A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Óvoda.
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Napocska Napköziotthon
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Nevelési módszerek.
A szövegértés tanítása II.
Motiváltság elérésében
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
EDZÉSTERVEZÉS.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz
„GYEREKCENTRIKUS, JÓL KIVITELEZETT. GRATULÁLUNK AZ ELŐADÁSHOZ ÉS A LEBONYOLÍTÁSHOZ IS. A GYEREKEKNEK NAGYON ÉLMÉNYDÚS VOLT. SZÍVESEN LÁTJUK A TÁRSULATOT.
Jegyzetkészítés 5/17.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az üzletek operatív működtetése
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
KRE-AKTÍV motivációs projekt
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott MÓDSZEREK                                                       

A vizuális nevelési módszer : a gyermekek vizuális képzeteinek, vizuális képességeinek alakítása, gazdagítása érdekében végzett tervszerű pedagógiai tevékenység A RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZI MUNKA TEVÉKENYSÉGEK SORÁN ALKALMAZOTT MÓDSZEREK: SZEMLÉLTETÉS BEMUTATÁS MAGYARÁZAT BESZÉLGETÉS ELBESZÉLÉS, MESÉLÉS GYAKORLÁS ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS

Főbb jellemzők: A MÓDSZEREKET A GYERMEK ÉRZELMI AKTIVITÁSÁRA KELL ALAPOZNI ELEMZÉSEKET, ÖSSZEHASONLÍTÁSOKAT, ÁLTALÁNOSÍTÁSOKAT JÁTÉKOSAN VÉGEZTETJÜK A MÓDSZER MEGVÁLASZTÁSA FÜGG: a TÉMÁTÓL a MUNKAKERETTŐL életkori sajátosságoktól

1. SZEMLÉLTETÉS Vizuális képzetállomány, vizuális szemlélet, szándékos megfigyelés képessége, esztétikai érzékenység alakítása Mindig más módszerekkel együtt alkalmazzuk! A szemléltetés motiválás is egyben, ha az vonzó, esztétikus, izgalmas ( → önkéntelen figyelem) A valóságot kell szemléltetni, vagy a valóság egy szeletét Tárgyak Részletek jelenség Szemléltetés közben alkalmazzuk a magyarázat módszerét Életkornak megfelelően csak néhány lényeges vizuális jegyre hívjuk fel a figyelmet (forma, szín, arány stb.)

A SZEMLÉLTETÉS TÖRTÉNHET: Előzetesen Közvetlenül a tevékenység alatt A SZEMLÉLTETÉS LEGYEN: felfedező jellegű sokoldalú ( több érzékszerv bevonásával) jól látható → méret, megvilágítás, elhelyezés (szemmagasság figyelembevétele)

2. BEMUTATÁS A bemutatás, magyarázathoz kötött szemléltetés, mellyel az eszközök használatát, a munkafolyamat lépéseit, részletmegoldást teszünk szemléletessé, érthetővé ALKALMAZZUK: Új eszközök, új technikák bevezetésénél Tárgyak készítésekor Díszítések kivitelezésénél → elsősorban BARKÁCSOLÁS, KÉZIMUNKA és DÍSZÍTŐ JELLEGŰ munkakeretekben

NINCS KÖZVETLEN SZEMLÉLTETÉS és BEMUTATÁS ! EMLÉKEZET UTÁNI és ELKÉPZELÉS UTÁNI munkakeretben NINCS KÖZVETLEN SZEMLÉLTETÉS és BEMUTATÁS ! A BEMUTATÁS SORÁN LÁTTATNI KELL A NEHÉZSÉGEKET IS! CÉL: ÁTSEGÍTENI A GYERMEKET AZ ÁLTALUNK MÁR ISMERT AKADÁLYOKON → az óvópedagógusnak előzetesen technikai próbát kell végezni, ugyanazzal az anyaggal és ugyanazzal a technikával, amelyikkel a gyerekek fognak dolgozni!

3. MAGYARÁZAT A SZEMLÉLTETÉSSEL ÉS A BEMUTATÁSSAL EGYIDŐBEN , AZZAL ÖSSZHANGBAN ALKALMAZZUK Új anyagok, eszközök, új technikák bevezetésekor Új fogalmak tisztázása esetén Tárgy készítésekor Csak RITKÁN és RÖVID IDEIG alkalmazzuk, figyelembe véve az ÉLETKORT és az ELŐZETES ISMERETEKET! A magyarázat legyen EGYSZERŰ, VILÁGOS, LÉNYEGRETÖRŐ KÉPSZERŰ!

