Együtt vagy egymás mellett

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

Prof. emeritus, Dr.Dr.hc. Knoll Imre Budapest, február-május
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
A Helyi LEADER Akciócsoportok szerepe a vidék turizmusában
Előadó: Mihály Mariann TDM menedzser TDM szervezetünk működéséről, eddigi munkájáról.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Tudástranszfer egyetemi városokban
„TI SZERETTEK ITT KINN, S MI OTT BENN…”. GYIMES FEJLŐDÉSÉNEK KÉRDÉSE A FOLKLÓRTURIZMUS TÜKRÉBEN. EGY TÖBBSZÖRÖSEN ELLENTMONDÁSOKKAL TERHELT KISTÉRSÉG PROBLÉMÁINAK.
Szatmár-Szatmár Szilvaút
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Válságmenedzsment Magyarországon Mi a leghatékonyabb út?
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Vidékfejlesztés, turizmus és az alkotóházak lehetséges kapcsolata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A vidéki tér sikertényezői
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
„New Hungary” Rural Development Programme A Pannónia Kincse LEADER Egyesület AaAa Nyárádszereda, Pannónia Kincse LEADER Egyesület.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A Körös-menti TDM Egyesület a „Szarvasért” Alapítvány, és a Szarvasi Város-, és Környezetvédő Egyesület megállapodása.
Balaton régió turizmusában
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
„ Az agrárium, a civil szektor és az önkormányzatok szakmai együttműködésének elősegítése a Sárréti kistérségben” LEADER+ Vidékfejlesztési Konferencia.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

Együtt vagy egymás mellett Együtt vagy egymás mellett? Turisztikai piac szerveződése a szatmári térségben Kiss Márta - doktorjelölt Budapesti Corvinus Egyetem 2013.10.25. Szociológiai Doktori Iskola

Kutatási téma, előzmények Kutatás előzményei: MTA-RKK „Aprófalvak és aprófalusiak esélyegyenlőségéért” 2006–2008 c. kutatás résztvevője; ↓ két faluban végzett átfogó kutatás: kérdőíves és interjús módszerekkel; eredmény: „Aprófalvak lépéskényszerben” kötet és digitális tananyag; Miért jó terep Szatmár? → formálódó piac, de 10 éves múlt ↓ később egy bővebb szatmári települési kör: négy település kiemelt vizsgálata (2008-2013) szűkebb téma: turizmus; Sasakawa ösztöndíj 2009-2010 BCE doktorjelölt pályázat 2011-2013 Eredmény: összesen 100 körüli interjúk száma; 368 kérdőív;

Érintett tudományterületek, irodalmak 1. Tájtermelés, márkásítás, hagyományteremtés és „színpadiasítás” elméletek (turizmusirodalom) 2. Kooperációs elméletek, kollektív bricolage (gazdaságszociológia) 3. Rurális terek átértelmezése; új szereplők megjelenése, szerepe (falu- és vidékszociológia/-antropológia) 4. Piacszerveződési elméletek: piac avagy hierarchia? Irodalma (közgazdaságtan)

„A turisztikai látvány konstruált társadalmi termék” - „Tourist gaze” – szakértők alakítják (Urry) Markerek - kijelölik, hogy mit kell megnézni (MacCannell) „kultúra színpadiasul” , az „eredeti reprodukciói megjelennek”; (MacCannell, Cohen) „vidéki tér átértelmeződése”: falu és város határa elmosódik (Mormont, Kovách, Csite, stb.) „Új, vagy felélesztett hagyományok” jelennek meg (Hobsbawn-Ranger); „a turizmus megteremti a vidéket…” (Köstlin); Káli medence: beköltözők hagyományteremtő és tájformáló tevékenysége (Szijártó, Bódi, Pulay, stb.)

Kutatási téma Téma kijelölés: - A turizmus, mint gazdaságszociológiai jelenség vizsgálata - A táj társadalmi megalkotása → tényleges termelési folyamatként való vizsgálata - Kooperáció, mint a sikeres tájformálás legfontosabb eleme: - egy térség turisztikai piacon értékesíthető arculata sajátos, csak kollektív módon létrehozható termék; a szereplők előzetes megállapodását, egymáshoz igazodását, közös normák elfogadását feltételezi;

Kutatási téma Kooperáció típusai: Települési vezetők és szakértők között a térségben Településen belüli szereplők között: 2.1. döntéshozók (polgármester, szakemberek) 2.2. turisztikai szolgáltatók (szállásadók, büfék, éttermek, ajándékosok, stb.) 2.3. lakosok ↓A 3 alcsoport egymás közötti kooperációja is szükséges;

Kollektív bricolage fogalma Turisztikai táj/termék létrehozása két dologban tér el más árutól: A szereplőknek nincsenek előre legyártott terveik, stratégiáik (szemben pl. az autógyártással) 2. A szereplőknek különböző elképzeléseik vannak, egyéni hasznok motiválják őket; ↓ Kollektív cselekvés eredményeként jön létre a termék (táj, hagyomány) → utólag derül ki a szereplők számára is, ha sikeres lett; ↓ Ez a folyamat: kollektív bricolage (Claude Lévi-Strauss és Kuczi T. nyomán)

