyek régiónként és megyénként tartalmazzák a legfontosabb diagnosztizáló és ellátó helyeket, ahová a szülők probléma esetén fordulhatnak. A szórólaphoz a szülők a védőnőkön keresztül juthatnak, illetve honlapunkról letölthetők.

Köszönöm a figyelmet! www.ogyei.hu nyuli@ogyei.hu