Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Ajtóstól az Élet kapuján át? Képzeld el, hogy van egy hely…
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Digitális hősök Emblematikus mesefigurák a gyerekek hétköznapi életében Kassay Réka BBTE, Kolozsvár.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Amiért érdemes idejönnöd…
Informális tanulás Horváth H. Attila. Az informális tanulás • „szerteágazó és laza fogalom, amely magába foglal számos különböző tanulási módszert, stílust.
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
gondolatok Automatikus Ne azt nézd ahová estél, hanem azt, hogy hol csúsztál meg.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Nyugdíj.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Beköszöntött az éles WebeC „korszak” Szűcs Attila Készpénzlogisztika Január 30.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
TÉNYLEG CSAK EZ MOTÍVÁL?
B EFOGADÓ MUNKAER Ő PIACI POLITIKÁK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK Krémer Balázs
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Tedd fel a kérdést magadnak: Miután elolvastad a levelet!!!
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
„A barátság egy lélek, amely két testben lakozik.”
a titokban tartott fekete sebész. Dr. HAMILTON NAKI.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
Kutya nélkül élni lehet,de nem érdemes.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM Egyetemi Könyvtár és partnerei pályázata TÁMOP /1. CONTENTA "24 óra" - A minőségi oktatás és hozzáférés támogatása a szegedi.
Üdvözlök mindenkit! A kutyatartással kapcsolatosan szeretnék beszélni.
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
Mi a Szeretet… Zene: Je pense à toi Elôadja: Richard Abel Kattints.
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Tedd fel a kérdést magadnak: “Elfussak ?" Miután elolvastad a levelet!!!
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
Olvasd lassan és csendben!.
Albert Schweizer A nagy titok
A feladatok szerepe Kaposi József.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
" Valami érthetetlen kapcsolat van a barátság és a csillag között.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
Mit tennél, ha te is ilyen helyzetben élnél, mint a képeken látható gyerekek és felnőttek? Gondolkozz el ebben a pár percben, hogy te milyen szerencsés.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Tedd fel a kérdést magadnak: “Elfussak ?" Miután elolvastad ezeket a gondolatokat!
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Barát Müller Péter.
Olvasd lassan és csendben!
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
mint ami mások szerint szükséges!
Az Élet Igéje szeptember.
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Ilyenek voltunk vadak és jók bűnösök közt is ártatlanok….
Első zenés bemutatóm magasröptű gondolatokkal és mandalákkal.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Internet a családban Székely Levente –
A 18 éves korra emelt tankötelezettség és a könnyen lemorzsolódó tanulói csoportok Mártonfi György Budapest november 4.
Gondolatok a barátságról
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11. www.fszk.hu/dobbanto

Miről is lesz szó? Önbecsülés, siker Az iskola mint különleges hely Barátság és tanulás Két kétszáz éves tinédzser Barátságtípusok Kérdések, vita, kitekintés www.fszk.hu/dobbanto

És hol marad Ibiza? www.fszk.hu/dobbanto

Kiindulópontunk A sikerélményekből táplálkozó ÖNBECSÜLÉS, amely megalapozza az eredményes és sikeres munkát. www.fszk.hu/dobbanto

A siker képlete Szenvedély + Vízió Cselekvés /Marilyn King, öttusázó/ www.fszk.hu/dobbanto

Miért különleges hely az iskola? Professzionális lehet intézményként, professzionális lehet pedagógiailag Olyan intézmény, ahol fontos lehet a személyiség, a személyesség Olyan pedagógia, amelyben mindenki lehet sikeres A diákok nem csak tanulni járnak ide www.fszk.hu/dobbanto

Hogyan őrizhető meg ez a különlegesség? Ha egy struktúrában tételeződik a kudarc, akkor ott folyamatosan ‘termelődnek’ a sikertelenek, a kudarcot vallottak. ↕ Szemléleti változás Fogalomváltás Informális kapcsolatok www.fszk.hu/dobbanto

Barátság „A barátság, egy lélek, mely két testben lakozik.” /Arisztotelész/ www.fszk.hu/dobbanto

Barátság és tanulás Az iskola mint intézmény mennyire tud építeni a tanulás folyamatában a baráti kapcsolatokban lévő pozitív energiákra? Az intézményi működés mennyire enged teret az informális viszonylatoknak? www.fszk.hu/dobbanto

