Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

A gyermeki rajzfejlődés főbb szakaszai
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
PLASZTIKAI ÁBRÁZOLÁS ÓVODÁSKORBAN
Első előadás.
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Metszetek.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Harmadik előadás fóliái
A MŰSZAKI RAJZKÉSZÍTÉS SZABÁLYAI
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
„leegyszerűsített tudáskészlet”
Jelmondat: „Semmi sem lehet elég tökéletes.”. Érzelmei:  zsenijelölt.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
GÉPELEMEK EGYSZERÜSÍTETT ÁBRÁZOLÁSA
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Az animáció nem más, mint egymás után levetített képkocka sorozat. Ezek a képkockák kis mértékben térnek el egymástól. Ezáltal az élettelen bábok, rajzok,
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Az óvodáskorú gyermek.
 A túlvilág egy megosztott világ tartozéka: evilág és túlvilág – együtt képezik az egészet. Érintkezési pontjuk az ember világa. Mintha mi lennénk a.
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
Nyolcadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
RENDEZETT VETÜLETEK.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
A évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A nyelv, mint jelrendszer
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
1. Anya – gyermek kapcsolat
2. előadás.
Folyadékok és gázok mechanikája
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
A személyiség fejlődése Dr. Mester Dolli 2015.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
A könnyen érthető kommunikáció az önérvényesítők szemszögéből
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás, mely közvetlenül a szerepjátékot követi                                                       

általános rajzfejlődési szakaszok Az általános fejlődéslélektani és a rajzfejlődési szakaszok összevetése szakaszok fejlődéslélektani általános rajzfejlődési szakaszok életkor években csecsemőkor firkakorszak 1 kisgyermekkor 2 3 4 óvodáskor Képzeletszerű rajzolás, vagy intellektuális realizmus 5 6 7 kisiskolás kor 8 9 10 11 prepubertás kor jelenségszerű ábrázolás, vagy szemléleti realizmus 12 13 pubertáskor 14 15 Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana

SÉMÁK KIALAKULÁSA ÉS AZ ŐSFORMÁK: 3 éves kor: Én-tudat kialakulása → zárt firka biztos rajzi kivitelezése. Firkaformák megmerevedése →zárt firka gépies rajzolgatása → mikromozgás-sorok készségszintű begyakorlása ( motorikus emlékezet szerepe). A rajzmozgás funkcióöröme lassan gyengül, a mozgás korábbi nagy érzelmi feszültségszintje csökken, a gyermek intellektuális erői előtérbe kerülhetnek. → A körfirkából lassan kibontakozik az emberi alak!

(pl. minden szárnyas állat „pipi”) Ős-sémák Alapja egy belső modell, amelyen az érzelmileg legfontosabb, legpreferáltabb elemek szerepelnek (Ős-fogalmak) (pl. minden szárnyas állat „pipi”) ↓ differenciálódás 4-5-6 éves gyermek: a sémába fantáziaszinten sok mindent belelát, az egyszerűen kivitelezett rajzhoz érzelmekben gazdag dús fantázia-szövevény csatlakozik. 5 éves korra a grafikusan letisztult sémák, mint jelek és az ahhoz kapcsolódó jelentések szilárddá válnak → felismerhető, összetéveszthetetlen

*A SÉMA olyan merev leképezési forma, amelynek igen erőteljesek, állandóak és hangsúlyozottak a kontúrvonalai, típusszerűen és kétdimenziós ábrázolásban jelenik meg, s a tárgycsoport (ház-, fasémák stb.), illetve az ember- és állatábrázolások minden tagja nagyjából azonos képet mutat. *(Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana)

3-6 év ábrázolási jellegzetességei: Az óvodáskorú gyermek percepciója, tárgyszemlélete GLOBÁLIS és SZINKRETIKUS ↓ 3-6 év ábrázolási jellegzetességei: aránytalanság az érintkezés, bennfoglalás adekvát ábrázolására való képtelenség az irányok gyakran véletlenszerűek ↑↑↑ JUXTAPOZÍCIÓ

transzparencia (átlátszóság, röntgenrajzok) A gyermeki tapasztalat szintézisbe kerül a látott jelenséggel. több szempontú ábrázolás

szubjektív arányok, emocionálisan felnagyított részletek szubjektív színhasználat színautomatizmus (a színeket kiegészítő párjaikkal alkalmazzák) díszítési vágy zsúfoltság ( hitelesség igénye, horror vacui) antropomorfizálás sűrítés

Ez a korszak a biztos vonalhúzás periódusa: a gyermek nem javítja saját rajzát. Ganatyev: „metszet módszer” A gyermek azt rajzolja amit TUD, nem pedig azt, amit lát → IDEOVIZUÁLIS ÁBRÁZOLÁS (Wallon) → INTELLEKZUÁLIS REALIZMUS (Luquet)