Konfliktus a szervezetekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Konfliktus és kooperáció
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A nevelés stílusa.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
KONFLIKTUSOK A MUNKAHELYI KÖRNYEZETBEN
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Konfliktus és konfliktuskezelés
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kognitív önszabályozás perspektívája
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Konfliktuskezelés - mediációval
Tanuló szervezet.
Kommunikáció a szervezetben
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
A stratégiai tervezés folyamata
A Mediáció.
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Speciális gyermekvédelem
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
1 Szervezeti viselkedés Konfliktus, mobbing Krajcsák Zoltán
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Teamek, kommunikáció.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Hatalom és szervezeti politika
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Konfliktus a szervezetekben 9. előadás

A konfliktus fogalma A konfliktus egy olyan folyamat eredménye, amelyben valaki úgy érzi, hogy a másik fél egy számára fontos ügy megvalósításában akadályozza. A konfliktus összeegyeztethetetlen különbségeket jelent, ami ellentéthez vezet. A konfliktus egymás ellen irányul, a versengés pedig egy cél egymástól független elérésére.

A konfliktus jellemzői A konfliktus összeegyeztethetetlen különbségeket jelent, ami ellentéthez vezet. A konfliktus szónak pejoratív értelme van A konfliktus a békés változtatás eszköze és ily módon a stabilitás kulcsa is lehet a szervezeten belül. A konfliktusok mentén sarkítottan fejeződnek ki a különböző vélemények, érdekek, és ez sarkallja az embereket, hogy a konfliktus ellenére is megfogalmazzák egymásrautaltságukat és előrevivő megoldásokat keressenek.

A konfliktusok megítélése Hagyományos nézet szerint ártalmas, mert elvonja a menedzser figyelmét a fontos dolgokról, energiát és erőforrást igényel rossz vezetés eredménye Modern irányzat szerint hasznos lehet elősegíti új taktika és stratégia kialakítását megakadályozza a túlzott megelégedettséget és kényelmességet Megszüntetni ! Menedzselni !

A konfliktusok fajtái Termékeny – konstruktív konfliktus (jó konfliktus): mindkét fél számára kielégítően végződik Fejleszti a problémamegoldó tevékenység minőségét Tisztázza a kérdéseket Enyhíti a feszültséget Átláthatóvá teszi a hatalmi viszonyokat Ilyen környezetben a konfliktus szereplői ötleteiket, véleményüket kreatívan tudják kifejezésre juttatni Terméketlen – destruktív konfliktus (rossz konfliktus): olyan konfliktus, amely a másik teljes megsemmisítésére törekszik Egyértelműen rontja a csoport teljesítményét További frusztrációt szül Védekező magatartáshoz vezet A csoport szétesését eredményezheti

A konfliktus szintje Optimális szint Teljesítmény Konfliktus szint magas alacsony Konfliktus szint Optimális szint Túlzott elégedettség Káosz

Konfliktusok okai (Moore) Kapcsolati konfliktusok, amelyeket erős érzelmek, téves észlelések, sztereotípiák, kommunikációs zavarok, sorozatos negatív viselkedések okoznak Értékkonfliktusok, amelyek azon alapulnak, hogy a gondolatokat és a viselkedéseket más kritériumok alapján ítélik meg a szereplők, az elérendő célokhoz eltérő érdekek kapcsolódnak, különböző a szereplők életfelfogása Strukturális konfliktusok, amelyek alapja a források egyenlőtlen elosztása, az egyenlőtlen kontrollálási lehetőségek, az egyenlőtlen hatalmi viszonyok, a földrajzi, fizikai, környezeti tényezők, amelyek gátolják a kooperációt Információs eredetű konfliktusok, amelyek alapja az információhiány, a téves információk, az információ eltérő értelmezése Érdekkonfliktusok, amelyek oka az egymással ténylegesen szemben állók felfogása szerint ellentétben álló érdekek. 2

Konfliktus intenzitás skála Megsemmisítő konfliktus Nincs konfliktus A másik fél megsemmisítésére tett nyílt erőfeszítés Agresszív fizikai támadások Fenyegetések, ultimátumok Nyers szóbeli támadás Mások nyílt számonkérése, felelősségre vonása Kisebb félreértés, egyet nem értés Harmónia

