Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Kik azok a siketek?.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Gyermekkori görcsállapotok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Gyermekkori beszédhibák és kezelésük
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
A beszéd.
Hirschberg Jenő, Hacki Tamás, Mészáros Krisztina Budapest
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Immunrendszer Betegségei.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Gyermekkori pszichopatológia
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Cochlearis implantátum
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A borderline személyiségzavar
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
A sajátos nevelési igényű tanulók
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A gége és a hangszalag betegségei Halasi-Bata Linda Logopédus
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben

A beszédzavarok ok szerinti felosztása organikus eredetű beszédzavarok (pl. a hangképző szervek organikus hibája, hallássérülés, idegrendszeri zavarok) funkcionális beszédzavarok (pl. autizmus) pszichés eredetű beszédzavarok (pl. pszichogén afónia) környezeti tényezők okozta beszédzavarok (pl. ingerszegény környezet)

Autizmus Olyan rendkívül összetett viselkedési zavar, amelynek vezető tünete a nyelv, illetőleg a beszéd változóan korlátozott használata (szituáció-, személyfüggő kommunikáció) A gesztusnyelv használata sok esetben akkor is működik, amikor a gyermek a verbális kommunikációt visszautasítja Fiatal gyermeknél nehéz differenciálni a diszfáziát és az autizmust

Elektív mutizmus Az ebben szenvedő gyermek visszautasítja a beszédet Kiválasztott személyekkel vagy helyzetben vagy időpontban kommunikál Gyakoriak a pszichés kísérő tünetek A gyermek beszédprodukciója és beszédmegértése egyébként ép

A beszédzavarok folyamatműködés szerinti felosztása a zöngeképzés zavarai a beszédprodukció zavarai a beszédészlelés zavarai a beszédmegértés zavarai a beszédindulás zavarai

A zöngeképzés és a hangszínezet zavarai Mutatio prolongata: a hangképző szervek változásának lelassulása Rekedtség: a hangszalag-rezgés zavara és a levegő örvénylése, illetőleg az ennek következtében kialakuló zörej (okai: gégehurut, külső izgató ingerhatások, a hangszalagok izom eredetű mozgászavarai, bénulások, a hangképzés túlerőltetése)

A zöngeképzés és a hangszínezet zavarai Pszichogén afónia: a hangadásnak neurotikus alapon kialakult zavara Orrhangzós beszéd: lágyszájpad-elégtelenség, hasadék fennállása Nyelőcsőbeszéd: a gége eltávolítása után Depressziós, mániás beteg

A beszédprodukció zavarai Hangképzési zavarok: pöszeség Agrammatizmus: a kívánt nyelvi formák, illetőleg a szabályok téves alkalmazása

A beszédprodukció zavarai A beszédfolyamat zavarai: Dadogás: felborul a normál beszédhez szükséges mozgások koordinációja, s ezt görcsszerű jelenségek kísérik. Kialakulása neurológiai, illetőleg pszichés okra vezethető vissza (klónusos és tónusos dadogás Hadarás: nem egyszerűen gyors vagy felgyorsult beszéd. Jellemző a hangok és szótagok részleges képzése vagy elnyelése, kihagyása, torzítása Pattogás, leppegés

A beszédészlelés és beszédmegértés zavarai A beszédészlelés akusztikai, fonetikai és fonológiai zavara A szeriális észlelés zavara A transzformációs észlelés zavara A beszédhang-megkülönböztetés zavara A beszédritmus észlelésének zavara A vizuális észlelés zavara (ajakmozgás) A mondatértés és a szövegértés zavara

Életkor szerinti felosztás Gyermekkori beszédhibák (többsége anyanyelv-elsajátítási zavar) Felnőttkori beszédhibák (a már kialakult beszédmechanizmus hibás működése) Időskori (a gerontológia pszicholingvisztikai ága foglalkozik vele)

A beszédzavarok felosztása a keletkezés körülményeit tekintve veleszületett zavarok (pl. fejlődési diszfázia) szerzett beszédzavarok (pl. afázia)

Diszfázia Ha a normális kezdethez képest (lányok két, fiúk két és fél éves kora)a kisgyermek késést mutat a beszéd indulásában, akkor fejlődési diszfáziáról, azaz megkésett beszédfejlődésről beszélünk A gyermek mindaddig diszfáziásnak tekintendő, amíg mind a beszédprodukciója, mind a beszédfeldolgozása el nem éri az életkori szintet (hangsúlyozottan motoros vagy percepciós diszfázia)

A beszéd késésének okai Örökletes sajátosság Neurológiai zavar Mentális retardáció Agyi károsodás Ingerszegény környezet