A kollektív bricolage vizsgálati szintjei 1. Térségi szinten: települési vezetők és a kulturális bróker együttműködése → eredmény: Szatmári Fesztivál 2. Települési szinten: 2.1. Polgármester és lakosok együttműködése → eredmény: Szamosközi Világzenei Fesztivál 2.2. Vállalkozók közötti együttműködés → eredmény: túrbecsei szolgáltatók együttműködései pl. lángos sütés 2.3. Vállalkozók és polgármester együttműködése → eredmény: szatmáregresi polg.mester patrónusként szervezi a turisztikai piacot pl. lekvárértékesítés

1. Térségi szintű kooperáció Településeknek el kell osztani a térségre jellemző markereket; Pl. Szatmári szilva Térségi gasztronómiai fesztivál kitalálása (kulturális bróker által) Települések kapcsolódása, hagyományok kitalálása (együtt a szakértővel) Települési vezetők egyensúlyozása a lakosság és a turisták között → Kinek szól a fesztivál? Mi a cél? Turisták szeméhez igazítják-e a látványt, vagy falunap lesz?

1. Szatmári Fesztivál, a kollektív bricolage terméke A felfutás szakasza – „1. körösök” - alapmag kiválogatódása (szakértő elfogadása) - hagyományok közös kitalálása, „a térségi markerek elkeltek!” A kiteljesedés és túlburjánzás szakasza – „2. körösök” - kimaradók: látják a többiek sikereit, be akarnak lépni → túl sok szereplő, laza kapcsolódás, „erőltetett hagyományok” - falusiak érdekeinek előtérbe helyezése; szakértői koncepciók be nem tartása

1. Szatmári Fesztivál, a kollektív bricolage terméke A megtorpanás és szelekció szakasza – „kiesők”: - a színvonaltalan programok rontják a többi renoméját - „minőségbiztosítás kéne!” - spontán szelekció megy végbe ↓ eredmény: első körösök maradtak bent, akik a „turisták szeméhez igazították” a terméküket; ↓ akik a kollektív bricolage során (szakértők, polgármesterek, lakosok és szolgáltatók) olyan terméket állítottak elő, ami sikeres lett!

2. Településen belüli kooperáció A településeknek is „ki kell találni magukat”, meg kell teremteni imázsukat, hagyományaikat; A szakértők és települési vezetők „vízióit” el kell fogadtatni a lakosokkal, mert: 1. szükség van rájuk a „hagyományok eljátszásához” pl. szilvalekvárfőzés 2 éjszakán át Szatmáregresen, helyi halászati bemutató Túrbecsén 2. ahhoz, hogy a vezető dolgozni tudjon, támogatottságra van szüksége (többség megszerzése, döntések elfogadása)

2. A szamosközi polgármester és lakosai közötti együttműködés Szamosközi Világzenei Fesztivál, mint a kollektív bricolage terméke Budapestről érkező sikeres vállalkozó → polgármester lett Baráti körrel együtt → közösségformáló elképzelések; Eleinte: értetlenség, visszatetszés Pl. fesztiválszervezés: „ki ülne rá egy koszos szénásszekérre?” Később kétirányú összecsiszolódási folyamat: mindenki engedett egy kicsit → kollektív bricolage eredménye: sikeresen működő fesztivál

3. Vállalkozói együttműködések A közvetlenül érintett gazdasági szereplők között is együttműködés szükséges → Kevésbé tudatos formája a kollektív bricolage-nak; Mikro-kooperációk egyéni érdekek mentén; Nem szándékolt következmény: település, mint turisztikai termék (falukép, szolgáltatások, vendégszeretet stb.)

3. Vállalkozói együttműködések A kiegészítő szolgáltatásokat végző vállalkozók maguk képesek együttműködni, és megszervezni a piacot: pl. Túrbecse: közös pályázatok, kiegészítő profilok; eszközök kölcsönadása egymás vendégeinek; stb. Van egy erőskezű szervező, aki összefogja a szereplőket és megszervezi az együttműködést: pl. Szatmáregres: polgármester megszervezi a turisztikai piacot (fesztivál, szállások elosztása, a termékértékesítési csatornák, stb.); ~ patrónus-kliens viszony: a patrónus maga a polgármester

3. Vállalkozói együttműködések Kooperáció: informális szabályok alapján (pl. kenyérlángos sütés megosztása Túrbecsén) Mindig vannak opportunista szereplők: pl. Túrba eresztett szennyvíz ↓ megoldás lehet: társadalmi szelektív ösztönzők: Negatív: kiközösítés, bojkott Pozitív: vendégek átirányítása, kölcsönös termékárusítás, stb. ↓ Kollektív bricolage során létrejön: pl. a Túrbecsei „mikrós” kenyérlángos; „Túrbecsén mindig van szállás”; „a szatmáregresi szilvalekvár jó”