Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében 3. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
1. előadás.
Munkaerő és Létszám tervezés
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Teljesítmény-menedzsment
Emberierőforrás-ellátás
Emberi erőforrás menedzsment
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Pepper Rendszerház Zrt.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Munkaerő, foglalkoztatás
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
© 2004 Dankovics-Meuser-Kristóf-Horváth
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
Emberi erőforrás tervezés toborzás, kiválasztás
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Családbarát munkahelyek és települések kialakításának támogatása Milyen értéket kínál a pályázónak a program?
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Toborzás elvi és módszertani kérdései
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz
Kérdések a második zh-hoz
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Készítette: Farkasné Veres Edina
Humán-controlling.
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében 3. előadás

Vázlat  Stratégia és politika a szervezetekben  Humán stratégia, politika  Az emberi erőforrás tervezés *

Stratégiai sikertényezők  Termelés1950  Marketing1960  Stratégiai tervezés1970  Minőség1980  Vevőközpontúság1990  Tudás – Humán tőke2000- * *

Az stratégia részterületei Az üzleti stratégia TermelésMarketingPénzügy Humán erőf. Beruházás *

Az emberi erőforrás kezelésének koncepciói  Költségminimalizálás (a foglalkoztatottak homogén tömeget alkotnak, a munkaerőpiacról bármikor beszerezhetők, fő szempont a gazdaságosság)  Paternalizmus (az alkalmazottakban rejlő lehetőségeket ösztönzők révén lehet mobilizálni)  Emberi erőforrás fejlesztés (az ember sajátos képességekkel és célokkal rendelkező erőforrás, akit a képzés felkínálásával, karriertervezéssel, teljesítményfüggő javadalmazással kell folyamatosan továbbfejleszteni) *

Humánerőforrás menedzsment a Xeroxnál A vállalati stratégia összetevői:  Az ügyfelek elégedettsége és kötődése a vállalathoz  A munkatársak motiváltsága, elégedettsége (az ügyfelek elégedettségének fontos feltétele)  A vállalat piaci részesedésének növelése  A tőkeberuházások megtérülését biztosító jövedelem elérése *

Vezetés Humán erőforrások Folyamatok Ügyfelek Tudás és irányítása és piacok információ Eredmények és teljesítmények A vállalatvezetés modellje a Xeroxnál    *

A humán erőforrások igazgatóságának felelőssége A kollektív és egyéni célok közötti harmónia biztosítása: - hozzájárulás az évenkénti teljesítményértékeléshez - hozzájárulás a vezetői kultúra fejlesztéséhez (munkatársak önállóságának növelése – empowerment) - Információk megosztása, kommunikáció - innovációs programok megvalósítása – a változásokhoz szükséges képzési programok szervezése, lebonyolítása *

Opel Az emberi erőforrás-tervezés folyamata vállalati stratégia központi része Az emberi erőforrás-tervezés folyamata vállalati stratégia központi része Az embereket folyamatosan bevonják a döntésekbe Az embereket folyamatosan bevonják a döntésekbe A dolgozói felmérések eredményei belekerülhetnek az Üzleti Tervbe A dolgozói felmérések eredményei belekerülhetnek az Üzleti Tervbe Az emberek bevonásának kulcsfontosságú területe a folyamatos fejlesztés Az emberek bevonásának kulcsfontosságú területe a folyamatos fejlesztés *

Folyamatos fejlesztés Lépcsőzetes folyamat Lépcsőzetes folyamat Az eredmények értékelése összevontan is elismerésre kerülnek Az eredmények értékelése összevontan is elismerésre kerülnek Elv: „azonnali elismerés a helyszínen” Elv: „azonnali elismerés a helyszínen” „Az embereken múlik minden” „Az embereken múlik minden” *

