Haverok, csajok, tanulás A barátság és a tanulás összefüggései Dr. Horváth H. Attila CSc 2008. szeptember 11. www.fszk.hu/dobbanto
Miről is lesz szó? Önbecsülés, siker Az iskola mint különleges hely Barátság és tanulás Két kétszáz éves tinédzser Barátságtípusok Kérdések, vita, kitekintés www.fszk.hu/dobbanto
És hol marad Ibiza? www.fszk.hu/dobbanto
Kiindulópontunk A sikerélményekből táplálkozó ÖNBECSÜLÉS, amely megalapozza az eredményes és sikeres munkát. www.fszk.hu/dobbanto
A siker képlete Szenvedély + Vízió Cselekvés /Marilyn King, öttusázó/ www.fszk.hu/dobbanto
Miért különleges hely az iskola? Professzionális lehet intézményként, professzionális lehet pedagógiailag Olyan intézmény, ahol fontos lehet a személyiség, a személyesség Olyan pedagógia, amelyben mindenki lehet sikeres A diákok nem csak tanulni járnak ide www.fszk.hu/dobbanto
Hogyan őrizhető meg ez a különlegesség? Ha egy struktúrában tételeződik a kudarc, akkor ott folyamatosan ‘termelődnek’ a sikertelenek, a kudarcot vallottak. ↕ Szemléleti változás Fogalomváltás Informális kapcsolatok www.fszk.hu/dobbanto
Barátság „A barátság, egy lélek, mely két testben lakozik.” /Arisztotelész/ www.fszk.hu/dobbanto
Barátság és tanulás Az iskola mint intézmény mennyire tud építeni a tanulás folyamatában a baráti kapcsolatokban lévő pozitív energiákra? Az intézményi működés mennyire enged teret az informális viszonylatoknak? www.fszk.hu/dobbanto
Két kétszáz éves tinédzser Közös cél: tenni a hazáért, „egykor nem méltatlan honpolgárrá válni” (1822. 09. 18.) „Valahányszor ítélni kell munkádról akkor sohasem vagy nekem barátom, hanem idegen, olly idegen, mint akármelly magahitten kérkedő író.” (1824. 01. 18.) www.fszk.hu/dobbanto
Reprezentatív felmérés A serdülők erkölcsi szocializációjáról 1998-ban (N=3316) 2004-ben (N=1505) Az első kérdőív: >7500 megjegyzés Sok észrevétel (875) kapcsolódott a barátsághoz. www.fszk.hu/dobbanto
Barátságtípusok Jelszószerű Védő-értékelő Fokozati Remegő Biztos Az 5 típus a tanulói vélemények kb. 90%-át lefedi www.fszk.hu/dobbanto
Jelszószerű „Jóban-rosszban” jelszava Nem érzékelik / nem vesznek tudomást az erkölcsi problémáról a barát cselekvésében Mindegy, mit tett a barát, mellette állnak „A barátomat nem árulom el.” „Én nem vagyok olyan típus, aki beköpi a barátját.” „Soha semmilyen körülmények között nem árulnám el a barátomat.” www.fszk.hu/dobbanto
Védő-értékelő Barátság az elsődleges, de az erkölcsi vonatkozásokat is figyelembe veszi Kifelé véd, befelé értékel Elvárja az erkölcsi szabályok betartását „Azért nem árulom el, mert a barátom, de figyelmeztetem, hogy többet ilyet ne csináljon.” „Nem árulnám be a barátomat, de nagyon leszidnám érte később.” www.fszk.hu/dobbanto
Fokozati Tételez egy implicit rangsort „Legjobb barát” – a fogalom leértékelődött Előbb mérlegelik milyen fokozatú a kapcsolat, utána döntenek az erkölcsi dilemmában Tételez egy implicit rangsort „Attól függ, milyen barát, ha ő a legjobb barátom, biztosan nem árulom el.” „Ha tényleg jó barát, nem köpöm be.” „Attól függ, hogy mennyire régóta és milyen jó barátom.” www.fszk.hu/dobbanto
Remegő Elítéli a normaszegő cselekvést, DE: szemet huny Inkább saját értékrendjével konfrontálódik, mintsem veszélyeztesse a barátságot Nehezen szerzett kapcsolatról lehet szó „Nem mondom meg, hogy ki volt, mert akkor talán nem lesz többé a barátom.” „Mert ha elárulom, akkor tönkretehetek egy jó barátságot.” www.fszk.hu/dobbanto
Biztos Abszolút biztosak önmagukban / barátjukban Meggyőződésük, nem kerülhetnek dilemmába: Ilyen barátjuk nincs; Nem választanak ilyen barátot; Jó barát nem tesz ilyet. „…egyébként egyik barátom sem tenne ilyet.” „…olyan emberrel nem barátkozom, aki ilyet tesz.” „Nem választok lopós barátot.” www.fszk.hu/dobbanto
A barátság ellenére Mind az öt típus számára fontos érték a barátság Jelszószerű: semmiképpen ~ Védő-értékelő: kiélezett helyzetben felmerülhet Fokozati: a ‘legjobb barát’-nál nem ~ Remegő: ha biztosítékot kap, akkor ~ Biztos: igen, mert akkor már nem barátja www.fszk.hu/dobbanto
Kérdések, vita, kitekintés Lehet-e húzóerő a barátság a tanulási folyamatban, ha ilyen sokféle kép él a tizenévesekben? Hogy segíthető a diákok önbecsülése? Hogyan motiválhatunk napjainkban? Kinek a kudarca a kudarc? Fogalomváltás az iskoláról Utazunk Ibizára www.fszk.hu/dobbanto
Irodalom Szekszárdi J., Buda M., Horváth H. A., Simonfalvi I.: A serdülők erkölcsi szocializációja. Útkeresés a labirintusban. Magyar Pedagógia. 2000/4. 473-498. Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet. Akadémiai Kiadó, Universitas Kiadó, Bp., 2004. 1028. Szekszárdi J., Horváth H. A., Simonfalvi I.: Hogyan döntenek a serdülők erkölcsi problémahelyzetekben? Egy kutatás tapasztalataiból. Pedagógusképzés, 2005/4. 37-55. Horváth H. Attila: Lelkiismeret és iskola. Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, 2008. 154. Horváth H. Attila: Diákok a barátságról. /Megjelenés alatt./ www.fszk.hu/dobbanto