Segélyezési rendszer átalakítása
Az átalakítás célja és iránya célok: a segélyezettek munkaerőpiaci pozíciójának javítása a segélyezés munka ellen ösztönző hatásának mérséklése a foglalkoztatás növelése a szociális és munkaügyi szolgáltatások együttműködésének erősítése a segélyezettek integrációja érdekében irányok: együttesen érvényesüljön a társadalmi szolidaritás és egyéni felelősség aki képes dolgozni az munkával járuljon hozzá a közteherviseléshez, a minimum szintű ellátást továbbra is biztosítani szükséges az arra rászorulóknak a segítségnyújtás és az együttműködéssel szemben támasztott körülmények, valamint ezekhez kapcsolódó szankciók együttes alkalmazása
Két csoport kialakítása munkaképes korú, de állás és jövedelem nélküli személyek esetén két kategória lesz az eddigi egy (segély) helyett: közfoglalkoztatást pótló juttatásra jogosultak: a rendszeres szociális segélyre nem jogosultak foglalkoztatásban, képzésben illetve munkaerőpiaci programokban vesznek részt a fentiek hiányában folyósítják számukra a juttatást rendszeres szociális segélyezettek: munkára egészségi okok miatt nem képesek 55 év felettiek legalább 3 gyermeket egyedül nevelők önkormányzati rendeletben meghatározott személyi kör
Rendszeres szociális segélyezettek együttműködési kötelezettség: az önkormányzat által kijelölt szervvel, jellemzően a családsegítő szolgálatokkal áll fenn együttműködés célja: képességfejlesztés, életmódformálás önként vállalhatják a foglalkoztatásban való részvételt összege: az eddigi szabályokat kell alkalmazni, vagyis továbbra is a család összetételének figyelembevételével a nyugdíjminimum 90%-ig egészíti ki a család jövedelmét (max. a nettó minimálbér) szankció: a segély megszüntetése együttműködés megszegése esetén (2 éven belül ismételten megszegi) fekete munkavégzés (2. alkalommal 3 hónapos szüneteltetés, 3. alkalommal megszűntetés)
Közfoglalkoztatást pótló juttatásra jogosultak az ellátásra való jogosultság feltétele: közfoglalkoztatásban vagy képzésben való részvétel (35. év alatti általános iskolát nem végzettek esetén speciális szabály) együttműködési kötelezettség: állami foglalkoztatási szervvel (nyilvántartásba vétel és álláskeresési megállapodás megkötése) összege: fix, a család létszámától függetlenül a minimálnyugdíj összegével egyezik meg szankció: juttatásra való jogosultság megszüntetése neki felróható okból törlik az álláskeresők nyilvántartásából a felajánlott munka visszautasítása fekete munkavégzés (azonos a segélyével)
A program megvalósítását segítő további intézkedések egységes foglalkoztatási-szociális adatbázis létrehozása közfoglalkoztatási terv készítése járulékmentesség biztosítása 3 éven keresztül azoknak a munkaadóknak, akik hátrányos helyzetű kistérségben lakó segélyezettet foglalkoztatnak szociális szövetkezetek támogatása foglalkoztatási paktum kistérségi szinten tranzit foglalkoztatás
Finanszírozás a meglévő források átcsoportosítása közfoglalkoztatásra: a segélyre rendelkezésre álló forrás közel 40%-a kerül átcsoportosításra az önkormányzatok által felhasználható közhasznú munka forrása pedig beleolvad a közcélú munkavégzésbe eredmény: a források 50%-a foglalkoztatásra kerül betervezésre az önkormányzatok adminisztrációs terheinek csökkentésére kb. 3 000 fő foglalkoztatásszervező kerül alkalmazásra a munkaerőpiaci program keretből önkormányzati érdekeltség megteremtése az önrészen keresztül: rendszeres szociális segély 10% közfoglalkoztatást pótló juttatás 20% közcélú foglalkoztatás 5%
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!