A humán stratégia 33

Humán politika  Az emberi erőforrás menedzsment tevékenységeinek többsége nem a stratégia, hanem a humán politika kialakítására irányul.  A politika a jövőbeli tevékenység mikéntjének meghatározására irányul. A politika keretet ad a cselekvésekhez, amelyet az egyes emberek saját belátásuk szerint alkalmaznak döntéseik során  Területei: foglalkoztatási feltételek (bér, juttatások, munkaértékelés elvei), a munkaerőbiztosítás elvei. 33

Stratégia, politika, tervezés Misszió Stratégia Politika Tevékenységek Gyakorlat Tervezés 32

Az EEM tevékenység időhorizontjai  Hosszú távú  Középtávú  Rövidtávú Igazodik a tevékenységek tervezésének időhorizontjához, tartalma és módszertana különböző Stratégia, politika kialakítása Munkaerő hiány vagy felesleg kezelése A végrehajtás tervezése, pl. képzés, telj.értékelés, ösztönzés 33

Stratégiától a munkaerőtervezésig Szervezeti stratégiai döntések EE stratégiai döntések Munkaerő- tervezés 35

Stratégiai célok  Milyen gazdálkodási célokat tűzünk ki az EEM területén?  Milyen tudás, személyiségjegyek, magatartás szükséges?  Mit kívánunk a dolgozók számára biztosítani? *

Az emberi erőforrás tervezés folyamata A jelenlegi EE elemzése Jövőbeni EE igények prog- nosztizálása Akcióterv az eltérések meg- szüntetésére 35

Jelenlegi helyzet elemzése, SWOT Belső adottságok  Erősségek  Tapasztalatok  Erős érzelmi kötődés  Gyengeségek  Egyenlősdi a bérrendszerben  Hiányzó nyelvismeret Környezeti hatások  Lehetőségek  Átképzési támogatás  Új munkahelyek  Veszélyek  Új cégek elszívó hatása  Piac csökkenés - elbocsátások 36

Hová kívánunk eljutni? Igények  Minőség pl. - TQM bevezetése  Személyzetbiztosítás -kulcsemberek megtartása  Vállalati kultúra - kommunikáció javítása  Személyzetfejlesztés - kompetenciák fejlesztése  Ösztönzés - teljesítménymérés, -bérezés 36

Eltérések meghatározása, döntés Tervváltozatok összehasonlítása kritériumok alapján Tervváltozatok összehasonlítása kritériumok alapján Eldöntendő kérdések: Eldöntendő kérdések: Mit kell fejleszteni? Mit kell fejleszteni? Mit kell változatlanul hagyni? Mit kell változatlanul hagyni? Mit kell visszafejleszteni? Mit kell visszafejleszteni? 36

A munkaerő-szükséglet meghatározása Befolyásoló tényezők:  Munkafeladat  Munkafolyamat  Munkaeszköz  Az ember  A környezet A szükséges munkaerő mennyiségi és minőségi jellemzőinek meghatározása.

A mennyiségi munkaerő szükséglet meghatározásának módszerei 39-43

Mennyiségi létszám szükséglet A termelésben dolgozók létszáma időnorma teljesítménynorma kiszolgálási norma létszámnorma alapján határozható meg Alkalmazotti létszám meghatározása indirekt meghatározás, statisztikai vagy teljesítmény-összeha- sonlító módszerrel, direkt meghatározás munkatanulmányozás alapján

Minőségi munkaerőszükséglet Jövőbeli munkakörök követelményei és a munkaerő jövőbeli képességei közötti összhang megteremtése. Feltétele: adatok a munkakörökről (elemzés, értékelés) adatok a munkavállalókról: személyzeti információs rendszer (tudás, képességek, gyakorlat) Ismeretek a változásokról 45

Munkaerő kínálat előrejelzése *

Eltérések megszüntetésének eszközei  Toborzás  Kiválasztás  Fejlesztés, képzés  Karriertervezés, utánpótlás-tervezés  Leépítés, elbocsátás *