A nem vagy alig beszélő 3-4 évesek anyanyelvi szintje Artikulációs teljesítményük alig 5%-uknál felel meg az életkorukban elvárt teljesítménynek Mintegy 75%-uknál enyhe fokú, vezetéses típusú hallászavar áll fenn Beszédészlelési készségük döntő többségüknél elmaradott Kétharmaduknak a szövegértése bizonytalan

A diszfázia további jellemzői A megkésett beszédfejlődésű gyermekek mintegy 70%-a fiú Egy részük beszédindulása spontán megtörténik Más részüknek a beszéde csak szakember bevonásával indul

A diszfázia későbbi kihatásai Mind a produkció, mind a beszédészlelés és beszédmegértés súlyos elmaradásokat mutathat Gyér szókincs Az artikulációs hibák időszaka elhúzódik Grammatikai szerkezetek elsajátításának zavara

A diszfázia későbbi kihatásai Az anyanyelv-elsajátítás éveket is késhet: négy-, öt-, hatéves korban is megkezdődhet Az ilyen mértékű beszédkésés azonban már nehezen korrigálható (vö. biológiai sorompó) Az elmaradások kihatnak az írott nyelv elsajátítására, befolyásolhatják a gyermek általános kognitív fejlődését is

Afázia Szerzett beszédzavar Az agy meghatározott területeinek sérülése (agyvérzés, embóliák, trombózisok, körülírt sérülések) Ép intellektus A pszicholingvisztika az afáziát nyelvi, illetőleg beszédjelenségként kezeli, a neurolingvisztika pedig az agyi történés és az afázia jelensége között igyekszik egyértelmű megfeleléseket találni

Afáziatípusok (klasszikus felosztás) Broca-afázia Wernicke-afázia Anómikus (amnesztikus) afázia Globális afázia

Broca-afázia (motoros afázia) A beteg spontán beszéde súlyosan zavart, nem folyamatos, feltűnően lassú Sok az artikulációs helyettesítés A beszéd prozódiai megszerkesztettségének zavara Nehézségek az artikulációval agrammatizmus

Wernicke-afázia (szenzoros afázia) Elvész az emlékkép a szavak szimbolikus jelentéséről, noha a beteg hallása és beszédészlelése kifogástalan A beszédprodukció általában nem érintett A hallás utáni beszédmegértés súlyos zavarokat mutat Az olvasásértés is érintett, csaknem működésképtelen A figyelem és a memória is jelentősen zavart

Anómikus (amnesztikus) afázia Fő jellemzője a beteg szótalálási nehézsége (főként a főneveket érinti) A beteg képtelen emlékezetében tartani a szósorok jelentését

Globális afázia Csaknem valamennyi nyelvi készség olyan súlyosan érintett, hogy a beteg nemritkán alig tesztelhető

Alexia, agráfia Az írott nyelv használatának szintje különféleképpen lehet érintett az egyes afáziatípusokban Külön vizsgálják az olvasás képtelenségét és az írás képtelenségét

A leggyakrabban használt tesztek az alábbi funkciók működését vizsgálják: A spontán beszéd minősége A hallás utáni beszédmegértés A hallás utáni beszédismétlés Spontán írás Hangos olvasás Az írott szöveg verbális meghangosítása

Nagyothallás Lehet veleszületett, de kialakulhat bármely életkorban Lehet vezetéses típusú vagy idegi eredetű, illetve kevert típusú

A nagyothalló kommunikációjának sikeressége az alábbi tényezőktől függ: A hallásromlás mértéke, típusa A hallássérülés felfedezésének időpontja Prelingvális vagy posztlingvális halláskárosodás-e A hallás elvesztésének vagy csökkenésének oka A nagyothalló pszichés alkata, személyiségfejlődése Az adott családi háttér A hallásnevelés kezdeti időpontja és folyamatossága

A korai vagy veleszületett halláskárosodás befolyásolja a gyermek beszédprodukcióját A beszédhangok kiejtése torzzá válik, egy részük hiányozhat A beszédprozódia bizonytalan, beszédük monoton jellegű A hangerő nehezen szabályozható, a hangsúlyozás sokszor hibás, a beszédtempó lassú Agrammatizmus, szegényes szókincs

A siketek jelnyelve A természetes jelek alapján jött létre Az elvont fogalmak jelölésére, az igeragozás pontos kifejezésére is tartalmaz jelet (nemcsak lexémákat, hanem grammatikai formákat is tartalmaznak)

A magyar ujj abc (daktilológia)