2. Magyar műhely-vita Budapest, 2007. május 3. – OKM OECD – Recognition of non-formal and informal learning (RNFIL) project 2. Magyar műhely-vita Budapest, 2007. május 3. – OKM A nem formális és informális módon szerzett tudás értékelése és elismerése Tót Éva Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) toteva@ella.hu
Amiről szó lesz Értelmezési keretek Európai minták, tanulságok A magyar országjelentés fő megállapításai Vitakérdések
Gyűjtőnév, eljárások (PLA. LPA, RPL, legújabb: VPL) Értelmezési keretek/1 Gyűjtőnév, eljárások (PLA. LPA, RPL, legújabb: VPL) „Filozófiája” – A tudás-szerzési formák egyenragúsága Társadalmi elismerés intézményesített, kodifikált elismerés Lehetséges funkciók: Egyéni szinten: LLL tanulási stratégiák támogatása Szervezeti szinten: a rejtett tudások felszínre hozása Gazdasági szektorok közötti mozgások megkönnyítése Munkaerőpiaci reintegráció …
Értelmezési keretek/2 A képzés és tanulás módjai a szervezettség foka szerint Formális Nem formális tanulás -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Iskolarendszerű képzés Szervezett képzés Informális képzés INFORMÁLIS TANULÁS – Szocializáció Spontán tanulás
Megközelítések RNFIL a képzési szektorban vs. a munka világában Az értékelés és elismerés szintje egyéni, intézményi, ágazati, ágazatközi, országos Teljes végzettség vagy részképzettség elismerése Speciális csoportokra célzott vs. minél szélesebb körű hozzáférés (p. állampolgári jog) Eszközök: teszt, gyakorlati vizsga, kompetencia-portfólió
Európai kitekintés/1 Élenjárók Franciaország Hollandia Norvégia Jó példa: Portugália Alapkérdés: milyen képzési kultúrába, intézményrendszerbe illeszkedik az értékelés és elismerés
Európai kitekintés/2 Tanulságok A sikeres kísérletek jellemzői: A felnőttkori tanulás kiforrott hagyományai, intézményei Létező szakmai és képzési sztenderdek Moduláris megközelítés A kormányzat határozott szerepvállalása (koncepció alkotás,törvények, szabályok, ösztönzők, együttműködés keretei, finanszírozás) Társadalmi partnerek részvétele és kooperációja. Munkavállalók erős érdekképviselete pl. az értékelésre való jog a kollektív szerződések része) Felhasználói szempontok érvényesülése: információs + támogató szolgáltatások, transzparencia A minőség garanciái pl. az értékelés felülbírálatának lehetősége Az értékelés (és képzés) és elismerés szétválasztása Egyéni ösztönzők és jogosítványok (pl. Norvégiában az értékelés állampolgári jog) A felelősség elosztás és a finanszírozás átláthatósága
A magyar országjelentés/1 Az elemzés főbb területei Milyen intézményes keretek között és milyen módszerek alkalmazásával működik az adott országban az előzetes tudás értékelése és elismerése A közvetlenül vagy közvetve érintett szereplők viszonya a nem formális módon szerzett tudás elismeréséhez (munkaadók, munkavállalók képviselői,a civil szektor szereplői,képzéspolitikai döntéshozók, munkavállalók) A kontextus jellemzői = kedvező feltételei és akadályok a nem formális és informális módon szerzett tudás értékelésének és elismerésének az adott ország már működő képzési rendszerébe integrálódásához Az RNFIL projekt a képzési rendszerre fókuszált, és hangsúlyos témája volt a kredit-transzfer. A munka világa nem volt tárgya az elemzésnek.
A magyar országjelentés/2 Következtetések Az előzetes tudás elismerésének fogalma terjed Magyarországon, de inkább csak a modernizáció igényét tükrözi. A szemlélet nem honosodott meg. Az európai gyakorlat ismerete hézagos, az elvek, eljárások ismerete töredékes. Az oktatási és képzési intézmények nem kívánnak elismerni olyan tanulási aktivitásokat, amelyek a saját programjukon kívül folynak. Gyenge a szereplők igényeinek artikulációja. A PLA eljárás felülről kezdeményezett „bevezetése” (Felnőttképzési törvény 17. paragrafus) „csonka” gyakorlati megvalósítást eredményezett. Néhány „látens”, nem intézményesült megoldás (pl. a felvételi eljárásokban).
A magyar országjelentés/3 Következtetések A társadalmi partnerek bevonásának hiánya Eklektikusság – Importált elemek Szigetszerű innovációk (projektek) Sikeres „szigetek” – ECDL, nyelvvizsgarendszer Top-down kezdeményezés és lokális kísérletek nem találkoznak A tanulók számának növelésében érdekelt képzési intézmények erősödő érdekeltsége
Források a további tájékozódáshoz The Unfinished story of VPL http://eep.ch-q.info/content/downloads/VPL%20-%20The%20Unfinished%20Story%20in%20Europe.pdf A témában talán a legjobb átfogó áttekintés. Tanulmányok a képzési kultúrák és a nem formális tanulás elismerésének kapcsolatáról, az élenjáró európai országok gyakorlatának részletes bemutatásával. European Inventory – Validation of non-formal and informal learning http://www.ecotec.com/europeaninventory Web-site. Ország-leírások, háttérelemzések. Eurobarométer – Lifelong learning: citizens’ views (2003) CEDEFOP Tót (2006) A formális képzésen kívül szerzett tudás és annak elismerése – Az európai gyakorlat tanulsági. NSZI. 45 oldal (az elektronikus elérhetőség egyeztetés alatt) Magyar nézőpontú áttekintés az európai gyakorlatról, részben az Unfinished Story feldolgozása alapján. Tót Éva (2006) A munkavégzéshez kapcsolódó informális tanulás – Kutatás Közben No 273, 70 oldal HP-FKI http://www.hier.iif.hu/hu/kutatas_kozben.php Az OFA által támogatott empirikus hazai terepmunka eredményeinek ismertetése. (60 tanulási életút-interjú feldolgozása).
A vitához Kik lehetnek aktív ágensei a hazai meghonosítás folyamatának? Milyen működő rendszert és megvalósítási folyamatot lehet vízionálni ma? Kapcsolódás lehetősége: más rendszerszintű átalakítási tervekhez, projektekhez (LLL kormánystratégia, NFT II. ) Melyek lehetnek a kulcsintézmények? („telepítés”) Melyek a legfontosabb célcsoportok? (pl. a legképzetlenebbek) Mi lehet a legközelebbi következő lépés?