Az ábrázolandó tárgy vagy téma kibontására irányuló módszer 4. BESZÉLGETÉS Az ábrázolandó tárgy vagy téma kibontására irányuló módszer Minden korcsoportban, minden munkakeretben alkalmazzuk. Tartalmát a téma határozza meg. Az óvópedagógusnak jól megfogalmazott kérdésekkel kell irányítani a beszélgetést → a későbbi alkotás szempontjából fontos momentumokat járja körül Legyen gondolkodtató, építsen a gyerekek aktivitására

5. ELBESZÉLÉS és MESÉLÉS Képzelet megindító legyen! → belső képek, fantázia Élményként hasson! → érzelmek (Sok jelzőt, hasonlatot kell alkalmazni.) Mesélésnél az alkotás szempontjából jól megjeleníthető részeket emeljük ki, s a cselekmény legfőbb mozzanatait. (Előzőleg már többször találkoznak a gyerekek a teljes mesével.) Főként az ELKÉPZELÉS UTÁNI munkakeretnél alkalmazzuk TÉMÁI: mesék, meserészletek, irodalmi elbeszélések, versek, az óvónő rögtönzött elbeszélései, társadalmi életünk aktualitásai, élmények, elképzelt szituációk stb.

6.GYAKORLÁS A korábban és a tevékenység ideje alatt szerzett ismeretek gyakorlását jelenti. Ekkor jártasságok és készségek alakulnak ki. A gyakorlás folyamatosságát, időben való jó elosztását biztosítani kell (→ tervezés) A gyakorlást is MOTIVÁLNI kell – vonzó témákkal, változatos technikákkal. Legyen előrevivő, tartalmazzon új elemeket is.

A gyakorlás LEHETŐVÉ TESZI az ÖNÁLLÓ ALKOTÓMUNKÁT. Legnagyobb fokú az ELKÉPZELÉS UTÁNI munkakeretben, de mindenütt jelen van.

7.ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS A GYERMEK MUNKÁJÁVAL KAPCSOLATOS MINDEN ÓVÓNŐI MEGNYILVÁNULÁS ELLENŐRZÉS – DE EGYBEN ÉRTÉKELÉS IS. A kezdeményezés során több helyen is szerepelnek: A munka megindítása előtt ellenőrizzük: a szokások betartását (pl.„apapóló”, ruhaujjak) a feltételek meglétét (van-e mindenkinek helye, anyaga, eszköze) megértették-e a feladatot, a fő problémákat A gyermek önálló tevékenysége alatt: Mindig egy személyhez vagy egy kis asztaltársasághoz szólunk Csak tömegesen jelentkező nehézség esetén állítjuk meg az egész csoportot

Ellenőrzés értékelés a foglalkozás végén: legyen változatos, játékos (vásár, kiállítás, benépesítés stb.) az életkor előrehaladásával fokozatosan vonjuk be a gyerekeket → véleményalkotás, indoklás, „szakkifejezések” használata stb. Az értékeléshez SZEMPONTOKAT kell adni, vagyis KÉRDÉSEKET megfogalmazni – témától és munkakerettől függően !

POZITÍV ÉRTÉKELÉST alkalmazunk, minden munkában megkeressük a JÓT. NEVELÉSI MÓDSZEREINK: DICSÉRET, BUZDÍTÁS ÖSZTÖNZÉS, ELVÁRÁS Az EGYÉNI, EREDETI megoldásokat DICSÉRJÜK. Az óvópedagógus az értékelésből (ellenőrzésből) vonjon le KÖVETKEZTETÉSEKET saját munkáját tekintve.

MUNKAKERETEK és MÓDSZEREK ÖSSZEFÜGGÉSEI SZEMLÉLTETÉS MAGYARÁZAT BEMUTATÁS BESZÉLGETÉS ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS GYAKORLÁS BESZÉLGETÉS ELŐZETES SZEMLÉLTETÉS ELBESZÉLÉS ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS GYAKORLÁS ELBESZÉLÉS, MESÉLÉS ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS GYAKORLÁS BESZÉLGETÉS EGYÉNILEG NINCS: CSOPORTOS BESZÉLGETÉS MAGYARÁZAT BEMUTATÁS, SZEMLÉLTETÉS SZEMLÉLTETÉS MAGYARÁZAT BEMUTATÁS BESZÉLGETÉS ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS GYAKORLÁS MAGYARÁZAT BEMUTATÁS BESZÉLGETÉS ELLENŐRZÉS ÉRTÉKELÉS GYAKORLÁS