Szocializáció és személyiségfejlődés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Történeti episztemológia
A tanári munka értékelése
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Erkölcsi fejlődés és erkölcsi nevelés
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az osztályfőnöki szerep története
Szocializáció Fogalmak:
Erkölcsi fejlődés és erkölcsi nevelés
A tanulók társas helyzete az iskolában
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei
Szociális tanulás formái
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Dilemmák a növendék felfogása körül (dilemma= tépelődésre való kérdés, nincs abszolút válasz) Ki lehet növendék? Ki a nevelés tárgya? Kit nevelünk? 1.Csak.
A pszichológiai fejlődés
A társas viselkedés pszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia tudományos alapjai
A gyermek erkölcsi fejlődése
A szervezeti problémák kezelése
Együtt egymásért és magunkért
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az emberi tanulás.
Erkölcsi fejlődés iskoláskorban
Az iskolai csoportok sajátosságai
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szocializáció és személyiségfejlődés
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A pedagógus.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Gyermek - pszichoszomatika
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Neveléslélektan Debrecen
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Az erkölcsi fejlődés.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Tájékoztató NGM_AK004.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

Szocializáció és személyiségfejlődés Somogyi Mónika

Vizsgaidőpontok Május 22. 10:00 Június 6. 12:00 Június 19. 10:00

6. alkalom Iskolai szocializáció Erkölcsi szocializáció

Iskolai szocializáció

A befolyásoló forrásai Kényszerítő, büntető erő Jutalmazó erő Legitim erő Vonatkoztatási, referens erő Szakértő erő - Kényszerítő erő (büntetés) - Jutalmazó erő (jutalmazás) - Legitim erő (a diák kötelessége az engedelmesség, a tanár joga a befolyásolás) - Vonatkoztatási erő (a diák azonosul a tanárral) - Szakértő erő (a tanár szakértőként való elfogadása)

A hatékony tanár A csupán hidegen jutalmazó és büntető tanárnak behódolnak diákjai, a vonzó szerepben tetszelgő tanárral azonosulnak, míg a szavahihető tanár értékeit interiorizálják diákjai.

Tanári vezetési stílusok Kurt Lewin (1890-1947) Demokratikus Autokratikus Laissez-faire

Vajon hogyan érzik magukat a gyerekek?

Mely szülői nevelői attitűdöknek feleltethetőek meg a fent említett vezetési stílusok?

Erkölcsi szocializáció

Erkölcsi alapfogalmak Erkölcsi szabályok: az igazságosság és mások jólétének elvein alapuló társas előírások (minden társadalomban) Társadalmi konvenciók: egyes társadalmakra jellemző szabályok (nemi szerepek, iskolai szabályok) Csoportnormák (kiscsoportok) Személyes szabályok (egyének alkotta)

Nucci, 1981 Iskoláskortól ezeket megkülönböztetik, s a súlyosságuk ítéletében az erkölcsiek a legkomolyabban veendők.

Erkölcsi szocializáció elméletei Sigmund Freud, 1900 Jean Piaget, 1969 Lawrence Kohlberg, 1976 Carol Gilligan, 1977

Sigmund Freud Az erkölcs képviselője a személyiségben a felettes-én (superego). Az Ödipusz-konfliktus megoldásaként bekövetkező azonosulással jön létre.

Piaget vizsgálatai - 1 Módszer: klinikai interjú Tárgy: vétség megítélése Ki követett el nagyobb bűnt, aki egy csészét tört el szándékosan (hisztiből), vagy aki véletlenül 20-at?

Piaget vizsgálatai - 2 Módszer: videofilm megtekintése Tárgy: az igazságosságról alkotott fogalom „Egy kisfiú egyedül van otthon a csecsemő kistestvérével. Megeteti, kitakarítja a lakást, majd hazajön az édesanya és minden látható ok nélkül megbünteti.”

Piaget vizsgálatai - 3 Módszer: megfigyelés Tárgy: a társas szabályokról alkotott fogalom

Piaget elmélete 1 A kognitív fejlődés a fizikai és a társas világ megismerésére is hatással van. A szülők kevésbé befolyásolják az erkölcsi szocializációt, mint a kognitív fejlődés. 2-4 évtől: párhuzamos játék önkényes, egocentrikus szabályok

Piaget elmélete 2 5-7 évtől: kötelezően követendő szabályok (abszolút erkölcs, korlátok moralitása) erkölcsi realizmus: a fizikai és erkölcsi törvények keveréke következményetika heteronóm erkölcs

Piaget elmélete 3 10-11 évtől társas konvencióra megváltoztatható szabályok autonóm erkölcs szándéketika később az erkölcs ideologikus értelmezése

Piaget értékelése Még korábban képesek a gyerekek különbséget tenni a társas konvenciók és az erkölcsi előírások között. 7 évesek szerint: ha nem volna szabályellenes a hazugság, a lopás, a verekedés, az önzőség, akkor is rossz volna.

Lawrence Kohlberg elmélete 1 I. szint: prekonvencionális erkölcs 1. szakasz: Büntetésorientáció 2. szakasz: Jutalomorientáció/instrumentális erkölcs/csereelv

Kohlberg elmélete 2 II. szint: konvencionális erkölcs 3. szakasz: Jógyerek-orientáció/kölcsönös személyközi elvárások, viszonyok és személyközi igazodás 4. szakasz: Tekintélyorientáció/társadalmi rendszer és lelkiismeret/rend és fegyelem

Kohlberg elmélete 3 III. szint: posztkonvencionális erkölcs 5. szakasz: Társadalmiszerződés-orientáció/hasznosság és egyéni jogok 6. Szakasz: Etikaielv-orientáció Vizsgálatok: Heinz-dilemma

Kohlberg értékelése Nem egyértelműen bizonyítható a szakaszok egymásutánisága Nem egyértelműen megfeleltethetők a piaget-i kognitív fejlődéselméletnek Valóságos viselkedéssel korrelál-e? Szexista, férfiközpontú

Gilligan elmélete Nemi különbségek vannak az erkölcsi irányultságban: a nők a morális dilemmákban inkább az önzetlenséget, és önfeláldozást részesítik előnyben, szemben a férfiakkal, akik a jogokhoz és szabályokhoz ragaszkodnak.

Kötelező irodalom N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest, 2004. 2. és 4. fejezet

Ajánlott irodalom Cole et al Fejlődéslélektan 9. Fejezet, Osiris Kiadó

Vizsgaidőpontok Május 22. 10:00 Június 6. 12:00 Június 19. 10:00

Szorgalmi feladat Max. 1 oldalas elektronikus formátumú esszé a lényegi fogalmakra, gondolatokra szorítkozva. Cím: A kötődés kialakulásának jelentősége a személyiség fejlődésében. Végső határidő: április 6. Javítási határidő: április 20.

Köszönöm a figyelmet! http://coospace.etr.elte.hu somogyim@mail.datanet.hu Fogadó óra: Kazy 207. csütörtök 13:00-14:30