Konfliktusok területei, szintjei Intraperszonális (személyen belüli kívánatos ill. nem kívánatos alternatívák) Interperszonális (személyek közötti együttműködés - önérvényesítés) Csoportközi vagy szervezeti Szervezetek közötti konfliktusok (Társadalmi) 3

Intraperszonális konfliktusok Egymást kizáró célok közüli választás eredménye Két kedvező alternatíva közötti választás: a döntést a célok motiváló ereje határozza meg Két kedvezőtlen alternatíva közötti választás: a személy halogatja a döntést, amíg az egyik kényszerítő ereje ki nem váltja a cselekvést (gyakori a helyzetből való kilépés) Egy kedvező helyzet elérése és egy kedvezőtlen helyzet elkerülése: a cél megvalósítása egyszerre jár kedvező és kedvezőtlen hatásokkal; a megoldást a motivációk erősségbeli különbsége váltja ki.

Szerepkonfliktusok Szerep-kétértelműség: az egyén számára nem világos a vele szemben támasztott elvárás. Személyes szerepkonfliktus: az egyszerre több szerepet is ellátó személy esetében az egyes szerepekkel kapcsolatos elvárások egymással konfliktusban állnak. Szerepvesztés: az egyén szerepét más veszi át. Zavart szerep: az egyén feladatainak ellátásaiba más személy beavatkozik, bizonytalanná téve az egyén szerepének tartalmát

Egyéni konfliktus oldó reakciók Elfojtás: A környezeti normák tiltásai megakadályozzák valamely vágy kiélését. Az egyén próbálja az ezekhez kötődő vágyait nem létezőként kezelni. Ennek hatására a tagadó álláspont viselkedés válik meghatározóvá. Racionalizálás: Az egyén saját viselkedése alátámasztására, magyarázatára ésszerű, vagy annak látszó érveket talál ki, mellyel saját magát próbálja megnyugtatni. Indulatátvitel: Pozitív vagy negatív indulatok olyan személyekre irányítása, akik a konfliktusban nem érdekelt, védtelen vagy semleges személy. Menekülés: A konfliktus formális feloldása, a feszültséget indukáló helyzetből való fizikai eltávolodás. Projekció: A szorongást kiváltó konfliktus alapproblémáit másoknak, általában a külvilágnak tulajdonítja és annak szereplőit ellenségnek tekinti.

Interperszonális konfliktus kezelési stílusok Ken Thomas féle modell 6

Konfliktus kezelési stílusok Kényszerítés, versengés (erőteljesen törekszem saját célom elérésére, és nem vagyok tekintettel a másik fél céljaira) Elkerülés (nem erőltetem saját célomat, de nem kooperálok a másik céljainak elérése érdekében sem) Kompromisszum (engedek saját érdekeimből, de ugyanezt elvárom a másik féltől is) Alkalmazkodás (nem erőltetem saját célomat, viszont kooperálok a másik céljainak elérése érdekében) Közös megoldás (elfogadjuk a másik fél érdekeit, miközben érvényt szerzünk saját érdekeinknek is)

Kényszerítés, versengés Konfliktusos, egymás elleni akciók Ez a stílus hatékony, ha a fennálló helyzetet a következők jellemzik: Gyorsaság, veszélyesség Fontos, kellemetlen akciók A cég számára döntő fontosságú esetek Nem versengő egyénekkel szemben

Elkerülés Kikerülni a másik teréből, feladni, vesztesen elvonulni Ez a stílus hatékony, ha a fennálló helyzetet a következők jellemzik: Vannak más, sokkal fontosabb dolgok Nincs esély az önérvényesítés A saját érdek érvényesítése több gondot okoz, mint előnyt Az információszerzés fontosabb, mint az azonnali döntés

Kompromisszum Megosztani, alkut kötni, igényeket csökkenteni Ez a stílus hatékony, ha a fennálló helyzetet a következők jellemzik: Azonos hatalmú ellenfelek Átmeneti megoldás keresése Azonnal kell elfogadható megoldás

