Referencia intézmények felkészítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Az előminősített referenciaintézményi szerepből adódó gyakorlati feladatok december.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Tanuljunk egymástól, hogy minél jobban taníthassunk” /Eötvös Lóránd/
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Petőfi Sándor Általános Iskola Előminősített r eferencia intézmény Nyitó rendezvény Június 13.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
REFERENCIA-INTÉZMÉNYEK MINŐSÍTÉSI ELJÁRÁSRENDJE
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Tiszafüred, szeptember 25. A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
pedagógiai szakterületű munkatárs
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
intézményi folyamat-szaktanácsadó
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
Újabb kalandba kezdünk …
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A referencia intézmények szerepe a pedagógiai innovációban.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67.  
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Új Magyarország Fejlesztési Terv
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„Bölcs ember nem csak gondolkodik a cselekvésről, hanem cselekszik is
A pályázat megvalósításának kötelező elemei szolgáltatói szempontból
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Új tanulásszervezési módszerek Dózsa György Általános Iskola.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Szakrendszerű Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Barcsák Marianna - KPSZTI
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Referencia intézmények felkészítése Hatásos módszerek a kompetencia alapú oktatásban Ózd: 2009. 11. 19. Eger: 2009. 11. 20. Salgótarján: 2009. 11. 23.

Mottó „Ha valamire meg akarlak tanítani, azzal segítek legjobban, ha olyan tapasztalatokkal veszlek körül, amelyekből fölépülhet alakuló tudásod vagy képességed. Ha eléggé jól teszem a dolgomat, az a benyomásod lesz, hogy az egészet te magad csináltad.” (Péter Kline: Zseninek születtünk)

Referencia intézmények A TÁMOP 3.1.4. nyertes intézmények feladata, hogy komplex, innovatív, újszerű fejlesztési tartalmakat adaptáljanak Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Példaértékű mintákon kell megtapasztalniuk az óvodai, iskolai munkában honosított sikeres gyakorlatot

Referencia intézmény: definíció Egyedi Más intézmények számára is példaértékű Működésében koherens, Gyermekközpontú pedagógiai, szervezeti innovációval, gyakorlattal rendelkezik Gyakorlatát képes publikálni, átadni

Referencia intézmény:alap feltételek Befogadó, egyéni fejlődést biztosító pedagógiai módszereket alkalmaz Alkalmazza a kompetencia alapú oktatás tartalmait, módszereit Munkakultúráját nyitott oktatási környezet jellemzi Az intézmény vezetése és a tantestület egyaránt elkötelezett

Referencia intézmény:alap feltételek Önfejlesztő, önértékelő IKT eszközöket és módszereket alkalmaz Szervezeti kultúrájára jellemző a team munka, a pedagógusok között horizontális és vertikális együttműködés Fenntartói nyilatkozat biztosítja a referenciai-intézményi működés lehetőségét Szolgáltatásaiban vállalja a továbbképzés, mentorálás, hospitálás, szupervízió feladatait

Referencia intézmény:alap feltételek Az értéklistából legalább 3-ra igen a válasz Kooperativitás Integrációs gyakorlat Differenciálás Értékelés új formái

Referencia intézmény típusok IKT alkalmazásban példaértékű intézmény Pedagógiai integráció/befogadó gyakorlat Kompetencia alapú oktatási programot alkalmazó Reformpedagógiák képviselője Saját fejlesztésű alternatív program szerint működő intézmény Altruista iskola (kieső gyerekekkel foglalkozó hátránykompenzáló, második esély iskolái) Tehetséggondozási programmal dolgozó intézmény/”tehetségpont”

Referencia intézmény típusok Komprehenzív elv, egységes program EGYMI az integráció szolgálatában Kistérségi együttműködésben mintaadó Művészeti nevelési műveltségterületen kompetencia alapú programot megvalósító Ökoiskolai/óvodai programmal dolgozó intézmény Múzeumpedagógiai program alapján dolgozik Felsőoktatási gyakorlóhely, mely a TÁMOP innovációban minta-közvetítő

Hatásos módszerek: Tantárgy tömbösítés Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább 5-10-15%-a mértékéig. Tantárgytömbösítés a tanórák ciklikus megszervezésének rendje, melyben adott tantárgy, adott műveltségi terület, adott félévre számított tanórai foglalkozásait nem egyenletesen, minden tanítási hétre elosztva , hanem ciklikusan egy-egy időszakra összevonva szervezik meg.