Két kétszáz éves tinédzser Közös cél: tenni a hazáért, „egykor nem méltatlan honpolgárrá válni” (1822. 09. 18.) „Valahányszor ítélni kell munkádról akkor sohasem vagy nekem barátom, hanem idegen, olly idegen, mint akármelly magahitten kérkedő író.” (1824. 01. 18.) www.fszk.hu/dobbanto

Reprezentatív felmérés A serdülők erkölcsi szocializációjáról 1998-ban (N=3316) 2004-ben (N=1505) Az első kérdőív: >7500 megjegyzés Sok észrevétel (875) kapcsolódott a barátsághoz. www.fszk.hu/dobbanto

Barátságtípusok Jelszószerű Védő-értékelő Fokozati Remegő Biztos Az 5 típus a tanulói vélemények kb. 90%-át lefedi www.fszk.hu/dobbanto

Jelszószerű „Jóban-rosszban” jelszava Nem érzékelik / nem vesznek tudomást az erkölcsi problémáról a barát cselekvésében Mindegy, mit tett a barát, mellette állnak „A barátomat nem árulom el.” „Én nem vagyok olyan típus, aki beköpi a barátját.” „Soha semmilyen körülmények között nem árulnám el a barátomat.” www.fszk.hu/dobbanto

Védő-értékelő Barátság az elsődleges, de az erkölcsi vonatkozásokat is figyelembe veszi Kifelé véd, befelé értékel Elvárja az erkölcsi szabályok betartását „Azért nem árulom el, mert a barátom, de figyelmeztetem, hogy többet ilyet ne csináljon.” „Nem árulnám be a barátomat, de nagyon leszidnám érte később.” www.fszk.hu/dobbanto

Fokozati Tételez egy implicit rangsort „Legjobb barát” – a fogalom leértékelődött Előbb mérlegelik milyen fokozatú a kapcsolat, utána döntenek az erkölcsi dilemmában Tételez egy implicit rangsort „Attól függ, milyen barát, ha ő a legjobb barátom, biztosan nem árulom el.” „Ha tényleg jó barát, nem köpöm be.” „Attól függ, hogy mennyire régóta és milyen jó barátom.” www.fszk.hu/dobbanto

Remegő Elítéli a normaszegő cselekvést, DE: szemet huny Inkább saját értékrendjével konfrontálódik, mintsem veszélyeztesse a barátságot Nehezen szerzett kapcsolatról lehet szó „Nem mondom meg, hogy ki volt, mert akkor talán nem lesz többé a barátom.” „Mert ha elárulom, akkor tönkretehetek egy jó barátságot.” www.fszk.hu/dobbanto

Biztos Abszolút biztosak önmagukban / barátjukban Meggyőződésük, nem kerülhetnek dilemmába: Ilyen barátjuk nincs; Nem választanak ilyen barátot; Jó barát nem tesz ilyet. „…egyébként egyik barátom sem tenne ilyet.” „…olyan emberrel nem barátkozom, aki ilyet tesz.” „Nem választok lopós barátot.” www.fszk.hu/dobbanto

A barátság ellenére Mind az öt típus számára fontos érték a barátság Jelszószerű: semmiképpen ~ Védő-értékelő: kiélezett helyzetben felmerülhet Fokozati: a ‘legjobb barát’-nál nem ~ Remegő: ha biztosítékot kap, akkor ~ Biztos: igen, mert akkor már nem barátja www.fszk.hu/dobbanto

Kérdések, vita, kitekintés Lehet-e húzóerő a barátság a tanulási folyamatban, ha ilyen sokféle kép él a tizenévesekben? Hogy segíthető a diákok önbecsülése? Hogyan motiválhatunk napjainkban? Kinek a kudarca a kudarc? Fogalomváltás az iskoláról Utazunk Ibizára www.fszk.hu/dobbanto

Irodalom Szekszárdi J., Buda M., Horváth H. A., Simonfalvi I.: A serdülők erkölcsi szocializációja. Útkeresés a labirintusban. Magyar Pedagógia. 2000/4. 473-498. Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet. Akadémiai Kiadó, Universitas Kiadó, Bp., 2004. 1028. Szekszárdi J., Horváth H. A., Simonfalvi I.: Hogyan döntenek a serdülők erkölcsi problémahelyzetekben? Egy kutatás tapasztalataiból. Pedagógusképzés, 2005/4. 37-55. Horváth H. Attila: Lelkiismeret és iskola. Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, 2008. 154. Horváth H. Attila: Diákok a barátságról. /Megjelenés alatt./ www.fszk.hu/dobbanto