Alkalmazkodás Megadással veszíteni, közeledni a másikhoz, barátilag segíteni Ez a stílus hatékony, ha a fennálló helyzetet a következők jellemzik: Ha tudjuk, hogy mi tévedtünk A másik fél számára sokkal fontosabb a dolog Vesztes helyzetben a veszteség csökkentésére Ha a harmónia és a stabilitás fontos

Kooperáció Problémamegoldás, nézetek ütköztetése Ez a stílus hatékony, ha a fennálló helyzetet a következők jellemzik: Mindkét fél szempontjából fontosabb az ügy, mintsem hogy kompromisszumot köthetnének A cél a tanulás A megoldás csak különböző nézetek ütköztetésével érhető el A kapcsolatnak érzelmi gátjai vannak.

Csoportközi konfliktusok 3 jellegzetes forrása: Személyközi konfliktusok Célkonfliktusok Erőforrás konfliktusok A csoportközi konfliktusok kezelése: Szabályok, folyamatok kialakítása Felsőbb fórumok igénybevétele Határok oldását szolgáló pozíciók Csoportmunka

Facilitáció és mediáció A konfliktuskezelésnek két olyan módszere, amellyel segíteni lehet a konszenzuson alapuló döntések létrejöttét. Facilitáció: egy külső, semleges személy – a facilitátor – segít a csoportnak a döntéshozatalban, a probléma meghatározásában és megoldásában. A facilitátor a döntéshozatal, a problémamegoldás folyamatát teszi hatékonyabbá, a döntést azonban a csoport hozza meg. Fontos, hogy a facilitátor személye mindenki számára elfogadott legyen. Mediáció: erre a módszerre akkor kerül sor, ha a felmerült konfliktusok miatt a vitában résztvevők már nem tudnak kommunikálni egymással. Itt a mediátor feladata kifejezetten a konfliktushelyzet megoldása. Sok feszültség, nehéz helyzet kíséri ezt a folyamatot.

Mobbing ~: Pszichoterror, egy csoportnak vagy egy személynek a gyengébbel szemben tartósan megmutatkozó erőszakos viselkedése. Jellemzője, hogy nem fizikai, hanem lelki, érzelmi agresszió. Jellemzői: Tipikus áldozatok: gyakran cselekvőképtelenek, döntéseikben lassúak, gyámoltalanok, rossz a konfliktuskezelési stratégiájuk – ezt az agresszor felismeri Agresszorok: áldozatukat hibáztatják, lealacsonyítják (a nők kreatívabbak) Mozgatórugó: irigység, hatalomféltés, előnyszerzés, hierarchiában felfelé lépés vágya Lehetséges reakciók: tűrni-hallgatni, visszavágni, kilépni a helyzetből, nevetni rajta, adott munkát nem elvállalni, stb.

Mobbingcselekvények típusai és eredménye Támadás a megnyilatkozás lehetősége ellen: állandó félbeszakítás, állandó kritizálás, rákiabálás Támadás a társadalmi kapcsolatok ellen: nem beszélnek vele, levegőnek nézik, stb. Támadás a társadalmi megbecsülés ellen: pletykák terjesztése, hamis vagy bántó értékelés Támadások a szakmai és életminőség ellen: feladatok hiánya, értelmetlen feladatok, képzettséget meghaladó feladatok a lejáratás céljából Jelei: állandó fáradtság, kedvtelenség, depressziós lehangoltság, szorongásos állapot, testi jelek (gyomorfájdalmak, verejtékezés, alvási zavarok, stb.)

Konfliktusok stimulálása Robbins szerint: Konfliktust okozó helyzetet kell kialakítani, ha túl alacsony a fluktuáció, nincsenek új ötletek, a változással szembeni ellenállás erős, ha az együttműködés fontosabb mint az egyéni kompetenciák. Új, nyitott vezető kinevezése Versengés ösztönzése bérezéssel Átszervezés, rotáció, új kommunikációs csatornák, új belépők - új stílus és értékek

Köszönöm a figyelmet!