Tantárgytömbösítés Célja: A tananyag ne tagolódjon szét A tanulók figyelme, érdeklődése tartósan egy-egy területre koncentrálódjon Különböző megközelítés, változatos eszközök az elsajátításban

Példa egy osztályra 5-6. évfolyam: Heti kötelező óraszám 22,5, (évi 832,5) ha az intézmény 25%-ban vállalta a nem szakrendszerű oktatást, akkor a heti szakrendszerű oktatás 17 óra, ez évi 629 óra. 7-8. évfolyam: Heti kötelező óraszám 25, évi 925 óra.

Tantárgytömbösítés Követelményei a tanítási ciklusoknak legalább két hetenként kell váltaniuk egymást, a tantárgytömbösítésbe bevont tantárgyak, műveltségi területek, tanítási óráinak legalább két egymást követő tanítási napra kell esniük, a tanítási napok közül az egyiken legalább három, a másikon legalább kettő a tantárgytömbösítésbe bevont tanítási órának kell lennie, az egy tanítási napon szervezett tanítási órákat egymást követően, egymáshoz kapcsolódóan kell megtartani.

Pályázati magyarázat A tantárgytömbösítés végrehajtásában az iskoláknak nagyfokú szabadsága van. A megadott időkeret( 5-10-15 %) a megadott tanítási ciklus (legalább két hét) az elvárt minimum. Ha az időkeretet teljesítik, az egymást követő órákat megszervezik, akkor az iskola dönti el, hogy a szakrendszerű oktatás melyik évfolyamán, melyik osztályokba vezeti be a tantárgytömbösített oktatást. Lehet három hetes, négy hetes ciklus is

Mire kell figyelni a tantárgytömbösítés megszervezésekor A tanulók heti óraszámára A pedagógusok kötelező óraszámára A pedagógusok túlórakeretére A tanítási időkeretre A tantárgy éves óraszámára A tantárgyfelosztásra A bevont és nem bevont osztályok órarendjére A tanítás minőségére

Hatásos módszerek:Moduláris oktatás Követelmény: Legalább egy moduláris oktatási program megszervezése (pl. egészséges életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, érzelmi-erkölcsi nevelés stb. témakörben) tanévenként Jellemzője: A tananyag modulokba történő rendezés szerinti átadása, melyben az egyes modulok cserélhetőek

Moduláris oktatás A modulok a tanítási óránál nagyobb, de a tananyag egészénél kisebb tanítási egységek A tananyag önállóan kezelhető, flexibilis, cserélhető része A sorrend és a mennyiség a pedagógiai szükségletekhez igazodhat Helyi tanterv Modulleírás: a feldolgozás menete, módszerei, tanulói tevékenységek, eszközök Értékelés: külön vagy tantárgy, tantárgyak részeként Beszámítást az évfolyam sikeres elvégzésébe

Hatásos módszerek Műveltségterület tantárgyi bontás nélkül Követelmény: legalább egy műveltségterület Ember és társadalom: Történelem, társadalmi ismeretek, állampolgári és gazdasági ismeretek Ember és természet: természetismeret, fizika, kémia, biológia és egészségtan Művészetek: ének-zene, tánc és dráma, vizuális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret

Hatásos módszerek: Projektoktatás Követelmény: legalább egy három hetet meghaladó projekt szervezése Projekt: Összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma Projektmódszer: sajátos tanulási egység, középpontjában egy probléma áll Feladat: a probléma lehető legtöbb vonatkozásának, összefüggéseinek a feltárása

Projektoktatás Tanulási-tanítási stratégia Feloldja a hagyományos osztály és tanórakeretet Végeredménye egy bemutatható produktum Szakaszai: Témaválasztás, tervkészítés, adatgyűjtés A téma feldolgozása A produktum létrehozása Bemutatás, nyilvánosság Értékelés, korrekció Projektzárás

Hatásos módszerek: Témahét Követelmény: legalább egy témahét Jellemzői: Adott héten az iskola vagy bizonyos csoportjai ugyanazzal a témával foglalkoznak. Komplex elsajátítási forma egy tárgykörben Iskolai és iskolán kívüli helyszínek Rugalmas időkeretek

A pedagógusok szerepe Pozitív tanulási légkört alakít ki Megtanít tanulni Együttműködik más szakos kollégáival Iskolában is tud gondolkodni Tapasztalatcserékre jár A tanulót partnernek tekinti Felhasználja a tanulók tapasztalatait A diákkultúrára, a tanulók világára is épít Egyéni és társas tanulási helyzetekre egyaránt lehetőséget ad

„Akár elhiszed, hogy képes vagy rá, akár nem - igazad lesz…”

Köszönöm a figyelmet! közoktatási szakértő Szabó Gyuláné Telefon: 20 433 0829 vagy 70 3151296 E-mail: gyuz@parisat.hu

Fogadónap protokollja Intézmény referencia típusa Feladat, tevékenység Felelős Módszer Eszköz, erőforrás Időtartam Elvárt eredmény